«ΤΟ ΔΩΡΟ ΤΟΥ ΑΙ ΒΑΣΙΛΗ»
Η εκπαιδευτική αξία του παιχνιδιού
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ |
|
ΚΙΝΗΣΗΣ | Ποδήλατα, πατίνια, μπάλες, σχοινάκια, συρόμενα βαγονέτα |
ΑΝΤΙΛΗΨΗΣ | Παζλ, τόμπολες, κατασκευαστικά, μνήμης, κύβοι, ντόμινο, τηλεκατευθυνόμενα |
ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ | Κούκλες, αυτοκινητάκια, σπιτάκια, ζωάκια, πλαστικές φιγούρες, κουζινικά |
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΤΗΤΑΣ | Επιτραπέζια (σκραμπλ, γκρινιάρης, φιδάκι) |
ΤΕΧΝΗΣ | Σετ ζωγραφικής, γλυπτικής, κοπτικής, μουσικά όργανα, πλαστελίνες |
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ | Μαγνητικοί πίνακες με γράμματα και αριθμούς, βιβλία, κασέτες, CD, κασετόφωνο, τηλεσκόπιο, πειράματα. |
Να θυμάστε :
τα ακριβότερα παιχνίδια δεν είναι και τα καλύτερα,
τα πιο δημοφιλή δεν είναι τα μόνα, που ευχαριστούν τα παιδιά,
το πιο μαγευτικό δώρο είναι αυτό, που δίνει φτερά στη φαντασία και δημιουργικότητα των παιδιών μας. Το πιο απλό δώρο μπορεί να γίνει το πιο αγαπημένο του παιδιού, μόνο εάν αφιερώσουμε λίγο χρόνο για να «παίξουμε» και εμείς μαζί με το παιδί. Μέσα από το παιχνίδι μας θα μάθει και το παιδί μας την αξία του κάθε παιχνιδιού, θα ταξιδέψει μαζί του σε κόσμους «μαγικούς» και θα ανακαλύψει μόνο του πια νέους τρόπου χρήσης και λειτουργίας του. Τότε να είστε σίγουροι ότι όχι μόνο δεν θα το καταστρέψει, αλλά θα το εκτιμήσει, θα το προσέξει και θα το τακτοποιήσει, όταν τελειώσει το παιχνίδι του. Για να ανανεώνεται το ενδιαφέρον του μπορείτε να το αποσύρετε για λίγο καιρό μέχρι να το εμφανίσετε και πάλι, όταν είναι βέβαιο, ότι θα το έχει επιθυμήσει.
Καλές γιορτές!
Πρακτικές οδηγίες αξιοποίησης του παιχνιδιού στο σπίτι:
Τα παιχνίδια της ηλικίας αυτής (συναρμολογούμενα, παζλ, συσχετισμοί, κατασκευές) από την εμφάνισή τους μπροστά στα παιδιά δίνουν ευκαιρίες ανάπτυξης όλων των πλευρών της προσωπικότητάς του. Γιατί η δράση τους είναι πολυδιάστατη (ψυχαγωγική, εκπαιδευτική, κοινωνική). Αρκεί ο γονιός να παίξει, όποτε χρειαστεί, το ρόλο του καθοδηγητή στην πορεία αυτή :
– Αφήστε το παιδί να ερευνήσει μόνο του το παιχνίδι του, να το περιεργαστεί, να το δοκιμάσει, να ανακαλύψει τις δυνατότητές του και τις λειτουργίες του.
– Αν το παιχνίδι χρειάζεται συναρμολόγηση παρακολουθήστε τη στρατηγική, που εφαρμόζει, διακριτικά. Έχει μπροστά του ένα πρακτικό πρόβλημα να επιλύσει.
1) Δώστε του το χρόνο να περάσει από το στάδιο της «δοκιμής και του λάθους». Εάν συναντήσει πρόβλημα προκαλέστε το να βρει εναλλακτικές λύσεις.
2) Δείξτε του ένα μοντέλο εργασίας : να ταξινομήσει τα μέρη του παιχνιδιού ανάλογα με το σχήμα ή το μέγεθος ή το χρώμα –> να διακρίνει τα μέρη, που μπορούν να συνδεθούν μεταξύ τους, αφού τα συγκρίνει -> να εργαστεί αναλογικά με πρότυπο την εικόνα της συσκευασίας (αυτό ισχύει και για τα παζλ). Αυτή η καθοδήγηση το βοηθάει να αναπτύξει ανώτερα στάδια σκέψης (αναλογική, παραγωγική) αλλά και εφοδιάζει το γνωστικό ρεπερτόριο του παιδιού με μεθοδικούς τρόπους εργασίας, πολύ χρήσιμους για τη σχολική τους επίδοση στα μαθηματικά.
– Αν το παιχνίδι διαθέτει οδηγίες χρήσης και με εικόνες και σύμβολα αφήστε το να τα επεξεργαστεί και να κάνει υποθέσεις. Μετά διαβάστε το τις γραπτές οδηγίες δίπλα από κάθε σύμβολο ή εικόνα.
– Τα παιχνίδια φαντασίας πρέπει να έχουν κάποιο σκοπό, μια πλοκή με τέλος. Ξεκινήστε εσείς την ιστορία, αν χρειαστεί, ορίζοντας το χώρο, το χρόνο και τους ήρωες. Σιγά σιγά θα βάζουν τα ίδια αυθαίρετους κανόνες, όρια και συμβάσεις (το χαλί είναι η ξηρά και το γυμνό πάτωμα η θάλασσα, τα μαξιλάρια τα βουνά κλπ).
– Προτείνετε να εμπλακούν στην ιστορία τους και παλαιότερα παιχνίδια των παιδιών για να αναθερμανθεί το ενδιαφέρον τους για αυτά σκηνοθετώντας νέους ρόλους. Έτσι αξιοποιείται το παιχνίδι σε κάθε του διάσταση (ψυχαγωγική, εκπαιδευτική, κοινωνική).
Πρόσφατα σχόλια