Προσέχουμε, ατυχήματα να μην έχουμε

Θεματική Ενότητα: Ζω καλύτερα – Ευ ζην Υποθεματική: Αυτομέριμνα

Τίτλος: Προσέχουμε, ατυχήματα να μην έχουμε

2023 03 27 10.46.12 μμ

Σκοπός και στόχοι
Σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών/τρών για τα ατυχήµατα, που είναι γεγονότα της καθηµερινότητάς τους και η υιοθέτηση σωστών στάσεων και συμπεριφορών.
Στόχοι του προγράμματος:

  • να αποκτήσουν γνώσεις για τα ατυχήματα
  • να εντοπίζουν αιτίες και παράγοντες ατυχημάτων
  • να δημιουργούν κανόνες/οδηγίες
  • να κατανοήσουν τη σημασία της πρόληψης των ατυχημάτων
  • να εντοπίσουν τις αιτίες, παράγοντες και τρόπους πρόληψης των ατυχημάτων
  • να μάθουν να φροντίζουν για την ασφάλειά τους
  • να μάθουν για τις πρώτες βοήθειες
  • να υιοθετήσουν σωστές στάσεις και συμπεριφορές
  • να είναι ικανά να προσφέρουν τις πρώτες βοήθειες στο μέτρο των δυνατοτήτων τους
  • να αποκτήσουν γνώσεις μέσα από σχετικά αναγνώσματα παιδικής λογοτεχνίας
  • να εκφράζονται δημιουργικά μέσω παιχνιδιών, εικαστικών δημιουργιών, παντομίμας κτλ.
  • να έρθουν σε επαφή με τους επαγγελματίες (νοσηλευτές, ΕΚΑΒ, ΕΟΔ, Πυροσβεστική Υπηρεσία)

1ο εργαστήρι : Δεν πρόσεξα και…

α. Καταιγισμός ιδεών στη λέξη ατύχημα. Με τη βοήθεια εννοιολογικού χάρτη οι μαθητές/τριες αναπαριστούν τις πρώτες ιδέες τους για τα ατυχήματα στο σπίτι (Όταν ακούτε  τη  λέξη  ατυχήματα,  τι  σκέφτεστε;).

2 1

β. Σχολιασμός εικόνων σχετικές με τα ατυχήματα στο σπίτι και και το παιδικό τραύμα Παρακολούθηση εκπαιδευτικών βίντεο που αφορούν στα ατυχήματα στο σπίτι. Συζήτηση αναφορικά με τους κινδύνους που ελλοχεύουν στο σπίτι, καθώς και εντοπισμός των παραγόντων που τα προκαλούν (κοινωνική ιστορία, ατυχήματα στο σπίτι, παιδικά ατυχήματα στο σπίτιπαιδιά και ηλεκτροπληξία, ασφάλεια στο σπίτι).

γ. Σύνδεση με τον κόσμο των εμπειριών (βασικές ρουτίνες σκέψης (visible thinking-Project Zero). Οι μαθητές/τριες αναφέρουν τις εμπειρίες τους, σκέφτονται πάνω στην εμπειρία τους (Έχετε βιώσει κάτι αντίστοιχο; Τι συνέβη τότε;). Αναρωτιούνται πάνω στις εμπειρίες τους.

δ. Συνεργασία με οικογένεια. Φύλλο εφαρμογής για ένα ατύχημα που συνέβη (πότε, πού, τι έγινε μετά, συναισθήματα).ul3UEk

2ο εργαστήρι: Κίνδυνοι ελλοχεύουν πολλοί… που βρίσκονται  αυτοί;

α. Εντοπισμός των επικίνδυνων σημείων. Διάσπαρτες αφίσες που απεικονίζουν τον χώρο του σαλονιού, του μπάνιου, της κουζίνας και του παιδικού δωματίου. Οι μαθητές/τριες σε ομάδες επιλέγουν από μία αφίσα, εντοπίζουν τα επικίνδυνα σημεία και προτείνουν τρόπους για την αποφυγή των ατυχημάτων. Τα συμπεράσματά τους τα παρουσιάζουν στην ολομέλεια.

