Ψωμί απ’ τα χεράκια μας

Την Πέμπτη 30 Μαΐου στο πλαίσιο της ενότητας “Του κόσμου το ψωμί” του γλωσσικού μαθήματος, η Γ’-Δ’ Δημοτικού έφτιαξε το δικό της ψωμί, με τη βοήθεια της αγαπημένης μας κυρίας Παγώνας. Τα παιδιά γνώρισαν βιωματικά πώς φτιάχνεται το πολύτιμο ψωμί και απόλαυσαν την εμπειρία. Το ψωμί έγινε από τα χεράκια τους και ήταν κατά γενική ομολογία το πιο γλυκό όλου του κόσμου γιατί φτιάχτηκε με αγνά υλικά και αγάπη.

1234

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα Ελληνικής Ποδοσφαιρικής Ομοσπονδίας «Πάσα στα θρανία» 2023-2024

ΠΑΣΑ ΣΤΑ ΘΡΑΝΙΑ 1ΠΑΣΑ ΣΤΑ ΘΡΑΝΙΑ 2ΠΑΣΑ ΣΤΑ ΘΡΑΝΙΑ 3

Κύριος στόχος του εν λόγω εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η μετάδοση στους/στις μαθητές/τριες μηνυμάτων και αξιών, όπως του «ευ αγωνίζεσθαι», της ομαδικότητας, της ισότητας, του δίκαιου παιχνιδιού που πηγάζουν μέσα από το άθλημα του ποδοσφαίρου και τον αθλητισμό γενικότερα. Επιπλέον, το πρόγραμμα στοχεύει στη βελτίωση των κινητικών, φυσικών και ψυχοπνευματικών ικανοτήτων των παιδιών μέσα από ποδοσφαιρικές δράσεις στο σχολικό περιβάλλον, καθώς και στη δημιουργία μελλοντικών καλύτερων φιλάθλων, παικτών, επαγγελματιών του αθλητισμού και καλύτερα ενημερωμένων αυριανών πολιτών.

Επίσης, χορηγείται το σχολικό εγχειρίδιο «Πάσα στα Θρανία» στους/στις μαθητές/τριες ως εκπαιδευτικό υλικό για το εν λόγω πρόγραμμα. Η θεματολογία που αναπτύσσεται καλύπτει με σύγχρονο επιστημονικό τρόπο και παιδαγωγικές μεθόδους σειρά θεμάτων (ιστορική διαδρομή του αθλήματος, διατροφή, άσκηση και ανάπτυξη, ψυχολογία και πλήθος κοινωνικών μηνυμάτων).

5 Ιουνίου. Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος

fJdl Yg 1

Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα περιβάλλοντος, τη Δευτέρα 3 Ιουνίου, μαθητές και μαθήτριες του σχολείου μας  προχώρησαν  στη δημιουργία αφισών με στόχο την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των συμμαθητών τους αλλά και της τοπικής κοινότητας. Οι αφίσες αυτές τοποθετήθηκαν από τους μαθητές στον προαύλιο χώρο του σχολείου.

Η δράση αυτή  πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της ευαισθητοποίησης των μαθητών σε περιβαλλοντικά ζητήματα πρόγραμμα που υλοποιείται την τρέχουσα σχολική χρονιά στο σχολείο μας.  Μέσα από το πρόγραμμα αυτό επιδιώκουμε να ενισχύσουμε την περιβαλλοντική εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση των μαθητών σε περιβαλλοντικά ζητήματα δημιουργώντας μελλοντικά ενεργούς πολίτες με κριτική σκέψη.

