Η διεύθυνση πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης και ο δήμος Καλαμαριάς, σε συνεργασία με το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδας(ΔΙΠΑΕ), συντονίζουν την εφαρμογή του προγράμματος «Προώθηση της ευημερίας των παιδαγωγών μέσω της ενίσχυσης της θετικής συμπεριφοράς στην Αγωγή Πρώιμης Παιδικής Ηλικίας» (ProW) στα νηπιαγωγεία και παιδικούς σταθμούς της Δυτικής Θεσσαλονίκης και του Δήμου Καλαμαριάς. Το έργο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, υπό το σχήμα «Βασική Δράση 3: Πειραματικές Εφαρμογές Καινοτομιών στην Εκπαιδευτική Πολιτική» και εφαρμόζεται από μία κοινοπραξία 11 εταίρων στην Ελλάδα, τη Κύπρο, την Πορτογαλία και τη Ρουμανία. Είναι ένα από τα μόλις έντεκα έργα που χρηματοδοτούνται το 2021 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και έχουν στόχο την ανάπτυξη και εφαρμογή καινοτόμων δράσεων στην προσχολική αγωγή που θα αποτελέσουν βάση για πλήρη εφαρμογή (policy experimentation – policy reform) Το Έργο στοχεύει στη δημιουργία ενός σχολικού πλαισίου που θα προωθεί την ενιαία εκπαίδευση, τη δημιουργία μιας θετικής σχολικής κουλτούρας χωρίς αποκλεισμούς, με στόχο τη βελτίωση της ευημερίας των παιδαγωγών και του γενικότερου σχολικού κλίματος.
Βασικός σκοπός του έργου είναι να διερευνήσει την επίδραση της Θετικής Ψυχολογίας και του συστήματος Προώθηση Θετικής Συμπεριφοράς στην ευημερία των παιδαγωγών, μέσα από τη συμμετοχή τους στην εφαρμογή του προγράμματος, κατά τις σχολικές χρονιές 2021-2022 και 2022-2023.
Α. Σε ότι αφορά τις «Πρακτικές» που θα εφαρμοστούν, αυτές αφορούν:
- την κατανόηση των επαγγελματικών αναγκών και τα ενδιαφέροντα τους
- τη δημιουργία κοινού οράματος και πίνακα αξιών
- τη διδασκαλία των κοινών αξιών, κοινωνικών συμπεριφορών και ρουτινών
- την εφαρμογή κοινού συστήματος αναγνώρισης
- τη συμμετοχή παιδιών σε δράσεις που προωθούν τις αξίες
- την ενημέρωση και συνεργασία γονέων
Β. Σε ότι αφορά τις «Διαδικασίες» που θα ακολουθηθούν, αυτές αφορούν:
- τη θέσπιση βραχυπρόθεσμων, μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στόχων σχετικά με τη σταδιοδρομία των παιδαγωγών
- την επιμόρφωση των παιδαγωγών για την εφαρμογή της παρέμβασης
- την υποστηρικτική δράση της ομάδας του έργου στην εφαρμογή του ProW από τους παιδαγωγούς καθόλη τη διάρκεια υλοποίησης του έργου
- τη χρήση νέων τεχνολογιών για τη διευκόλυνση της επαγγελματικής ανάπτυξης και παρακολούθησης των εξελίξεων
- την ενημέρωση, επιμόρφωση και συμμετοχή όλου του υπόλοιπου προσωπικού
Γ. Σε ότι αφορά τα «Δεδομένα» από την εφαρμογή του ProW, αυτή η διαδικασία θα αφορά:
- συλλογή δεδομένων από τους παιδαγωγούς στην αρχή και το τέλος της χρονιάς στα δύο έτη εφαρμογής του προγράμματος
- συλλογή δεδομένων από τους παιδαγωγούς σχετικά με την εφαρμογή του προγράμματος κατά τη διάρκεια της χρονιάς
- λήψη αποφάσεων με βάση τα δεδομένα που συλλέγονται
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΥΛΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΑΣ ΜΟΝΑΔΑ
Αρχικά μέσα από βιωματικές δραστηριότητες διαμορφώθηκε το όραμα της σχολικής μονάδας με τη δημιουργία αφίσας από τα παιδιά: “ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΜΙΑ ΑΓΚΑΛΙΑ”
Διαβάσαμε πολλά βιβλία, ζωγραφίσαμε τα εξώφυλλα τους και φτιάξαμε μια αφίσα με τους κανόνες θετικής συμπεριφοράς εστιάζοντας στην αξία:ΣΕΒΑΣΜΟΣ
Τα παιδιά ζωγράφισαν τους χρυσούς κανόνες για το ολοήμερο:
Παρουσιάσαμε το παιχνίδι Σωστή ή Λάθος επιλογή;
Βλέπουμε εικόνες από συμπεριφορές παιδιών στο σχολείο. Περιγράφουμε την κάθε εικόνα και στη συνέχεια αποφασίζουμε αν είναι Σωστή ή Λάθος επιλογή. Στην προβολή παρουσίασης μετά από κάθε απάντηση εμφανίζεται το πράσινο για τη σωστή και το κόκκινο για τη λανθασμένη συμπεριφορά.
Φτιάξαμε καρτέλες των οποίων τις εικόνες τις αναζητήσαμε από το διαδίκτυο. Οι καρτέλες αφορούν κανόνες και αναμενόμενες συμπεριφορές για την αξία: ΣΕΒΑΣΜΟΣ.
Όπως θα δείτε στην παρουσίαση τοποθετήθηκαν σε διάφορα σημεία του νηπιαγωγείου (τάξη, έξω, διάδρομο, τουαλέτες, φαγητό και σε όλα τα πλαίσια)
Για την αξία: ΑΣΦΑΛΕΙΑ τα παιδιά ζωγράφισαν τους κανόνες.
Ολοκληρωμένες καρτέλες σε διάφορα σημεία του νηπιαγωγείου
Διάδρομος
Φαγητό
Αυλή
Σεβασμός-Υπευθυνότητα-Ασφάλεια