ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ_ΤΟ ΠΑΣΧΑ

ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΤΑΡΤΗ

 

Tο πρωί της Μεγάλης Τετάρτης γίνεται Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία, δηλαδή ο ιερέας έχει αγιάσει την Θεία Κοινωνία από την προηγούμενη φορά και έχει κρατήσει για τη σημερινή ημέρα.

Δύο μέρες πριν το Πάσχα, καθώς ο Χριστός ανέβαινε προς τα Ιεροσόλυμα, κι ενώ βρισκόταν στο σπίτι στου λεπρού Σίμωνα, τον πλησίασε μια πόρνη γυναίκα κι άλειψε το κεφάλι Του με πολύτιμο μύρο.

Η τιμή του ήταν γύρω στα τριακόσια δηνάρια, πολύτιμο άρωμα και γι’ αυτό οι μαθητές την επέκριναν και περισσότερο απ’ όλους ο Ιούδας. Γνώριζαν οι μαθητές καλά πόσο μεγάλο ζήλο έδειχνε πάντοτε ο Χριστός για την ελεημοσύνη προς τους φτωχούς.

Ο Χριστός όμως την υπερασπίσθηκε, για να μην αποτραπεί απ’ το καλό της σκοπό. Ανέφερε μάλιστα και τον ενταφιασμό Του, προσπαθώντας να αποτρέψει τον Ιούδα από τη προδοσία, αλλά μάταια.

Το απόγευμα της Μεγάλης Τετάρτης γίνεται η Ακολουθία του Ευχελαίου. Αμέσως μετά η Ακολουθία του Νιπτήρος. Ο Χριστός πλένει τα πόδια στους μαθητές του λίγο πριν το Μυστικό Δείπνο.

Σήμερα κυριαρχούν τα γεγονότα της νίψεως των ποδών των αποστόλων υπό του Κυρίου, του Μυστικού Δείπνου, της προσευχής του Κυρίου προς τον πατέρα του στην Γεθσημανή πριν από την σύλληψή του και της προδοσίας του Κυρίου από τον Ιούδα.

https://www.youtube.com/watch?v=7LwjvJJSgzo

ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΔΕΙΠΝΟ

 

ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ_ΤΟ ΠΑΣΧΑ

ΜΕΓΑΛΗ ΤΡΙΤΗ

Τη Μεγάλη Τρίτη, θυμόμαστε στην εκκλησία την παραβολή των δέκα παρθένων. Ο Χριστός, όταν ανέβαινε στα Ιεροσόλυμα και καθώς πλησίαζε προς το Πάθος (τη Σταύρωση του), πολλές φορές μιλούσε στους μαθητές του με «παραβολές», δηλαδή χρησιμοποιούσε κάποιες ιστορίες ως παραδείγματα, προκειμένου να εξηγήσει και να μας περιγράψει ποια θα πρέπει να είναι η συμπεριφορά μας.

Η σημερινή παραβολή των Δέκα Παρθένων είναι για να μας διδάξει να είμαστε έτοιμοι. Τα κορίτσια της παραβολής, οι δέκα παρθένες περίμεναν με τις λαμπάδες τους για το γάμο. Οι πέντε παρθένες φρόντισαν να έχουν λάδι και περίμεναν ξάγρυπνες. Οι άλλες πέντε όμως, αποκοιμήθηκαν και το λάδι τους τελείωσε. Όταν ξύπνησαν ζητούσαν λάδι από αυτές που είχαν προνοήσει, αλλά τότε δεν είναι εύκολο να διορθώσεις το λάθος.

Ο Χριστός είπε αυτή την παραβολή για τονίσει τη σημασία της ελεημοσύνης, παράλληλα με τις άλλες αρετές, που πρέπει να αποκτήσουμε, όσο ζούμε στη γη.

Το παρακάτω βίντεο μας βοηθάει να θυμηθούμε την ιστορία από την παραβολή των δέκα παρθένων και την παραβολή των ταλάντων. Οι εικόνες που παρουσιάζονται βοηθάνε στο να παρακολουθήσουν το κείμενο της αφήγησης τα παιδιά. Ωστόσο, μπορούμε με αφορμή αυτό να κουβεντιάσουμε περισσότερο μαζί τους για τη σημασία των δυο παραβολών.

https://www.youtube.com/watch?v=-kKbUdPHpvQ

Ακολουθεί μια πιο παιδική παρουσίαση της παραβολής των ταλάντων.

Τη Μεγάλη Τρίτη το βράδυ ακούμε στην εκκλησία ένα πολύ γνωστό σε όλους τροπάριο, το τροπάριο της Κασσιανής.

Τα παιδιά στο Νηπιαγωγείο, έρχονται σε επαφή με διάφορες μορφές τέχνης, όπως η μουσική και με ποικίλα μουσικά ακούσματα από διάφορες μελωδίες και τραγούδια που αντιπροσωπεύουν την κλασική μουσική, την παραδοσιακή μουσική, τη σύγχρονη μουσική, τα παιδικά τραγούδια, αλλά και τους ύμνους και τη λατρευτική μουσική της εκκλησίας μας.

Το παρακάτω απόσπασμα, στο οποίο ψάλλεται το τροπάριο της Κασσιανής με κείμενο που προβάλλει και τη μετάφρασή του, είναι μια ευκαιρία να ακούσουμε και να έρθουμε σε επαφή με το θρησκευτικό είδος μουσικής, αλλά και με τα γεγονότα της σημερινής ημέρας.

Λίγα λόγια για την Κασσιανή.

