caretta8 – Αντίγραφο

του Μάριου Ρόζου (Β΄3)

   Το καλοκαίρι που μας πέρασε έκανα διακοπές στην Αμφιλοχία, μια πόλη δίπλα στον Αμβρακικό. Μια μέρα προς το τέλος του Αυγούστου παρατήρησα πλήθος κόσμου κοντά στο λιμάνι της πόλης να φωνάζει. Πλησίασα κοντά και είδα δύο άντρες στη θάλασσα να κρατούν μια θαλάσσια χελώνα καρέτα-καρέτα και να προσπαθούν να τη βγάλουν από το νερό. Η χελώνα φαίνεται ότι ήταν τραυματισμένη και μάλιστα αρκετά σοβαρά. Ήταν χτυπημένο το δεξί της μάτι, το καβούκι της ήταν σχεδόν σπασμένο και τα πτερύγιά της γεμάτα γρατσουνιές.

   Οι δύο άνδρες κατέβαλλαν υπεράνθρωπες προσπάθειες να βγάλουν τη χελώνα καρέτα-καρέτα από το νερό. Ήταν βαριά και τρομαγμένη από τον κόσμο, που είχε συρρεύσει από περιέργεια ή ενδιαφέρον, με αποτέλεσμα να δυσκολεύει τη μεταφορά της έξω από το νερό. Ο ιδιοκτήτης ενός κοντινού παραθαλάσσιου εστιατορίου έτρεξε να φέρει μερικά πλαστικά τελάρα για να τη βάλουν μέσα. Μια κυρία έφερε βρεγμένες πετσέτες για να την καλύψουν όταν την έβγαζαν από τη θάλασσα. Παριστάμενοι πολίτες κάλεσαν το Λιμενικό για να βοηθήσει. Άνδρες του Λιμενικού κατέφτασαν – με κάποια καθυστέρηση – και ενημέρωσαν πως η χελώνα έπρεπε να μεταφερθεί στο Μεσολόγγι, όπου υπάρχει κέντρο προστασίας ζώων. Ωστόσο, ούτε το Λιμενικό ούτε το κέντρο αναλάμβαναν τη μεταφορά του καημένου ζώου. Συνεπώς, έπρεπε να μεταφερθεί με λεωφορείο στο Μεσολόγγι! Τελικά, οι άνδρες κατάφεραν να τη βγάλουν από το νερό, την τοποθέτησαν στο τελάρο με πολλή προσοχή (αν και δεν χωρούσε ολόκληρη) και στάλθηκε με το ΚΤΕΛ με τελικό προορισμό το Μεσολόγγι. Για την τύχη του καημένου ζώου δε γνωρίζω.

   Η χελώνα πιθανώς έτρωγε ψάρια κοντά σε κάποια βάρκα και οι ψαράδες την τραυμάτισαν σοβαρά, διότι τους κατέστρεφε τα δίχτυα. Βέβαια αυτό δεν ήταν το πρώτο κρούσμα κακοποίησης ζώων στον Αμβρακικό. Τον Ιούλιο πριν από το συγκεκριμένο συμβάν βρέθηκε δηλητηριασμένος ο μόνος αργυροπελεκάνος που επισκεπτόταν την περιοχή κάθε καλοκαίρι.

   Πότε θα αποκτήσουμε οικολογική συνείδηση ως άτομα και ως κράτος γενικότερα; Πότε θα αντιληφθούμε ότι πρέπει να προστατεύουμε το περιβάλλον, γιατί και αυτό με τη σειρά του μας προσφέρει; Πότε θα αντιληφθούμε ότι ο άνθρωπος πρέπει να συμβιώνει ειρηνικά με κάθε ζωντανό οργανισμό; Πότε;

της Μαρίας Γκέκα (Γ΄1)

ima33ges4

   Και ναι, οι διακοπές Χριστουγέννων του 2015 έφτασαν!! Καιρός για χαλάρωση, διασκέδαση, ακόμα και για τους όχι φανατικούς των εορτών. Ίσως όμως να τρέμετε στη σκέψη να περάσετε παραπάνω χρόνο με την οικογένεια σας, να ανησυχείτε μήπως δεν προλαβαίνετε να ξεκουραστείτε και άλλα πολλά ενδεχόμενα, τα οποία σας απομακρύνουν από τους αρχικούς σας στόχους. Εδώ ευτυχώς έρχομαι εγώ, για να σας δώσω τις δικές μου συμβουλές όχι μόνο για τα Χριστούγεννα, αλλά και για κάθε είδους διακοπές.

