Εγγραφές στα νηπιαγωγεία για το σχολικό έτος 2024-2025

Οι εγγραφές άρχισαν

Οι εγγραφές για το σχολικό έτος 2024-2025 αφορούν μαθητές/τριες που γεννήθηκαν το 2020 και ανήκουν στη σχολική περιφέρεια του 20ου Νηπιαγωγείου θα πραγματοποιούνται από 1 έως 20 Μαρτίου 2024.

(περισσότερα…)

Συνεκπαίδευση στο νηπιαγωγείο – Επιμόρφωση στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης Σχολικής Μονάδας

Την Τρίτη 27.02.2024 πραγματοποιήθηκε διαδικτυακή επιμορφωτική συνάντηση εκπαιδευτικών με θέμα “Συνεκπαίδευση  στο  νηπιαγωγείο” με εισηγήτρια την κα. Βασιλική Βέλκου, νηπιαγωγό Ειδικής Αγωγής του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Σύρου. Στην επιμόρφωση, διάρκειας 2 ωρών, αναλύθηκε το καθηκοντολόγιο και το πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ των εκπαιδευτικών της γενικής και της ειδικής αγωγής και οι καλές πρακτικές για τη σχολική ένταξη των μαθητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο νηπιαγωγείο.

Η διαδικτυακή επιμορφωτική δράση διοργανώθηκε από το 17ο και το 20ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης και εντάσσεται στο πλαίσιο του κοινού Σχεδίου Δράσης Αξιολόγησης Σχολικής Μονάδας για το έτος 2023-2024.

Ευχαριστούμε θερμά την κα. Βασιλική Βέλκου για την αποδοχή της πρόσκλησης και την εισήγησή της για ένα τόσο ενδιαφέρον θέμα. Επίσης ευχαριστούμε και τις συναδέλφισσες, από νηπιαγωγεία της πόλης μας αλλά και από Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, που μας τίμησαν διαδικτυακά με την παρουσία τους.

IMG 1913  IMG 1914 IMG 1915  IMG 1800

Πρώτες βοήθειες σε παιδιά νηπιαγωγείου – Επιμόρφωση στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης Σχολικής Μονάδας

Τη Δευτέρα 19.02.2024 πραγματοποιήθηκε επιμορφωτική συνάντηση εκπαιδευτικών με θέμα “Πρώτες βοήθειες σε παιδιά νηπιαγωγείου” με εισηγήτρια την κα. Βάια Καραθανάση-Δαβιδοπούλου, Σχολική Νοσηλεύτρια του 17ου Νηπιαγωγείου Κοζάνης. Στην επιμόρφωση αναφέρθηκαν οι τρόποι πρώτων βοηθειών για χτυπήματα, μώλωπες, ρινορραγία, πνιγμονή και επιληπτικούς σπασμούς.

Η συνάντηση διοργανώθηκε από το 17ο και το 20ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης, πραγματοποιήθηκε στο χώρο του 17ου Νηπιαγωγείου και εντάσσεται στο πλαίσιο του κοινού Σχεδίου Δράσης Αξιολόγησης Σχολικής Μονάδας για το έτος 2023-2024.

Ευχαριστούμε την κα. Βάια Καραθανάση-Δαβιδοπούλου για την ενημέρωση και βιωματική προσέγγιση σε ένα τόσο χρήσιμο θέμα και τις συναδέλφισσες που μας τίμησαν με την παρουσία τους.

IMG 1706 2   IMG 1709 3

Σακχαρώδης Διαβήτης τύπου 1 στο σχολείο – Επιμόρφωση στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης Σχολικής Μονάδας

Την Πέμπτη 15.02.2024 πραγματοποιήθηκε επιμορφωτική συνάντηση εκπαιδευτικών με θέμα “Σακχαρώδης Διαβήτης τύπου 1 στο σχολείο” με εισηγήτρια την κα. Αγγελική Χονδροματίδου, Σχολική Νοσηλεύτρια του 20ου Νηπιαγωγείου Κοζάνης. Στην επιμόρφωση, διάρκειας 2 ωρών, έγινε λόγος για τον σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1, τη διαδικασία μέτρησής του από τη σχολική νοσηλεύτρια, τη διατροφή του μαθητή/τριας καθώς και το σχέδιο διαχείρισης του διαβήτη στη σχολική μονάδα.

Η συνάντηση διοργανώθηκε από το 17ο και το 20ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης, πραγματοποιήθηκε στο χώρο του 20ου Νηπιαγωγείου και εντάσσεται στο πλαίσιο του κοινού Σχεδίου Δράσης Αξιολόγησης Σχολικής Μονάδας για το έτος 2023-2024.

Ευχαριστούμε την κα. Αγγελική Χονδροματίδου για την εμπεριστατωμένη ενημέρωση για ένα τόσο ενδιαφέρον θέμα και τις συναδέλφισσες που μας τίμησαν με την παρουσία τους.

IMG 1745   IMG 1741 

Νοιάζομαι και ενεργώ

     Θεματική Ενότητα: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη Υποθεματική: Αλληλεγγύη – Εθελοντισμός 

Τίτλος: Νοιάζομαι και ενεργώ

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 02 17 10.06.45 μμ

Σκοπός και στόχοι

Σκοπός του προγράμματος είναι η καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και η ανάπτυξη αισθήματος αλληλεγγύης και εθλοντισμού.

