Στο πλαίσιο του προγράμματος δημιουργικής γραφής στο Νηπιαγωγείο με τίτλο ” Οι δικές μας ιστορίες”, οι μαθητές έγραψαν παραμύθια, έπαιξαν με τη χρονική σειρά της αφήγησης, τον αφηγηματικό χρόνο και την οπτική γωνία στην αφήγηση, έγραψαν χριστουγεννιάτικες κάρτες, αποκριάτικες προσκλήσεις, έκαναν παραλλαγή σε στίχους τραγουδιών-παροιμιών, δημιούργησαν ακροστιχίδα του ονόματός τους αλλά και ιστορίες εμπνευσμένες από πίνακες ζωγραφικής. Επιπλέον, έγραψαν πρωτότυπες συνταγές και έγιναν μετεωρολόγοι γράφοντας το δικό τους μοναδικό δελτίο καιρού.
Δημιούργησαν mini book και βιβλίο σε χειροποίητη μορφή με εξώφυλλο, οπισθόφυλλο και φανταστικό ή πραγματικό εικονογράφο και συγγραφέα. Οι μαθητές έπαιξαν επίσης με την ποιητική φόρμα και τους μετρικούς περιορισμούς παίρνοντας ερεθίσματα από τους αριθμούς και την εκπαιδευτική τηλεόραση και συγκεκριμένα από τον τομέα «Γλώσσα» με τίτλο «Ένα γράμμα μια ιστορία». Κατασκεύασαν κείμενα ή κόμικς, χρησιμοποιώντας εικόνες από περιοδικά και εφημερίδες αλλά και με το λογισμικό Pixton δημιούργησαν μικρούς διαλόγους.
Οι δραστηριότητες ολοκληρώθηκαν με τις μοναδικές ιστορίες που δημιουργούσαν με το αρκουδάκι της τάξης, το οποίο και δανείζονταν σπίτι, όπου με την βοήθεια και την εμπλοκή των γονέων στο πρόγραμμα έγραφαν ιστορίες και δημιούργησαν την ενότητα «Οι ιστορίες του Τέντι».
Μερικές από τις δράσεις μας….
1. Μία φορά και έναν καιρό.
Για να δημιουργήσουν ένα παραμύθι οι μαθητές, δόθηκε από τη νηπιαγωγό ο τίτλος «Ο πρίγκιπας, ο δράκος και το λιοντάρι», ενώ παράλληλα ακούγονταν από το κασετόφωνο φυσικοί ήχοι από ζώα του δάσους. Έτσι ξεκινά η συζήτηση γύρω από την πλοκή του παραμυθιού.
«Ο πρίγκιπας, ο δράκος και το λιοντάρι»
Μια φορά κι έναν καιρό, ήταν ένας πρίγκιπας που ζούσε σ’ ένα παλάτι. Ώσπου μία μέρα συνάντησε το δράκο με το λιοντάρι και του είπαν πως θέλουν το παλάτι του. Τότε, ο πρίγκιπας του είπε όχι και πολέμησε με το σπαθί του. Τον χτύπησε στην καρδιά και τον πήγε στο νοσοκομείο. Εκεί σκέφτηκε τι έκανε ο δράκος και ζήτησε συγγνώμη. Το λιοντάρι για τιμωρία, έμεινε μόνο του χωρίς φίλους και έζησε κάπου μακριά. Έτσι, ζήσαμε εμείς καλά κι αυτοί καλύτερα.
2. Ολοκλήρωση της ιστορίας του παραμυθιού «Γλαύκος και Ίρις».
Διαβάζεται από τη νηπιαγωγό το παραμύθι «Γλαύκος και Ίρις» της συγγραφέως Σ. Νινιού και σε κάποιο σημείο σταματά η νηπιαγωγός την αφήγηση και ενθαρρύνει την ομάδα να συνεχίσει την ιστορία δίνοντας διαφορετικό τέλος.
«Γλαύκος και Ίρις»
Η Ίρις, ήθελε να παντρευτεί το γλάρο Γλαύκο, γιατί τον αγαπούσε. Ο γλάρος της έδωσε ένα φιλί και τη ρώτησε αν ήθελε να γίνει γυναίκα του. Η Ίρις είπε ναι και έτσι πέταξαν μαζί μέχρι το νησί Νάξο. Τραγουδούσαν, έπαιζαν και έδιναν φιλιά. Συνέχισαν να ταξιδεύουν μέχρι την Αλβανία και μετά πέταξαν πάνω από έρημο και έφτασαν ως την Αίγυπτο. Εκεί γνώρισαν πολλούς φίλους και μίλησαν για τη χώρα τους, την Ελλάδα. Μετά από μέρες επέστρεψαν στην Αθήνα. Εκεί έφτιαξαν το μπισκοτένιο σπίτι τους και έζησαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα.
3. Ας παίξουμε με τα ονόματά μας.
Ζητάμε από τους μαθητές να δημιουργήσουν μικρά ποιηματάκια με τα ονόματά τους. Μία δραστηριότητα αρκετά ευχάριστη, διότι το όνομα κάθε παιδιού είναι μία λέξη με νόημα για το ίδιο το παιδί, είναι η υπογραφή του.