IMG 5721

β. Παρουσίαση εκπαιδευτικού υλικού. Παρουσιάζονται αφίσες (ακολουθεί συζήτηση για το περιεχόμενο κάθε αφίσας και εντοπίζονται τα επικίνδυνα σημεία στην κουζίνα, στο σαλόνι, στο μπάνιο και στο παιδικό δωμάτιο και δημιουργία κανόνων/οδηγιών. Κουζίνα: Δεν πλησιάζω την κουζίνα όταν χρησιμοποιείται. Ο αναμμένος φούρνος και τα μάτια μπορούν να μου προκαλέσουν έγκαυμα. Δεν παίζω ποτέ με τους διακόπτες Δεν τραβάω από το χερούλι την κατσαρόλα για να δω τι έχουν μέσα. Σαλόνι: Δεν τρέχω μέσα στο σαλόνι, γιατί μπορεί να γλιστρήσω. Δεν πλησιάζω και δεν παίζω με αναμμένα κεριά, προσέχω να μην πέσω, να μην φάω ή πιω κάτι ακατάλληλο και πάθω δηλητηρίαση, να μην κοπώ κ.ο.κ

γ. Φύλλο εφαρμογής με τα σημεία στο σπίτι που είναι επικίνδυνα.8YKfCD

3ο εργαστήρι: Όχι άλλα ατυχήματα.. Προστάτευσε τον εαυτό σου και τους γύρω σου.

α. Σε ομάδες ψάχνουν πληροφοριακό υλικό για χημικές ουσίες, φάρμακα, ηλεκτρισμό κ.ά. Αρχικά, δημιουργείται πίνακας αναφοράς με ταξινομημένα τα ατυχήματα σε κατηγορίες (εξωτερικοί χώροι του σπιτιού & εσωτερικοί χώροι) και αναρτάται σε εμφανές σημείο της τάξης.

β. Ατυχήματα εξωτερικών χώρων σπιτιού: Αναζήτηση στο διαδίκτυο εικόνων με πιθανά σημεία επικινδυνότητας εξωτερικού χώρου (κάγκελα κήπου, σιδερένιες καγκελόπορτες, αυτόματες πόρτες των γκαράζ). Καταγραφή των κινδύνων και στη συνέχεια συζήτηση και κατάθεση προτάσεων πρόληψης ατυχημάτων εξωτερικών χώρων (π.χ. κάνουμε τις μπαλκονόπορτες ορατές αυτοκόλλητα, δεν ανεβαίνουμε στα κάγκελα, προσέχουμε τη σιδερένια αυλόπορτα κ.λπ.)

γ. Ατυχήματα εντός του σπιτιού: Βίντεο της εκπαιδευτικής τηλεόρασης σχετικά με τα ατυχήματα μέσα στο σπίτι (ηλεκτροπληξία-επικίνδυνες ουσίες-πυρκαγιά, δηλητηριάσεις, πνιγμός εγκαύματα, πνιγμός, πτώσεις).

δ. Συζήτηση και προβληματισμός με αφορμή αφισών με ατυχήματα στο σπίτι.

Στιγμιότυπο 2022 09 28 11.43.15 μμ  Στιγμιότυπο 2022 09 28 11.43.42 μμ

ε. Ανάγνωση του βιβλίου “Κίνδυνος – Οι συμβουλές του μικρού λύκου” του Μάριο Γκομπόλι. Καταγράφονται οι κίνδυνοι και προτάσεις για αποφυγή ατυχημάτων.

c5824bb8 ea3b 468c a1be 59bf4bc1adc8

στ. Σε φύλλο εφαρμογής τα ασφαλή από τα επικίνδυνα αντικείμενα και τα παθήματα του μικρού λύκου.

