Τίτλος: “Σε ένα δάσος μια φορά”
Αναφορά σε:
Α) Δεξιότητες
Δεξιότητες μάθησης του 21ου αιώνα Δεξιότητες Ζωής Δεξιότητες του Νου Ψηφιακές δεξιότητες Β)Στόχος: Η διασύνδεση , η ευαισθητοποίηση, η εκπαίδευση , η θετική στάση, απέναντι σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον
Γ)Επιπρόσθετοι στόχοι:
1)Η αλλαγή συμπεριφοράς των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον και συγκεκριμένα στο δασικό οικοσύστημα.
2) Η η ανάδειξη των σχέσεων και αλληλεπιδράσεων φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, ο εντοπισμός των ανθρώπινων δραστηριοτήτων που υποβαθμίζουν ή απειλούν το φυσικό περιβάλλον.
3)Η ανάδειξη προληπτικών μέτρων, μέσα από διαδικασίες επίλυσης προβλήματος, διερευνητικής μάθησης.
3/10/2021
1ο Εργαστήριο
Διάρκεια: 3 ώρες
Αναλυτική περιγραφή των δραστηριοτήτων που θα αναπτύξουμε με τους μαθητές/μαθήτριές μας αξιοποιώντας την ταυτότητα του εκάστοτε προγράμματος <Μικροί εξερευνητές>.
Επίσκεψη στο δάσος, φωτογραφίζουμε , αφουγκραζόμαστε ήχους, συλλέγουμε θησαυρούς (ξυλάκια-φύλλα-πευκοβελόνες, κουκουνάρια, φύλλα).
Απολαμβάνοντας τις ομορφιές του δάσους μας έστειλαν φωτογραφίες στο μέιλ του σχολείου, μάζεψαν φύλλα, κλαδιά, βελανίδια,άκουσαν τους ήχους από τα πουλιά, επισκέφθηκαν τη λίμνη που βρίσκεται δίπλα στο δάσος κλπ.
Με την επιστροφή μας στο Νηπιαγωγείο παρουσιάζουμε στην ομάδα τους θησαυρούς μας , συζητάμε για αυτά που μας εντυπωσίασαν και σε ατομικό φύλλο εργασίας αποτυπώνουμε ότι μας έκανε εντύπωση.
Απολογισμός επίσκεψης, προβληματισμοί. Στο τέλος προσπαθούμε με μια λέξη να εκφράσουμε αυτό που νιώσαμε. Μοτίβα με υλικά από το δάσος.
Φτιάχνουμε σε χαρτόνι ένα φύλλο.
Φύλλο εργασίας από το φωτόδεντρο.
http://photodentro.edu.gr/photodentro/MA-DASOS_KAI_KOSMOS_A-G_pidx0047377/Enotita_2_FE.html
7/10/2021
2ο Εργαστήριο
Διάρκεια: 3 ώρες
<Γίνε η αλλαγή για τον άνθρωπο και τον πλανήτη>
<Ένα μικρό δεντράκι ένα απέραντο δασάκι>
Συμμετέχουμε στην Ελληνική εβδομάδα δράσης για τους 17 στόχους Βιώσιμης ανάπτυξης-In Action SDGS Week 2021- δίνοντας έμφαση στον 17ο στόχο-ΖΩΗ ΣΤΗ ΣΤΕΡΙΑ, με δράση στις 7/10/2021.
Στην αυλή του Νηπιαγωγείου πλέον προσπαθούμε να κάνουμε συγκρίσεις των δέντρων του δάσους και της αυλής, παρατήρηση, κάνουμε μετρήσεις, ομαδοποιήσεις των δέντρων , μαζεύουμε φύλλα, φωτογραφιζόμαστε , και συμμετέχουμε με φύτεμα δέντρων.
Φτιάχνουμε μία αφίσα από φύλλα με τον τίτλο του 17ου στόχου ‘Ζωή στη στεριά’. Ατομικό φύλλο εργασίας ‘Ζωή στη στεριά’.
13/10/2021
3ο Εργαστήριο
Διάρκεια: 3 ώρες
<Προστάτεψε με>
Παρακολουθούμε το βίντεο <Καμπάνια για τα δέντρα>
Τα δέντρα του δάσους και πως αυτά κινδυνεύουν
Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη .
<Τι πρέπει να έχει ένα δάσος;>
<Από τι κινδυνεύει;>
Φύλλο εργασίας , να γράψουν τα δέντρα του δάσους και να τα ζωγραφίσουν.