IyQatHPvgTQ9cB0

«Ο Ήλιος, ο Ηλιάτορας, ο Πετροπαιχνιδάτορας»

436027700 26069428952648045 5811723137015771555 n436406343 388915150773786 2264056175913259904 n436492275 416751804534862 7876280142253608462 n 1

Με αφόρμηση το μάθημα από το βιβλίο της Μελέτης Περιβάλλοντος σχετικά με τον ήλιο, οι μαθητές της πρώτης δημοτικού με τη δασκάλα τους διερεύνησαν το φαινόμενο της εναλλαγής μέρας και νύχτας με σημείο αναφοράς τον ήλιο μέσα από μία σειρά βιωματικών δραστηριοτήτων. Ο ουρανός, ο ήλιος, τα αστέρια και η γη αποτελούν μυστήριο για τα παιδιά, ειδικά αυτά της μικρής ηλικίας, ενώ ταυτόχρονα θέλοντας να ερμηνεύσουν τα φαινόμενα αυτά έχουν δημιουργήσει τις δικές τους αναπαραστάσεις μέσα από την καθημερινή τους ζωή. Ο ηλιόλουστος ουρανός της Πέμπτης 23/05 ήταν μια καλή ευκαιρία για τους μαθητές της πρώτης να βγουν στην αυλή, να εντοπίσουν τον ήλιο, το σημείο από όπου βγαίνει (ανατολή) και εν συνεχεία τα υπόλοιπα σημεία του ορίζοντα (δύση, βοράς, νότος). Έπειτα, άκουσαν σε τραγούδι το ποίημα του Οδυσσέα Ελύτη με τίτλο «Ο ήλιος ο ηλιάτορας, ο πετροπαιχνιδάτορας» δίνοντας την ευκαιρία στους μαθητές να προβληματιστούν αν τελικά είναι ο ήλιος ή η γη που κινείται. Έπειτα, παρακολούθησαν σε βίντεο τις δύο κινήσεις της γης, την περιστροφή και την περιφορά, τις οποίες στη συνέχεια τις μιμήθηκαν τα ίδια τα παιδιά. Με ενθουσιασμό και περιέργεια, οι μαθητές μεταφέρθηκαν μέσω του λογισμικού Google Earth Pro σε διάφορες χώρες του πλανήτη μας για να διαπιστώσουν ότι την ίδια στιγμή κάποιες είχαν μέρα ενώ κάποιες άλλες νύχτα. Κατόπιν, με σκοπό να κατανοήσουν γιατί συμβαίνει αυτό, προχώρησαν στην κατασκευή μιας προσομοίωσης της εναλλαγής μέρας και νύχτας και με την χρήση της υδρογείου σφαίρας και ενός φακού για ήλιο παρατήρησαν το φαινόμενο. Τέλος, εκμεταλλευόμενοι την ανοιξιάτικη μέρα βγήκαν και πάλι στην αυλή για να παίξουν σε ζευγάρια το παιχνίδι μέρα-νύχτα μιμούμενοι τις δύο κινήσεις της γης.

Τα ΒΙΒΛΙΑ ΣΕ ΡΟΔΕΣ έφτασαν στο σχολείο μας.

ΒΙΒΛΙΑ ΣΕ ΡΟΔΕΣ

Το πρόγραμμα ΒΙΒΛΙΑ ΣΕ ΡΟΔΕΣ είναι μια μικρή, κινητή, δανειστική και θεματική βιβλιοθήκη που κινείται σε βαλίτσες με ρόδες. Δημιουργήθηκε το 2012 από την πολιτιστική εταιρεία ΠΥΡΝΑ με τη συνεργασία του Γραφείου Περιβάλλοντος της Α’ Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αθηνών. Με σημαντική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος το πρωτοποριακό πρόγραμμα επεκτάθηκε κατά το 2013-14 εκτός Αττικής και έκτοτε έχει συνεχώς ανοδική πορεία.

Με αίτηση που κάναμε να μας αποσταλούν τα βιβλία σε ρόδες, μια βαλίτσα με βιβλία ήρθε στο σχολείο μας με τη θεματική “Δικαιώματα” και θα παραμείνει σε αυτό για έναν μήνα. Στη Γ’-Δ΄τάξη υποδεχτήκαμε τη βαλίτσα με χαρά. Ξεφυλλίζουμε τα βιβλία, παρατηρούμε τα εξώφυλλα και τα οπισθόφυλλά τους, διαβάζουμε μεγαλόφωνα, επεξεργαζόμαστε αρκετά στην τάξη και ενθαρρύνουμε τον δανεισμό τους στο σπίτι, ώστε τα παιδιά να έχουν περισσότερο χρόνο να απολαύσουν την ανάγνωση μόνα τους ή με την οικογένειά τους αποκτώντας κουλτούρα φιλαναγνωσίας.  Καλά αναγνωστικά ταξίδια σε όλους μας!