Η Οσία Κασσιανή (ή Κασσία ή Ικασία ή Εικασία) η Υμνογράφος γεννήθηκε μεταξύ του 805 και του 810 μ.Χ. στην Κωνσταντινούπολη και έζησε στα χρόνια του βασιλιά Θεοφίλου (829 -842 μ.Χ.). Λέγεται ότι συμμετείχε σε μια τελετή επιλογής νύφης για τον αυτοκράτορα Θεόφιλο. Σε αυτήν ο αυτοκράτορας θα επέλεγε νύφη δίνοντάς της ένα χρυσό μήλο. Καθώς θαμπώθηκε από την ομορφιά της Κασσιανής, την πλησίασε για να της δώσει το μήλο, λέγοντάς της: «Από τη γυναίκα προέρχονται τα χειρότερα» (αναφερόμενος στην αμαρτία και στις συμφορές που προέκυψαν από την Εύα).

Τότε η Κασσιανή, εύστροφη και ετοιμόλογη του απάντησε: «Ναι, αλλά από τη γυναίκα προέρχονται και τα καλύτερα» (αναφερόμενη στην Παναγία, που γέννησε το Χριστό).

Με βάση την παράδοση ο ακριβής διάλογος ήταν:

Εκ γυναικός τα χείρω.

Kαι εκ γυναικός τα κρείττω.

Ο αυτοκράτορας θύμωσε με το πνεύμα αντιλογίας της και τελικά επέλεξε άλλη σύζυγο, τη Θεοδώρα.

Ο εγωισμός του Θεόφιλου τραυματίστηκε με αποτέλεσμα να απορρίψει την Κασσιανή και να επιλέξει τη Θεοδώρα για σύζυγό του.

Αργότερα, η Κασσιανή το 843 μ.Χ. ίδρυσε ένα μοναστήρι στα δυτικά της Κωνσταντινούπολης, κοντά στα τείχη της πόλης, του οποίου έγινε και η πρώτη ηγουμένη. Με βάση την παράδοση ο αυτοκράτορας Θεόφιλος, συνεχίζοντας να είναι ερωτευμένος μαζί της, επιθυμούσε να την δει για μία τελευταία φορά πριν πεθάνει κι έτσι πήγε στο μοναστήρι όπου βρισκόταν. Η Κασσιανή ήταν μόνη στο κελί της γράφοντας το γνωστό τροπάριο της, που ψάλλεται στις Εκκλησίες το βράδυ της Μεγάλης Τρίτης, όταν αντιλήφθηκε την άφιξη της αυτοκρατορικής ακολουθίας. Τον αγαπούσε ακόμη αλλά πλέον είχε αφιερώσει τη ζωή της στο Θεό γι αυτό και κρύφτηκε, μη επιθυμώντας να αφήσει το παλιό της πάθος να ξεπεράσει το μοναστικό της ζήλο. Άφησε όμως το μισοτελειωμένο ύμνο πάνω σε ένα τραπέζι. Ο Θεόφιλος ανακάλυψε το κελί της και μπήκε σε αυτό ολομόναχος. Την αναζήτησε αλλά μάταια. Εκείνη τον παρακολουθούσε μέσα από μία ντουλάπα στην οποία είχε κρυφτεί. Ο Θεόφιλος στενοχωρήθηκε, έκλαψε και μετάνιωσε που για μία στιγμή υπερηφάνειας έχασε μία τόσο όμορφη και έξυπνη γυναίκα. Στη συνέχεια βρήκε τα χειρόγραφα της Κασσιανής επάνω στο τραπέζι και τα διάβασε. Μόλις ολοκλήρωσε την ανάγνωση κάθισε και πρόσθεσε ένα στίχο στον ύμνο. Σύμφωνα με την παράδοση ο στίχος αυτός ήταν «ὧν ἐν τῷ παραδείσῳ Εὔα τὸ δειλινόν, κρότον τοῖς ὠσὶν ἠχηθεῖσα, τῷ φόβῳ ἐκρύβη». Φεύγοντας εντόπισε την Κασσιανή που κρυβόταν στην ντουλάπα αλλά δεν της μίλησε, σεβόμενος την επιθυμία της. Η Κασσιανή βγήκε από την κρυψώνα της μετά την αναχώρηση του αυτοκράτορα, διάβασε την προσθήκη του και στη συνέχεια ολοκλήρωσε τον ύμνο.

Η μεγάλη αυτή ποιήτρια, υμνογράφος και μελωδός της εκκλησίας μας, η Αγία Κασσιανή, ταξίδεψε στην Ιταλία και την Κρήτη και κατέληξε στην Κάσο, όπου ετελείωσε η επίγεια ζωή της. Μετά το θάνατό της, τοποθέτησαν το σώμα της σε μαρμάρινη λάρνακα και την έβαλαν σε παρεκκλήσιο, που ήταν αφιερωμένο στο όνομά της. Σώζεται σήμερα η λάρνακα και το βυζαντινό ψηφιδωτό του 9ου αιώνα μ.Χ. Επίσης στο εκκλησάκι υπάρχει εντοιχισμένη πλάκα με σημείο του σταυρού και χρονολογία 890 μ.Χ. Κατά πληροφορίες, πάλι από την Κάσσο, τα οστά της Οσίας έχουν μεταφερθεί στην Ικαρία.

Ήθη και έθιμα

Η Μεγάλη Τρίτη (καθώς και η Μεγάλη Δευτέρα) είναι ημέρες που συνηθίζουμε να αφιερώνουμε στην καθαριότητα του σπιτιού και στην προετοιμασία για τη Μεγάλη Εορτή της Ανάστασης. Σε πολλά μέρη της Ελλάδας, τη Μεγάλη Τρίτη συνηθίζουν να φτιάξουν τα πασχαλινά κουλούρια και τα τσουρέκια.

