Εικαστικά – Το περιστέρι ως σύμβολο

Ο όρος σύμβολο αποδίδεται σε οτιδήποτε αντιπροσωπεύει μια έννοια και μπορεί  να αποδοθεί και ως παράσταση, απεικόνιση. Για παράδειγμα το περιστέρι αποτελεί σύμβολο της ειρήνης.

Το Πρώτο Παγκόσμιο Συνέδριο Ειρήνης πραγματοποιήθηκε από τις 20 έως τις 26 Απρίλη 1949 ταυτόχρονα στο Παρίσι και την Πράγα γιατί λόγω του ψυχρού πολέμου οι γαλλικές αρχές αρνήθηκαν να επιτρέψουν στους αντιπροσώπους των χωρών της Ανατολικής Ευρώπης και της Ασίας να εισέλθουν στη Γαλλία. Σε αυτό το Συνέδριο υιοθετήθηκε το περιστέρι ως σύμβολο της Ειρήνης, από το περιστέρι που φιλοτέχνησε ο Πικάσο και απεικονίζονταν στην αφίσα του Συνεδρίου. Το περιστέρι το συναντάμε σε πολλά έργα του καλλιτέχνη. Το όνομα της κόρης του Παλόμα σημαίνει περιστέρι στα ισπανικά.

Μια σημαντική έκθεση διοργανώθηκε το καλοκαίρι του 2024 στην Κρήτη από την κόρη του Παλόμα Πικάσο και τον διευθυντή του Μουσείου της Ακρόπολης  Νίκο Σταμπολίδη με τίτλο ‘’Η χαρά της ζωής’’, έκθεση που αντανακλά μια συγκεκριμένη περίοδο της ζωής του καλλιτέχνη όταν εκείνος  και η οικογένειά του πέρασαν μια ανάπαυλα ευτυχίας στον Γαλλικό Νότο μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

Στην έκθεση φαίνεται πόσο αβίαστα και καθοριστικά οι μορφές, η τεχνική, τα υλικά και το πνεύμα της αρχαίας ελληνικής τέχνης επηρέασαν τον Πικάσο. Πως οι μύθοι πλάθονται και συνομιλούν αποκαλύπτοντας την τεράστια συνέχεια της τέχνης στον Μεσογειακό Κόσμο.

Το παιδί με το περιστέρι, 1901 (΄΄Child with a dove΄΄, 1901)

Το έργο ανήκει στα πρώιμα έργα του ζωγράφου και κατατάσσεται στη γαλάζια περίοδο (1901-1904)  της καλλιτεχνικής του πορείας. Τα έργα αυτής της περιόδου του Picasso  χαρακτηρίζονται από την κυριαρχία των μπλε και γκρι αποχρώσεων αλλά και τη μελαγχολική διάσταση που αυτά αποδίδουν. Το παιδί έχει κοντά κόκκινα μαλλιά και δίπλα του βρίσκεται μια πολύχρωμη μπάλα, στοιχείο της παιδικότητας του κοριτσιού. Στο κάτω μέρος της σύνθεσης κυριαρχούν αποχρώσεις του πράσινου ενώ στο πάνω μέρος κυριαρχούν αποχρώσεις του μπλε, χωρίς αυτό να σημαίνει πως ο χρωματικός διαχωρισμός των δύο μερών είναι απόλυτος. Η όλη σύλληψη του έργου δεν είναι παρά μια σύνδεση της παιδικής αθωότητας  με την ειρήνη, την αγνότητα και την ελπίδα για τη ζωή. Τα παιδιά δημιούργησαν κολάζ χρησιμοποιώντας χάρτινες ψηφίδες, προσεγγίζοντας την τεχνική του ψηφιδωτού και  κάνοντας διάφορους  χρωματικούς  συνδυασμούς. Η διάσταση των έργων είναι Α3. Τα παιδιά εργάστηκαν ομαδικά. Άλλωστε αισθάνονται ελεύθερα και χαρούμενα όταν νιώθουν ότι διευκολύνεται η μεταξύ τους επικοινωνία, όταν υπάρχει ατμόσφαιρα αποδοχής στην ομάδα εργασίας, όταν οι απόψεις τους  λαμβάνονται πραγματικά υπόψη και δεν νιώθουν εχθρότητα  για τα άλλα μέλη.

20250206 095218

20250206 095207 20250206 095232 20250206 095151 20250206 095241 20250206 095249