Στόχοι του προγράμματος

α. καλλιέργεια δεξιοτήτων:

  • μάθησης 21ου αιώνα (4cs) – κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα
  • κοινωνικής ενσυναίσθησης και ευαισθησίας
  • του νου – ρουτίνες σκέψεις και αναστοχασμός, παιγνίδια

β. απόκτηση γνώσεων – δεξιοτήτων – στάσεων:

  • να προσδιορίζουν τα δικαιώματα των παιδιών
  • να αναγνωρίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν ανάγκη από στέγη, τροφή, νερό, ενδυμασία και ασφάλεια
  • να γνωρίσουν εθελοντικές οργανώσεις
  • να περιγράφουν αξίες που είναι σημαντικές για την κοινωνική ζωή (π.χ. υπευθυνότητα, σεβασμός, ειλικρίνεια, αλληλεγγύη κτλ.)
  • να διακρίνουν τις ανάγκες που καλύπτονται ατομικά από αυτές που καλύπτονται καλύτερα μέσα από τη συνεργασία
  • να οργανώνουν και να αξιολογούν πληροφορίες που παρέχονται από διάφορα μέσα για την ενημέρωσή τους
  • να ευαισθητοποιούνται και να αναπτύσσουν υπεύθυνη στάση και δράση για να υποστηρίξουν τα δικαιώματα των παιδιών και των ανθρώπων
  • να εκτιμούν τη σημασία του εθελοντισμού και να συνειδητοποιούν ότι με τις πράξεις τους μπορούν να συμβάλλουν στο κοινωνικό σύνολο
  • να αναπτύξουν εθελοντικές δράσεις
  • να αποκτήσουν κοινωνική ευαισθησία

1ο εργαστήρι: Αλληλεγγύη

α. Διαβάζουμε το ποίημα “Την πόρτα ανοίγω το βράδυ” του Τάσου Λειβαδίτη, το οποίο επεξεργαζόμαστε με ερωτήσεις κατανόησης του περιεχομένου. Οι μαθητές/τριες περιγράφουν τις εικόνες και εκφράζουν τα συναισθήματα και τις σκέψεις που τους/τις δημιουργεί.

β. Βλέπουμε το video κινουμένων σχεδίων της καμπάνιας του Δικτύου Caritas  “Μία ανθρώπινη οικογένεια – τροφή για όλους”, η οποία στηρίζεται σε ένα αλληγορικό παραμύθι για την πείνα και την προσφορά, την αλληλεγγύη και την συνεργασία που απαντάται σε πολλές περιοχές του κόσμου. Ακολουθεί συζήτηση για το περιεχόμενο της και έκφραση συναισθημάτων και σκέψεων. Στο τέλος οι μαθητές/τριες καταλαβαίνουν ότι οι άνθρωποι καταφέρνουν να τραφούν μόνο όταν συνειδητοποιήσουν ότι πρέπει να αλληλοβοηθούνται.

γ. Βλέπουμε το έργο “Τα χέρια” του Βίκτωρ Κοέν και το σκίτσο “Τα δέντρα”. Οι μαθητές/τριες προσπαθούν να το ερμηνεύσουν το μότο “Όταν δίνεις, παίρνεις” και να αποκωδικοποιήσουν το σκίτσο.

Viktor Koen PPP.72    dendra 223x300 1

Φύλλο εργασίας σχετικό με το ποίημα.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 02 17 12.28.31 μμ IMG 1808 IMG 1809  

2ο εργαστήρι: Πράξεις αλληλεγγύης

α. Διαβάζουμε το βιβλίο “Το δώρο της Παπλωματούς”του Τζέφ Μπριμπό από τις Εκδόσεις Άγκυρα, το επεξεργαζόμαστε και αναγνωρίζουμε την αλληλεγγύη. Ζητάμε από τους μαθητές/τριες να σκεφτούν τρόπους με τους οποίους είμαστε αλληλέγγυοι στους άλλους.

20211123095608 to doro tis paplomatous

β. Γνωρίζουμε δομές αλληλεγγύης: κοινωνικά παντοπωλεία, κοινωνικά ιατρεία, κοινωνικά φροντιστήρια,  και συλλογικές κουζίνες. Καλούμε στο σχολείο μας την συνάδελφο Ανθή Βαχτσεβάνου, η οποία είναι εθελόντρια στο κοινωνικό φροντιστήριο Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου της Ιεράς Μητρόπολης Σερβίων και Κοζάνης και μας μιλάει για το έργο που επιτελείται εκεί. Συνδέουμε την αλληλεγγύη με τον εθελοντισμό.

IMG 1979   IMG 1980

γ. Συναισθανόμενοι τους συμμαθητές/τριες στα νηπιαγωγεία που επλήγησαν από τις πλημύρες του Σεπτεμβρίου του 2023 και με την αρωγή των γονέων και κηδεμόνων μαζεύουμε στο σχολείο βιβλία, παιγνίδια, γραφική ύλη και τα στέλνουμε στο 7ο Νηπιαγωγείο Παλαμά Καρδίτσας.

IMG 2107

δ. O Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων διοργανώνει χριστουγεννιάτικο bazaar και με τα χρήματα που συγκεντρώνονται αποφασίζεται η αγορά ενός tablet ως δείγμα προσφοράς και αλληλεγγύης προς την Κιβωτό, το πρώτο Κέντρο Αποθεραπείας – Αποκατάστασης, Διημέρευσης, Ημερήσιας Φροντίδας Α.μεΑ. που λειτουργεί στη χώρα μας.

