Κεφ. Ζ΄, ΕΝΟΤΗΤΑ 2 : Το κράτος της Μακεδονίας επεκτείνεται

ΕΝΟΤΗΤΑ 2

ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΕΠΕΚΤΕΙΝΕΤΑΙ

*Τα σχέδια του Φιλίππου

Σκοπός του η αναδιοργάνωση του στρατού, έτσι ώστε να:

♦ Να σταθεροποιηθεί στο εσωτερικό.

♦ Να αντιμετωπίσει τις επιδρομές των εχθρικών γειτόνων.

♦ Να καταστήσει τη Μακεδονία μεγάλη δύναμη.

▪ Ο Φίλιππος εξασφάλισε σχετική ειρήνη στα σύνορά του.

* Πολεμική τακτική Μακεδόνων

Μακεδονική φάλαγγα : μικρή ασπίδα + μακρύ δόρυ (= σάρισα).
Στρατός εφοδιασμένος με πολιορκητικές μηχανές.
Εφαρμογή λοξής φάλαγγας + τον ελιγμό της υποχωρητικής κίνησης.

* Ο Φίλιππος επεμβαίνει στη νότια Ελλάδα

♦ Οι ελληνικές πόλεις του νότου αρχίζουν να παρακμάζουν

♦ Ο Ισοκράτης προτρέπει τον Φίλιππο να ενώσει τους Έλληνες και να επιτεθεί στους Πέρσες.

♦ Αφορμή επέμβασης: το αμφικτιονικό συνέδριο κηρύσσει το Φίλιππο αρχιστράτηγο στον πόλεμο εναντίον των Αμφισσέων.

Μάχη της Χαιρώνειας: 338 π.Χ.

Αθηναίοι και Θηβαίοι εναντίον Φιλίππου νίκη Μακεδόνων

Συνέδριο Κορίνθου το 337 π.Χ.: απόφαση από όλους τους Έλληνες (με εξαίρεση τους Σπαρτιάτες) να γίνει εκστρατεία εναντίον των Περσών με αρχηγό το Φίλιππο.

336 π.Χ. : δολοφονία Φιλίππου.

Κεφ. Ζ΄, ΕΝΟΤΗΤΑ 1 : Το κράτος της Μακεδονίας

ΕΝΟΤΗΤΑ 1

ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Οι Μακεδόνες

♦ Ζουν απομονωμένοι από τους νότιους Έλληνες.

♦ Μένουν πιστοί στις παραδόσεις διατήρηση θεσμού Βασιλείας.

♦ Αναπτύσσουν εμπορικές σχέσεις με αποίκους από τη νότια Ελλάδα.

♦ Ζουν σε εμπόλεμο κλίμα με τους γείτονές τους (Ιλλυριοί –Παίονες) και αποκτούν πολεμική πείρα.

♦ Οι σχέσεις με τη νότια Ελλάδα γίνονται στενότερες μετά την απόκρουση του
περσικού κινδύνου.

Βασιλιάς Αλέξανδρος Α ́ (α’ ½ 5ουαι. π.Χ.)

♦ Αναδιοργανώνει το κράτος.

♦ Οργανώνει το στρατό.

♦ Επεκτείνει τα όρια του κράτους του.

Βασιλιάς Αρχέλαος (τέλη 5ουαι. π.Χ.)

♦ Μεταφέρει την πρωτεύουσα από τις Αιγές στην Πέλλα.

♦ Η Μακεδονία σημειώνει μεγάλη ανάπτυξη.

♦ Στην αυλή του συγκεντρώνονται σπουδαίοι πνευματικοί άνθρωποι της εποχής (Ευριπίδης).
Δίον = ιερό κέντρο των Μακεδόνων τιμούν τους Ολύμπιους θεούς.
Ανάμεσα στους θεούς που λατρεύονταν στο Δίον κυρίαρχη θέση κατείχε ο Ολύμπιος Δίας, από τον οποίο πήρε το όνομά της η πόλη.

Κεφ. ΣΤ΄, ΕΝΟΤΗΤΑ 4 : Η κυριαρχία της Θήβας στην Ελλάδα

 

ΕΝΟΤΗΤΑ 4

 

Η ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ ΤΗΣ ΘΗΒΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

 

Θήβα

 

  • Στον πελοποννησιακό πόλεμο με το πλευρό της Σπάρτης.