Πολλά άλλα έθιμα της παράδοσης συνδέονται με την ημέρα αυτή και ανάλογα σε κάποιες περιοχές στήνονται δρώμενα και χοροί, που αναφέρονται στην εορτή της άνοιξης ή στις βροχές του Απρίλη. Στη Θάσο αναβιώνει το πανάρχαιο έθιμο «Για βρεξ’ Απρίλη μ’», όπου χορεύονται παραδοσιακοί χοροί. Στην Ιερισσό της Χαλκιδικής έχουν το έθιμο «Του μαύρου νιου τ’ αλώνι».

Μένουμε σπίτι_το ΠΑΣΧΑ

ΜΕΓΑΛΗ ΔΕΥΤΕΡΑ

Με το ποίημα αυτό που χρόνια τώρα θυμόμαστε κάθε Πάσχα, αποτυπώνει ο λαός εύκολα και απλά τα γεγονότα που συνδέονται με το Μαρτύριο του Χριστού.

Η Μεγάλη Δευτέρα είναι αφιερωμένη στη ζωή του Ιωσήφ, γιου του Ιακώβ και στην άκαρπη συκιά, που την καταράστηκε ο Χριστός, γιατί δεν έβγαζε καρπούς.

Λίγα λόγια για τον Ιωσήφ

Ο Ιωσήφ ήταν ο μικρότερος υιός του Ιακώβ ο οποίος όμως διώχθηκε από τα αδέλφια του, λόγω της ενάρετης ζωής του και αρχικά τον έριξαν σ’ ένα λάκκο και προσπάθησαν να εξαπατήσουν το πατέρα τους, χρησιμοποιώντας ένα ματωμένο ρούχο ότι δήθεν τον κατασπάραξε κάποιο θηρίο. Αφού δεν μπόρεσαν να εξαπατήσουν τον πατέρα τους, τον πούλησαν σε εμπόρους, οι οποίοι με την σειρά τους τον πούλησαν στον αρχιμάγειρα του βασιλιά της Αιγύπτου, τον Φαραώ Πετεφρή. Εκεί ο Ιωσήφ αφού δεν ενέδωσε στις επιθυμίες της συζύγου του Πετεφρή, συκοφαντήθηκε από την ίδια και ο Φαραώ τον φυλάκισε. Κάποτε όμως ο Φαραώ είδε ένα παράξενο όνειρο και ζήτησε έναν ερμηνευτή. Ο Ιωσήφ ερμήνευσε ότι θα έλθουν στη χώρα επτά χρόνια ευφορίας και επτά ακαρπίας και λιμού. Ο Φαραώ ευχαριστημένος και ενθουσιασμένος από τη σοφία του, έδωσε στον Ιωσήφ αξιώματα. Ο Ιωσήφ διαχειρίσθηκε άριστα την εξουσία και φρόντισε στα δύσκολα χρόνια του λιμού τον λαό. Στα πρόθυρα του λιμού τα αδέρφια του που τον είχαν φθονήσει φανερώθηκαν μπροστά του ζητώντας βοήθεια. Εκείνος όχι μόνο δεν τους κρατούσε κακία, αλλά αντιθέτως τα συγχώρεσε και τα προσκάλεσε μόνιμα στην Αίγυπτο μαζί με τους γονείς του

( το κείμενο αντλήθηκε από το Wikipedia).

Στα βίντεο που ακολουθούν μπορούν να παρακολουθήσουμε και τις δυο ιστορίες για να θυμηθούμε τα γεγονότα, που συνδέονται με τη Μεγάλη Δευτέρα.

Σε ένα παιδικό βίντεο από γνωστό ηλεκτρονικό παιχνίδι, παρουσιάζονται όμορφα και συνοπτικά με πολύ απλά λόγια και εύκολα κατανοητό από παιδιά τα γεγονότα της Μεγάλης Εβδομάδας.

ΚΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΑ!

ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ_ΤΟ ΠΑΣΧΑ

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ

Μια εβδομάδα πριν τη Μεγάλη Εορτή της Αναστάσεως. Κυριακή των Βαΐων, εορτάζουμε  την είσοδο του Χριστού στην Ιερουσαλήμ. Επιστρέφοντας από τη Βηθανία ύστερα από την Ανάσταση του Λαζάρου, ζήτησε ένα γαϊδουράκι. Μπήκε στην πόλη τόσο απλά και τόσο λιτά, πάνω σε ένα γαϊδουράκι με ταπείνωση. Ο κόσμος όμως τον υποδέχτηκε όπως αρμόζει σε βασιλιά, στρώνοντας βάγια (κλαδιά από φοίνικες) για να πατήσει και πολλοί τα ρούχα τους για να τον υποδεχτούν.Και όλοι μαζί, ακόμα και τα παιδιά φώναζαν: “Ωσαννά, ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου, ο βασιλεύς του Ισραήλ” (δηλαδή ας είναι δοξασμένος αυτός που έρχεται στο όνομα του Θεού).

 

Είσοδος στα Ιεροσόλυμα
Κυριακή των Βαΐων

Η είσοδος του Χριστού στα Ιεροσόλυμα είναι τελικά η είσοδος του μαρτυρίου στην επίγεια ζωή του Κυρίου. Σε λίγες ημέρες θα μαρτυρήσει και θα θανατωθεί στο σταυρό, για να θανατώσει το θάνατο και να χαρίσει τη ζωή.

https://www.youtube.com/watch?v=MZlB7Kz_cSY

Ήθη και έθιμα

Την Κυριακή των Βαϊων επιτρέπεται η κατανάλωση ψαριού, παρόλο που βρισκόμαστε σε νηστεία, καθώς και η κατανάλωση οίνου. Γι΄αυτό συνηθίζουμε να μαγειρεύουμε ψαράκι και είναι σε όλους μας γνωστό το ποίημα για την ημέρα αυτή:

“Βάγια, Βάγια των βαγιών, τρώνε ψάρι και κολιό, κι ως την άλλη Κυριακή με το κόκκινο αυγό ! ”

Βάγια, Βάγια των βαγιών, τρώνε ψάρι και κολιό, κι ως την άλλη Κυριακή τρώμε το ψητό αρνί”

Με την ημέρα αυτή συνδέονται και άλλα έθιμα που ξεκίνησαν χρόνια πριν σε διάφορες περιοχές της πατρίδας μας (το υλικό αντλήσαμε από την ιστοσελίδα laografia.gr (http://www.laografika.gr/el/topics/giortes/vaion/)

Θράκη – Βαγιοχτυπήματα

Την Κυριακή των Βαΐων στη Θράκη όπως και σε άλλα μέρη της πατρίδας μας συνηθίζονται τα «βαγιοχτυπήματα». Οι γυναίκες χτυπούν με βάγια τις έγκυες για να λευτερωθούν πιο εύκολα . Ο λαός αποδίδει γονιμοποιό δύναμη στα βάγια. Επίσης σε άλλα χωριά της Θράκης τα κορίτσια έκαναν στεφάνια από βάγια, που τους έδινε ο παπάς στην εκκλησία, και τα έριχναν στο ρέμα. Όποιας το στεφάνι έφτανε πρώτο στη ρεματιά φίλευε τις υπόλοιπες στο σπίτι της και διασκέδαζαν με χορό και τραγούδια.

Τήνος – την Κυριακή των Βαίων

Στην Τήνο, τα παιδιά τριγύριζαν στους δρόμους κρατώντας μαζί με το στεφάνι τους την «αργινάρα», μια ξύλινη ή και σιδερένια ροκάνα που τη στριφογύριζαν με δύναμη. Όταν έφταναν στη θάλασσα πετούσαν στο στεφάνι στο νερό.

Λέσβος – Κυριακή των Βαίων

Την Κυριακή των Βαΐων , στη Λέσβο τα παιδιά, μετά την εκκλησία, στόλιζαν ένα δεμάτι από κλαδιά δάφνης με κόκκινα ή πράσινα κομματάκια από ύφασμα, κρεμούσαν κι ένα κουδούνι και καθώς πήγαιναν από σπίτι σε σπίτι ψάλλοντας και λέγοντας εξορκισμούς για τους ψύλλους και τα ποντίκια, έδιναν και ένα κλαράκι δάφνης στη νοικοκυρά, η οποία τα κερνούσε κάτι.

 

Η Κυριακή των Βαϊων είναι η αρχή της Μεγάλης Εβδομάδας. Το απόγευμα στην εκκλησία ψάλλεται ο Όρθρος της Μεγάλης Δευτέρας, η ακολουθία του Νυμφίου.

https://www.youtube.com/watch?v=Xm-vhmBVlsk

 

Όσα χρόνια ο Χριστός ήταν στη γη, έκανε πολλά θαύματα δίνοντας την ευκαιρία στους ανθρώπους να πιστέψουν. Παρακάτω στο βίντεο που ακολουθεί μπορούμε να δούμε κάποια από αυτά.

https://www.youtube.com/watch?v=xTkzNJrAKgM

 

ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ…το ΠΑΣΧΑ

Αυτό το Πάσχα καλούμαστε να «μείνουμε σπίτι», λόγω των συνθηκών και να γιορτάσουμε ένα «Πάσχα», διαφορετικό από τα άλλα, ένα Πάσχα, έτσι όπως δεν το έχουμε συνηθίσει και δεν το έχουμε αντιμετωπίσει ξανά μέχρι σήμερα.

Ωστόσο, οι μέρες πλησίασαν και το Πάσχα πλησιάζει.

Στις σχολικές μας μονάδες, το Πάσχα, όπως και κάθε άλλη γιορτή, είναι ένα ιδιαίτερο γεγονός και καταλαμβάνει μεγάλο μέρος του προγράμματος και για καιρό πριν, κατά το οποίο τα παιδιά με ποικίλες δραστηριότητες έρχονται πιο κοντά στη σημασία της γιορτής και βιώνουν με το δικό τους τρόπο τα ήθη και τα έθιμα, τις παραδόσεις, την ιστορία του Μεγάλου αυτού Γεγονότος της Αναστάσεως.

Μπορεί το Πάσχα φέτος να είναι διαφορετικό, ωστόσο ένα πράγμα το καθιστά τόσο ίδιο και τόσο ξεχωριστό στη ζωή μας και στη ζωή όλων των ανθρώπων. Η Ανάσταση. Δεν νοείται Πάσχα, χωρίς την προσδοκία της Ανάστασης. Και η Ανάσταση φέτος μπορεί να αποκτήσει για καθέναν από εμάς ένα πιο ιδιαίτερο και ξεχωριστό νόημα.

Πάμε, λοιπόν, να μάθουμε για τα γεγονότα αυτά, ένα προς ένα.

 

Η Μεγάλη Εβδομάδα τυπικά ξεκινά από την Κυριακή των Βαϊων, όπου το βράδυ διαβάζεται στην εκκλησία, ο όρθρος της Μεγάλης Δευτέρας. Ωστόσο, και το Σάββατο του Λαζάρου, μια μέρα πριν, το γεγονός της Ανάστασης του Λαζάρου, αποτελεί το προμήνυμα της Ανάστασης του Χριστού και μας προετοιμάζει για την Εβδομάδα των Παθών, που πρόκειται να ακολουθήσει.

 

ΣΑΒΒΑΤΟ ΤΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ

          Η ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ

Το Σάββατο του Λαζάρου γιορτάζουμε το γεγονός της Ανάστασης του Λαζάρου.