 

1. Απαλλαγή από το διάβασμα

Φροντίστε να τελειώσετε τις υποχρεώσεις για το σχολείο και για τα φροντιστήρια από τις πρώτες μέρες, ειδικά αν θα πάτε αργότερα κάποιο ταξίδι. Έτσι θα απαλλαγείτε από αυτό το επιπλέον βάρος και δε θα το έχετε να σας απασχολεί καθ’ όλη τη διάρκεια των διακοπών. Ίσως σας φανεί δύσκολο, καθώς ανυπομονείτε να χαλαρώσετε, αλλά σας λέω εκ πείρας πως είναι πολύ δυσκολότερο να συγκεντρωθείς του Αϊ-Γιαννιού ή των Φώτων. Αυτές τις μέρες καλό είναι να κάνετε μόνο καμία επανάληψη, ειδικά αν ακολουθεί κάποιο τεστ.

2. Τσιμπολόγημα μόνο στο πρωινό

Ένας λόγος που λατρεύω αυτήν την περίοδο του χρόνου είναι η ποικιλία των φαγητών (ελπίζω να μην είμαι η μοναδική, γιατί νιώθω ακόμα παράξενα γι’ αυτό). Επειδή λοιπόν δυσκολεύομαι να μου βάλω μέτρο, φροντίζω να τρώω τα μελομακάρονα, τους κουραμπιέδες κ.τ.λ. στην αρχή της μέρας, δλδ στο πρωινό μου. Έτσι κάνω το πιο σημαντικό γεύμα ακόμα πιο πλούσιο και επιπλέον περιορίζω το τσιμπολόγημα ανάμεσα στα άλλα γεύματα.

xmasimg3

3. Επιπλέον ύπνος

Είναι πολύ σημαντικό να χαρίσετε στον εαυτό σας επιπλέον ξεκούραση στις διακοπές και αυτό μπορεί να γίνει με δύο τρόπους:

α) Κοιμηθείτε το βράδυ μία ώρα νωρίτερα από ό,τι συνήθως. Αν όμως η ανάγκη να τσατάρετε ανελέητα με τους φίλους σας ή να λιώσετε μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή/της τηλεόρασης είναι τόσο επιτακτική, φροντίστε τουλάχιστον αυτό να μη γίνει πολλά βράδια συνεχόμενα. Το ίδιο να κάνετε και με τις εξόδους. Ο ίδιος μας ο οργανισμός δεν αντέχει τα συνεχόμενα ξενύχτια.

β) Πάρτε μια μεσημεριανή σιέστα. 1-2 ώρες το μεσημεράκι σε καθημερινή βάση αρκούν για να δείτε πόσο ανανεωμένοι θα νιώθετε.

4. Οικογενειακές υποχρεώσεις

Κάποιοι δεν έχουν θέμα με τις οικογενειακές συγκεντρώσεις και γενικά με το να περάσουν περισσότερο χρόνο με την οικογένειά τους. Άλλοι όμως έχουν και γι’ αυτούς έχω την εξής συμβουλή: δεν είναι σωστό αλλά ούτε και πραγματοποιήσιμο να τους αποφεύγετε για πάντα. Γι’ αυτό κάποια μέρα που θα έχετε καλή διάθεση, δώστε το καλό παράδειγμα και προτείνετε από μόνοι σας να κάνετε κάτι όλοι μαζί. Μπορεί να ’ναι να δείτε ταινία, να παίξετε επιτραπέζιο, να βγείτε έξω, οτιδήποτε σας φαίνεται καλή επιλογή. Σίγουρα θα εκτιμήσουν τη “θυσία” σας και μετά θα σας αφήσουν στην ησυχία σας.

5. Δωράκια

imag22es3

Αν η τσέπη σας αντέχει μια μικρή οικονομική σπατάλη, δωρίστε στα πιο αγαπημένα σας πρόσωπα μικρά δωράκια. Δε χρειάζεται να είναι κάτι ακριβό: μπορείς να βρεις πολλά πραγματάκια κάτω των 5€, τα οποία θα τα εκτιμήσουν. Και τα χαμόγελα που θα σας χαρίσουν σας διαβεβαιώνω πως θα είναι η μεγαλύτερη ανταμοιβή σας.