Εκπαιδευτική δράση στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας: Ας παίξουμε με τα ονόματά μας
4. Παίζω με τους αριθμούς.
Οι μαθητές ενθαρρύνονται με αφορμή τους αριθμούς να γράψουν τα δικά τους ποιήματα κάνοντας ομοιοκαταληξία.
Έξι επί έξι, τριάντα έξι
και σε λίγο έξω θα φέξει.
Πέντε επί οχτώ,
και θα έρθει η φασολάδα.
Έξι επί οχτώ, σαράντα οχτώ
μ’ ένα γράμμα στο λεπτό.
Εφτά επί εφτά, σαράντα εννιά
και θα μαζευτεί η γειτονιά.
Δέκα επί δέκα, εκατό
και τηλεφωνώ στο εκατό.
5. Δημιουργώ σύνθετες λέξεις.
Οι μαθητές επιλέγουν λέξεις που τους αρέσουν και συνθέτουν μία καινούρια.
ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΑΝΑΦΕΡΟΥΝ:
Γάτα και σκύλος= γατόσκυλος
Ταύρος και σκύλος= ταυρόσκυλος
Χελώνα και σπίτι= χελωνόσπιτο
Σοκολάτα και γλυκό= σοκολατογλυκό
Σοκολάτα και σαμπουάν= σοκολατοσαμπουάν
Σοκολάτα και δρόμος= σοκολατοδρόμος
Σοκολάτα και μνήμη= σοκολατομνήμη
Μπανιέρα και σπίτι= μπανιερόσπιτο
Σπίτι και άνθρωπος= σπιτάνθρωπος
Χτένα και σκύλος= χτενόσκυλος
Γάτα και πατάτα= γατοπατάτα
Αεροπλάνο και σπίτι= αεροπλανόσπιτο\
6. Δημιουργία κόμικ
Οι μαθητές αξιοποιούν τις νέες τεχνολογίες και το πρόγραμμα «Pixton» συνθέτοντας διαλόγους με επιλογή προσώπων, σκηνικών και εφέ.
7. Εξ αποστάσεως συνεργασία σχολείων.
Στο πολιτιστικό πρόγραμμα Δημιουργικής Γραφής πραγματοποιείται σύμπραξη δύο νηπιαγωγείων (23ο Νηπιαγωγείο Καλαμάτας-21ο Νηπιαγωγείο Αθήνας) με χιλιομετρική απόσταση μεταξύ τους και υλοποιούνται μερικές δράσεις.
Αρχικά εντοπίζουν στο χάρτη της Ελλάδος τις δύο περιοχές και στη συνέχεια εντοπίζουν στο Google maps το σχολείο της Αθήνας. Έπειτα γίνεται η πρώτη τηλεσύνδεση μέσω Skype για να γνωριστούν οι μαθητές.
8. Δημιουργία κολάζ με λέξεις.
Δραστηριότητα στην αυλή του σχολείου. Οι μαθητές αποφάσισαν να στολίσουν τη λέξη «μαμά» με διάφορες λέξεις από εφημερίδες και περιοδικά, δημιουργώντας ένα μικρό κολάζ.
9. Δημιουργία ιστορίας σε mini book.
Οι μαθητές παίρνουν ρόλο συγγραφέα και δημιουργούν το δικό τους βιβλίο.
Η μαθήτρια Γερίλντα δημιουργεί το μικρό της βιβλίο, εικονογραφεί και γράφει:
«Η φίλη μου η Ελένη»
Η φίλη μου η Ελένη, η μικρή Ελένη, πηγαίνει βόλτα στο πάρκο και συναντά τους φίλους της. Είναι χαρούμενη γιατί κρατά ένα μπαλόνι και με αυτό πηγαίνει σπίτι της.
10. Συνεργασία γονέων.
Κάθε Σαββατοκύριακο οι μαθητές περνούν λίγες μέρες με τον αγαπημένο τους αρκούδο, τον Τέντι (όνομα που έδωσαν οι μαθητές) και συνθέτουν μαζί με τους γονείς τους μία ιστορία.
Οι μαθήτριες Ευαγγελία και Χρυσούλα έγραψαν με τη μητέρα τους:
Περάσαμε όμορφα με τον Τέντι. Πήγαμε στην Αθήνα για τρεις μέρες. Με τον Τέντι παίζαμε όλη μέρα. Τον αγκαλιάζαμε και τον φιλάγαμε. Πήγαμε μαζί του στον παιδότοπο, στο εργαστήριο σοκολάτας και στην παιδική παράσταση. Στο δρόμο κοιμηθήκαμε στο αυτοκίνητο αγκαλιά με τον Τέντι. Περάσαμε ωραία. Μετά γυρίσαμε ξανά στην Καλαμάτα και την Τρίτη πήγαμε με τον Τέντι στο σχολείο.
Ακολουθούν βίντεο
Το πρόγραμμα της δημιουργικής γραφής κυκλοφορεί σε έντυπη μορφή.
Πρόσφατα σχόλια