Ο Λάζαρος ήταν φίλος του Χριστού και οι αδελφές του Μάρθα και Μαρία τον φιλοξένησαν πολλές φορές  στη Βηθανία κοντά στα Ιεροσόλυμα. Λίγες μέρες πριν από τα πάθη του Χριστού ο Λάζαρος ασθένησε και οι αδελφές του ενημέρωσαν σχετικά τον Ιησού, που τότε ήταν στη Γαλιλαία, να τον επισκεφθεί. Ο Ιησούς όμως επίτηδες καθυστέρησε, μέχρι που πέθανε ο Λάζαρος. Έπειτα, είπε στους μαθητές του: «Πάμε τώρα να τον ξυπνήσω». Όταν έφθασε στη Βηθανία παρηγόρησε τις αδελφές του Λάζαρου που ήδη ήταν πεθαμένος τέσσερις μέρες και ζήτησε να δει το τάφο του.

Όταν έφθασε στο μνημείο, δάκρυσε και διέταξε να βγάλουν την ταφόπλακα. Τότε ύψωσε τα μάτια του στον ουρανό, ευχαρίστησε τον Θεό και Πατέρα και με μεγάλη φωνή είπε: Λάζαρε, βγές έξω. Αμέσως βγήκε έξω τυλιγμένος με τα σάβανα ο τετραήμερος νεκρός μπροστά στο πλήθος που παρακολουθούσε και ο Ιησούς ζήτησε να του λύσουν τα σάβανα και να πάει σπίτι του.

(Απόσπασμα από τον Ορθόδοξο Συναξαριστή_ saint.gr)

Ας δούμε το βίντεο για να θυμηθούμε:

 

https://www.youtube.com/watch?v=9Y0fT1dHMYg

 

Ήθη και έθιμα:

Ο Λάζαρος, ο «Φτωχολάζαρος» όπως ονομάζεται σε πολλές περιοχές της χώρας μας είναι μια μορφή ιδιαίτερα συμπαθητική στο λαό μας. Πάντα όμως είναι αγέλαστος, γιατί σύμφωνα με την παράδοση όταν κατέβηκε στον Άδη, είδε πράματα φοβερά και τρομερά. Φέρεται μάλιστα ότι γέλασε μόνο μια φορά όταν είδε κάποιον να κλέβει ένα πύλινο δοχείο. «Το ένα χώμα κλέβει το άλλο», είπε.

 

Τα έθιμα σε κάθε γωνιά της χώρας μας ποικίλουν ανήμερα του Λαζάρου.

 

Λαζαράκια:  

Σε πολλές περιοχές την ημέρα αυτή ζυμώνουν «Λαζαράκια» αφράτα ψωμάκια που έχουν τη μορφή του Λάζαρου. Στη Μυτιλήνη, για παράδειγμα: «Κάνουν λαζαρέλλια στα νταβαδέλια με σταφίδα, καρύδια και μύγδαλο. Κάνουν με τη ζύμη ένα λουρέλλ’ και το σταυρώνουν, κάνουν και τη σταφίδα σταυρό. Τα παιδιά ανεβαίνουν σ’ένα βουνό, σε μία ράρχη και κυλούν τα λαζαρέλλια. Όπου σταματήσουν, ψάχνουν εκεί κοντά για να βρουν περδικοφωλιά».

(απόσπασμα από το βιβλίο:  Μέγας  Α. Γεώργιος, στο βιβλίο του «Ελληνικές Γιορτές και Έθιμα της Λαϊκής Λατρείας», υλικό που βρήκαμε στην ιστοσελίδα: http://www.agriniotimes.gr/savvato-lazarou-giortazoume-ithi-ethima-foto/ )

Συνταγή για λαζαράκια, όπου μπορούμε να παρακολουθήσουμε σε βίντεο και τη διαδικασία, θα βρούμε εδώ


               (Την εικόνα αντλήσαμε από το site mageirikesdiadromes.gr, όπου μπορείτε να βρείτε άλλη μια συνταγή για λαζαράκια  εδώ)

Τα κάλαντα του Λαζάρου:

Τα παιδιά ανά ομάδες (ονομάζονται «Λάζαροι» επισκέπτονται τα σπίτια του χωριού ή της πόλης και τραγουδούν αφηγητικά μοιρολόγια, τα λεγόμενα Λαζάρικα. Σε κάποιες περιοχές της Ελλάδας τα κάλαντα τραγουδούν μόνο κορίτσια, που βγαίνουν με κοφίνια στολισμένα με λουλούδια, οι λεγόμενες «Λαζαρίνες». Μόλις τελειώσουν τα Λαζάρικα απευθύνουν ευχετικά παινέματα στους νοικοκύρηδες. Οι νοικοκύρηδες για να τους ανταμείψουν» τους δίδουν αβγά, τα οποία θα βάψουν ή θα στολίσουν μετά από λίγες ημέρες. Σπανιότερα τους δίνουν κουλούρια ή χρήματα.

Ας θυμηθούμε τα κάλαντα:

Ας ακούσουμε τα κάλαντα:

Σε κάποιες περιοχές όταν τραγουδούσαν τα κάλαντα του Λαζάρου, έφτιαχναν από κλαδιά δέντρου ομοίωμα λαζάρου και το κρατούσαν, καθώς πήγαιναν από σπίτι σε σπίτι.

Ομοίωμα Λαζάρου:

Υλικά κατασκευής: Μια ξύλινη κουτάλα, λίγο ύφασμα λευκό ή γάζα, διάφορα διακοσμητικά ανθάκια ή φύλλα.

