Σύμφωνα με το ΦΕΚ 687/10-02-2023 δημιουργήθηκε για το Νηπιαγωγείο Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για την Προσχολική Εκπαίδευση.
Δείτε το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών του ΙΕΠ για το Νηπιαγωγείο, όπως εμφανίζεται και στο padlet της Συμβούλου Εκπαίδευσης Β΄Αθήνας κ. Β. Πρεβεζάνου εδώ —> Νέο Πρόγραμμα Σπουδών
Στο Νηπιαγωγείο μας, φέτος, μας κατόπιν και των οδηγιών της Συμβούλου Εκπαίδευσης, εφαρμόσαμε τον Νέο Πρόγραμμα Σπουδών σε όλα τα τμήματα του σχολείου μας. Δείτε αναλυτικά τις πρακτικές, που εφαρμόστηκαν ανά τμήμα στα δύο πρώτα Θεματικά Πεδία του Προγράμματος.
—> Α΄ ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ: Παιδί και Επικοινωνία
Γλώσσα, Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (σελ: 343 ΝΑΠ)
Τίτλος διδακτικού σεναρίου. «Δημιουργία έντυπου και ψηφιακού βιβλίου για τα μικρά των
δεινοσαύρων»
—-> Β΄ ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ: Παιδί, Εαυτός και Κοινωνία (σελ 354 ΝΑΠ)
Προσωπική και Κοινωνικό- συναισθηματική ανάπτυξη, Κοινωνικές Επιστήμες
Τίτλος διδακτικού σεναρίου. «Όλοι για έναν και ένας για όλους: Συμβουλές δεινοσαύρων»
ΤΜΗΜΑ 1
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός Πρωινού Τμήματος Γενικής Αγωγής κ. Κανελλοπούλου Ναταλία
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός Ολοήμερου Τμήματος Γενικής Αγωγής κ. Γιαννακούρα Φένια
Εκπαιδευτικοί Παράλληλης Στήριξης κ. Μελίνα Φελούκας, κ. Όλγα Χατζηιωαννίδου
Εκπαιδευτικός Τ.Ε κ. Κατερίνα Τζίτζη
Πλαίσιο– Τάξη
- Αριθμός παιδιών και χαρακτηριστικά: 21 παιδιά (10 αγόρια και 11 κορίτσια). Από το σύνολο
των παιδιών 10 είναι νήπια και 11 προνήπια.
- Ιδιαιτερότητες πλαισίου-ομάδας παιδιών: Στην τάξη φοιτούν 2 παιδιά αλλόγλωσσα, το ένα με μεταναστευτικό υπόβαθρο.
- Χαρακτηριστικά του σχολείου-τάξης: Αστική περιοχή. Τριθέσιο σχολείο.
- Χαρακτηριστικά περιβάλλοντος: Ο χώρος είναι επαρκής για την οργάνωση των βασικών κέντρων μάθησης και για τις περιοχές παιχνιδιού.
- Χρονικός προσδιορισμός: Ημερολογιακή τοποθέτηση στη μέση του σχολικού έτους, αρχές Φεβρουαρίου, όπου τα παιδιά έχουν συγκροτήσει
σταθερές ομάδες εργασίας και έχουν κατακτήσει στρατηγικές αλληλεπίδρασης, επικοινωνίας και επίλυσης προβλήματος.
- Εκτιμώμενος χρόνος-διάρκεια σε ημέρες: Ο εκτιμώμενος χρόνος είναι περίπου 2 εβδομάδες λαμβάνοντας υπόψη την ανταπόκριση των παιδιών στις προτεινόμενες δραστηριότητες του σεναρίου, του θέματος της διερεύνησης γενικότερα αλλά και τα υπόλοιπα θέματα και προγράμματα, που εφαρμόζονται στο Τμήμα.
2. ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟΥ (και πιθανές αντιλήψεις μαθητών/τριών για το προς μελέτη θέμα) –ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ/ ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ
Το σενάριο αξιοποιεί το Θεματικό Πεδίο της Γλώσσας και Επικοινωνίας ώστε να βοηθήσει τα παιδιά να επεξεργαστούν ζητήματα που σχετίζονται με τους δεινόσαυρους, θέμα το οποίο εμπίπτει στη γνωστική περιοχή των Φυσικών Επιστημών έχοντας άμεση σύνδεση με την επιστήμη της παλαιοντολογίας όσον αφορά στη μελέτη των καταλοίπων ζώων παλαιοτέρων εποχών. Τα παιδιά αξιοποιούν τα εργαλεία του Θεματικού Πεδίου ώστε να αναζητήσουν, να συνθέσουν και να επικοινωνήσουν ιδέες που σχετίζονται με την αναπαραγωγή των δεινοσαύρων (αυγά δεινοσαύρων) αλλά και παραμέτρους που σχετίζονται με τα χαρακτηριστικά και τη φροντίδα των νεογνών.
3. ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΠΙΘΥΜΗΤΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
Οι προαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες των παιδιών σε σχέση με τις ανάγκες του συγκεκριμένου σεναρίου συνοψίζονται στα παρακάτω:
Γνώσεις
• αναγνωρίζουν τα είδη των δεινοσαύρων (Φυσικές Επιστήμες Γ.2.1)
• γνωρίζουν τι είναι τα απολιθώματα (Φυσικές Επιστήμες Γ.2.1)
Δεξιότητες
• διακρίνουν τα διάφορα είδη των γραπτών κειμένων και αναγνωρίζουν στοιχεία της δομής τους (Γραπτή Επικοινωνία Α.1.2)
• εκτελούν απλές λειτουργίες/ ενέργειες των ΤΠΕ για την ολοκλήρωση εργασιών/δραστηριοτήτων (ΤΠΕ Α.2.1)
Σκοπός
Το προτεινόμενο διδακτικό σενάριο αξιοποιώντας τη θεματική ενότητα των δεινοσαύρων έχει ως βασικό σκοπό να βοηθήσει τα παιδιά να αξιοποιήσουν βασικά εργαλεία του Θεματικού Πεδίου Παιδί και Επικοινωνία ώστε να κατανοήσουν και να παράγουν γραπτά κείμενα μέσα από την αποτελεσματική αναζήτηση, σύνθεση, καταγραφή και επικοινωνία πληροφοριών και νοημάτων.
5. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΗ ΥΛΙΚΟΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ (ενδεικτικά: οργάνωση της τάξης, εκπαιδευτικό υλικό, αξιοποίηση εποπτικών μέσων, λογισμικών και υπηρεσιών των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών, …)
Φυσικό Περιβάλλον: Αξιοποιούνται τα κέντρα μάθησης της βιβλιοθήκης, του υπολογιστή και το κέντρο παρατήρησης και ανακάλυψης ως πλαίσια για τη διεξαγωγή των προτεινόμενων δραστηριοτήτων. Ο χώρος της συζήτησης αξιοποιείται κατά την έναρξη της κάθε δραστηριότητας για την ανάδειξη του στόχου της, την επεξεργασία του τρόπου οργάνωσης και υλοποίησης της.
Ψηφιακό Περιβάλλον: Για τις ανάγκες του διδακτικού σεναρίου αξιοποιούνται: ηλεκτρονικός υπολογιστής, διαδίκτυο, εκπαιδευτικά λογισμικά (Bookcreator), ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, φωτογραφική μηχανή, βίντεο σχετικά με τα αυγά και τα μικρά των δεινοσαύρων.
Εκπαιδευτικό Υλικό: Κατά την ανάπτυξη του σεναρίου χρησιμοποιούνται βιβλία και αφίσες σχετικά με τους δεινόσαυρους και κατασκευασμένο υλικό που αναπαριστά τα αυγά δεινοσαύρων, τα οποία τα παιδιά θα μπορούν να χειριστούν ώστε να παρατηρήσουν και να καταγράψουν την ολοκλήρωση στη διαδικασίας της εκκόλαψης.