 

  • Επί Σπαρτιατικής ηγεμονίας μετέχει στους αντι-σπαρτιατικούς συνασπισμούς.

 

  • Διαμάχες αριστοκρατικών –δημοκρατικών στο εσωτερικό της.α’ ½ 4ουαι. π.Χ.

 

  • Πελοπίδας–Επαμεινώνδας (δημοκρατικοί).

 

Πολιτικές εξελίξεις στη Θήβα:

 

  • 382 π.Χ.: επέμβαση Σπάρτης

 

  • ανατροπή δημοκρατικού πολιτεύματος

 

  • εξουσία στους ολιγαρχικούς.

 

  • 379 π.Χ.: ο Πελοπίδας ανατρέπει τους ολιγαρχικούς.

 

Στρατιωτικές εξελίξεις:

 

  • Ο Πελοπίδας οργανώνει αξιόμαχο στρατό με πυρήνα τον Ιερό Λόχο.

 

  • Ο στρατός των Θηβαίων αποκρούει επανειλημμένα τους Σπαρτιάτες.

 

  • Μάχη στα Λεύκτρα το 371 π.Χ.: συντριβή σπαρτιατικού στρατού.

 

  • Ανάδειξη στρατιωτικής μεγαλοφυΐας Επαμεινώνδα –λοξή φάλαγγα

.

  • Εκστρατεία Επαμεινώνδα στην Πελοπόννησο: το 370 π.Χ. ιδρύει τη Μεγαλόπολη    =           πρωτεύουσα Αρκαδικής συμπολιτείας.

 

  • Μάχη στη Μαντίνεια 362 π.Χ.:οι Θηβαίοι νικούν τους Σπαρτιάτες, αλλά ο Επαμεινώνδας έπεσε νεκρός και οι Θηβαίοι αποσύρθηκαν, εγκαταλείποντας τον πρωταγωνιστικό ρόλο στα ελληνικά πράγματα.

 

Η κατάσταση στην Ελλάδα μετά το 362 π.Χ.:

 

  • Επικρατεί χάος και παρακμή.

 

  • Αδυναμία παλιών ηγεμονικών πόλεων να πρωταγωνιστήσουν.

 

  • Ανοίγει το τοπίο για την ανάδειξη νέων ελληνικών δυνάμεων (Μακεδονία).

 

Κεφ. ΣΤ΄, ΕΝΟΤΗΤΑ 3 : Η ηγεμονία της Σπάρτης : Μια κυριαρχία σε αμφισβήτηση

ΕΝΟΤΗΤΑ 3

H ΗΓΕΜΟΝΙΑ ΤΗΣ ΣΠΑΡΤΗΣ : ΜΙΑ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ ΣΕ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗ

– Ηγεμονία Σπάρτης με τη συμπαράσταση των Περσών: διάψευση προσδοκιών των πόλεων για ελευθερία.

  • Υποστήριξη ολιγαρχικών κομμάτων στις πόλεις.
  • Τοποθέτηση φρουράς.
  • Επιβολή φόρων.
  • Στην Αθήνα εγκατάσταση σκληρού ολιγαρχικού καθεστώτος: Τριάκοντα τύραννοι με ηγέτη τον Κριτία.

 

– Η πολιτική κατάσταση στην Αθήνα       

  •  βία 30 τυράννων
  •  θανάτωση δημοκρατικών
  •  ανατροπή τυραννικού καθεστώτος με Θρασύβουλο 403 π.Χ..

 

Η «Κύρου Ανάβασις»: Κύρος, σατράπης Μ. Ασίας, εναντίον του αδερφού του Αρταξέρξη για το θρόνο της Περσίας.

– 13 χιλιάδες Έλληνες πολεμούν στο πλευρό του Κύρου.

– Μάχη στα Κούναξα 401 π.Χ.: θάνατος Κύρου και επιστροφή «Μυρίων» με αρχηγούς Κλέαρχο και Ξενοφώντα.