Καθαρισμός γηπέδου 5 x 5 Γλώσσας

εικόνα Viber 2024 04 24 12 24 12 887

Την Τετάρτη 17 Απριλίου πραγματοποιήθηκε  περίπατος στο γήπεδο του χωριού μας. Οι μαθητές και μαθήτριες του σχολείου μας  προχώρησαν με τον κατάλληλο εξοπλισμό  μαζί με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου μας σε καθαρισμό από σκουπίδια του  χώρου που και οι ίδιοι περνούν πολύ χρόνο τις απογευματινές τους ώρες παίζοντας.

Ο καθαρισμός αυτός πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της ευαισθητοποίησης των μαθητών σε περιβαλλοντικά ζητήματα μέσω του προγράμματος που υλοποιείται την τρέχουσα σχολική χρονιά στο σχολείο μας.  Μέσα από το πρόγραμμα αυτό επιδιώκουμε να ενισχύσουμε την περιβαλλοντική εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση των μαθητών σε περιβαλλοντικά ζητήματα δημιουργώντας μελλοντικά ενεργούς πολίτες με κριτική σκέψη.

Δράση: Με φάρο ένα βιβλίο. Δικαίωμα στην ελευθερία της τέχνης.

34

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης (21 Μαρτίου) μιλήσαμε για το πως η ποίηση μπορεί να μας ανοίξει δρόμους, να μας γεμίσει εικόνες και συναισθήματα. Διαβάσαμε το βιβλίο “Να ένα ποίημα που γιατρεύει ψάρια” και συνειδητοποιήσαμε ότι η ποίηση υπάρχει σε ό,τι όμορφο κρύβεται γύρω μας.

Έπειτα οι μαθητές αποπειράθηκαν να γράψουν τα δικά τους ποιήματα. Αφού ήρθαν σε επαφή με διάφορες μορφές ποίησης και ξέφυγαν από το μοντέλο του αυστηρά ομοιοκατάληκτου στίχου, αποφάσισαν να γράψουν ποιήματα “σχηματικά” (concrete poems), όπου οι στίχοι είναι δομημένοι έτσι που να σχηματίζουν το αντικείμενο στο οποίο αναφέρεται το ποίημα.

Δράση: Με φάρο ένα βιβλίο. Δικαίωμα στην ελεύθερη έκφραση.

12

Η δράση: Με φάρο ένα βιβλίο συνεχίζεται με την ιστορία “Η βαλίτσα με τα μυστικά του κυρίου Μπένγιαμιν”, μια συναρπαστική και αληθινή ιστορία, πανέμορφα εικονογραφημένη, για τη σημασία της ατομικής ελευθερίας και για το πόσο μακριά μπορούμε να φτάσουμε για να τη διαφυλάξουμε.

Ο Βάλτερ Μπένγιαμιν, ένας από τους σημαντικότερους γερμανούς φιλοσόφους και συγγραφείς, μπορεί να κυνηγήθηκε από το ναζιστικό καθεστώς για τις ιδέες του, όμως τα γραπτά του διασώθηκαν και άνθρωποι απ’ όλο τον κόσμο τα διαβάζουν και μιλούν γι’ αυτά μέχρι και σήμερα. (Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
 
Το Δικαίωμα στην Ατομική Ελευθερία και ιδιαίτερα στην Ελεύθερη Έκφραση συζητήθηκε μέσα από αυτό το υπέροχο βιβλίο. Ιδιαίτερα σε μια περίοδο έντονης λογοκρισίας , είναι σημαντικό οι μαθητές να γνωρίζουν ότι είναι κατοχυρωμένο δικαίωμά τους να ζουν και να εκφράζονται ελεύθερα.
Τα παιδιά έφτιαξαν τις δικές τους βαλίτσες και με την τεχνική του κολάζ τοποθέτησαν εικόνες και λέξεις που θέλουν να διαφυλάξουν. Μίλησαν για την ελευθερία του λόγου μέσα από λέξεις και εικόνες βιβλίων, περιοδικών και εικαστικών τεχνών.