   Ελπίζω αυτές οι απλές συμβουλές να σας βοηθήσουν να απολαύσετε ακόμα περισσότερο τις διακοπές σας! Καλές γιορτές!!!

 

Δεκ 15
24
Κάτω από (Άρθρα) από στις 24-12-2015 και με ετικέτα ,

της Βάλιας Γιούνη (Γ΄1)

     Όλοι ακούμε στις μέρες μας για την αύξηση του φαινομένου που ονομάζεται αιθαλομίχλη. Κυρίως στην πόλη μας, τα Γιάννενα, φαίνεται πως το ποσοστό αιθαλομίχλης που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στην ατμόσφαιρα είναι αρκετά πάνω από το επιτρεπτό όριο, κάτι που έχει προκαλέσει έντονη ανησυχία.

     Η αιθαλομίχλη προκαλείται από την καύση ξύλου ή κάρβουνου σε τζάκια ή ξυλόσομπες και τα τελευταία χρόνια αυξάνεται με ραγδαίους ρυθμούς. Λόγω κυρίως της αύξησης της τιμής του πετρελαίου κατά την οικονομική κρίση πολλοί άνθρωποι κατέφυγαν σε πιο οικονομικές και συνάμα παραδοσιακές λύσεις. Όσα σπίτια είχαν τζάκια τα ξανάνοιξαν, ενώ για τους υπολοίπους μια απλή ξυλόσομπα είναι αρκετή. Και κάπως έτσι, χωρίς μεγάλο κόπο, ένα μαύρο απειλητικό σύννεφο αιω- ρείται πάνω από πολλές ελληνικές πόλεις, ενώ προβλέπεται να προκαλέσει τεράστια προβλήματα.

     Και πέρα από τους επιστήμονες και τις μαμάδες που ανησυχούν, οι συνέπειες που μπορεί να έχει η έκθεση στην αιθαλομίχλη είναι κάτι παραπάνω από ανησυχητικές. Έχει αποδειχτεί ότι μπορεί να προκαλέσει πολύ σοβαρά προβλήματα υγείας σε όσους έχουν ήδη κάποιας μορφής αναπνευστικά νοσήματα (άσθμα κ.λπ.), όπως επίσης και σε παιδιά ή ηλικιωμένους. Φυσικά όλο αυτό το νέφος – και μόνο με την έκθεσή μας σε αυτό – είναι ικανό να προκαλέσει δυσκολία στην αναπνοή (δύσπνοια) ή και καρδιακά προβλήματα και σε ανθρώπους που μέχρι τώρα δεν είχαν κανένα ιστορικό.αιθαλομιχλη3

     Αν μέχρι τώρα τα στοιχεία δεν ήταν αρκετά για να σας τρομάξουν, καιρός να ξεκινήσετε να τα λαμβάνετε σοβαρά υπόψη σας. Προσπαθήστε να προστατεύσετε τον εαυτό σας, γιατί η κατάσταση δεν προβλέπεται να αλλάξει για αρκετό καιρό. Σήμερα κάθε κρύα μέρα του χειμώνα ένα είδος ομίχλης πλανάται μόνιμα στην ατμόσφαιρα και πλέον θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα περιβαλλοντικά προβλήματα της εποχής μας.

     Τη Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου έγινε στο σχολείο μας η απονομή των μεταλλίων και βραβείων στους νικητές του Ενδοσχολικού Πρωταθλήματος Ανώμαλου Δρόμου, που ολοκληρώθηκε τη Δευτέρα 7 Δεκεμβρίου με τους τελικούς αγώνες αγοριών και κοριτσιών.

Aponomi2015.03 -b     Την απονομή έκαναν ο Διευθυντής, κ. Βασίλειος Κρανάς, και οι γυμναστές του σχολείου μας, κ. Βασιλική Κεχαγιά και κ. Κωνσταντίνος Λώλης, οι οποίοι είχαν και την ευθύνη της διεξαγωγής του πρωταθλήματος.

     Συγχαρητήρια στους βραβευθέντες και σε όλους όσοι πήραν μέρος στους αγώνες!