 

Αντίδραση Περσών,  ζητούν την υποταγή των Ιωνικών  πόλεων,  οι πόλεις ζητούν τη βοήθεια της Σπάρτης. Επέμβαση Σπάρτης –Αγησίλαος: πανελλήνιο ιδεώδες. Ο Αγησίλαος απειλεί την κυριαρχία του Μεγάλου Βασιλέως στη Μ. Ασία

 

  • Οι Πέρσες στρέφουν Αθηναίους, Θηβαίους, Κορίνθιους, Αργείους εναντίον της Σπάρτης.
  • Ο Αγησίλαος επανέρχεται στην Ελλάδα και νικά τον αντι-σπαρτιατικό συνασπισμό στην Κορώνεια 394 π.Χ..
  • Ο Αθηναίος στρατηγός Κόνων ναυπηγεί με περσικά χρήματα στόλο  = αμφισβήτηση της σπαρτιατικής κυριαρχίας στο Αιγαίο – νίκη του αθηναϊκού στόλου στην Κνίδο 394 π.Χ..
  • Πολεμικές επιχειρήσεις μέχρι το 386 π.Χ. εναντίον των Σπαρτιατών.

Ο Σπαρτιάτης Ανταλκίδας πείθει το Μεγάλο Βασιλέα να προτείνει ένα σχέδιο ειρήνης

  • 386π.Χ.: η «Ανταλκίδειος ειρήνη» η «ειρήνη του Βασιλέως».

 

  • Αθήνα 378 π.Χ.: Β’ Αθηναϊκή Συμμαχία

Κεφ. ΣΤ΄, ΕΝΟΤΗΤΑ 2 : Η εκστρατεία στη Σικελία (415-413 π.Χ.) – Ο Δεκελεικός πόλεμος (413-404 π.Χ.)

ΕΝΟΤΗΤΑ 2

Η ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ ΣΤΗ ΣΙΚΕΛΙΑ ( 415-413 π.Χ. ) –
Ο ΔΕΚΕΛΕΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ (413 -404 π. Χ. )

  • Κυριαρχία Αλκιβιάδη στην πολιτική σκηνή της Αθήνας.

– πείθει την Εκκλησία του Δήμου για εκστρατεία στη Σικελία βοήθεια Εγεσταίων στη διαμάχη τους με το Σελινούντα.

  • Αρχηγοί Σικελικής εκστρατείας: Αλκιβιάδης / Νικίας / Λάμαχος.
  • Η «κοπή των ερμών κεφαλών» ο Αλκιβιάδης κατηγορείται για ιεροσυλία και ανακαλείται.
  • Αντίδραση Αλκιβιάδη:
    – Αρνείται να επιστρέψει στην Αθήνα, φοβούμενος το θάνατο.
    – Συμβουλεύει τους Σπαρτιάτες να στείλουν στρατό στη Σικελία και να οχυρώσουν τη Δεκέλεια.
    – Συμβουλεύει τους Πέρσες να συντηρούν την έχθρα μεταξύ Αθηναίων – Σπαρτιατών.
  • Οι Αθηναίοι χάνουν στη Σικελία αρχή της πτώσης της κυριαρχίας της Αθήνας.
  • Η οχύρωση της Δεκέλειας προκαλεί στην Αθήνα την απώλεια της υπαίθρου.

Οι Πέρσες προσφέρουν χρήματα στους Σπαρτιάτες για ναυπήγηση ισχυρού στόλου.

  • Ναυμαχίες Αθηναίων – Σπαρτιατών:
    – Ναυμαχία 407 π.Χ.: ήττα Αθηναίων (Αλκιβιάδης) στο ακρωτήρι της Σάμου, Νότιο.
    – Ναυμαχία στις Αργινούσες 406 π.Χ. : νίκη Αθηναίων (Κόνων).
    – Ναυμαχία στους Αιγός ποταμούς 405 π.Χ.: νίκη Σπαρτιατών(Λύσανδρος)
  • Πολιορκία Αθήνας από ξηρά και θάλασσα οι Αθηναίοι ζητούν ειρήνη 404 π.Χ.

Οι όροι της ειρήνης:
– Οι Αθηναίοι θα παραδώσουν όλα τα πλοία τους εκτός από 12.
– Θα κατεδαφιστούν τα Μακρά Τείχη και τα τείχη του Πειραιά.
– Θα επανέλθουν όλοι οι πολιτικοί εξόριστοι.
– Οι Αθηναίοι θα ακολουθούν την πολιτική των Σπαρτιατών.

Συνέπειες του Πελοποννησιακού πολέμου
– Νίκη και αρχή της ηγεμονίας της Σπάρτης.
– Πόλεις ερειπωμένες – ύπαιθρος εγκαταλειμμένη.
– Χιλιάδες νεκροί.
– Κατάπτωση ηθικών αξιών – ανατροπή κοινωνικών δομών.
– Η Ελλάδα εξέρχεται βαθύτατα τραυματισμένη.