IMG 1886  IMG 1887

Φύλλο εργασίας σχετικό με το βιβλίο.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 02 17 12.29.38 μμ  IMG 1815   IMG 1816

3ο εργαστήρι: Εθελοντισμός

α. Οι μαθητές/τριες βλέπουν φωτογραφίες με εθελοντικές δράσεις από τη φωτοθήκη του Νοιάζομαι και Δρω και συζητούν για το περιεχόμενό τους. Ακολουθούν ερωτήσεις για τον ορισμό του εθελοντισμού και σύνδεσή του με το ρήμα θέλω. Οι μαθητές/τριες δηλώνουν τι θα ήθελαν να κάνουν για τους άλλους και το καταγράφουν.

β. Βλέπουμε την αφίσα και συζητάμε για τα χαρακτηριστικά του εθελοντή.

thumb 640 1

γ. Αναφέρουμε στους μαθητές/τριες τα ρήση του Ντέιβιντ Έλτον Τρούμπλαντ “Ένας ευγενικός άνθρωπος φυτεύει τον σπόρο για ένα δέντρο, το οποίο κάποια μέρα θα δώσει σκιά σε ανθρώπους που μπορεί να μη συναντήσει ποτέ”.

δ. Διαβάζουμε το ποίημα “Ποίημα για τους φίλους” του Χόρχε Λουίς Μπόρχες, το οποίο επεξεργαζόμαστε με ερωτήσεις κατανόησης του περιεχομένου. Οι μαθητές/τριες περιγράφουν τις εικόνες και εκφράζουν τα συναισθήματα και τις σκέψεις που τους/τις δημιουργεί.

Φύλλα εργασίας για τη ρήση και το ποίημα.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 02 17 12.30.18 μμ  IMG 1834  IMG 1909

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 02 17 12.30.45 μμ  IMG 1829  IMG 1830

4ο εργαστήρι: Εθελοντική αιμοδοσία

α. Διαβάζουμε το βιβλίο “Τι ζητούσε μια φορά η αλεπού στη ρεματιά” του Κώστα Μάγου από το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας και τις Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο, το οποίο φέρνει σε επαφή τους μαθητές/τριες με μια απ’ τις ευγενέστερες πράξεις του ανθρώπου: την εθελοντική αιμοδοσία που, χωρίς κόπο, χαρίζει τη ζωή σε κάποιον που κινδυνεύει.

20210705171854 ti zitouse mia fora i alepou sti rematia

Δείχνουμε αφίσες εθελοντικής αιμοδοσίας και οι μαθητές/τριες αποφασίζουν να δημιουργήσουν μια δικιά τους για να γίνουν πρεσβευτές της στο οικογενειακό τους περιβάλλον.

Για να δείτε την αφίσα πατήστε εδώ.

β. Επικοινωνούμε με το Τμήμα Αιμοδοσίας του Μαμάτειου Νοσοκομείου Κοζάνης και τους καλούμε στο σχολείο μας. Ανταποκρινόμενοι στο αίτημα μας έρχεται στο σχολείο μας η κα. Πανάγιω Καραθανάση, νοσηλεύτρια στο τμήμα Αιμοδοσίας και μας μιλάει για τη δουλειά της. Στην παρουσίαση που έχει ετοιμάσει γίνεται λόγος για τον εθελοντισμό και την εθελοντική αιμοδοσία, τι προσφέρει ο εθελοντής γενικά αλλά και στον άρρωστο, ποιοι μπορεί να χρειαστούν αλλά και ποιοι να δώσουν αίμα. Στη συνέχεια γίνεται προβολή του video Εθελοντική αιμοδοσία-Οι περιπέτειες του Τολίτο και ακολουθεί σχετική συζήτηση για το πόσο πολύτιμο είναι το αίμα για τους ανθρώπους και τη σημασία της προσφοράς του.

IMG 1774  IMG 1773

Φύλλο εργασίας σχετικό με το βιβλίο.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 02 17 12.31.08 μμ  IMG 1900  IMG 1901

5ο εργαστήρι: Ανθρώπινα δικαιώματα και εθελοντισμός

Αναρτούμε την εικονογραφημένη αφίσα της UNICEF με τα δικαιώματα των παιδιών και αποσαφινίζουμε τη σημασία του δικαιώματος. Συζητάμε επί του θέματος και δείχνουμε εικόνες δικαιωμάτων αλλά και καταπάτησής τους. Οι μαθητές/τριες κατηγοριοποιούν τις εικόνες. 

δικαιώματα  IMG 2079  IMG 2080

Ομαδική δημιουργία με χαρτοκολλητική.

 IMG 1890

Έχω δικαίωμα

Φύλλο εργασίας για τα δικαιώματα του παιδιού και μάνταλα.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 02 17 12.31.45 μμ Στιγμιότυπο οθόνης 2024 02 17 12.31.30 μμ  IMG 1840  IMG 1841

6ο εργαστήρι: Εθελοντές γύρω μας

α. Δείχνουμε στον προτζέκτορα εικόνες από εθελοντικές οργανώσεις και τα λογότυπά τους. Ακολουθεί σχετική συζήτηση. Οι μαθητές/τριες καλούνται να αναγνωρίσουν το σκοπό των οργανώσεων.

