Ήρθε δροσερός και βροχερός, τον καλωσορίσαμε στην ομάδα μας, μάθαμε τα παραδοσιακά του ονόματα και παίξαμε με αυτά: Βροχάρης, Μεσοσπορίτης, Σκιγιάτης, Κρασομηνάς, Ελιάς, Μπρουμάρης, Αη Φιλιππιάτης και Αντρεάς…,
συνθέσαμε το όνομά του και κάναμε φωνολογικές ασκήσεις
διαβάσαμε την ιστορία του από το βιβλίο: “τα παιδιά του Φθινοπώρου” της Λότη Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου, τραγουδήσαμε πάλι τα παιδιά του Φθινοπώρου είναι 3 στη σειρά κι ο Νοέμβρης συνεχίζει να μας φέρνει μέρες γκρίζες, βροχερές, γιορτές και γενέθλια, φρούτα και λαχανικά και του κόσμου τα καλά!!!
και επιτέλους ήρθε ο καιρός να “δουλέψουμε” για την ελιά, το ευλογημένο δεντράκι της Μεσογείου!!!
Πρώτα μέσα από τις υπάρχουσες γνώσεις των μαθητών, καταγράψαμε τι γνωρίζουν, όπως τα είπαν…, σχεδιάσαμε ένα δέντρο ελιάς κι αρχίσαμε να μαθαίνουμε σιγά σιγά για:
τη μορφή της, τα μέρη του δέντρου, τι χρειάζεται για να αναπτυχθεί….
και φυσικά για τον καρπό της, γράψαμε το όνομά της και παίξαμε με τη λέξη (αναγνώριση φωνών, σύνθεση, συλλαβές, άρθρο)
αλλά καλύτερα, σκεφτήκαμε, θα ήταν να παρατηρήσουμε το πραγματικό δέντρο κι έτσι πήγαμε στο απέναντι πεζοδρόμιο και κοιτάξαμε όλοι προσεκτικά τη μεγάλη, σε μέγεθος και ηλικία ελιά…κάναμε μελέτη πεδίου, πήραμε μαζί μας κλαδιά και ελιές, πράσινες, μωβ και μαύρες και φτιάξαμε αμέσως τη θεματική γωνιά μας .
Φτιάξαμε ελιές με πλαστελίνη,
ελαιόδεντρα, άλλα νέα κι άλλα γέρικα, αφού πρώτα είχαμε παρατηρήσει καλά το ελαιόδεντρο από κοντά αλλά και από σχετικές φωτογραφίες
και μια μέρα κατέβηκαν από τον Όλυμπο η Θεά Αθηνά και ο Θεός Ποσειδώνας, ήταν πολύ στενοχωρημένοι γιατί ο καθένας ήθελε να δώσει στους κατοίκους ένα δώρο και μαζί κι ένα όνομα στην Πόλη Κράτος…
εκπαιδευτικό πρόγραμμα για το ευλογημένο δέντρο της Μεσογείου από την ομάδα “Μαγικό Πεφταστέρι”, τα παιδιά παρακολούθησαν θεατρικό παιχνίδι, συμμετείχαν στα δρώμενα που περιλάμβαναν όλα τα στάδια συγκομιδής και επεξεργασίας του καρπού, όλα τα παραγόμενα προϊόντα και όλα τα πεδία: από τη μυθολογία, θρησκεία, διατροφή, καθαριότητα, θεραπεία και καλλωπισμό…
Οι μικροί θεοί Αθήνα και Ποσειδώνας δοκιμάζουν το πείραμα με το νερό και το λάδι. Ποιο υλικό θα σταθεί στην επιφανεια;
Ας δοκιμάσουμε…
Κότινος, το στεφάνι των Ολυμπιονικών!
κι εμείς στην τάξη συζητήσαμε για το λιομάζωμα, είδαμε εικόνες, διαβάσαμε τον αρχαίο μύθο, εμπλουτίσαμε τη γωνιά, με τις προσφορές των γονιών, δοκιμάσαμε λάδι, ελιές, πάστα, μυρίσαμε σαπούνι και κρέμες, φτιάξαμε λίστα με φαγητά και γλυκά που βάζουμε λάδι, παίξαμε με σύνθετες λέξεις που σχηματίζονται από τις λέξεις ΛΑΔΙ και ΕΛΙΑ….
και ήρθαν 3 μητέρες να φτιάξουμε λαδοκούλουρα:
οι γονείς έφεραν τα υλικά, απλώσαμε τα ταψιά με τις λαδόκολλες, γράψαμε τη συνταγή με απλό και κατανοητό τρόπο κι αρχίσαμε τη δουλειά, πρώτα τα υγρά υλικά στη λεκάνη
μετρήσαμε, ζυγίσαμε, στύψαμε , αναλύσαμε, ρίξαμε και τα στερεά και ζύμωμα…. και πλάσιμο
έτοιμα τα κουλουράκια, νόστιμα και μυρωδάτα!!!
και παίξαμε με τη φωνούλα Εε…
Στο ολοήμερο τμήμα προσεγγίσαμε την θεματική της ελιάς μέσα από την τέχνη…ξεκινήσαμε από τα αγγεία στα αρχαία χρόνια,συνεχίσαμε με πίνακες και μας ήρθε η ιδέα να ταξιδέψουμε στην Εθνική Πινακοθήκη μέσω της εικονικής περιήγησης (μπορείτε κι εσείς να το κάνετε μέσω του συνδέσμου https://vrtour.nationalgallery.gr/index.html )
Έπειτα γνωρίσαμε τον λαικό ζωγράφο Θεόφιλο Χατζημιχαήλ και τον πίνακά του “Λιομάζωμα” ή “‘Το μάζεμα των ελαιών”.
Είδαμε αρκετούς πίνακές του ζωγράφου και μάθαμε πληροφορίες για την ζωή και το έργο του, τον τόπο καταγωγής του, τις καταβολές του, τις συνθήκες στις οποίες μεγάλωσε, τα μέρη στα οποία έζησε, τις συνήθειές του, τον τρόπο με τον οποίο ζωγράφιζε και τα θέματα που επέλεγε. Επιστρέψαμε στον πίνακα της θεματικής μας. Μελετήσαμε το περιεχόμενο και στη συνέχεια παρατηρήσαμε το φόντο, τα χρώματα, τις φιγούρες, μετρήσαμε, τοποθετήσαμε στον πίνακα κομμάτια που έλειπαν…
και μας άρεσε τόσο πολύ που αποφασίσαμε να φτιάξουμε τον δικό μας ομαδικό πίνακα βήμα προς βήμα. Σε χαρτί του μέτρου τα παιδιά σε συνεργασία ζωγράφισαν πρώτα το φόντο
έπειτα τις ελιές,
πρόσθεσαν τα κλαδιά με την βοήθεια της κυρίας, ζωγράφισαν, έκοψαν, κόλλησαν,
συμπλήρωσαν και ελιές από χαρτί γκοφρέ…
και γέμισε ο πίνακας εργάτες και σκάλες και λιόπανα και καλάθια με ελιές….
του έδωσαν και το όνομα “Τα παιδιά μαζεύουν ελιές”, μα τι πιο αντιπροσωπευτικό;
Ελιά, δεντράκι ευλογημένο, γέμισες το σχολείο μας γνώσεις και χρώματα και γεύσεις και μυρωδιές και αρώματα!