1 1

4ο εργαστήρι: Η πρόληψη σώζει ζωές

α. Επαγγέλματα που σχετίζονται με τα ατυχήματα. Επίσκεψη στην Πυροσβεστική Υπηρεσία Κοζάνης και ενημέρωση για τις ενέργειες αυτοπροστασίας σε περίπτωση φωτιάς. Προετοιμασία για την επίσκεψη,  ομάδες καθηκόντων (δημοσιογράφοι, συντάκτες, φωτογράφοι). Ερωτήσεις για την εκπαίδευσή τους, την εργασία τους, τη στολή τους, καθώς και τις πρώτες βοήθειες σε περίπτωση ατυχήματος, και πρώτες ενέργειες που απαιτούνται σε περίπτωση πυρκαγιάς σε εσωτερικό ή εξωτερικό χώρο.

β. Δημιουργία ευχαριστήριας κάρτας προς την Πυροσβεστική Υπηρεσία Κοζάνης.

                   tempImagebdzMxy  tempImageoJEEH2  tempImagejKmnfA

γ. Σε φύλλα εφαρμογής επιλέγουν τη σωστή και τη λάθος ενέργεια στο δρόμο και για τους κανόνες αυτοπροστασίας σε περίπτωση φωτιάς.

 3         2 1

5ο εργαστήρι: Οι πρώτες βοήθειες σώζουν ζωές

α. Δημιουργία πίνακα αναφοράς. Καταγραφή των νέων εννοιών και λέξεων σχετικά με το θέμα: ατύχημα, πυρκαγιά, ηλεκτροπληξία, χημικές ουσίες, φάρμακα, πτώσεις-ολισθήσεις, εγκαύματα πρώτες βοήθειες, γιατρός, φαρμακείο, νοσοκομείο, τραυματίας.

2023 03 28 11.36.15 μμ

β. Ανάγνωση του βιβλίου. Διαβάζουμε στα παιδιά το βιβλίο “Πρωτο… Βοηθήματα. Πρώτες βοήθειες για παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας” της Αμαλίας Λέντζη. Το βιβλίο έχει αναφορές στις πρώτες βοήθειες σε περιπτώσεις ατυχημάτων (λιποθυμία, εγκαύματα, πνιγμονή, κ.ά). Παρακολούθηση εκπαιδευτικών βίντεο για τη σπουδαιότητα της παροχής πρώτων βοηθειών στον συνάνθρωπό μας, καθώς και τι προσέχουμε στο σπίτι. (be a hero, save lives, First aid, save lives). Συζήτηση για την ανάδειξη της ανάγκης προσφοράς των πρώτων βοηθειών, καθώς και επαγγελμάτων που σχετίζονται με τα ατυχήματα.

53e7aa35 ad6d 4e2f a995 4428da4d9a77

γ. Επαγγέλματα που σχετίζονται με τα πρώτες βοήθειες (νοσηλευτής, ιατρός, φαρμακοποιός). Ενημέρωση και επίδειξη από τη σχολική νοσηλεύτρια για τις πρώτες βοήθειες με την επίδειξη του φαρμακείου πρώτων βοηθειών, τις ενέργειες που γίνονται σε περίπτωση ατυχήματος καθώς και για εθελοντισμό.

Στιγμιότυπο 2022 09 28 11.42.09 μμ

Πρόσκληση πυροσβέστη στο νηπιαγωγείο. Ο υπαρχιπυροσβέστης κ. Σωκράτης Μπαλίτσας, πατέρας μαθήτριας, ανταποκρίθηκε άμεσα και επισκέφτηκε το νηπιαγωγείο για ενημέρωση, ανταλλαγή απόψεων και διεύρυνση των γνώσεων των μαθητών/τριών. Τέλος του επιδόθηκε η ευχαριστήρια κάρτα.

IMG 7267  tempImagedSO51q IMG 6508  IMG 7269 αντίγραφο  tempImagedx7rB3

δ. Σε φύλλο εφαρμογής αποτυπώνονται οι εντυπώσεις από τις επισκέψεις.

