1. Παρατήρηση & Εμπλοκή
Αυτές τις μέρες γνωρίσαμε τη χειμερία νάρκη μέσα από εικόνες και βίντεο με ζώα που κοιμούνται τον χειμώνα, όπως η αρκούδα, το σκιουράκι και ο σκαντζόχοιρος.
Συζητήσαμε τι βλέπουμε, τι κάνουν τα ζώα και γιατί μπορεί να κοιμούνται για τόσο μεγάλο διάστημα.
Στο κουτί–μυστήριο βρήκαμε ένα ζωάκι που… κοιμόταν πολύ βαθιά!
2. Εξερεύνηση & Παιχνίδι
Στη συνέχεια, τα παιδιά εξερεύνησαν το θέμα μέσα από κέντρα μάθησης:
α) Κέντρο Παρατήρησης: Οι μαθητές ταξινόμησαν εικόνες ζώων ανάλογα με το αν πέφτουν σε χειμέριο ύπνο ή μένουν ξύπνια τον χειμώνα.
β) Κέντρο Επιστήμης: «Χρησιμοποιήσαμε ρομποτική με το Bee-Bot: η μικρή μελισσούλα προγραμμάτιζε τις κινήσεις της και οδηγούσε τα ζώα στο ‘ξενοδοχείο χειμερίας νάρκης’, μαθαίνοντας παίζοντας!»
γ) Κέντρο Δραματοποίησης – «Χειμωνιάτικο Δάσος»: Υφάσματα, μαξιλάρια = φωλιές. Τα παιδιά «γίνονται» ζώα και ψάχνουν καταφύγιο. Αισθητηριακή Δραστηριότητα:«Σπηλιά» από μαξιλάρια – δοκιμή «βαθύ ύπνου».
3. Τι μάθαμε – Εξήγηση
Μιλήσαμε για το τι σημαίνει χειμερία νάρκη και γιατί μερικά ζώα κοιμούνται τον χειμώνα:
❄ κάνει κρύο
❄ η τροφή είναι λίγη
❄ έτσι εξοικονομούν ενέργεια
Διαβάσαμε και σχετική ιστορία και συζητήσαμε πώς προετοιμάζονται τα ζώα πριν μπει ο χειμώνας. Εικαστική Έκφραση: Τα παιδιά ζωγραφίζουν την αρκούδα και το όνειρό της κατά τη διάρκεια του χειμέριου ύπνου της.
4. Δημιουργίες
Ομαδική Κατασκευή: «Χειμωνιάτικος χάρτης του δάσους»: Σπηλιά για την αρκούδα, Φύλλα/φωλιά για τον σκαντζόχοιρο.
Γλώσσα: Δημιουργία ιστορίας: «Μια μέρα στη σπηλιά μιας αρκούδας…».
5. Αξιολόγηση
Στόχος: Κατανόηση μέσω παιχνιδιού και αυτοαξιολόγησης.
Δραστηριότητες
- Ατομικό Φύλλο Εργασίας:
Τα παιδιά διαγράφουν τα ζώα που δεν πέφτουν σε χειμέριο ύπνο. -
Συζήτηση Αναστοχασμού:
«Τι έμαθα σήμερα για τα ζώα τον χειμώνα;» -
Αυτοαξιολόγηση:
Επιλογή φατσούλας 🙂 / 😐 / ☹ για το πώς κατάλαβαν το θέμα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι δραστηριότητες σχεδιάστηκαν με βάση το μοντέλο 5Ε (Engage–Explore–Explain–Elaborate–Evaluate), που υποστηρίζει τη διερευνητική μάθηση στο νηπιαγωγείο.”







