Στα παλιά χρόνια οι μέρες του τρύγου ήταν ημέρες χαράς.
Όπου κι αν γύριζες το κεφάλι σου, τις ημέρες εκείνες θα
έβλεπες παντού κόσμο να τρυγάει. Ακονισμένα τα κλαδευτήρια
για να κάνουν καλά τη δουλειά τους. Οι σωστοί τρυγητές, όταν
έκοβαν το σταφύλι και πριν το ρίξουν στο κοφίνι, το έλεγχαν καλά
και αφαιρούσαν τυχόν ξερές ρόγες. Οι συγγενικές οικογένειες
συνεργάζονταν κι αλληλοβοηθούνταν, για να τελειώνουν μια ώρα
γρηγορότερα. Μετά την ολοκλήρωση του τρύγου, μπαίναμε στο
πατητήρι, για να πατήσουμε τα σταφύλια.
Στις μέρες μας τα πράγματα ίσως είναι λίγο διαφορετικά…..
Με αφορμή το παιδικό τραγούδι “σε μια ρώγα από σταφύλι”
που άκουγαν οι μαθητές μας την ώρα των ελεύθερων
δραστηριοτήτων αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με την
θεματική ενότητα: Τρύγος
Ακούμε το τραγούδι
Εμπλουτίσαμε τη γωνιά συζήτησης με ανάλογο υλικό που
συγκέντρωσαν τα νήπια με τη βοήθεια των γονέων τους
δοκιμάσαμε σταφύλια, σταφίδα μυρίσαμε το κρασί, το τσίπουρο
το ξύδι. Στη συνέχεια κάναμε λόγω για το σταφύλι, μάθαμε τα
προϊόντα του ( ξύδι,τσίπουρο, κρασί, μούστος, σταφίδα …) ,
μάθαμε καινούργιες λέξεις όπως : Αλώνι, Πατητήρι, Αμπελώνας ,
Τρύγος . Εμπλουτίσαμε τις γνώσεις μας μέσα από ιστορίες που
μιλούν για το θεό Διόνυσο ( Θεός της Διασκέδασης και της Εφορίας )
Έπειτα με την βοήθεια της νηπιαγωγού και τη χρήση του διαδικτύου
αποθήκευσαν στον υπολογιστή πίνακες απο σπουδαίους ζωγράφους
και δημιούργησαν παρουσίαση στο PowerPoint
Μπορείτε να κατεβάσετε το αρχείο και να δείτε την παρουσίαση
Πίνακες ζωγραφικής για τον τρύγο
Αφού ολοκληρώθηκε το πρώτο μέρος ζωγράφισαν το σταφύλι
συνεχίσαμε με δραστηριότητες γραφής-ανάγνωσης
όπου ομαδικά στη παρεούλα οι μαθητές έγραψαν
τη λέξη Σταφύλι και έμαθαν αινίγματα
συνεχίσαμε με δραστηριότητα μαθηματικών όπου
έκοψαν και κόλλησαν τα βαρέλια βάζοντάς τα από
το μεγαλύτερο στο μικρότερο ….καθώς επίσης
τοποθέτησαν τα στάδια σε σωστή χρονική σειρά
τις επόμενες μέρες μιλήσαμε αναλυτικά για το Θεό Διόνυσο
όπου και ζωγράφισαν οι μικροί μας φίλοι καθώς και το
μύθο “Ο Διόνυσος και οι Πειρατές”
αναφέραμε πως στα παλαιά χρόνια οι άνθρωποι ζωγράφιζαν
παραστάσεις σε αγγεία γι αυτό και εμείς κατασκευάσαμε
από ζυμάρι Κύλικα και κάναμε λόγω για το μελανόμορφο
και ερυθρόμορφο ρυθμό
στη συνέχεια χρησιμοποιήσαμε το Χάρτη της Ελλάδος
όπου εντοπίσαμε την περιοχή μας “Καλαμάτα”
καθώς και τις περιοχές που παράγουν σταφύλι
για να χαλαρώσουμε μάθαμε το τραγούδι “στου Μανώλη την ταβέρνα”
όπου στη συνέχεια ηχογραφήσαμε με την βοήθεια της νηπιαγωγού
λίγο πριν κλείσουμε το θέμα δείξαμε παλιές εεφημερίδες
που μιλούσαν για το σταφύλι και δημιουργήσαμε τη
δική μας εφημερίδα…
….συγκεντρώσαμε συνταγές που έγραψαν οι μαθητές
με τους γονείς τους και τις τοποθετήσαμε στη κουζίνα
τις τάξεις μας . Ησυχία παρακαλώ δεν σας αποκαλύπτουμε
τα μυστικά των συνταγών…..:) 🙂
ζωγράφισαν μερικά υλικά από τις συνταγές….
και δοκιμάσαμε τα κεκάκια με σταφίδα του μαθητή
Γιώργου που έκανε με την μητέρα του στο σπίτι….:)
που
Πρόσφατα σχόλια