     Η δημοσιογραφική κάλυψη του Πρωταθλήματος έγινε από την εφημερίδα μας. Δείτε παρακάτω και το βίντεο των αγώνων.

Για τον “Ζωσιμάδων Τύπο”

Ρεπορτάζ: Απόστολος Μαρμαγκάς, Ιωάννα Γκουτέλα

Φωτογραφίες: Νίκη Αγγελοπούλου, Μυρσίνη Αναστασούλη, Κωνσταντίνος Βαράκας, Μαρία Γκέκα, Δημήτρης Καραμήτσος, Ερρίκος Ντάρδας, Ορέστης Τσάλιος

Βίντεο: Δημήτρης Καραμήτσος

Ευχαριστούμε πολύ την κ. Κεχαγιά για τις φωτογραφίες που μας παραχώρησε και γενικά για την πολύτιμη βοήθειά της. 

της Ιωάννας Γκουτέλα (Α΄1)

     Στις 7 Δεκεμβρίου και ώρα 12:00 πραγματοποιήθηκε το ενδοσχολικό πρωτάθλημα ανώμαλου δρόμου στον εξωτερικό χώρο του σχολείου. Σε αυτόν τον αγώνα δρόμου έλαβαν μέρος πολλές μαθήτριες. Οι ακόλουθες έξι κατάφεραν να κατακτήσουν τις πρώτες θέσεις, για τις οποίες απονέμονται μετάλλια:

1η Παναγιώτα Φωτίου (B΄4)

2η Καρατζόγλου Φοίβη (Γ΄2)

3η Παγούνη Αικατερίνη (Β΄2)

4η Καραβίδα Βασιλεία (Β΄2)

5η Μυλωνά Κωσταντίνα (Β΄3)

6η Κατσανάκη Βασιλεία (Γ΄2)

DSC05880DSC05865

     Τα κορίτσια, αφού έκαναν τις ασκήσεις προθέρμανσης υπό την καθοδήγηση της μαθήτριας Φοίβης Καρατζόγλου, ετοιμάστηκαν για τον αγώνα. Η διαδρομή ήταν ο γύρος του σχολείου, τον οποίο θα τον επαναλάμβαναν τρεις φορές.

     Στον πρώτο γύρο προηγείται η Φοίβη Καρατζόγλου με ελάχιστη διαφορά από τη δεύτερη, Παναγιώτα Φωτίου, ενώ στο τέλος του γύρου κάποια κορίτσια εγκαταλείπουν τον αγώνα. Έτσι, λοιπόν, με μικρές απώλειες οι υπόλοιπες μαθήτριες συνεχίζουν τον αγώνα τους. Στον δεύτερο γύρο τα πράγματα παραμένουν ίδια.

P1020858     Μετά από πέντε λεπτά και στον τελευταίο γύρο η Φοίβη είναι για άλλη μια φορά πρώτη. Ξαφνικά όμως, πριν από την τελευταία στροφή και λίγο πριν τη λήξη, έπειτα από μεγάλη προσπάθεια η Παναγιώτα Φωτίου περνάει πρώτη και κερδίζει τον αγώνα.

     Ήταν ένας σπουδαίος αγώνας και όλες οι αθλήτριες έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό. Συγχαρητήρια!

του Απόστολου Μαρμαγκά (Β΄3)

     Τη Δευτέρα 7 Δεκεμβρίου 2015, την τέταρτη σχολική ώρα, στην αυλή του σχολείου μας, αγόρια από όλα τα τμήματα συμμετείχαν σε ένα πολύ σημαντικό γεγονός για το σχολείο, τον ενδοσχολικό αγώνα ανώμαλου δρόμου. Ο αγώνας διεξήχθη υπό την επιμέλεια των γυμναστών μας, της κ. Β. Κεχαγιά και του κ. Κ. Λώλη.

    Στην αρχή της ώρας, όλα τα παιδιά που συμμετείχαν παρατάχθηκαν στη κάτω αυλή του σχολείου και αφού προθερμάνθηκαν μαζί με την κ. Κεχαγιά, περίμεναν το σύνθημα του κ. Λώλη για την εκκίνηση. Την ίδια ώρα, πολλά παιδιά παρακολουθούσαν περιμετρικά της αυλής και άλλα βγάζανε φωτογραφίες.