Γ 121 – 244 ΤΕΙΧΟΣΚΟΠΙΑ (τείχος + σκοπώ που σημαίνει παρατηρώ από τα τείχη)

ΡΟΛΟΣ ΜΟΝΟΜΑΧΙΑΣ ΠΑΡΗ-ΜΕΝΕΛΑΟΥ ΚΑΙ ΤΕΙΧΟΣΚΟΠΙΑΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

Α)Μας δίνεται η εντύπωση ότι ο πόλεμος αρχίζει τώρα (αν και είμαστε στον 10οχρόνο), μιας κι ο στόχος του Ομήρου  είναι να παρουσιάσει τον 10χρονο πόλεμο στο κάστρο του Ιλίου.

Β) Δίνεται πληροφόρηση για κάποιους σημαντικούς αρχηγούς των Αχαιών από  την Ελένη που τους γνωρίζει πολύ καλά.

Δ) Ξαναζωντανεύει στη μνήμη των ακροατών η αρπαγή της Ελένης.

Ε) Χρησιμοποιείται για μια ακόμη φορά η αρπαγή της Ελένης ως κίνητρο για τον Τρωικό πόλεμο.

Στ) Όλη η σκηνή αποτελεί επιβράδυνση.

 

ΡΟΛΟΣ  ΥΦΑΝΤΟΥ ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ

Α) Αποδεικνύει την ηρεμία και την έμπνευση της Ελένης, ενώ πολεμούν οι Τρώες με τους Έλληνες για το χατίρι της και μάλιστα  τη στιγμή που θα μονομαχήσουν ο Μενέλαος και ο Πάρης.

Β) Φαίνεται η περηφάνια  και η αυτοπεποίθησή της για την ομορφιά της (σχεδιάζει στο υφαντό τον πόλεμο που γίνεται για χάρη της).

 

ΥΦΑΝΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ (στ.125-128)

Κατείχε σημαντική θέση στην οικιακή οικονομία. Η τέχνη αυτή συναντάται στα βάθη της προϊστορίας. Οι ηρωίδες των ομηρικών επών, η Πηνελόπη, η Κίρκη, η Καλυψώ, η Χρυσηίδα, οι γυναίκες των Φαιάκων και η Ελένη έχουν ως κύρια ενασχόληση την υφαντική. Η υφαντική ήταν εικαστική τέχνη  και αποτελούσε ασχολία των γυναικών της αριστοκρατικής τάξης. Ενώ προετοιμάζεται η μονομαχία, η Ελένη υφαίνει.

 

ΕΚΦΡΑΣΗ (στ. 125-128 )

Η περιγραφή ενός έργου των εικαστικών τεχνών (πραγματικού ή φανταστικού) είναι γνωστή με τον όρο «έκφραση».

 

Ο ΕΡΧΟΜΟΣ ΤΗΣ ΙΡΙΔΑΣ (με τη μορφή της Λαοδίκης-μεταμόρφωση/ενανθρώπιση)

Δείχνει την αγάπη της οικογένειας του Πάρη προς την Ελένη (φαίνεται από την προσφώνηση «γλυκιά μου»).

Ξεσηκώνει την Ελένη να δει το θέαμα  με την εικόνα των ετοιμοπόλεμων Ελλήνων και Τρώων.

Ενημερώνει για την απόφαση της  μονομαχίας Πάρη- Μενελάου.

Γεμίζει την Ελένη με λαχτάρα για τον πρώτο της άνδρα και νοσταλγία για την πατρίδα και τους γονείς της.

 

ΟΙ ΠΡΩΤΟΓΕΡΟΝΤΕΣ ΤΗΣ ΤΡΟΙΑΣ

Μαγεύονται από την ομορφιά της παρόλο που τα παιδιά τους σκοτώνονται για χάρη της και οι ίδιοι είναι αλλοεθνείς.

Μας κάνουν να φανταζόμαστε την ομορφιά της από τον θαυμασμό που τους προκαλεί.

Ομολογούν ότι  δικαιολογημένα έγινε ο πόλεμος για χάρη της.

Προσγειώνονται  ρεαλιστικά με την ευχή  αυτή να γυρίσει στη Σπάρτη και να μην υποστούν άλλα δεινά εξαιτίας της.