β. Διαβάζουμε το βιβλίο “Θέλω..θέλεις…έγινε!” της Ζαχαρούλα Τζίνη, Εκδόσεις Διάπλους. Το επεξεργαζόμαστε με ερωτήσεις κατανόησης και οι μαθητές/τριες καταλαβαίνουν τον τρόπο που μπορεί ο καθένας μας, άλλος πολύ κι άλλος λίγο, να προσφέρει κάτι μικρό αλλά και κάτι μεγάλο σε αυτό που ονομάζουμε κοινωνία και όλοι ανήκουμε σε αυτήν.

FB54814397F61145E5FF3857D9C40761

Στη συνέχεια αναφέρουν δράσεις που θα ήθελαν να αναλάβουν όταν ενηλικιωθούν και στέλνουν το δικό τους μήνυμα αγάπης και συνεργασίας για μία καλύτερη κοινωνία.

Φύλλα εργασίας με τις οργανώσεις και τους μελλοντικούς εθελοντές.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 02 17 12.32.15 μμ  IMG 1821  IMG 1822 Στιγμιότυπο οθόνης 2024 02 17 12.31.59 μμ

Παράρτημα

Το πρόγραμμα βασίστηκε στο εκπαιδευτικό υλικό του “Νοιάζομαι και δρω” από το Ίδρυμα Λαμπράκη, Αθήνα 2015.

Το video κινουμένων σχεδίων ανακτήθηκε από τον χρήστη “Caritas Hellas” στο YouTube στις 10/22/2024 και χρησιμοποιείται μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στους δημιουργούς.

Το video για την εθελοντική αιμοδοσία ανακτήθηκε από τον χρήστη “Μαθαίνουμε κι αλλιώς” στο YouTube στις 10/22/2024 και χρησιμοποιείται μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στους δημιουργούς.

Οι εικόνες ανακτήθηκαν από το διαδίκτυο και χρησιμοποιούνται μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς.

 

Ομαλή μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό – Επιμόρφωση στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης Σχολικής Μονάδας

Την Πέμπτη 08.02.2024 πραγματοποιήθηκε επιμορφωτική συνάντηση εκπαιδευτικών με θέμα “Ομαλή μετάβαση – Από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό” με εισηγήτρια την κα. Βιργινία Μαλιούφα, ψυχολόγο.

Η συνάντηση διοργανώθηκε από το 17ο και το 20ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης σε συνεργασία με το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Π.Ε. Κοζάνης “Ορίζοντες”, πραγματοποιήθηκε στο χώρο του Κέντρου και εντάσσεται στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης Αξιολόγησης Σχολικής Μονάδας για το έτος 2023-2024.

Ευχαριστούμε την κα. Βιργινία Μαλιούφα για την ενδιαφέρουσα και βιωματική επιμόρφωση και τις συναδέλφισσες που μας τίμησαν με την παρουσία τους.

IMG 1726    IMG 1727

Ο Πέτρος και ο Λύκος

Σήμερα Πέμπτη 18 Ιανουαρίου είχαμε τη χαρά να παρακολουθήσουμε σε live streaming την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης στο νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα,  το δημοφιλέστερο ίσως μουσικό παραμύθι στην ιστορία της κλασσικής μουσικής εργογραφίας. Το μουσικό παραμύθι ‘Ο Πέτρος και ο Λύκος’ γράφτηκε από τον σπουδαίο Ρώσο συνθέτη Σεργκέι Προκόφιεφ με σκοπό να διδάξει τα παιδιά σχετικά με το χαρακτήρα και τη χρήση των οργάνων της συμφωνικής ορχήστρας και να τα εξοικειώσει με αυτά αντιστοιχώντας κάθε χαρακτήρα του παραμυθιού με κάποιο συγκεκριμένο μουσικό όργανο. Καθώς οι χαρακτήρες του παραμυθιού αλληλεπιδρούν, συνδυάζονται αντίστοιχα και τα όργανα της ορχήστρας μέσα από την αριστοτεχνική γραφή του Προκόφιεβ. Η Κ.Ο.Θ. παρουσίασε την σπουδαία αυτή μουσική ιστορία μαζί με πρωτότυπη εικονογράφηση σε συνεργασία με τo Thessaloniki Comic Convention “The Comic- con”, σε αφήγηση Ανθής Σαββάκη και Διεύθυνση ορχήστρας Μιχάλη Οικονόμου.
default.aspx  IMG 1260

Στην ιστορία του παραμυθιού, ο Πέτρος ζει στο σπίτι του παππού του στο δάσος και ως γενναίος νέος δεν φοβάται καθόλου τους κακούς λύκους. Αγνοώντας τις προειδοποιήσεις του παππού του τα βάζει με το λύκο, τον οποίο αιχμαλωτίζει με τη βοήθεια ενός πουλιού. Η γάτα (κλαρινέτο), η πάπια (όμποε), το πουλί (φλάουτο), ο παππούς (φαγκότο), οι κυνηγοί (πνευστά-κρουστά), ο λύκος (κόρνα) και ο Πέτρος (έγχορδα) πρωταγωνιστούν σε αυτή την πολυαγαπημένη ιστορία και διδάσκουν ευχάριστα, μαζί με τα ηχοχρώματα των αντίστοιχων οργάνων.

Οι μαθητές/τριες ήταν εξοικειωμένοι τόσο με την ιστορία όσο και με το συγκεκριμένο έργο του Σεργκέι Προκόφιεφ από το 1ο Εργαστήρι Δεξιοτήτων του Θεματικού Κύκλου “Ευ ζην-Ζω καλύτερα” αυτής της χρονιάς.

