Σήμερα 2 Δεκεμβρίου οι μικροί μαθητές της Δ΄τάξης έκαναν πράξη τη θεωρία με τη βοήθεια ενός γονέα (γεωπόνου) του κ. Φραγκιαδάκη. Ο κ. Φραγκιαδάκης αφού μίλησε στα παιδιά για τα φυτά, τον σχολικό κήπο και τα θετικά που μας προσφέρει βοήθησε τους μικρούς μαθητές να δημιουργήσουν τους δικούς τους σχολικούς κήπους σε παρτέρια…
Ευχαριστούμε πολύ τον κ. Φραγκιαδάκη
Ο μικρός σχολικός μας κήπος
Ανατρέχοντας στην ιστορία των σχολικών κήπων, διαπιστώνεται ότι, ο κυριότερος
λόγος δημιουργίας τους ήταν η βιωματική διδασκαλία, η οποία ενθαρρύνει το μαθητή
να συμμετάσχει ενεργά στη διαδικασία της μάθησης, τον προτρέπει να ερευνά,
να ανακαλύπτει, να ενεργοποιεί τη φαντασία του και τη δημιουργικότητα του και
του προτείνει την αναζήτηση ή τη δημιουργία νοήματος αντί της απομνημόνευσης
πληροφοριών. Παράλληλα, η ποικιλία των γνωστικών αντικειμένων που μπορούν
να διδαχθούν σε αυτόν προωθεί τη διεπιστημονική μάθηση, ενώ δημιουργούνται
οι προϋποθέσεις, ώστε οι μικροί μαθητές να εξελιχθούν σε ενήλικες ευαίσθητους
περιβαλλοντικά
Η δημιουργία και ιδιαίτερα η συντήρηση ενός κήπου στο χώρο του σχολείου, θεωρείται
όλο και περισσότερο αναγκαία, γιατί:
•παρέχει αισθητική απόλαυση,
•προκαλεί την αλλαγή του μικροκλίματος,
•δίνει τη δυνατότητα για φυσική δραστηριότητα,
•συμβάλλει στην καλή υγεία,
•δίνει τη δυνατότητα για επαφή των παιδιών με τη φύση
•μπορεί να χρησιμοποιηθεί με πολύ καλά αποτελέσματα στην εκπαιδευτική
διαδικασία για την επίτευξη των στόχων για συμμετοχή και ενδιαφέρον των
μαθητών για τα κοινά.
Συνολικά αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για την εκπαίδευση για την αειφορία και την
εκπλήρωση των στόχων του αειφόρου σχολείου σε όλους τους πυλώνες αειφορίας. Είναι
ένα έργο μέσα από το οποίο δίνονται ευκαιρία σους μαθητές:
•για συμμετοχή,
•για δράση,
•για ενημέρωση και για απόκτηση γνώσεων για πολλά θέματα που συνδέονται με
την αειφορία (εξοικονόμηση νερού, νέες μεθόδους καλλιέργειας, κομποστοποίηση,
ανακύκλωση, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας),
•για ανάπτυξη ενδιαφέροντος για τα κοινά θέματα
•Ακόμα μπορεί να γνωρίσουν τα τοπικά προϊόντας και να ασχοληθούν με τη διάθεση
των προϊόντων αυτών και τη σύνδεση με την διατροφή και την υγεία.
•Η εργασία των μαθητών για την επίτευξη του «κοινού στόχου», δηλαδή:
¸ της δημιουργίας και
¸ της συντήρησης του σχολικού κήπου,
λειτουργεί στην ανάπτυξη συνεργατικών σχέσεων μέσα στη σχολική κοινότητα σε
πολλαπλά επίπεδα.
Υποστηρίζεται η ένταξη μαθητών από άλλες χώρες. Παιδιά με διαφορετικότητες,
μεταμορφώνουν τις διαφορές τους σε μέσο για καλύτερη συνεργασία. Για παράδειγμα,
αλλοδαποί μαθητές μεταφέρουν γνώσεις από τις χώρες καταγωγής τους, ή ακόμα φυτά και
σπόρους από την πατρίδα τους, ενώ παράλληλα μαθαίνουν από τους συμμαθητές τους για
τη χλωρίδα της χώρας που τους φιλοξενεί.
Δήμητρα- Ευτέρπη Σωτηροπούλου, Δρ Γεωπονικών Επιστημών Σελίδα 1
Αειφόρο Ελληνικό Σχολείο, Όλοι νοιαζόμαστε, όλοι συμμετέχουμε:
Ο σχολικός κήπος
Αποτελεί ευκαιρία για τη δημιουργική εμπλοκή των γονέων στο σχολείο.
Για το όλο εγχείρημα μπορεί να ζητηθεί και η βοήθεια γονέων, οι οποίοι εμπλέκονται
στην όλη διαδικασία με μεγάλη ευχαρίστηση. Με αυτό τον τρόπο έχουν την αίσθηση
ότι, το σχολείο είναι ανοιχτό προς αυτούς, νιώθουν συνεργάτες με τους εκπαιδευτικούς
και αντιλαμβάνονται ότι ανάμεσα στο σπίτι και το σχολείο δεν υπάρχουν στεγανά. Ο
σχολικός κήπος δίνει την ευκαιρία να εμπλακούν γονείς μετανάστες ή και γονείς, που έχουν
γεωργικές και όχι ακαδημαϊκές γνώσεις. Η ένταξη παιδιών και γονέων με διαφορετική
καταγωγή, χρώμα, γλώσσα ή κοινωνική προέλευση εξαρτάται κατά κύριο λόγο από τους
εκπαιδευτικούς, στους οποίους πλέον δημιουργείται η ανάγκη καλύτερης κατάρτισης για
την ομαλή ένταξη όλων των μαθητών στη σχολική κοινότητα.