Συμμετοχή στην εβδομάδα κωδικοποίησης code week:
20/10/2021
4ο Εργαστήριο
Διάρκεια: 3 ώρες
<Φωτιά Στο δάσος>
Παραμύθι <Στο δάσος>
<πρόληψη πυρκαγιών στο δάσος> βίντεο
Μετά την παρακολούθηση του βίντεο, τίθενται ερωτήσεις από τον/την εκπαιδευτικό:
ποια νομίζετε ότι είναι τα οφέλη του δάσους;
πού οφείλονται οι πυρκαγιές στο δάσος;
εκτός από τις ανθρώπινες δραστηριότητες που αλλού οφείλονται;
τι συμβαίνει όταν το δάσος παίρνει φωτιά;
η καταστροφή ενός δάσους τι συνέπειες έχει για τη ζωή του ίδιου του δάσους αλλά και για τη ζωή του ανθρώπου;
με ποιους τρόπους μπορούμε να βοηθήσουμε;
Αφού συζητήσουμε για τις αιτίες που κινδυνεύει το δάσος, ο/η εκπαιδευτικός παρουσιάζει σε κάθε ομάδα καρτέλες και ζητά να τις ταξινομήσουν σε τρείς κατηγορίες:
α) Ανθρώπινες ενέργειες από λάθος, επειδή δε γνωρίζουμε ή αδιαφορούμε.
β) Ανθρώπινες ενέργειες από πρόθεση
γ) Φυσικές αιτίες.
Χωριζόμαστε σε τρεις ομάδες και ζωγραφίζουμε τις αιτίες της καταστροφής και δημιουργούμε ένα βίντεο για να το κοινοποιήσουμε .
3/11/2021
5ο Εργαστήριο
Διάρκεια: 3 ώρες
<Προσκαλούμε την Πυροσβεστική>
Στην ολομέλεια οι μαθητές/τριες, με αφορμή το βίντεο που είδαν στο προηγούμενο
εργαστήριο εκφράζουν την επιθυμία να έρθουν σε επαφή με την Πυροσβεστική Υπηρεσία, να καλέσουν έναν Πυροσβέστη ή να οργανώσουν και μια επίσκεψη στην Πυροσβεστική Υπηρεσία.
Τίθεται το ερώτημα «Με ποιόν τρόπο θα τον καλέσουμε;
Θα του στείλουμε μια επιστολή ή μια πρόσκληση;
-Τι θα θέλαμε να ρωτήσουμε τον Πυροσβέστη;
Από τις επιπλέον πληροφορίες που πήραμε από τον Πυροσβέστη μάθαμε ότι για να περιορισθεί η καταστροφή εξαιτίας της φωτιάς λαμβάνεται ένας αριθμός προληπτικών μέτρων και ότι σε περίπτωση εκδήλωσης μιας πυρκαγιάς καλούμε την Πυροσβεστική Υπηρεσία 199.
Οι μαθητές/τριες ανά δύο στη γωνιά του Υπολογιστή, αναζητούν πληροφορίες στο διαδίκτυο πληροφορίες για φορείς της περιοχής τους, εθελοντικές οργανώσεις για τα δάση, που θα τους υποστηρίξουν στην επιτυχία του προγράμματος και θα αναπτύξουν συνεργασίες.
Οι πυροσβέστες αφού συστήθηκαν μας παρουσίασαν τον εξοπλισμό τους: χιτώνιο,κράνος, μπότες, γάντια, σακίδιο κλπ.
Μας έδειξαν το πυροσβεστικό όχημα, τη σκάλα, τους πυροσβεστήρες, τα δοχεία αφρού, τα φορεία, τα αλυσοπρίονα, τα δισκοπρίονα, το λάστιχο με τη μάνικα, τα λάστιχα που συνδέονται για την κατάσβεση πυρκαγιάς σε μεγάλη απόσταση και άλλα πολλά. Ακούσαμε και τον ήχο της σειρήνας.
Στο τέλος έγινε εικονική επίδειξη κατάσβεσης φωτιάς στο αυτοκίνητο της κ. Ντίνας.
Εμείς βάψαμε ένα πυροσβεστικό όχημα και γράψαμε τον τριψήφιο αριθμό κλήσης της πυροσβεστικής υπηρεσίας.
Στο τέλος του εργαστηρίου γίνεται αξιολόγηση από τα ίδια τα παιδιά απαντώντας σε ενδεικτικές ερωτήσεις του/της εκπαιδευτικού.
10/11/2021
6ο Εργαστήριο
Διάρκεια: 3 ώρες
<Μύθοι του δάσους-το δάσος στην αρχαιότητα>
Ανακαλύπτουμε τη σημασία του δάσους στην αρχαιότητα , μύθος για το δάσος, ο θεός του δάσους, οι νύμφες του δάσους και δημιουργία κουίζ.
Δράσεις Διατήρησης της Άγριας Ζωής
Αρκούδα
https://www.callisto.gr/wildlife/arkoyda
Ίχνη ζώων δάσους
https://www.slideshare.net/second1964/ss-16947591
Προσπαθούμε να συνθέσουμε ένα πάζλ στο ed puzzle.
17/11/2021
7ο Εργαστήριο
Διάρκεια: 3 ώρες
<Τι θα κάνω για να προστατέψω το δάσος;>
Στην ολομέλεια τίθεται το ερώτημα τι θα κάνουμε για να προστατέψουμε το δάσος;
Ακολουθεί ιδεοθύελλα , ενημέρωση γονέων και δημιουργία ψηφιακής αφίσας.