Ευχαριστούμε για ακόμα μια φορά την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και περιμένουμε να απολαύσουμε ένα επόμενο εκπαιδευτικό πρόγραμμα!

Συμμετοχή στο διαγωνισμό του Make a Wish – Κάνε μια ευχή

Στα πλαίσια του 2ου Θεματικού Κύκλου των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων “Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη” με τίτλο: “Νοιάζομαι και ενεργώ”, ανταποκριθήκαμε στο κάλεσμα του οργανισμού “Make a Wish – Κάνε μια ευχή” για συμμετοχή στο δημιουργικό διαγωνισμό 2023-2024 “Σχεδίασε το αστέρι σου!”

Οι μαθητές/τριες γνώρισαν τη δράση του οργανισμού, το φιλανθρωπικό του έργο, την αξία του εθελοντισμού και της προσφοράς και εξέφρασαν τα συναισθήματα και τις σκέψεις τους.

Η αφίσα-αστέρι δημιουργήθηκε ομαδο-συνεργατικά: κάθε μαθητής/τρια σχεδίασε το δικό του/της αστέρι και όλα μαζί ενώθηκαν για να σχηματίσουν το μεγάλο αστέρι του εθελοντισμού και της αλληλεγγύης.

IMG 2725  20ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης

Χριστούγεννα

Πλησιάζουν τα Χριστούγεννα, η γιορτή της αγάπης και της προσφοράς και αφιερώσαμε χρόνο στην αφήγηση της ιστορίας της γέννησης του Χριστού, τα ήθη και τα έθιμα Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς σχετικά με εδέσματα από διάφορες περιοχές της Ελλάδας και τον στολισμό καραβιού και δέντρου.

Παλιά κομμάτια puzzle μεταμορφώθηκαν σε στολίδια με την τεχνική του decoupage.

IMG 1031 IMG 1061 3

Φάτνη με γλωσσοπίεστρα και ζωγραφική με μαρκαδόρους.

IMG 1055 IMG 1053

Κάρτα-ζαχαρωτό με δαχτυλομπογιές

IMG 1050 IMG 1051

Μπισκότα gingerbread

IMG 1040 IMG 1039

Χριστουγεννιάτικο δέντρο ζωγραφική με πινέλα

1  2

4 3

Δόντια γερά – χαμόγελα λαμπερά!

           Θεματική Ενότητα: Ζω καλύτερα – Ευ ζην Υποθεματική: Αυτομέριμνα – Στοματική Υγιεινή

Τίτλος: Δόντια γερά – χαμόγελα λαμπερά!

Στιγμιότυπο οθόνης 2023 10 07 10.21.32 πμ

Σκοπός και στόχοι
Σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών στο θέμα της ιατρικής πρόληψης, ιδιαίτερα του τομέα της στοματικής υγιεινής και η υιοθέτηση σωστών στάσεων και συμπεριφορών.
Στόχοι του προγράμματος

α. ως προς τις δεξιότητες του νου:

  • να περιγράφουν, να ερμηνεύουν και να διατυπώνουν ερωτήματα να παρατηρούν
  • να συγκρίνουν και να διαχειρίζονται την πληροφορία
  • να προβούν σε αναλυτική και παραγωγική επεξεργασία των συλλεγμένων δεδομένων
  • να έχουν επίγνωση, παρακολούθηση και έλεγχο της σκέψης τους

β. ως προς το θέμα:

  • να γνωρίσουν το στόμα και τι υπάρχει σε αυτό
  • να γνωρίσουν τα όργανα της στοματικής κοιλότητας και τη λειτουργία του καθενός από αυτά
  • να γνωρίσουν τις ονομασίες των δοντιών, τη θέση των και τη χρησιμότητά τους
  • να διακρίνουν ομοιότητες και διαφορές στη νεογιλή και μόνιμη οδοντοφυϊα
  • να κατανοήσουν τη σημασία της σωστής διατροφής στην υγεία των δοντιών
  • να εκπαιδευτούν στο σωστό τρόπο βουρτσίσματος και το ρόλο του στοματικού διαλύματος
  •  να έρθουν σε επαφή με επαγγελματίες για αποβάλουν το φόβο τους για τον οδοντίατρο και τον ορθοδοντικό
  • να γνωρίσουν τη μεγάλη ποικιλία των ειδών των δοντιών στα ζώα

1ο εργαστήρι: Το σπίτι των δοντιών

1η Δραστηριότητα: Παρατηρούμε την εικόνα–στοματική κοιλότητα. Μέσα από διαλογική συζήτηση και με την τεχνική των ερωταποκρίσεων οι μαθητές/τριες αντιλαμβάνονται ότι η στοματική κοιλότητα δηλαδή το εσωτερικό του στόματος είναι η αρχή του πεπτικού σωλήνα και μέρος της αναπνευστικής οδού. Στο στόμα- το σπίτι των δοντιών- υπάρχουν τα δόντια και η γλώσσα. Το στόμα είναι μια καλοσχεδιασμένη “μηχανή” με πολλά διαφορετικά τμήματα που λειτουργούν όλα μαζί για να μας κρατούν ζωντανούς, υγιείς και ευτυχισμένους. Τα τμήματα του μηχανισμού του στόματος είναι: η άνω γνάθος, που είναι τμήμα του κρανίου. η κάτω γνάθος, που είναι συνδεδεμένη με την άνω γνάθο και έχει τη δυνατότητα κίνησης, τα ούλα και τα δόντια, οι μύες και η γλώσσα.