Πανελλήνια ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού

Η 6η Μαρτίου, καθιερωμένη από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού, αποτελεί μια ηχηρή υπενθύμιση για ένα φαινόμενο που δυστυχώς ταλανίζει τις σχολικές κοινότητες σε όλο τον κόσμο. Ο σχολικός εκφοβισμός, μια μορφή επιθετικής συμπεριφοράς που ασκείται από παιδιά προς άλλα παιδιά, βλάπτει σοβαρά την ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών και επηρεάζει αρνητικά την μαθησιακή διαδικασία.

Τα παιδιά μέσα από παιχνίδι συζήτησαν, δραματοποίησαν καταστάσεις, προβληματίστηκαν,  μίλησαν για τα συναισθήματα των παιδιών που υφίστανται βία με στόχο την ανάπτυξη  ενσυναίσθησης. Δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση  στην ενημέρωση και  στη δράση απέναντι σε περιστατικά συστηματικής και επαναλαμβανόμενης βίας, η οποία μπορεί να έχει πολλές μορφές: σωματική, λεκτική, ψυχολογική, κοινωνική και διαδικτυακή.

Στη συνέχεια, ανατέθηκε στους μαθητές να πραγματοποιήσουν ο καθένας από ένα δικό τους έργο σχετικά με το bullying. Τα εργα-οι ζωγραφιές των παιδιών συλλέχθηκαν και τοποθετήθηκαν σε μια γωνιά του σχολείου προκειμένου να γίνει δημοσκόπηση για την καλύτερη ζωγραφιά.

Συμμετοχή της Ε’-ΣΤ’ τάξης στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ζωγραφικής της Παιδικής HELMEPA που οργανώνεται από την Ελληνική Ένωση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος για τη σχολική χρονιά 2023-24

εικόνα Viber 2024 03 05 19 02 04 060

Η θάλασσα αποτελεί σημαντικό στοιχείο της φύσης. Αποτελεί πηγή εσόδων των ανθρώπων και μέρος διασκέδασης κι ευχαρίστησης, σπίτι ζωντανών οργανισμών και δρόμο εμπορίου κι επικοινωνίας που δυστυχώς πολλές φορές είτε εσκεμμένα είτε από ανθρώπινη αμέλεια  καταστρέφεται. Η ρύπανση των θαλασσών είναι ένα ζήτημα που πρέπει να μας απασχολεί όλους. Οι τρόποι μόλυνσής της πολλοί και οι μέθοδοι καθαρισμού της δύσκολοι. Αντί να σκεφτόμαστε πώς θα διορθώσουμε ένα πρόβλημα, ας σκεφτούμε πώς να το αποτρέψουμε!

Με την αρχή της χρονιάς 2024 και συγκεκριμένα τον μήνα Φεβρουάριο οι μαθητές της Ε’-ΣΤ’ τάξης συμμετείχαν στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ζωγραφικής για τις Ομάδες της Παιδικής HELMEPA της σχολικής χρονιάς 2023-2024 που οργανώνεται από την Ελληνική Ένωση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος. Σκοπός του προγράμματος ήταν η ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με τα απορρίμματα στις θάλασσες και τις ακτές. Αρχικά, προβλήθηκε στους μαθητές ένα εκπαιδευτικό βίντεο για τις θάλασσες και τις ακτές και τις ενέργειες που μπορούμε να κάνουμε προκειμένου να τις προστατέψουμε. Στη συνέχεια, το βίντεο έδωσε το έναυσμα για συζήτηση και καταιγισμό ιδεών από τους μαθητές. Οι απόψεις των μαθητών σχετικά με το θέμα καταγράφηκαν και χρησιμοποιήθηκαν ως πηγή έμπνευσης για τη ζωγραφική που ακολουθούσε. Τέλος, οι μαθητές σε συνεργασία με τις εκπαιδευτικούς Κατερίνα Παπαθανασίου και Εύη Αϋφαντή σχεδίασαν και ζωγράφισαν τη δική τους εικόνα προκειμένου να αποτυπώσουν το μήνυμα “Μην ψαρώνεις, μπορούμε να σώσουμε τις θάλασσες”.