 

 

 

Παραμύθι για τον Κορωνοϊό

Παιδικό Εγχειρίδιο για τον κορωνοϊό από το Σύλλογο Ελλήνων Ψυχολόγων.Τα παιδιά αρχικά μαθαίνουν και ενημερώνονται για τον κορωνοϊό και για το πως να προφυλαχθούν από αυτόν. Στη συνέχεια τους δίνεται η δυνατότητα να εκφράσουν στους ενήλικες τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους, να μοιραστούν τις απορίες τους για ό,τι τους μπερδεύει, να βρουν λύσεις  για να αντιμετωπίσουν τον φόβο, τον θυμό, το άγχος και την λύπη. Έχει μεταφραστεί σε περίπου 30 γλώσσες και διανέμεται δωρεάν σε όλες τις χώρες

Corona_GREEK_VS

Παιδική Παράσταση on-line του Εθνικού Θεάτρου

Σήμερα στις  5 το απόγευμα (μόνο αυτή την ώρα) μπορείτε να παρακολουθήσετε on-line την παιδική παράσταση “Χίλιες και μία Ιστορίες”του Εθνικού Θεάτρου του  Μάικ Κέννυ (για παιδιά από 5 χρόνων),σε σκηνοθεσία Βάσιας Ατταριάν και Μυρτώς Μακρίδη στην ακόλουθη διεύθυνση : https://www.n-t.gr

Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου (2 Απριλίου)

Η 2η Απριλίου έχει οριστεί ως Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου.

Τέτοια μέρα οργανώνουμε στο σχολείο ειδικά αφιερώματα για το Παιδικό Βιβλίο, παιχνίδια και δραστηριότητες, ώστε τα παιδιά να έρθουν πιο κοντά στο βιβλίο, στη λογοτεχνία, στην αγάπη για την ανάγνωση.

Αναζητώντας στο διαδίκτυο δραστηριότητες για το βιβλίο, που θα μπορούσαμε να κάνουμε με τα παιδιά, έστω κι αν “μένουμε σπίτι”, σας προτείνουμε τα ακόλουθα:

  1. Γράμμα σε ένα παιδί:  8 αγαπημένοι συγγραφείς γράφουν από ένα γράμμα στα παιδιά, για να περάσουν το δικό τους μήνυμα για το βιβλίο.Το αρχείο μπορείτε να το βρείτε και να το διαβάσετε online από εδώ.
  2. Κρυμμένος θησαυρός: Το βιβλίο είναι αναμφισβήτητα ένας θησαυρός. Γιατί να μην παίξουμε, λοιπόν, το παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού, κρύβοντας ένα αγαπημένο βιβλίο (ή πιθανόν ένα καινούριο βιβλίο που αγοράσαμε και δεν έχουμε διαβάσει ακόμα) και να καλέσουμε τα παιδιά να το αναζητήσουν στο σπίτι. Για να τα βοηθήσουμε μπορούμε να χτυπάμε ρυθμικά παλαμάκια (ή ένα μουσικό όργανο), με πιο έντονο ρυθμό όταν πλησιάζουν και με πιο αργό ρυθμό όταν απομακρύονται.
  3. Κατασκευή σελιδοδείκτη: Αναζητώντας κατασκευές στο διαδίκτυο βρίσκουμε ποικίλες και εύκολες ιδέες για να φτιάξουμε ένα απλό σελιδοδείκτη με τα παιδιά, εξηγώντας και τη σημασία του σελιδοδείκτη, που απορρέει και το δικαίωμα του κάθε αναγνώστη “να διαβάζει όσο θέλει ένα βιβλίο και να σταματά για να ξαναρχίσει από εκεί που σταμάτησε, όποτε ξαναθελήσει.”

Παραθέτουμε μερικά παραδείγματα κατασκευών για να σας διευκολύνουμε:

(Οι ιδέες αυτές είναι από διάφορα ιστολόγια στο διαδίκτυο και σε καμία περίπτωση δεν τα παραθέτουμε ως δικά μας, είναι προτάσεις από την αναζήτηση στο pinterest)

4. Ανάγνωση παραμυθιού: Μπορεί κάποιες φορές για τα παιδιά η ανάγνωση ενός παραμυθιού να φαντάζει ανιαρή ή κουραστική, γιατί απαιτεί προσήλωση και ηρεμία ή μάλλον έτσι να φαίνεται εκ πρώτης όψεως στα μάτια ενός ενήλικα. Ας δοκιμάσουμε όμως τώρα που ο χρόνος στο σπίτι είναι απεριόριστος, να βρούμε μια όμορφη, ήρεμη στιγμή της ημέρας και να δημιουργήσουμε ένα όμορφο και κατάλληλο σκηνικό για ανάγνωση. Διαλέξτε μια όμορφη και αναπαυτική γωνιά στο σπίτι με φως και ησυχία, βάλτε όμορφα μαξιλάρια, ίσως μια σκηνούλα μικρή, φτιάξε ένα μικρό “σπιτάκι” από τούλια και άλλα υφάσματα ή καθίστε αναπαυτικά στον καναπέ ή στο κρεβάτι σας, ακούστε ένα αγαπημένο τραγούδι, ξεφυλλίστε ένα παραμύθι και ξεκινήστε την ανάγνωση. Μπορείτε να χρωματίζετε περισσότερο τη φωνή, ανάλογα με το ποιός ήρωας μιλάει ή ακόμα και να έχετε στο χέρι μια γαντόκουκλα ή ένα άλλο αρκουδάκι από τα παιχνίδια του παιδιού, το οποίο να κάνετε εσείς να κινείται και να αφηγείται το παραμύθι, αντί για εσάς.

Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης: Απευθύνεται ερωτήσεις στο παιδί, με ενδιαφέρον και αγωνία, για την εξέλιξη του παραμυθιού, για τους ήρωες και τον χαρακτήρα τους, για το εάν συμφωνεί με τις αποφάσεις και τις κινήσεις του ήρωα, τί διαφορετικό θα έκανε εκείνο….και δημιουργήστε μια “μαγική ατμόσφαιρα” που θα σας οδηγήσει να φανταστείτε μαζί ” ένα άλλο τέλος” για το παραμύθι ή “μια διαφορετική εκδοχή” μπερδεύοντας τους ήρωες και τους χαρακτήρες τους (π.χ. κάνοντας κακή την κοκκινοσκουφίτσα και καλόκαρδο το λύκο)

Βιβλιοπροτάσεις

ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ

Σας ενημερώνουμε από εδώ για προτάσεις βιβλίων (πρόταση του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Αιγάλεω) που μπορούν να μας κρατήσουν συντροφιά για όσο “μένουμε σπίτι” και φυσικά για πάντα!!!

Ηλεκτρονικά βιβλία μπορείς να βρεις:

  1. από την στοσελίδα του Ε.ΚΕ.ΒΙ (Εθνικό Κέντρο Βιβλίου) και να ακούσεις από ηθοποιούς να σου διαβάζουν μερικά πολύ ωραία βιβλία …. ή να επισκεφθείς δωρεάν e books από διάφορους εκδοτικούς οίκους.

Ένα “χειροπιαστό” βιβλίο όμως έχει πάντα άλλη αξία, άλλη αίσθηση, άλλη μυρωδιά…..κι αναπτύσσει μια διαφορετική επικοινωνία με παιδί, δημιουργεί μια σχέση ζωντανή τόσο ανάμεσα στο παιδί και στο βιβλίο, όσο και ανάμεσα στο παιδί και στον ενήλικα “αναγνώστη”.

Παρακάτω ακολουθούν προτάσεις για βιβλία (η λίστα που δημιουργήθηκε από σύλλογο εκπαιδευτικών του Αιγάλεω)