στομα

2η Δραστηριότητα: Δημιουργούμε ένα αραχόγραμμα: στη μέση τοποθετούμε την εικόνα του στόματος και οι μαθητές/τριες καλούνται να ονομάσουν τις δουλειές που με το στόμα. Στη συνέχεια με ένα καθρεφτάκι παρατηρούν το στόμα τους και ονομάζουν τα όργανα που βλέπουν σε αυτό.

IMG 1303  IMG 1304

3η Δραστηριότητα: Ζητάμε από τους/τις μαθητές/τριες να πειραματιστούν με τη γλώσσα τους και αφού χωριστούν σε υποομάδες, δοκιμάζουν ζάχαρη, κακάο, αλάτι, λεμόνι και ντομάτα και προσπαθούν να καταλάβουν σε ποια περιοχή της γλώσσας νιώθουν πιο έντονα τη γλυκιά, την πικρή, την αλμυρή, την ξινή και την ουμάμι γεύση. Τέλος, ο εκπρόσωπος υποομάδας παρουσιάζει στην ολομέλεια αναφέρει τη γευστική περιοχή της γλώσσας, η οποία σε συνεργασία με τη μύτη δημιουργεί την αίσθηση της αντίστοιχης γεύσης.

tempImage7oN2gx IMG 1295

Φύλλο εργασίας με τις γευστικές περιοχές της γλώσσας.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 01 25 7.47.07 μμ IMG 1334  IMG 1336

4η Δραστηριότητα: Με αφορμή το έργο “Ο Πέτρος και ο λύκος” του Σεργκέι Προκόπιεφ οι μαθητές/τριες γνωρίζουν τα πνευστά μουσικά όργανα και τα συνδέουν με τους ήρωες του παραμυθιού.

Στιγμιότυπο οθόνης 2023 12 28 12.25.42 πμ IMG 1320  IMG 1319

5η Δραστηριότητα: Προβάλουμε την ιστοσελίδα της ΖΩΣΠ, γνωρίζουμε καλλιτέχνες με αναπηρία και μερικά από τα έργα τους και αντιλαμβανόμαστε και άλλες λειτουργίες του στόματος.  Τέλος, ο κάθε μαθητής/τρια προσπαθεί να κάνει κάτι διαφορετικό με το στόμα του.

2ο εργαστήρι: Τα δόντια του ανθρώπου

1η Δραστηριότητα: Διαβάζουμε το βιβλίο με τίτλο «Σοκολάκης και Ζαχαρούλα Τρυποδόντη» της Άννα Ράσελμαν με στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών γύρω από το θέμα των δοντιών. Φυσώντας με καλαμάκια αραιωμένα χρώματα δημιουργούμε τα μικρόβια με μεικτή τεχνική μια αφίσα.

20160721202130 sokolakis kai zacharoyla trypodonti  IMG 1310  2 20ο ΝΚ

Φύλλο εργασίας σχετικό με το βιβλίο.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 01 24 7.54.51 μμ IMG 1340 IMG 1511

2η Δραστηριότητα: Βλέπουμε εκμαγείο δοντιών, αφίσα με μορφολογία δοντιών, πίνακα με τις ονομασίες των δοντιών και τομής δοντιού. Παρατηρούμε τη νεογιλή και μόνιμη οδοντοφυΐα και βρίσκουμε ομοιότητες και διαφορές μεταξύ τους.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 01 24 7.57.16 μμ Στιγμιότυπο οθόνης 2024 01 24 7.57.30 μμ Στιγμιότυπο οθόνης 2024 01 24 7.57.42 μμ

Γνωρίζουμε τις ασθένειες στόματος, τερηδόνα, πλάκα και ουλίτιδα.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 01 25 9.58.20 μμ

Δημιουργούμε το Παιγνίδι αντιστοίχισης με τα μέρη του δοντιού σε πίνακα καθώς και στο κέντρο μάθησης του Η/Υ στην εφαρμογή learningapps και τρίλιζα με δόντια.

IMG 1274 IMG 1275 IMG 1584

Φύλλο εργασίας με τη νεογιλή και μόνιμη οδοντοφυΐα.

Στιγμιότυπο οθόνης 2023 12 28 12.26.02 πμIMG 1325  IMG 1326

Φύλλο εργασίας: σε συνεργασία με τους γονείς μετρούν τα δόντια και ζωγραφίζουν ή βγάζουν φωτογραφία το χαμόγελό τους και πραγματοποιείται ένα πείραμα με τα δόντια που χρησιμοποιούμε στο δάγκωμα και στη μάσηση τροφών.

Στιγμιότυπο οθόνης 2023 12 28 12.26.27 πμ IMG 1348 IMG 1566

Στιγμιότυπο οθόνης 2023 12 28 12.27.10 πμ  IMG 1349  IMG 1350

3η Δραστηριότητα: Ατυχήματα που συχνά συμβαίνουν στους μαθητές/τριες στα περιβάλλοντα που κινούνται στάθηκαν αφορμή για μια συζήτηση με τη σχολική νοσηλεύτρια κα. Αγγελική Χονδροματίδου για τα οδοντικά τραύματα, τις πρώτες βοήθειες αλλά και τους κανόνες ασφαλείας για την αποφυγή ατυχημάτων.