6ο εργαστήρι: Εκφράζομαι δημιουργικά

α. Δημιουργία-Έκφραση. Θεατρικό παιχνίδι: “Τηλεφωνική κλήση στην πυροσβεστική, για να αναφέρουν ένα περιστατικό φωτιάς στο σπίτι”. Νοσοκομείο: Εξέταση ακτινογραφίας, μελών, αναγνώριση οστών. Υποδύονται ρόλους (τραυματιοφορείς, νοσηλευτές) για την παροχή πρώτων βοηθειών σε άτομα που χρήζουν άμεσης ανάγκης.

β. Εικαστικά και ΤΠΕ. Ζωγραφική στο Tux Paint.

eFwozx    G3KIRl

sbpYkx   JZYl7y  9Wlz7E

γ. Παιγνίδι και προγραμματισμός. Τρίλιζα και διαδρομές με το beebot.

2023 03 27 11.46.16 μμ    tempImageoc8g8y  IMG 5719

7ο εργαστήρι: Εγώ ξέρω να προσέχω, εσύ;

α. Αναφορά και εκμάθηση τηλεφώνων έκτακτης ανάγκης, ανάρτησή τους σε πίνακα στον τοίχο της τάξης και δημιουργία ατομικής καρτέλας.

             IMG 7270   IMG 7272 2

β. Υποθετικά σενάρια: Συζήτηση και προβληματισμός για την ανάληψη και απόδοση ευθυνών πάνω σε υποθετικές καταστάσεις, όπως: για ένα ατύχημα στο σπίτι π.χ από αφύλακτες πρίζες και γυμνά καλώδια. Σε ομάδες δημιουργούν μικρές ιστορίες κι εκφράζονται λεκτικά. Ειδικότερα οι μαθητές/τριες διερευνούν το είδος του ατυχήματος που τυχόν συνέβη, τη σοβαρότητα και τον τρόπο αντιμετώπισης.

γ. Δημιουργία αφίσας. Αναζήτηση εικόνων στο διαδίκτυο για τη δημιουργία αφίσας με αντικείμενα που μιλάνε και εφιστούν την προσοχή μας.

6

δ.  Λεζάντες σε εικόνες. Συμβουλές για αποφυγή ατυχημάτων σε εικόνες που έφερε μια μαθήτρια.

tempImageDp3rDQ  tempImageCQ3hCW  tempImagemQuD2j

δ. Σε φύλλο εφαρμογής αντιστοίχιση αιτιών με αποτελέσματα.4

Αξιολόγηση

Με την ολοκλήρωση του πρώτου θεματικού κύκλου “Ζω καλύτερα – Ευ ζην” των εργαστηρίων δεξιοτήτων με τίτλο “Προσέχουμε, ατυχήματα να μην έχουμε” διαπιστώνεται ότι οι στόχοι που τέθηκαν επιτεύχθηκαν. Οι μαθητές/τριες απέκτησαν γνώσεις για τα ατυχήματα, έμαθαν να εντοπίζουν τις αιτίες και τους παράγοντες που τα δημιουργούν αλλά και τους τρόπους πρόληψης τους.

Γνώρισαν από  ειδικούς (σχολική νοσηλεύτρια, πυροσβέστες) και αναγνώσματα παιδικής λογοτεχνίας για τις πρώτες βοήθειες. Έμαθαν να ψάχνουν πληροφοριακό υλικό και εικόνες από το διαδίκτυο για τη δημιουργία πίνακα αναφοράς και αφίσας με αντικείμενα που μιλάνε και εφιστούν την προσοχή.

Προβληματίστηκαν και διερεύνησαν, σε υποθετικές καταστάσεις, το είδος του ατυχήματος που τυχόν συνέβη, τη σοβαρότητα και τον τρόπο αντιμετώπισης του (ποιος, πού, τι, άλλη πληροφορία). Τέλος εκφράστηκαν δημιουργικά μέσω του λογισμικού Tux Paint, έπαιξαν και προγραμμάτισαν το BeeBot.

CC BY 4.0 Προσέχουμε, ατυχήματα να μην έχουμε από 20ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.