  1. Ο βάτραχος το χειμώνα, Μ. Βέλθουις, Πατάκης (φύση)
  2. Ο Προκόπης και ο λύκος, Γκοφρουά ντε Πεννάρ, Παπαδόπουλος (ανατροπή παραμυθικών στερεότυπων)
  3. Πλατς! Φ. Κορεντέν, Άμμος (απερισκεψία, ανατροπή παραμυθικών στερεοτύπων)
  4. Έλμερ, ο παρδαλός ελέφαντας, Ντ. Μακ Κι, Πατάκης (διαφορετικότητα)
  5. Ο Έλμερ και τα ξυλοπόδαρα, » » » (εξαφάνιση ζώων-οικολογία)
  6. Το τραγούδι της φάλαινας, Ντ. Σέλντον, Ρώσσης(εξαφάνιση ζώων, οικολογία)
  7. Ο λόξυγγας της αλεπούς, Ν. Μπάτεργουερθ, Καστανιώτης (φύση-οικολογία)
  8. Γιατί δεν κοιμάσαι αρκουδάκι μου; Μ. Βάντελ, Ρώσσης (φοβίες)
  9. Η κυρία Παραπατά η σερβιτόρα, Α. Άλμπεργκ, Νεφέλη (χιούμορ-οικογένεια-αγάπη)
  10. Μια δίαιτα για ελέφαντες, Τζ. Μάρφυ, Ρώσσης (διακωμώδηση σύγχρονων συνηθειών)
  11. Το μεγάλο πράσινο δάσος, Π. Τζέρατυ, Ρώσσης (φύση-οικολογία)
  12. Μάντεψε πόσο σ’ αγαπώ, Σ. Μακ Μπράτνεϋ, Παπαδόπουλος (μητρική αγάπη)
  13. Τα πέντε δάκτυλα και το φεγγάρι, Κ. Κουρτ, Κάστωρ (αγάπη, ομόνοια)
  14. Η Μουσούδη και το Αγγελούδι, Ποταμός (αγάπη)
  15. Το χαρούμενο λιβάδι, Φ. Νικολούδη, Ελληνικά γράμματα (διαφορετικότητα)
  16. Φαντασματάκια χρώματα,Πόλυ Βασιλάκη (φαντασία-χαρά)
  17. Η φάλαινα που τρώεει τον πόλεμο, Ευγ. Τριβιζάς, Μίνωας (ειρήνη, χιούμορ)
  18. ΄Ενα ευγενικό και θαρραλέο κοτόπουλο, Ντομινίκ Μερτένς, Ζεβρόδειλος (ανατροπή παραμυθικών στερεότυπων)
  19. Γιατί να είμαι τόσο μικρός; Έουν Ζου Κιμ, Ζεβρόδειλος (αυτοεκτίμηση)
  20. Δεν υπάρχουν δράκοι, σου λέω, Σοφία Παράσχου, Ελληνικά Γράμματα (φοβίες)
  21. Ένα κουμπί που το έλεγαν Όσκαρ, Έσλερ Νάγκυ, Ζεβρόδειλος (διαφορετικότητα)
  22. Όταν οι γονείς πηγαίνουν σχολείο Μπέκη Μπλουμ, Ζεβρόδειλος (παιδική ηλικία – πρώτη φορά στο σχολείο)
  23. Η Μέλπω η μοναδική, Μαρία Ρουσάκη, Παπαδόπουλος (αυτοεκτίμηση)
  24. Τα φιλαράκια Μ. Μπλαζεγιόφσκι, Κάστωρ (φιλία)
  25. Τα παπουτσάκια που λένε παραμύθια, Α. Βαρελά, Άγκυρα (ειδικές ανάγκες, υιοθεσία)
  26. Καλημέρα Ειρήνη, Φ. Χατόγλου, Σύγχρονη Εποχή (οικολογία, διαπολιτισμικότητα, ειρήνη)
  27. Το Κίβι, Κ. ντε Ποσάδας, Πατάκης (υιοθεσία, αποδοχή του διαφορετικού)
  28. Καληνύχτα μαμά!, Μ. Παπαγιάννη, Πατάκης (φοβίες)
  29. Ο μικρός Ντουπ, Ειρ. Μάρρα, Πατάκης (ειδικές ανάγκες, αθλητισμός)
  30. Ο παππούς πετάει, Ζ. Λάουμπε, Κάστωρ (θάνατος)
  31. Τέσσερις εποχές στη μικρή μου ζωή, Σύγχρονη Εποχή (φύση, κύκλος ζωής)
  32. Το αρκουδάκι που δεν ζηλεύει το αδελφάκι του Ρώσση, Μίνωας (παιδική ζήλεια)
  33. Ο Φώκος νόμιζε ότι μισούσε το σχολείο, Β. Ηλιόπουλος, Πατάκης (προσαρμογή στο σχολείο)
  34. Το μικρό παιδάκι τρέχει στην αγκαλιά της μαμάς του να συναντήσει την αγάπη, Μ. Λοΐζου, Πατάκης (μητρική αγάπη)
  35. Ο παππούς Ντομάτα, Καλή Δοξιάδη, Παπαδόπουλος (αγάπη, χιούμορ, οικογένεια)
  36. Τα αγαπημένα μου Σαββατοκύριακα, Α Μιχαλοπούλου, Πατάκης (οικογένεια)
  37. Θα σ? αγαπώ ό,τι κι αν γίνει, Κ. Κέιβ, Πατάκης (μητρική αγάπη)
  38. Πετάει, πετάει ο σκύλος, Χρ. Μπουλώτης, Ελλην. Γράμματα (η κατάσταση στον κόσμο, θάνατος)
  39. Νίνο, ο μικρός κλόουν, Ερίκ Μπατού, Μεταίχμιο (συνεργασία, φιλία, αυτοεκτίμηση)
  40. Η Κοκό, Σοφία Παράσχου, Μικρή Μίλητος (υιοθεσία)
  41. Τα ψάρια παίζουν θέατρο, Γκ. Ντόνοβαν, Παπαδόπουλος («διδασκαλία» θεάτρου)
  42. Ένα ψάρι που δεν ήξερε να κολυμπάει, Λήδα Βαρβαρούση (αυτοεκτίμηση, φοβίες, αλληλοβοήθεια)
  43. Η Πασχαλίτσα που αγαπούσε τα λουλούδια, Στέλλα Βλαχοπούλου, Κέδρος
  44. Οι πιο μικροί μας φίλοι, Νίκος Μαρουλάκης, Καστανιώτης
  45. Ο τρομαγμένος σκαντζόχοιρος, Στέλλα Βλαχοπούλου, Κέδρος
  46. Ο κροκόδειλος που πήγε στον οδοντογιατρό, Ευγ. Τριβιζάς, Κέδρος
  47. Με το Άλφα και το Βήτα, Παυλίνα Παμπούδη, εκδ. Κέδρος
  48. Τα αστέρια που ζήλευαν, Μελίνα Καρακώστα, Πατάκη
  49. Η ιστορία ενός καλοψημένου τηγανόψωμου, Π. Κρ. Ασμπγιόρνσεν και Κ.Γ. Μόε,Πατάκη
  50. Οι πειρατές της λιμνοχώρας, Μάνια Καπλάνογλου-Νικόλας Αδρικόπουλος, Ελλην. Γράμματα
  51. Ποιήματα με ζωγραφιές σε μικρά παιδιά, Γιώργος Σεφέρης, Ερμής.
  52. Τα τρία μικρά λυκάκια, Ε. Τριβιζάς, Μίνωας (φιλία, ανατροπή παραμυθικών στερεότυπων)
  53. Ο μικρός κάστορας και η ηχώ, Ε. Μακ Ντόναλντ, Ρώσσης (φιλία, αγάπη)
  54. Ντενεκεδούπολη, Ε. Φακίνου, Κέδρος (φιλία, συνεργασία, οικολογία)
  55. Ο Τριγωνοψαρούλης, Β. Ηλιόπουλος, Πατάκης (χιούμορ, συνεργασία)
  56. Τα Ελληνάκια, Ευγενία Φακίνου, Κέδρος
  57. Πού πήγε το φεγγάρι απόψε, Βούλα Μάστορη, Γνώση
  58. Τα μαγικά μαξιλάρια, Ευγένιος Τριβιζάς, Πατάκη

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ “ONLINE”

ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ

Από την ενότητα αυτή του ιστολογίου, σας προτείνουμε μερικές ωραίες ιδέες για εκπαιδευτικά παιχνίδια online που μπορούν να κρατήσουν αμείωτο το ενδιαφέρον των παιδιών με τρόπο δημιουργικό και να συμβάλλουν με ποικίλους τρόπους στη μάθηση.  

 

1) Παιχνίδι επαυξημένης πραγματικότητας “Άκης Σπιτάκης”

twinspace. etwinning.net  εδώ

 

 

2) Πατήστε  τον τροχό και καθώς γυρίζει δείτε σε ποιο γράμμα θα σταματήσει.  Προσπαθήστε γρήγορα να βρείτε και να πείτε μια λέξη που να ξεκινά από αυτό το γράμμα. Εναλλακτικά μπορείτε να παίξετε με τη βοήθεια του τροχού το παιχνίδι “Όνομα, ζώο πράγμα, φυτό”. Πηγή:Ομάδα νηπιαγωγών  του προγράμματος ewinning  “Μένουμε σπίτι μαζί”

https://wheelofnames.com/view/el/q4z-jkg/