    Μόλις ο κ. Λώλης έδωσε το σήμα της εκκίνησης, όλοι οι διαγωνιζόμενοι ξεκίνησαν μαζί και προσπαθούσαν να κρατηθούν κοντά στους πρώτους.

PC070007112

    Ο αγώνας διήρκεσε τέσσερις γύρους. Στον πρώτο γύρο, ο Εμβραΐζογλου, του Γ΄1, επιχειρεί να πάρει προβάδισμα, έχοντας λίγο πίσω του τον συμμαθητή του, Βλάχα. Όμως, χάνει γρήγορα την πρώτη θέση, από τα πρώτα μέτρα του δεύτερου γύρου, και από εκείνο το σημείο και μετά ο Βλάχας αρχίζει και παίρνει ένα προβάδισμα, που γύρο με το γύρο αυξάνεται.

    Στους υπόλοιπους γύρους, ο Βλάχας δε χάνει την πρωτιά. Όσον αφορά στην δεύτερη θέση, από τον τρίτο κιόλας γύρο ο Τζιόρας, από το Γ΄3, έχει πάρει μία διαφορά από τους υπόλοιπους, με τους Γούνη και Εμβραΐζογλου να ακολουθούν στη τρίτη και τέταρτη θέση αντίστοιχα. Λίγα μέτρα πριν από τον τερματισμό, ο Βλάχας έχοντας πλέον πάρει απόσταση θριάμβου, δε θα διστάσει να σταματήσει λίγο για να βγάλει μία selfie και ύστερα να τερματίσει! Μετά από λίγη ώρα, σιγά σιγά τερμάτισαν όλα τα παιδιά.

    Οι χρόνοι των αθλητών απείχαν πολύ μεταξύ τους. Ο Βλάχας τερμάτισε με εμφανή άνεση σε χρόνο 3΄ και 50΄΄, ενώ στη δεύτερη θέση ο Τζιόρας με χρόνο 3΄ και 56΄΄. Οι υπόλοιποι τερμάτισαν σε χρόνους πάνω από τα 4 λεπτά.

 PC070036Αναλυτικά οι πρώτοι έξι του αγώνα:

  •   Λάμπρος Βλάχας Γ΄1
  •   Γιάννης Τζιόρας Γ΄3
  •   Λεωνίδας Γούνης Γ΄2
  •   Νίκος Εμβραΐζογλου Γ΄1
  •   Θέμης Λέκκας Γ΄2
  •   Χαρίλαος Σιάφης Γ΄4

 

 

 

του Χάρη Κουρουζίδη (Α΄2)

    Πριν από μία εβδομάδα, την Τρίτη 13 Οκτωβρίου, η τάξη μου, το Α΄2, πήγε μια εκπαιδευτική εκδρομή στη Ζωσιμαία Δημόσια Κεντρική Ιστορική Βιβλιοθήκη Ιωαννίνων. Όλοι οι μαθητές συγκεντρωθήκαμε μαζί με τους συνοδούς μας έξω από την είσοδο του σχολείου, για να πάμε στη βιβλιοθήκη. Όταν φτάσαμε εκεί, συναντήσαμε την υπεύθυνη, η οποία θα μας παρουσίαζε το πρόγραμμα που θα παρακολουθούσαμε.

    Πριν μπούμε μέσα στη βιβλιοθήκη, οι δάσκαλοί μας μας εξήγησαν ότι το πρόγραμμα θα έχει σχέση με τα είδη των γραφών από τις παλαιότερες εποχές έως σήμερα. Όταν εισήλθαμε στον χώρο, μας συστήθηκε η υπεύθυνη. Σε όλη τη διάρκεια της παρουσίασης μας παρουσίασε τα είδη των γραφών αλλά και μας έδωσε κάποιες επιπλέον πληροφορίες γι’ αυτά, όπως σε ποια εποχή χρησιμοποιούνταν, από ποιους λαούς και πού γράφονταν. Εκτός όμως από αυτό μας έδειξε και εικόνες, για να τα κατανοήσουμε καλύτερα.