6.2 ΦΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΕΝΔΕΙΤΙΚΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ, ΣΤΡΑΤHΓΙΚΕΣ, ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ
Α’ ΦΑΣΗ-ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ: Κούκλα, Συζήτηση, Ερωτήσεις, Φωτογραφικό Υλικό, Παρατήρηση, Καταιγισμός Ιδεών, Διάγραμμα KWLH
Β΄ ΦΑΣΗ-ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ: Συζήτηση, Διερεύνηση, Ομαδοσυνεργατική, Καταγραφή, Αναζήτηση και Σύνθεση πληροφοριών, Φύλλα Καταγραφής,
Διάγραμμα KWLH
Γ΄ ΦΑΣΗ-ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ: Ομαδοσυνεργατική, Ομαδική Συναρμολόγηση, Σύνθεση πληροφοριών, Φωτογραφικό Υλικό
Δ΄ ΦΑΣΗ-ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΟΣ: Επίλυση προβλήματος, Συζήτηση, Καταιγισμός Ιδεών, Ψηφιακή Δημιουργία
Ε΄ ΦΑΣΗ-ΕΚΤΙΜΗΣΗ: Παρουσίαση, Συζήτηση, Σύγκριση αρχικών ιδεών και τελικών παραγόμενων, Διάγραμμα KWLH
Ας δούμε την διαδικασία εφαρμογής του Προγράμματος στην τάξη μας.
Α’ ΦΑΣΗ-ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ
Τα παιδιά λαμβάνουν ένα γράμμα με το Ταχυδρομείο από συμμαθητές τους σε άλλο Νηπιαγωγείο. Αφού το επεξεργαστούμε και συζητήσουμε για αυτό, το διαβάζουμε με την βοήθεια συμμαθήτριας, που ξέρει να διαβάζει. Τα παιδιά ανταποκρόνονται στο κάλεσμα των φίλων τους για αναζήτησή πληροφοριών για τους Δεινόσαυρους και συγκεκριμένα για τα μωρά τους.
![]() |
![]() |
Το ενδιαφέρον των παιδιών “κεντρίζεται”. Aρχίζουν όλα να συζητούν για τους δεινόσαυρους, να λένε πόσο τους αρέσουν αλλά και τι αντικείμενα έχουν στην τάξη, που απεικονίζουν τους δεινόσαυρους.
Συγκεντρώνονται όλα τα είδη: τσάντες, παπούτσια, μπλούζες, μπουφάν, παγούρια, τάπερ, πετσέτες…..με αγαπημένους δεινόσαυρους
και το ταξίδι μας ξεκινά δημιουργώντας ένα εννοιολογικό χάρτη με τις πρώτες γνώσεις των παιδιών για το θέμα:
Β΄ ΦΑΣΗ-ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ «Συγκέντρωση πληροφοριών για τα μικρά των δεινοσαύρων»
- Συγκέντρωση στο χώρο συζήτησης – παρεούλα
- Προτάσεις για το πώς θα δουλέψουμε για να ανταποκριθούμε στο κάλεσμα των φίλων μας
- Η Νηπιαγωγός δρα διευκολυντικά και μέσω Διερευνήσεων συζητά με τα παιδιά από ποια κέντρα μάθησης της τάξης μπορούν να αντληθούν οι πληροφορίες, αλλά και γενικότερα.
- Τα πολλά κέντρα μάθησης οδηγούν τα παιδιά στο συμπέρασμα να χωριστούν και να εργαστούν σε ομάδες
- Χωρισμός σε 4 ομάδες ανάλογα με το ενδιαφέρον των παιδιών για την αναζήτησή του υλικού
Οι πηγές πληροφοριών θα είναι ο Η.Υ, τα Βιβλία και η Βιβλιοθήκη, τα Μουσεία αλλά και η Δανειστική Βιβλιοθήκη των Δήμων. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες μόνα τους ανάλογα με το ενδιαφέρον τους στην αναζήτησή πληροφοριών και φτιάχνουν την ομάδα τους γράφοντας τα ονόματα τους.