3ο εργαστήρι: Η διατροφή των δοντιών

1η Δραστηριότητα: Παρατηρούμε αφίσα με την πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής (έργο περσινής χρονιάς) και την αναλύουμε διεξοδικά. Αναγνωρίζουμε το ρόλο που παίζουν οι τροφές στην υγεία του οργανισμού και πώς συνδέονται με την υγεία των δοντιών. Γνωρίζουμε τις υγιεινές και τις μη υγιεινές τροφές για την υγεία των δοντιών.

IMG 2384

Παιγνίδι αντιστοίχισης σε ομάδες στην εφαρμογή learningapps.

IMG 1277

Σε φύλλο εργασίας διαχωρίζουμε τις τροφές σε υγιεινές και μη.

Στιγμιότυπο οθόνης 2023 12 28 12.27.28 πμ IMG 1357 IMG 1565

2η Δραστηριότητα: Δίνουμε στους γονείς τον Πίνακα της κρυμμένης ζάχαρης και τους ζητάμε να κάνουν το αντίστοιχο πείραμα για τρεις μέρες συμπληρώνοντας το ημερολόγιο. Σχολιάζουμε τα ημερολόγια στην ολομέλεια και συζητάμε ποιες τροφές μπορούμε να αποφεύγουμε ή να μειώσουμε την κατανάλωσή τους για να περιορίσουμε την κατανάλωση ζάχαρης.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 01 27 3.07.12 μμ  Στιγμιότυπο οθόνης 2024 01 27 3.06.53 μμ Στιγμιότυπο οθόνης 2024 01 25 9.57.11 μμ Στιγμιότυπο οθόνης 2024 01 25 9.56.39 μμ  IMG 1406

4ο εργαστήρι: Οι σύμμαχοι των δοντιών

1η Δραστηριότητα: Παρακολουθούμε video σχετικό με τον τρόπο βουρτσίσματος των δοντιών και συζητάμε το θέμα επιμένοντας στην αναγκαιότητα, το χρόνο και τη χρήση σωστής οδοντόβουρτσας.

Παιγνίδι χρονικής ακολουθίας σε πίνακα και στην εφαρμογή learningapps.

IMG 1380 IMG 1279

Μοιράζουμε στους μαθητές/τριες το Εβδομαδιαίο πρόγραμμα για βούρτσισμα δοντιών και εφιστούμε την προσοχή των γονέων να αναρτηθεί σε εμφανές σημείο και τηρηθεί η συχνότητα βουρτσίσματος με ειλικρίνεια, τουλάχιστον για ένα μήνα, για να γίνει συνήθεια.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 01 25 9.59.41 μμ

2η Δραστηριότητα: Αναζητάμε πληροφορίες στο διαδίκτυο για την οδοντόβουρτσα. Μελετάμε το σχήμα της, τα υλικά, την υφή της. Μαθαίνουμε τη συχνότητα αλλαγής της και την επαναχρησιμοποίησή της.

Παρατηρούμε οδοντόκρεμες παιδικές και ενηλίκων και βρίσκουμε ομοιότητες και διαφορές. Δοκιμάζουμε με την άκρη της γλώσσας, πιάνουμε και μυρίζουμε.

Παρατηρούμε το οδοντικό νήμα, δείχνουμε τον τρόπο χρήσης και τονίζουμε τη σημασία του για την καλή υγεία των ούλων.

Στιγμιότυπο οθόνης 2023 11 02 9.12.28 μμ

Φύλλο εργασίας για τους συμμάχους των δοντιών.

Στιγμιότυπο οθόνης 2023 12 28 12.27.51 πμ IMG 1367 IMG 1570

3η Δραστηριότητα: Κάνουμε το πείραμα της φθορίωσης: τοποθετούμε 3 αυγά βραστά σε ποτήρια διαφορετικά υγρά: ξύδι, αναψυκτικό τύπου cola και στοματικό διάλυμα. Ενθαρρύνουμε τους μαθητές/τριες να μας πουν τι νομίζουν ότι θα συμβεί στα αβγά. Μετά από 3 μέρες βγάζουμε, παρατηρούμε τι έχει συμβεί στο καθένα και καταγράφουμε τα ευρήματά μας: το αυγό που βρισκόταν μέσα στο στοματικό διάλυμα παρέμεινε λευκό, ενώ αυτό που βρισκόταν μέσα αναψυκτικό τύπου cola μαύρισε και αυτό που βρισκόταν στο ποτήρι με το ξύδι αποφλοιώθηκε τελείως. Συμπερασματικά καταλήξαμε πώς μερικές τροφές και ουσίες επιδρούν αρνητικά ή θετικά στα δόντια μας. Τέλος, επικεντρωνόμαστε στους τρόπους προστασίας των δοντιών και κυρίως στο βούρτσισμα και στην επίσκεψη στον οδοντίατρο.

IMG 1592  IMG 1377

5ο εργαστήρι: Οι γιατροί των δοντιών

1η Δραστηριότητα: Διαβάζουμε το βιβλίο “Ο Ιππόλυτος Ιπποπόταμος της Σοφίας Ζαραμπούκα. Ακολουθεί συζήτηση με ερωτήσεις κατανόησης και κατάθεσης εμπειριών από προσωπικές επισκέψεις των μαθητών/τριών σε οδοντίατρο. Καθώς δεν υπάρχει στην περιοχή κάποιο οδοντιατρείο για να επισκεφτούμε αποφασίστηκε από την ολομέλεια να καλέσουμε οδοντίατρο στο σχολείο. Ακολούθησε προετοιμασία των ερωτήσεων που θα τεθούν προς συζήτηση.