Α2,2Α2,1

    Οι εντυπώσεις μου από κει είναι θετικές, παρόλο που στο ίδιο πρόγραμμα είχα πάρει μέρος και στο δημοτικό σχολείο. Τα πλεονεκτήματά του όμως είναι ότι μας τα παρουσίασαν πιο αναλυτικά, δηλαδή με περισσότερες λεπτομέρειες. Η υπεύθυνη ήταν πολύ καλή, καθώς μας εξήγησε με επιπρόσθετες πληροφορίες την ιστορία της βιβλιοθήκης, κάτι που δεν πρόβλεπε το πρόγραμμα. Θα ήθελα πολύ να κάνουμε κι άλλες τέτοιες εκπαιδευτικές επισκέψεις με το σχολείο.

Οκτ 15
22
Κάτω από (Άρθρα) από στις 22-10-2015 και με ετικέτα

του Χρήστου Μανταλόβα (Α΄2)

   Χθες, την Τετάρτη 21 Οκτωβρίου 2015, επισκεφτήκαμε με το σχολείο το Πανηπειρωτικό Στάδιο. Ήταν η πρώτη εκδρομή με το γυμνάσιο. Όλοι ήταν εκεί, μαθητές και δάσκαλοι από όλο το σχολείο. Ήταν μια ευκαιρία να γνωριστώ καλύτερα με τους συμμαθητές μου. Άδειασε το μυαλό, χαλάρωσα χωρίς να έχω άγχος για τα μαθήματα κι έκανα μάλιστα και καινούργιες παρέες από άλλα τμήματα.

    Φύγαμε από το σχολείο νωρίς το πρωί. Μόλις φθάσαμε, όλοι έτρεχαν, για να προλάβουν να «πιάσουν» ένα γήπεδο Πανηπειρωτικόή να αγοράσουν κάτι από το κυλικείο. Το τμήμα μου ήταν το πρώτο που έφθασε εκεί. Σαν αστραπή όλοι πήγαιναν προς το γήπεδο, για να παίξουν ποδόσφαιρο. Δεν προλάβαμε να ξεκινήσουμε, διότι η Γ΄ γυμνασίου ως η «μεγαλύτερη» τάξη είχε το δικαίωμα να διεκδικεί όποιο γήπεδο ήθελε χωρίς να ρωτήσει. Χωρίς να έχουμε τι να κάνουμε, πήγαμε να παίξουμε μπάσκετ. Μια χαρά ήταν, το ευχαριστήθηκα.

    Η εκδρομή ήταν αρκετά ευχάριστη. Έπαιξα, διασκέδασα με τους καινούργιους μου φίλους. Δεν την περίμενα, για να είμαι ειλικρινής, και γι’ αυτό ενθουσιάστηκα. Όμως δεν ήταν τόσο ωραία όσο στο Δημοτικό, καθώς κράτησε λιγότερο. Ελπίζω και εύχομαι την επόμενη φορά να είναι μεγαλύτερη.

της Ελένης Δήμου (Α΄1)

Ζωσιμαία

    Το σχολείο μου διοργάνωσε πρόσφατα μία επίσκεψη στη Ζωσιμαία Βιβλιοθήκη. Εκεί, η υπεύθυνη μας μίλησε για τη λειτουργία της, η οποία μετρά πάνω από 180 χρόνια ζωής – γι’ αυτό και πήρε το όνομα «Ιστορική» από το 2004. Η βιβλιοθήκη ιδρύθηκε από τους αδελφούς Ζωσιμάδες το 1828, ως βιβλιοθήκη της Ζωσιμαίας Σχολής. Μόνο το 1940 ανέστειλε τη λειτουργία της λόγω του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου. Παλιά στεγαζόταν στο Δημαρχείο, ένα κτίριο βυζαντινού ρυθμού, ενώ τώρα στεγάζεται στην Πλατεία Μπότσαρη, στο κτίριο των παλαιών λουτρών.