ΟΜΑΔΑ 1 –> Αναζήτησή Πληροφοριών από Ηλεκτρονικό Υπολογιστή
ΟΜΑΔΑ 2 –> Αναζήτησή Πληροφοριών από Βιβλία και Βιβλιοθήκη Σχολείου
ΟΜΑΔΑ 3–> Αναζήτησή Πληροφοριών από Μουσεία
ΟΜΑΔΑ 4–> Δανειστική Βιβλιοθήκη
![]() |
![]() |
Οι γονείς των μαθητών/τριών ενημερώνονται για την δράση των παιδιών και δίνεται λίγος χρόνος για συγκέντρωση πληροφοριών και από το σπίτι. Οι ομάδες φέρνουν το υλικό στην τάξη, εξηγούν τί και πως βρήκαν το υλικό και το παρουσιάζουν στην ομάδα και την ολομέλεια.
Συγκέντρωση πληροφοριών ανά ομάδα
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Κάθε ομάδα οργανώνει κατάλληλα το χώρο στον οποίο θα δουλέψει. Αναζητά, οργανώνει και καταγράφει το υλικό αξιοποιώντας διάφορους σημειωτικούς τρόπους (γράφουν, ηχογραφούν, ζωγραφίζουν). Η μια ομάδα βοηθά την άλλη όταν βρίσκει κάποιο υλικό ή πληροφορία που αντιστοιχεί σε άλλη ομάδα.
Εργασία σε ομάδες
Τα ευρήματα σημειώνονται….
![]() |
![]() |
…..οι πληροφορίες είναι πολλές και τα παιδιά σκέφτηκαν να φτιάξουν σελιδοδείκτες για να ανατρέξουν ξανά στις πληροφορίες για την αναζήτησή των αυγών των δεινοσαύρων
![]() |
![]() |
Με τη ολοκλήρωση της διαδικασίας, οι ομάδες συγκεντρώνονται στο χώρο της συζήτησης όπου η/ο νηπιαγωγός καθοδηγηθεί τα παιδιά της κάθε ομάδας να παρουσιάσουν τα ευρήματα τους. Στόχος είναι η σύγκριση των ευρημάτων ώστε να διαπιστώσουμε ομοιότητες, διαφορές και να φτάσουμε στη σύνθεση της τελικής γνώσης.
Τα ευρήματα συγκεντρώνονται, τα παιδιά τα κολλούν όλα μαζί, τα παρουσιάζουν στις άλλες ομάδες.
![]() |
![]() |
Οι καταγραφές αναλύονται, εντοπίζονται οι λέξεις – κλειδιά από κάθε ομάδα και κάθε ομάδα φτιάχνει το δικό της θεματικό λεξικό, γράφοντας και ζωγραφίζοντας λέξεις και εικόνες.
![]() |
![]() |
Γ΄ ΦΑΣΗ-ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ «Ένα βιβλίο για τα μικρά των δεινοσαύρων»
Το υλικό ομαδοποιείται ακόμη περισσότερο και οι ομάδες αποφασίζουν να εστιάσει κάθε μία σε ένα είδος Δεινόσαυρου. Οι αποφάσεις των ομάδων για τον δεινόσαυρο, που επέλεξε κάθε μία, είναι οι εξής:
ΟΜΑΔΑ 1 –> ΟΒΙΡΑΠΤΟΡΑΣ
ΟΜΑΔΑ 2 –> ΤΣΤΣΙΠΑΤΙ
ΟΜΑΔΑ 3 –> ΤΥΡΑΝΟΣΑΥΡΟΣ / Τ-ΡΕΞ
ΟΜΑΔΑ 4 –> ΕΛΑΣΜΟΣΑΥΡΟΣ
Οι ομάδες αποφασίζουν στην Ολομέλεια να φτιάξουν ένα μεγάλο βιβλίο και για τους 4 Δεινόσαυρους. Σχολιάζουν τί θα περιλαμβάνει το βιβλίο και χωρίζουν τα μέρη του βιβλίου ανά ομάδα
ΟΜΑΔΑ 1 ΕΞΩΦΥΛΛΟ
ΟΜΑΔΑ 2 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΟΜΑΔΑ 3 ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΟΜΑΔΑ 4 ΟΠΙΣΘΌΦΥΛΛΟ
Ο Τίτλος “Ανακαλύπτουμε τους Δεινόσαυρους” αποφασίζεται από την Ομάδα 1 και η εικονογράφηση ξεκινά.
….όπως και το Οπισθόφυλλο από την Ομάδα 3 “Το Ταξίδι των Δεινοσαύρων”
Λέξεις – Κλειδιά
από τις ομάδες 3 και 4
![]() |
![]() |
Κάθε ομάδα συνεχίζει με τις πληροφορίες του περιεχομένου για τα
- αυγά των δεινοσαύρων
- μικρά των δεινοσαύρων και την φροντίδα τους
- τους κινδύνους που τα απειλούσαν
τα υλικά αναζητούνται στην τάξη…. για να φτιαχτούν οι φωλιές κάθε δεινόσαυρου
Η ομάδα 1 αποφάσισε να φτιάξει την φωλιά του Οβιράπτορα με νερομπογιές
![]() |
![]() |
….με νερομπογιές και πλαστελίνη αποφάσισε η Ομάδα 2 την φωλιά για τον Τσιτσιπάτι
με χαρτόνια, τέμπερες και κολάζ η φωλιά του Τυραννόσαυρου από την Ομάδα 3
![]() |
![]() |
και με κολλάζ ψηφιδωτό η φωλιά του Ελασμόσαυρου από την Ομάδα 4
Οι πληροφορίες για τα αυγά των Δεινοσαύρων συγκεντρώνονται από κάθε ομάδα…
για την φροντίδα αυτών….
αλλά και για τους κινδύνους…..
Δ΄ ΦΑΣΗ-ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΟΣ «Το ψηφιακό μας βιβλίο για τα μικρά των δεινοσαύρων»
Οι πληροφορίες, που συγκεντρώθηκαν για τα μωρά των Δεινοσαύρων πολλές και ο προβληματισμός των παιδιών έντονος για το πως θα σταλούν στους φίλους μας στο Νηπιαγωγείο Σερρών.
Τα παιδιά γνωρίζουν με την ενασχόληση τους με τον Η.Υ ότι μπορούν να στείλουν το βιβλίο στο Μέιλ του άλλου σχολείου και συγκεκριμένα αναφέρουν: “Κυρία, να το στείλουμε όπως στέλνεις και εσύ στους γονείς μας αυτά που θέλεις να τους πεις για εμάς”.
Η Νηπιαγωγός ενημερώνει ότι υπάρχει εφαρμογή/λογισμικό, που μπορεί να μετατρέψει το βιβλίο των παιδιών σε ηλεκτρονικό. Συζητούνται στην ολομέλεια οι ενέργειες που πρέπει να γίνουν:
- να φωτογραφηθεί κάθε σελίδα από τα παιδιά
- να μιλήσουν τα παιδιά στο μικρόφωνο του Η.Υ, ώστε να περιγράφει η φωνή τους , όσα έφτιαξαν
- να περάσουν τις σελίδες στο λογισμικό bookcreator βάζοντας ηχο-περιγραφή σε όλο το υλικό ανά ομάδα
Συζητούν όλες οι ομάδες στην Ολομέλεια για τα οφέλη του ψηφιακού βιβλίου
- θα μπορέσουμε να το στείλουμε στους φίλους μας στις Σέρρες
- θα μπορέσουν οι γονείς μας να δουν όσα κάναμε
- θα μπορούμε κα εμείς να το πάρουμε στο σπίτι μας, όλοι σαν αντίγραφο
- θα μπορούμε να το βλέπουμε όποτε θέλουμε
ΨΗΦΙΑΚΟ ΒΙΒΛΙΟ: “Aνακαλύπτουμε τους Δεινόσαυρους”
δείτε εδώ –> “Ανακαλύπτοντας τους Δεινόσαυρους”
ή σκανάρετε εδώ:
Ε΄ ΦΑΣΗ-ΕΚΤΙΜΗΣΗ
Τα παιδιά συγκεντρώνονται στο χώρο της συζήτησης. Ξεφυλλίζουν το έντυπο βιβλίο και ακούν και βλέπουν το ψηφιακό βιβλίο. Αποτιμούν τη δουλειά τους, συμπληρώνουν τον Διάγραμμα KWLH και αποφασίζουν να στέλνουν ένα e-mail στα παιδιά του άλλου σχολείου με φωτογραφίες από το το αρχικό βιβλίο αλλά και ψηφιακό για το πως δούλεψαν.
—-> Β΄ ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ: Παιδί, Εαυτός και Κοινωνία (σελ 354 ΝΑΠ)
Προσωπική και Κοινωνικό- συναισθηματική ανάπτυξη, Κοινωνικές Επιστήμες
Ο αριθμός των μαθητών/τριών, το πλαίσιο της ομάδας, τα χαρακτηριστικά της τάξης και του σχολείου παραμένουν τα ίδια στο ΤΜΗΜΑ 1.
Τίτλος διδακτικού σεναρίου. «Όλοι για έναν και ένας για όλους: Συμβουλές δεινοσαύρων»
Πληροφορίες για το Σενάριο:
- Ο αριθμός των μαθητών/τριών, το πλαίσιο της ομάδας, τα χαρακτηριστικά της τάξης και του σχολείου παραμένουν τα ίδια στο ΤΜΗΜΑ 1.
- Μέσα από το παιχνίδι αξιοποιείται το ενδιαφέρον των παιδιών για τους δεινόσαυρους, προκειμένου με παιγνιώδη τρόπο να συμμετάσχουν σε διερευνητικές διεργασίες
- Οργανώνονται δραστηριότητες που αφορούν σε συγκεκριμένα προβλήματα που καλούνται τα παιδιά να επιλύσουν και πηγάζουν από το πλαίσιο της άμεσης εμπειρίας τους.
- Η νηπιαγωγός λειτουργώντας ως ενορχηστρώρια της μαθησιακής εμπειρίας κατά τη διάρκεια υλοποίησης του σεναρίου είναι διευκολυντική. Προσπαθεί να κινητοποιήσει και να βοηθήσει τα παιδιά, οργανώνοντας το κατάλληλο μαθησιακό περιβάλλον με ποικιλία υλικών και ερεθισμάτων.
Συγκεκριμένα:
Α’ ΦΑΣΗ-ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ: «Στον καιρό των δεινοσαύρων»
Τα παιδιά παρακολουθούν ένα απόσπασμα από ένα βίντεο σχετικό με την καθημερινότητα των δεινοσαύρων, το οποίο εστιάζει στους τρόπους άμυνας και προστασίας τους. Η νηπιαγωγός με κατάλληλες ερωτήσεις, κατά τη διάρκεια και μετά την ολοκλήρωση της παρακολούθησης του αποσπάσματος του βίντεο, παρακινεί τα παιδιά να παρουσιάσουν τις ιδέες και τις γνώσεις τους για το θέμα αλλά και να διατυπώσουν σχετικά ερωτήματα για το τι θέλουν να μάθουν.
Οι αρχικές ιδέες και τα ερωτήματα των παιδιών σημειώνονται στον Πίνακα KWLH. Πιο συγκεκριμένα, προκύπτουν διάφορα ερωτήματα από τα παιδιά σχετικά με τα χαρακτηριστικά των δεινοσαύρων, τους τρόπους που προσπαθούσαν να αμυνθούν και τις αντιδράσεις τους στους κινδύνους που αντιμετώπιζαν, κυρίως από τις επιθέσεις τουτρομερού τυρανόσαυρου, αλλά και άλλων δεινοσαύρων (π.χ. ο οβιράπτορας που έτρωγε τα αυγά του;)
Β΄ ΦΑΣΗ-ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ: «Πως τα κατάφερναν οι δεινόσαυροι;»
- Tα παιδιά θέλουν να δουλέψουν με τις ίδιες ομάδες, όπως και στο Α΄Θεματικό Πεδίο
- Διαλέγουν να δουλέψουν με τα είδη Δεινοσαύρων που έχουν ήδη δουλέψει και εξοικειωθεί
- Κάνουν καταμερισμό εργασιών και ρόλων
- Καταγράφουν τα βασικά χαρακτηριστικά για την προσατασία τους
- Βρίσκουν τους μηχανισμούς άμυνας τους.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Προκύπτει η ιδέα να ομαδοποιηθούν τα χαρακτηριστικά και οι μηχανισμοί άμυνας και προστασίας των δεινοσαύρων. Τα παιδιά προτείνουν κατηγορίες και κατασκευάζεται ένας Πίνακας διπλής εισόδου.
Στην αριστερή στήλη σε κάθε γραμμή σημειώνεται η κατηγορία: Δύναμη, Χαρακτηριστικό Σώματος (δόντια, νύχια, ουρά, κέρατα, κτλ.), Ταχύτητα, Στρατηγική (κρύβουν τη φωλιά, σκορπίζονται σε διαφορετικές κατευθύνσεις για να αποπροσανατολίσουν τον εχθρό), Βοήθεια (ειδοποιούντους άλλους δεινόσαυρους, βοηθούν στη μάχη, κτλ.), Συνεργασία-Ομαδικότητα και στην δεξιά τα είδη των Δεινοσαύρων
Στη συνέχεια τα παιδιά “αξιολογούν” μέσα από την ψηφιακή εφαρμογή –> Φωτόδεντρο
πόσο καλά δούλεψε η κάθε ομάδα. Τα κριτήρια αξιολόγησης συναποφασίζονται με τα παιδιά και περιλαμβάνουν το βαθμό συμμετοχής τους στην ομάδα, την ευγένεια, την βοήθεια προς τους άλλους, την τήρηση των κανόνων κ.λ.π
![]() |
![]() |
Γ΄ ΦΑΣΗ-ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ «Κάνε το όπως οι δεινόσαυροι»
Στη φάση αυτή οργανώνεται από τη νηπιαγωγό ένα παιχνίδι, αξιοποιώντας συνεργατικές πρακτικές. Σκοπός είναι να αναπτυχθούν συνεργασίες και σχέσεις εμπιστοσύνης, σεβασμού και κατανόησης των αναγκών και της διαφορετικότητας από τους μαθητές/τριες.
Σε αυτό το σημείο κατασκευάζονται και αξιοποιούνται οι μάσκες δεινοσαύρων. Η Νηπιαγωγός θέτει ένα “πρόβλημα προς αντιμετώπιση” από την καθημερινότητα των παιδιών στο σχολείο, εντός και εκτός τάξης.
Δημιουργούνται “παιχνίδια ρόλων” και ομάδα συζητά ποια είναι η «δύναμη» του δεινόσαυρου, που θα βοηθήσει για να λυθεί το πρόβλημα. Παρουσιάζει στις υπόλοιπες ομάδες τη «δύναμη» και εξηγεί την επιλογή.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Δ΄ ΦΑΣΗ-ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΟΣ «Συμβουλές από έναν δεινόσαυρο»
Στο πλαίσιο επίλυσης προβλήματος, ο/ η νηπιαγωγός προτείνει στα παιδιά να συζητήσουν προβλήματα με άλλα παιδιά ή δύσκολες καταστάσεις που αντιμετωπίζουν συνήθως στο νηπιαγωγείο. Τα μέλη της ομάδας καλούνται να ζωγραφίσουν τον χώρο και να καταγράψουν-ζωγραφίσουν τα προβλήματα-δυσκολίες των παιδιών. Κολλούν σε κάθε πρόβλημα έναν δεινόσαυρο και ζωγραφίζουν τη λύση. Κάνουν ένα συμβόλαιο με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους στο σχολείο και φτιάχνεται ένα συμβόλαιο επίλυσης των προβλημάτων αυτών. Το συμβόλαιο με τις συμβουλές των Δεινοσαύρων μπαίνει σε εμφανές σημείο.
Ε΄ ΦΑΣΗ-ΕΚΤΙΜΗΣΗ «Ας παίξουμε με τις Δυνάμεις και τις συμβουλές των δεινοσαύρων»
Τα παιχνίδια ρόλων συνεχίζονται όσο υπάρχουν προβλήματα που αναφέρουν οι μαθητές/τριες. Τα μέλη της ομάδας, προκειμένου να επιλέξουν τη «Δύναμη-Λύση» και να απαντήσουν στο ερώτημα μπορούν να συμβουλευτούν την αφίσα, που είναι αναρτημένη στην τάξη με τις συμβουλές των δεινοσαύρων.