ΖΩΝΤΑΝΟΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ
Η διαδικασία της ζωής-βασικές ανάγκες των ζωντανών οργανισμών.
- Στόχος: Να διερευνήσουν τις ανάγκες των ζωντανών οργανισμών για επιβίωση.
Προαπαιτούμενες γνώσεις:Πέρυσι είχαμε φυτέψει κήπο στην αυλή του σχολείου μας. Τα νήπια γνώριζαν την διαδικασία της ανάπτυξης και του φυτέματος. Φέτος υπήρχαν διάφορα λαχανικά στον κήπο, φυτεμένα από τα παιδιά του δημοτικού. Τα παιδιά τα παρατηρούσαν στα διαλείμματα. Μετά τα Χριστούγεννα ξεράθηκαν πολλά λόγω χιονιά. Τα παιδιά παρατήρησαν πώς έγινε ο κήπος, όπου υπήρχαν σε πολλά φυτά κίτρινα και ξερά φύλλα. Άρχισαν μεταξύ τους να συζητούν και να κάνουν υποθέσεις….
Συμπλήρωσαν ένα φύλλο εργασίας για ανίχνευση γνώσεων σχετικά με το πού θα μεγαλώσει ένα φυτό καλύτερα και τί χρώμα θα έχουν τα φύλλα του.
Ερώτηση<<Τί χρειάζεται για να μεγαλώσει ένα φυτό( λουλούδι , βολβός και σποράκια…..)>>
1η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 7/2/2017
Παρατηρήσαμε βολβούς ζουμπουλιού που μοιάζουν σαν κρεμμύδια.Τι βλέπετε;
–Κρεμμύδια-έχουν μωβ χρώμα -βλέπω ένα πράσινο ( λίγο φαινόταν ο βλαστός) και φύλλα από κρεμμύδια.
Τι ξέρετε;
—-Είναι καυτερά-τα βάζουμε στο φαγητό, την ντομάτα με το κρεμμύδι τα βάζουμε στη σαλάτα, μας καίνε τα μάτια.
Παρατηρήσανε και ένα κρεμμύδι φαγητού που τους έδωσα.
Μοιάζουν τα δύο κρεμμύδια:
—-Δεν έχουν το ίδιο χρώμα δεν έχουν ίδιο μέγεθος και σχήμα. Από μέσα το κρεμμύδι φαγητού είναι διαφανές και καφέ στο χρώμα ,ενώ αυτό είναι μωβ και πράσινο.
Τι να το κάνουμε το κρεμμύδακι;
—-Να το μαγειρέψουμε.
χωριστήκαμε σε 2 ομάδες. Μία ομάδα είχε το παραμύθι <,το μικρό μικρούτσικο κρεμμυδάκι>> και η άλλη άλλα βιβλία με φυτά, όπου τα παρατηρησαν.
Στη ολομέλεια ανακοίνωσαν τι είδαν στο βιβλίο τους.
Η πρώτη ομάδα παρατήρησε:
—-αυτό που κρατάνε τα παιδιά του βιβλίου, μοιάζει με το κρεμμυδάκι μας.
–Κυρία εδώ το έβαλαν σε μία γλάστρα και το φύτεψαν.
Τι σημαίνει φυτεύω;
–Το βάζουμε στο χώμα, μετά βάζουμε νερό και μεγαλώνει.
–Χρειάζεται και ήλιο.
–Κάνει πολύ καιρό να φυτρώσει.
–Όταν θα το φυτέψουμε θα γίνει τεράστιο.
–Θα βγάλει και λουλούδι.
–Χρειάζεται νερό ήλιο και λίπασμα να μεγαλώσει.
Επειδή δεν είχαμε χώμα ,τα παιδιά πρότειναν να τα βάλουμε στο νερό τα κρεμμυδάκια μας να μην ξεραθούν ώσπου να πάρουμε χώμα να τα φυτέψουμε.
Τα βάλαμε σε βαζάκια γυάλινα τα κρεμμυδάκια μας. Πόσο νερό θα βάλετε μέσα.;(κυρία)
–λίγο γιατί θα πνιγεί αν βάλουμε πολύ.
—όχι, πολύ νερό γιατί θέλει νερό να μην ξεραθεί.
Ωραία βάλετε όσο θέλετε να δούμε τι θα γίνει.(κυρία)
Τα έβαλαν στο παράθυρο.
—-Ζωγράφισαν πώς νομίζουν ότι θα μεγαλώσει το κρεμμυδάκι μας όταν το φυτέψουμε;
Τα παιδιά παρατήρησαν, ότι μετά από μέρες δεν μεγάλωσαν τα κρεμμυδάκια τους καθόλου μέσα στα βαζάκια με το νερό.
Συζήτησαν και αποφάσισαν ότι χρειάζονται φύτεμα στο χώμα.