    Το θέμα της επίσκεψής μας στη Βιβλιοθήκη ήταν: «Από τις πινακίδες της Γραμμικής Γραφής στα Tablets. Ένα ταξίδι στην ιστορία της γραφής και του βιβλίου». Πράγματι, ταξιδέψαμε στο παρελθόν. Πρώτος σταθμός, η Μεσοποταμία, το 4000 π.Χ. Εκεί είδαμε τη σφηνοειδή γραφή. Έπειτα, ταξιδέψαμε στην Αίγυπτο, το 3.000 π.Χ., όπου οι ιερείς και γραφείς σκάλιζαν ιερογλυφικά πάνω στις πέτρες. Μετά πήγαμε στην εποχή του Χαλκού. Ταξιδέψαμε στην Κρήτη και γνωρίσαμε τον «πρόδρομο της τυπογραφίας», τον δίσκο της Φαιστού. Ύστερα είδαμε τη Γραμμική Α΄, η οποία ήταν γραμμένη με γραμμές και όχι με σύμβολα. Η Γραμμική Β΄ την ακολούθησε, η οποία ήταν συλλαβική.

    Στη συνέχεια γνωρίσαμε τα πρώτα βιβλία, φτιαγμένα από πάπυρο και τυλιγμένα σε ρολά. Ο πάπυρος προερχόταν από τις φλούδες του φυτού, οι οποίες πατιούνταν με πέτρες, τις άλειφαν με κόλλα και τις άφηναν να στεγνώσουν στον ήλιο. Η περγαμηνή διαδέχεται τον πάπυρο το 200-100 π.Χ. στην Πέργαμο. Η περγαμηνή ήταν κομμάτια επεξεργασμένου δέρματος. Το ταξίδι του χαρτιού ακολουθεί. DSC_0352Εφευρίσκεται από τους Κινέζους το 105 μ.Χ. και περνά από την Κίνα στην Ινδία, μετά στην Περσία, στην Αραβία, στη Βόρεια Αφρική, στην Ισπανία και φτάνει και στην Ευρώπη. Έπειτα από έναν αιώνα περνά και στην Αμερική. Η τυπογραφία ουσιαστικά ξεκινά με τους Κινέζους το 100 μ.Χ., ενώ στην Ευρώπη εφευρίσκεται από τον Γουτεμβέργιο μόλις το 1452 μ.Χ. Πολλοί από τους πρώτους σημαντικούς τυπογράφους ήταν Έλληνες, όπως οι Γλυκύδες, ο Δημήτριος Δαμιλλάς. Τέλος, το ταξίδι τελειώνει στη σημερινή εποχή με τα υπερσύγχρονα tablets.

    Το ταξίδι στη γνώση θα μου μείνει αξέχαστο!

της Ειρήνης Αρλέτου (Α΄1)

    Το πρωί της Παρασκευής 9 Οκτωβρίου η τάξη μας, το Α΄1 του Πρότυπου Γυμνασίου Ζωσιμαίας Σχολής, με τη συνοδεία δύο καθηγητών, έκανε μια επίσκεψη στη ZB 4bΖωσιμαία Βιβλιοθήκη, με σκοπό την παρακολούθηση του εκπαιδευτικού προγράμματος «Από τις πινακίδες της Γραμμικής Γραφής στα Tablets». Η επίσκεψη έγινε με αφορμή όσα μάθαμε για τη γραφή στο μάθημα των Αρχαίων και της Ιστορίας.

    Στη βιβλιοθήκη η υπεύθυνη, κ. Παπαδοπούλου, μας έδειξε μια παρουσίαση που αναφερόταν στην ιστορία της γραφής. Είδαμε τη Γραμμική Α και Β, τη σφηνοειδή γραφή, αλλά και τα ιερογλυφικά. Στη συνέχεια μελετήσαμε υλικά στα οποία έγραφαν αλλά και τις γραφικές ύλες τις οποίες χρησιμοποιούσαν. Μας έδειξαν πένες και μελάνι, αλλά και κάποια από τα είδη χαρτιών που χρησι-μοποιούσαν για τα βιβλία, όπως πάπυρο και περγαμηνή. Στη συνέχεια μάθαμε για τα βιβλία της αρχαίας εποχής αλλά και για τη βιβλιοδέτηση και μετά μας ξενάγησαν στο αναγνωστήριο. Επίσης εργαστήκαμε με φύλλα εργασίας, όπου μάθαμε να γράφουμε το όνομά μας και στα ιερογλυφικά.

    Η επίσκεψή μας ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και διασκε-δαστική. Μάθαμε πολλά πράγματα για την ιστορία της γραφής και της τυπογραφίας και για την Κεντρική Βιβλιοθήκη της πόλης μας. Ήταν μια επίσκεψη που θα μου μείνει αξέχαστη.