Θεματική Ενότητα: Δημιουργώ και καινοτομώ/Δημιουργική Σκέψη και Καινοτομία
Υποθεματική: STEM/STEAM, Εκπαιδευτική Ρομποτική, Γνωρίζω τα επαγγέλματα
Τίτλος: Μικροί μετεωρολόγοι εν δράση
Σκοπός και στόχοι
Σκοπός του προγράμματος είναι ενίσχυση της βιωματικής και της ανακαλυπτικής μάθησης, με την άμεση και ενεργή συμμετοχή των μαθητών μέσα από διερευνητικές/ομαδοσυνεργατικές διαδικασίες.
Στόχοι του προγράμματος:
- να γνωρίσουν τις μεταβλητές που συνθέτουν την καταγραφή αλλά και την πρόβλεψη των καιρικών συνθηκών
- να γνωρίσουν τις έννοιες της διατήρησης και τη μεταβολής του καιρού
- να προβληματιστούν για θέματα που μπορούν να προκύψουν λόγω της κλιματικής αλλαγής
- να σχεδιάζουν και να κατασκευάσουν τα δικά τους επιστημονικά όργανα με απλά υλικά
- να διερευνήσουν τις παραμέτρους που πρέπει να λάβει υπόψη της μια ομάδα ερευνητών
1° Εργαστήρι: Τι καιρό έχουμε σήμερα;
α. Συζήτηση για τον καιρό και τα καιρικά φαινόμενα. Αναζήτηση αντίστοιχων φωτογραφιών στο διαδίκτυο.
β. Ανάγνωση σχετικών βιβλίων γνώσεων. Συζήτηση για το πώς επηρεάζει ο καιρός τις ανθρώπινες δραστηριότητες και για τα συναισθήματα που μας προκαλούν τα διάφορα καιρικά φαινόμενα.
γ. Φύλλα εφαρμογής με τον αγαπημένο καιρό και τα συναισθήματα που προκαλούν τα διάφορα καιρικά φαινόμενα.
2° Εργαστήρι: Ο καιρός στις τέσσερις εποχές
α. Αναφορά στις τέσσερις εποχές και αντιστοίχιση με τα καιρικά φαινόμενα.
β. Ακρόαση αποσπασμάτων από το μουσικό έργο 4 Εποχές του Antonio Vivaldi (άνοιξη, καλοκαίρι, φθινόπωρο, χειμώνας) και παιγνίδια αυτοσχεδιασμού.
β. Φύλλο εφαρμογής με τον καιρό στις τέσσερις εποχές.
3° Εργαστήρι: Ακραία καιρικά φαινόμενα
α. Παρακολούθηση στο διαδίκτυο σχετικών video για την αλλαγή κλίματος και τα ακραία καιρικά φαινόμενα που συνέβησαν τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας και στον κόσμο. Συζήτηση και προβληματισμός και το πώς επηρεάζουν ο καιρός και το κλίμα τις ανθρώπινες δραστηριότητες.
Αναφορά στους τρόπους προστασίας από έντονα καιρικά φαινόμενα, όπως έντονη βροχόπτωση, δυνατό αέρα, έντονη χιονόπτωση, θύελλα κ.λ.π. όπως μας συστήνει η πολιτική προστασία.
β. Ακρόαση αποσπάσματος από το μουσικό έργο Καταιγίδα του Ludwig van Beethoven και δραματοποίηση.
γ. Φύλλα εφαρμογής για το τι προκάλεσε τα ακραία καιρικά φαινόμενα και το μουσικό απόσπασμα.
4° Εργαστήρι: Ας φτιάξουμε τα δικά μας μετεωρολογικά όργανα…
α. Κατασκευή θερμόμετρου και ανεμόμετρου με απλά υλικά.
β. Φύλλο εφαρμογής για τα δυο πειράματα.
5° Εργαστήρι: Ας γίνουμε μετεωρολόγοι
α. Γνωριμία με το επάγγελμα του μετεωρολόγου. Παρακολούθηση δελτίου καιρού στην τηλεόραση (μέσω webtv), ακρόαση αντίστοιχου από το ραδιόφωνο και παρουσίαση έντυπου δελτίου στην εφημερίδα. Γίνεται παρατήρηση των συμβόλων που χρησιμοποιούνται και επισήμανση ομοιοτήτων και διαφορών.
β. Παρακολούθηση στο φωτόδεντρο για πώς γινόταν παλιά η πρόγνωση του καιρού.
γ. Φύλλο εφαρμογής σε συνεργασία με τους γονείς. Επιλογή χώρας, καταγραφή του καιρού, της θερμοκρασίας και των ρούχων που επιλέγουν οι κάτοικοι της. Οι μαθητές/τριες σε ρόλο μετεωρολόγου παρουσιάζουν το δελτίο καιρού στην ολομέλεια.
6° Εργαστήρι: Η μελισσούλα πετάει δεξιά κι αριστερά… Πρόκληση BeeΒot
α. Διδακτική αξιοποίηση και προγραμματισμός του BeeBot στην τάξη για την διαμόρφωση και εκτέλεση απλών και σύνθετων διαδρομών με τα καιρικά φαινόμενα.
β. Αποτύπωση σε φύλλο εφαρμογής με τη διαδρομή και τις εντολές που για το BeeBot.
Αξιολόγηση
Με την ολοκλήρωση του τέταρτου θεματικού κύκλου “Δημιουργώ και καινοτομώ/Δημιουργική Σκέψη και Καινοτομία” με τίτλο “Μικροί μετεωρολόγοι εν δράση” διαπιστώνεται ότι οι στόχοι που τέθηκαν επιτεύχθηκαν. Οι μαθητές/τριες προσεγγίζοντας το επάγγελμα του μετεωρολόγου κατανόησαν τις δυσκολίες ως προς την πρόγνωση του καιρού. Με έναυσμα τις καιρικές συνθήκες προβληματίστηκαν για τις μεταβολές τους και τις κατέγραφαν καθημερινά χρησιμοποιώντας πολυτροπικά μέσα, ενώ τις συσχέτισαν με τις επιδράσεις που έχουν στην καθημερινότητά τους. Ψυχαγωγήθηκαν μέσα από ποιήματα, λογοτεχνικά κείμενα και απόλαυσαν μουσικά έργα. Έψαξαν για πληροφορίες και εικόνες στο διαδίκτυο και ανέπτυξαν το λεξιλόγιο τους.
Οι μαθητές/τριες κατασκεύασαν τα δικά τους ανεμόμετρα με απλά υλικά και πειραματίστηκαν με το αυτοσχέδιο θερμόμετρο, ανεβάζοντας και κατεβάζοντας τη θερμοκρασία. Σχεδίασαν διαδρομές και προγραμμάτισαν το BeeBot στα πλαίσια καλλιέργειας μιας δομημένης νοητικής διαδικασίας της μορφής προβληματίζομαι-σκέφτομαι-ενεργώ.
Μικροί μετεωρολόγοι εν δράση από 20ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.