Συμπλήρωσαν στον υπολογιστή σχετικά φύλλα εργασίας για ανίχνευση των ιδεών τους:
Μετά έγιναν μικροί κηπουροί.
Αρίθμησαν τις γλάστρες τους












- την 2η την τοποθέτησαν έξω στην αυλή, όπου δεν θα την πότιζαν,αλλά θα είχε φως και αέρα.
και κατέγραψαν πόσα λουλούδια έχει η γλάστρα
στις 13/2/2017 — ένα (1) ξερό λουλούδι.
Ζωγράφισαν, τί θα έχει το φυτό αυτό: ( νερό ,αέρα)και κατέγραψαν στο χαρτί πόσα λουλούδια και πόσα μπουμπούκια έχει στις 13/2/17(ένα λουλούδι κίτρινο και ένα που έπεσαν τα φύλλα).
Κάθε Δευτέρα θα παρατηρούσαν τα φυτά τους.
Δευτέρα 20/2/2017
Η ομάδα παρατήρησης παρατήρησε της ανάλογες γλάστρες που είχαν αναλάβει.Κατέγραψαν ζωγραφίζοντας:
Η γλάστρα στο παράθυρο που είχε νερό ,φως, αέρα έχει τρία λουλούδια και ένα μπουμπούκι.
η γλάστρα στο σκοτάδι που ποτιζόταν και η γλάστρα που ήταν έξω στην αυλή χωρίς νερό δεν έχουν λουλούδια .
παρατήρησαν και κατέγραψαν ζωγραφίζοντας και φωτογραφίζοντας
η γλάστρα στο φως με νερό ,αέρα
Τα παιδιά παρατήρησαν ότι το λουλούδι ξεράθηκε.
Συμπεράσματα: δεν είχε λίπασμα–δεν είχε αρκετό αέρα—δεν είχε ήλιο.
Η γλάσρα έξω στον ήλιο, χωρίς νερό.
20/3/17Συμπεράσματα: το λουλούδι ξεράθηκε γιατί δεν το ποτίζαμε.
η γλάστρα στο σκοτάδι
28/2/176/3/2017
Τι σχήμα έχουν;





















Εμπέδωση. Γράψανε ένα ποίημα <<το μικρό το κρεμμυδάκι>> και το ζωγράφισαν.
1.Φύτεψα ένα κρεμμυδάκιμέσα σε μικρό γλαστράκικαι περίμενα να δωτί θα βγει με τον καιρό.
2.Καθώς γλυκά κοιμότανε ο ήλιος το ζεσταίνει και αυτό ονειρευότανε από κάπου δροσιά να μπαίνει. |
3.Λίγο νερό του ρίξαμεστο διψασμένο χώμακαι άρχισε δειλά δειλάνα βγαίνει από το χώμα.
4.Έβγαλε ρίζες και βλαστό πράσινο και μαλακό τώρα θα βγάλει φυλλαράκια απαλά σαν φουστανάκια |
5.Κάθε μέρα με νερόήλιο και αέρα καθαρόμεγαλώνει μεγαλώνειλουλουδάκι νομίζω θα βγάλεικαι καμαρώνει |
Αξιολόγηση..Τα παιδιά εργάστηκαν με μεγάλο ενδιαφέρον και είχαν την περιέργεια καθ όλη την διάρκεια του προγράμματος. Διασκέδασαν πολύ, πράγμα πολύ σημαντικό στην όλη εκπαιδευτική διαδικασία. Έκαναν υποθέσεις και έβγαλαν τα συμπεράσματα τους μέσα από την παρατήρηση. Κατάλαβαν ότι για να μεγαλώσει ένα φυτό και να έχει πράσινα φύλλα χρειάζεται νερό, φως-ήλιο, αέρα, και αγάπη.Δραματοποίησαν το παραμύθι <<η τουλιπίτσα>> και κατανόησαν μέσα από την δραματική τέχνη τους παράγοντες που βοηθούν ένα βολβό να μεγαλώσει.
Γράψανε τα παιδιά ένα ποίημα <<το μικρό το κρεμμυδάκι>>
Πηγές:
- Παραμύθια <<Το μικρό μικρούτσικο κρεμμυδάκι>>-<<Μεγαλώνει, μεγαλώνει το φυτό>> και η <<Τουλιπίτσα >> της Ζωρζ Σαρή από βίντεο που έφτιαξαν <<Τα Απίθανα Νηπιάκια>> 17ο Νηπιαγωγείο Γιαννιτσών.
- Pri-sci-net.
- https://www.youtube.com/watch?v=G2RuVxdr0mA
- http://toblogthszwhs.blogspot.gr/2014/11/ta1_18.html ΝΗΠΙΟΚΑΜΩΜΑΤΑ
- https://www.youtube.com/watch?v=mVQgkn4JGZw
- https://www.youtube.com/watch?v=1Y0NhbElSOk
Αφήστε μια απάντηση