2η Δραστηριότητα: Το συμβούλιο του σχολείου καλεί την οδοντίατρο κα. Σόνια Μεντεσίδου, μητέρα μαθήτριας στο σχολείο για να μιλήσει για την εργασία της. Σε πρότερο χρόνο η οδοντίατρος είχε επισκεφτεί το νηπιαγωγείο συμμετέχοντας εθελοντικά στη δράση προληπτικής ιατρικής από το “Χαμόγελο του Παιδιού” σε συνεργασία με τον Οδοντιατρικό Σύλλογο Κοζάνης και με την αρωγή του Δήμου Κοζάνης και του ΟΠΑΠ.

Η οδοντίατρος μίλησε για τη δουλειά της, επανέλαβε την αναγκαιότητα της σωστής υγιεινής των δοντιών, έδειξε το σωστό τρόπο βουρτσίσματος και απάντησε σε σχετικές ερωτήσεις. Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες τοποθέτησαν τα δόντια στην τεχνητή οδοντοστοιχία. Η οδοντίατρος τους/τις επιβράβευσε δίνοντας μια οδοντόβουρτσα, μια οδοντόκρεμα και αυτοκόλλητα.

IMG 1058 IMG 1645 IMG 1057

Σε φύλλο εργασίας ζωγραφίζουν ό,τι τους εντυπωσίασε από την επίσκεψη της οδοντιάτρου.

Στιγμιότυπο οθόνης 2023 12 28 12.29.04 πμ IMG 1515 IMG 1516

Ακούμε, σχολιάζουμε και μαθαίνουμε το τραγούδι “Ο μπαμπάς μου με ρωτάει” του Γιώργου Χατζηπιερή.

Φύλλο εργασίας σχετικό με το τραγούδι.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 01 25 9.09.48 μμ  IMG 1358 IMG 1512

Η επόμενη πρόσκληση στάλθηκε στην ορθοδοντικό και παιδοδοντίατρο κα. Κατερίνα Μαυροδή, η οποία την αποδέχθηκε και επισκέφτηκε το νηπιαγωγείο. Η ορθοδοντικός μίλησε για τη δουλειά της, τους παράγοντες που δημιουργούν ορθοδοντικά προβλήματα και τους τρόπους παρέμβασης. Στη συνέχεια έδειξε τα μασελάκια που χρησιμοποιεί για πρώιμη παρέμβαση και μια τεχνητή οδοντοστοιχία με σιδεράκια καθώς και φωτογραφίες από το πριν και το μετά ασθενών της και απάντησε  σε ερωτήσεις που τις τέθηκαν.

IMG 1480 IMG 1489 IMG 1509

IMG 1481IMG 1482

Φύλλο εργασίας: σπάσε τον κώδικα.

Στιγμιότυπο οθόνης 2023 12 28 12.28.49 πμIMG 1517 IMG 1646

6ο εργαστήρι: Τα δόντια των ζώων

1η Δραστηριότητα: Αναφερόμαστε και στα υπόλοιπα έμβια όντα που έχουν δόντια και προτρέπουμε τους μαθητές/τριες να υποθέσουν τα είδη των δοντιών που έχουν διάφορα ζώα ανάλογα με την τροφή που καταναλώνουν και το περιβάλλον που ζουν.

2η Δραστηριότητα: Στο κέντρο μάθησης του Η/Υ αναζητάμε φωτογραφίες από δόντια διαφόρων ζώων, θηλαστικών, χορτοφάγων, σαρκοφάγων, πτηνών, ψαριών και παρατηρούμε ομοιότητες και διαφορές.

IMG 1403 IMG 1404IMG 1405

Φύλλο εργασίας με το χαμόγελο που θα είχαμε αν είμαστε κάποιο ζώο και με το στόμα του Ιππόλυτου Ιπποπόταμου.

Στιγμιότυπο οθόνης 2023 12 28 12.29.27 πμ IMG 1375  IMG 1376

Στιγμιότυπο οθόνης 2023 12 28 12.29.40 πμ IMG 1365  IMG 1366

Παράρτημα

Τι κρύβει μέσα του το δόντι;

Επιλέγω σωστά για τα δόντια μου

Παιγνίδι μνήμης

Πλένω τα δόντια μου σωστά

 

 

Το πρόγραμμα βασίστηκε στο Σχέδιο Εργασίας 5 – Τα δόντια μας, Αθήνα 2003.

Το video με το μουσικό παραμύθι ανακτήθηκε από τον χρήστη «Η ώρα της μουσικής» στο YouTube  στις 11/12/2023 και χρησιμοποιείται μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στους δημιουργούς.

Το video με τον τρόπο πλυσίματος των δοντιών ανακτήθηκε από τον χρήστη «picou picou» στο YouTube  στις 11/12/2023 και χρησιμοποιείται μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στους δημιουργούς.

Το video με το τραγούδι ανακτήθηκε από τον χρήστη «Tempelis Drakos» στο YouTube  στις 11/12/2023 και χρησιμοποιείται μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στους δημιουργούς.

Οι εικόνες ανακτήθηκαν από το διαδίκτυο και χρησιμοποιούνται μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς.