Με αφορμή την επετειακή σχολική γιορτή  της 28ης Οκτωβρίου και τα ιστορικά γεγονότα που διαδραματίστηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με ιστορικά ντοκουμέντα  μέσα από την ανάγνωση ιστορικών κειμένων, μαρτυριών, προβολής ντοκιμαντέρ και χρονικών που αφορούσαν στην εξέλιξη των γεγονότων του πολέμου, ενός πολέμου που στέρησε  τη ζωή σε πάνω από 75.000.000 ανθρώπους, κάνοντας τον, την πιο αιματηρή σύρραξη στην ανθρώπινη ιστορία.

Μια σειρά επεκτατικών πολέμων, εισβολών, ολοσχερών καταστροφών, βομβαρδισμών σε πόλεις και χωριά, αφανισμών πληθυσμών. Να προσθέσουμε την πείνα που θέριζε τους πληθυσμούς, την εξαθλίωση, τις κακουχίες, τους εξευτελισμούς , την φρίκη, τα βασανιστήρια, τις συλλήψεις, τις εκτελέσεις, τις θανατώσεις…

Μαύρο και γκρι το χρώμα του πολέμου, τα κυρίαρχα χρώματα… και φυσικά το λευκό, το χρώμα του θανάτου. Τα ίδια χρώματα που χρησιμοποίησε και ο Πάμπλο Πικάσο στο έργο του Guernica.
Στις 26 Απριλίου του 1937 , λίγο πριν το ξέσπασμα του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου, ο Πάμπλο Πικάσο συγκλονισμένος από τον βομβαρδισμό και την ολοκληρωτική καταστροφή της πόλης των Βάσκων Γκερνίκα ή Γκουέρνικα από  γερμανικά και ιταλικά αεροπλάνα κατά τη διάρκεια του ισπανικού εμφυλίου πολέμου, φιλοτέχνησε το έργο και το ολοκλήρωσε μέσα σε 34 ημέρες. Επρόκειτο για μια τοιχογραφία διαστάσεων 3,49 μ .Χ 7,77μ. όπου κυρίαρχες μορφές είναι ένας ταύρος , ένα άλογο πληγωμένο, με διαμελισμένα κομμάτια, γυναίκες που ουρλιάζουν κρατώντας τα νεκρά μωρά τους κ.α  Ένας πίνακας που προμήνυε τον πόνο και τη φρίκη που επρόκειτο να σκορπίσει ο Β΄ Παγκόσμιος πόλεμος .

Τα συναισθήματα τα οποία μας γεννά η επαφή με μία τέτοιου είδους αναπαράσταση, τα συνδυάσαμε και τα ταυτίσαμε με τα συναισθήματα  που μας γέννησαν τα γεγονότα και η καταστροφολογική έκταση του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου.

Έτσι, οι μαθητές μέσα από την κατασκευή της δικής τους Guernica, πέρα από το γεγονός ότι γνώρισαν έναν από τους σπουδαιότερους Ισπανούς εκπροσώπους της τέχνης του 20 ου αιώνα, κατανόησαν την Guernica ωε ένα καθαρά αντιπολεμικό έργο και ευαισθητοποιήθηκαν με σκοπό να γίνουν οι ίδιοι υπερασπιστές της ειρήνης , καταδικάζοντας κάθε μορφή βίας και πολέμου.

Τέλος, αφού διαβάσαμε το ιστορικό πλαίσιο της δημιουργίας του έργου, αφού αναλύσαμε τις φιγούρες που αναπαρίστανται , τα χρώματα , τα σχήματα, τον συμβολικό χαρακτήρα τους, τα συναισθήματα που σκιαγραφούνται μέσα από την έκφρασή τους, τα συνδυάσαμε όλα και καταλήξαμε στο κυρίαρχο μήνυμα που ξεχωρίζει μέσα από τον πίνακα: ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ ΚΑΘΕ ΜΟΡΦΗ ΠΟΛΕΜΟΥ!

 

Γιάννης Γαϊτης – τα ΄΄Ανθρωπάκια΄΄ και η σύνδεση με τα γεγονότα του Πολυτεχνείου .

 

Στα πλαίσια της σχολικής γιορτής του Πολυτεχνείου, δόθηκε η ευκαιρία στους μαθητές να δημιουργήσουν ένα κολάζ με εικόνες από την τέχνη του Γιάννη Γαϊτη , τα λεγόμενα ‘’Ανθρωπάκια’’. Αφού, λοιπόν, παρακολουθήσαμε ένα χρονικό από την επταετία της δικτατορίας των Συνταγματαρχών , διαβάσαμε σχετικά κείμενα, πήραμε συνεντεύξεις από συγγενείς μας (παππούδες , γονείς) οι οποίοι έζησαν την εποχή της χούντας, προσεγγίσαμε το θέμα δημιουργώντας  μοτίβα, βασισμένα στις πληροφορίες που φτάσανε κοντά μας, ‘’ντύνοντας’’ με διαλόγους, λεζάντες και κειμενάκια τους πίνακες του Γιάννη Γαϊτη.

Κάναμε λόγο για την καταστρατήγηση των δικαιωμάτων του ανθρώπου, την ανελευθερία , τον διχασμό, την απομόνωση, τον εξευτελισμό, τον βασανισμό και αυτήν την κατ΄ανάγκη σιωπή που κουβαλούσε η κοινωνία μας την εποχή εκείνη. Μέσα σ ένα τέτοιο καθεστώς κυριάρχησε η θέληση για ελευθερία, η τόλμη, το θάρρος και το πείσμα ορισμένων να καταφέρουν να σπάσουν τη σιωπή αυτή και να ξεσηκώσουν το πλήθος να διεκδικήσει ξανά τις ελευθερίες του.

Όλα τα παραπάνω έγιναν έργο μέσα από τα χέρια και την φαντασία των μαθητών μας.

  • Οι φωτογραφίες που έχουν επιλεγεί δε δείχνουν καθαρά τα πρόσωπα των μαθητών για ευνόητους λόγους. Αν, παρόλα αυτά, κάποιος γονέας επιθυμεί να αποσυρθεί η φωτογραφία που διακρίνεται το παιδί του μπορεί να επικοινωνήσει με τη διεύθυνση του σχολείου προκειμένου να αποσυρθεί άμεσα από το ιστολόγιο.