ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ

 

 Στην εκπαίδευση των παιδιών που βρίσκονται στην Διαταραχή  Αυτιστικού Φάσματος ή παρουσιάζουν ελλείματα στις κοινωνικές δεξιότητες χρησιμοποιούμε συχνά τις κοινωνικές ιστορίες.  Τι ακριβώς όμως είναι οι κοινωνικές ιστορίες;

Στο άρθρο που ακολουθεί θα προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε με συνοπτικό τρόπο, τι είναι οι κοινωνικές ιστορίες.

Η Carol Gray είναι η πρώτη που χρησιμοποίησε τον όρο κοινωνικές ιστορίες στην Αμερική το 1991 και απευθυνόταν στους μαθητές της που ανήκαν στην Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος.’’ Μια κοινωνική ιστορία περιγράφει μια κατάσταση, μια δεξιότητα, μια ιδέα που σχετίζεται με κοινωνικές καταστάσεις, προοπτικές και κοινές απαντήσεις με συγκεκριμένο τρόπο γραφής και ειδική δομή’’ανέφερε η ίδια.

Τα παιδιά που ανήκουν στην Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος δυσκολεύονται στην κοινωνική αλληλεπίδραση και πρέπει να διδαχθούν κοινωνικές δεξιότητες και επικοινωνία. Έτσι θα αναπτύξουν κατάλληλες κοινωνικές συμπεριφορές και θα ενταχθούν πιο ομαλά στο κοινωνικό τους περιβάλλον. Η μέθοδος έχει θετικά αποτελέσματα ακόμη και σε παιδιά με απλές δυσκολίες στην κοινωνική προσαρμογή και επικοινωνία.

Τα παιδιά με ΔΑΦ δυσκολεύονται να ανταποκριθούν σε νέες κοινωνικές εμπειρίες γιατί δεν διαθέτουν την ενσυναίσθηση να τις κατανοήσουν αλλά ούτε και την ευελιξία να τις αποδεχτούν γιατί χαρακτηρίζονται από προσκολλήσεις και εμμονές με την ρουτίνα τους. Κάθε καινούργια κοινωνική κατάσταση τα αναστατώνει , τους ανατρέπει το πρόγραμμά τους και τους δημιουργεί σύγχυση και ένταση γιατί τίποτα δεν είναι αυτονόητο για αυτά. Οι κοινωνικές ιστορίες λοιπόν προετοιμάζουν τα παιδιά για μία νέα κοινωνική κατάσταση όπως πχ για μια εκδρομή με το σχολείο τους ή μια επίσκεψη στο θέατρο . Έτσι προετοιμάζονται για την αλλαγή και η καινούργια δραστηριότητα στην οποία θα συμμετέχουν γίνεται προβλέψιμη.

Οι κοινωνικές ιστορίες λοιπόν χρησιμοποιούνται για:

Εκμάθηση κοινωνικών δεξιοτήτων πχ. πως χαιρετάμε.

Εκμάθηση κοινωνικών κανόνων πχ. μοιραζόμαστε ένα παιχνίδι.

Πρόληψη  σύγχυσης και εκρήξεων πχ. πως αντιδράμε όταν κάποιος μας επισκέπτεται.

Προετοιμασία για αλλαγές στην ρουτίνα πχ. μια σχολική εκδρομή.

Αλλαγή ανεπιθύμητων συμπεριφορών πχ. το παιδί αρνείται να κάνει μπάνιο.

Προετοιμασία για δύσκολες καταστάσεις πχ. επίσκεψη στον παιδίατρο.

Η κοινωνική ιστορία λοιπόν περιγράφει συγκεκριμένη συμπεριφορά και την διαβάζουμε στο παιδί σε γ΄ πρόσωπο αλλά και σε ά ΄ώστε να ταυτιστεί με την θετική συμπεριφορά. Τις διηγούμαστε περιγράφοντας καταφατικά την θετική συμπεριφορά αποφεύγοντας τα όχι…, μην..,.για παράδειγμα λέμε: ζητάμε το παιχνίδι και όχι δεν αρπάζουμε το παιχνίδι.

Μπορούμε στο σπίτι αλλά και στο σχολείο να χρησιμοποιούμε αληθινές φωτογραφίες του παιδιού μας ώστε να γίνει πιο αποτελεσματική  η κοινωνική ιστορία και να την προσαρμόζουμε στα ενδιαφέροντα στις αδυναμίες και στις ιδιαιτερότητες του παιδιού. Την δημιουργούμε έχοντας αποσαφηνίσει ποιος ακριβώς είναι ο στόχος της κάθε φορά.

Τέλος σας παραθέτουμε 2 κοινωνικές ιστορίες από το ψηφιακό αποθετήριο του Ι.ΕΠ

Αυτονομία & Φροντίδα Εαυτού ΠΩΣ ΠΛΕΝΩ ΤΑ ΧΕΡΙΑ

Εικόνα του Εαυτού ΕΙΜΑΙ ΙΔΙΑ ΕΙΜΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ

 

Σύνταξη άρθρου

Χαρδαλιά Γιαννούλα

Νηπιαγωγός Ειδικής Αγωγής (ΠΕ60.50)

 

Πηγή αρχείων στο σύνδεσμο: http://prosvasimo.iep.edu.gr/el/koinonikesistories

Yπενθυμίζουμε ότι η μηδενική χρέωση μέσω κινητής τηλεφωνίας ισχύει μόνο για τον παρόντα ιστότοπο και για τους ιστότοπους που αναφέρονται στο δελτίο τύπου του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων.
Η προβολή περιεχομένου από άλλο ιστότοπο που έχει ενσωματωθεί στον παρόντα ιστότοπο (π.χ. video youtube) ή το άνοιγμα συνδέσμων που οδηγούν σε εξωτερικό περιεχόμενο δεν υπάγονται στη μηδενική χρέωση.

Αφήστε μια απάντηση