 

Η ΣΥΝΟΜΙΛΙΑ ΕΛΕΝΗΣ ΠΡΙΑΜΟΥ

Δείχνει ξανά (μετά την Ίριδα-Λαοδίκη) την αποδοχή της Ελένης από τους ανθρώπους του παλατιού.

Αποδεικνύει ότι την έχουν απαλλάξει από τις ευθύνες για τα δεινά (οι θεοί ευθύνονται).

Δείχνει τον σεβασμό της Ελένης προς τον Πρίαμο αλλά και την οικειότητα –τρυφερότητα («γλυκέ πεθερέ μου»).

Φανερώνει την ενοχή, την πίκρα και τη μετάνοια της Ελένης καθώς και τη νοσταλγία για τη μοναχοκόρη της (σα να βρισκόμαστε στο πρώτο έτος του πολέμου).

Δίνει την ευκαιρία στον Πρίαμο και στους ακροατές να πληροφορηθούν  για τους ηγέτες του αχαϊκού στρατού.

 

ΔΟΜΗ ΛΟΓΩΝ ΕΛΕΝΗΣ

α) Αναφορά προσωπικών της ενοχών.

β)Παρουσίαση σημαντικότερων Αχαιών.

γ) Αναφορά στους αδερφούς της.

 

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΗΜΑΝΤΙΚΩΝ ΑΧΑΙΩΝ

ΑΓΑΜΕΜΝΟΝΑΣ: κραταιός (πανίσχυρος βασιλιάς) με στρατό πιο  πολυάριθμο από  τον στρατό του Πριάμου στον πόλεμο κατά των Αμαζόνων, καλός βασιλιάς, ανδρείος πολεμάρχος (αρχηγός στον πόλεμο) .

ΟΔΥΣΣΕΑΣ: πανούργος, εύστροφος από την Ιθάκη.

ΜΕΝΕΛΑΟΣ : παρουσιάζεται συγκριτικά με τον Οδυσσέα μέσα από τα λόγια του Αντήνορα. Είναι και οι δύο συνετοί. Ο Μενέλαος είναι όμως πιο εντυπωσιακός στη σωματική διάπλαση ενώ ο Οδυσσέας  δεινότατος ρήτορας (παρομοίωση των λόγων του με την πυκνότητα και την απαλότητα των χιονόψιχων) .

ΑΙΑΝΤΑΣ ΚΑΙ  ΙΔΟΜΕΝΕΑΣ: η Ελένη ονομάζει τον πρώτο στύλο των Αχαιών και  παρομοιάζει τον δεύτερο με θεό.

Η ΕΛΕΝΗ ΑΠΟΖΗΤΑ ΤΑ ΑΔΕΡΦΙΑ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΑ ΚΑΙ ΠΟΛΥΔΕΥΚΗ: Ανήσυχη και γεμάτη ενοχές, αναρωτιέται μήπως λόγω της ντροπής τους για εκείνη  αποφεύγουν τη μάχη (επική ειρωνεία).

 

ΡΟΛΟΣ ΕΛΕΝΗΣ ΣΤΑ ΤΕΙΧΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΠΟΥΣ 

α) Έρχεται στο προσκήνιο η ομορφιά της που αποτέλεσε την  αιτία του τρωικού πολέμου.  Η ομορφιά της σχολιάζεται  από τους πρωτογέροντες.

β) Η ίδια παρουσιάζει στον Πρίαμο τις  πιο ηγετικές φυσιογνωμίες του ελληνικού στρατού.

γ) Φανερώνεται πως η Ελένη  νιώθει τύψεις για την πράξη της και νοσταλγία για το σπίτι και τα αγαπημένα της πρόσωπα.

δ) Από τα τείχη θα παρακολουθήσει τη μονομαχία Πάρη – Μενελάου.

ε) Την ώρα της  μονομαχίας  θα βρίσκεται ψηλά στα τείχη, σε κοινή θέα,  ως βραβείο για τον νικητή.

στ) Γενικά  σκηνή αποτελεί επιβράδυνση.

 

ΗΘΟΣ ΕΛΕΝΗΣ

Φαίνεται ήπια, συμπαθής σε όλη την οικογένεια, προκομμένη  επιδέξια, χρυσοχέρα  (υφαίνει και κεντά), περήφανη για τον πόλεμο που προκάλεσε η ομορφιά της (θέμα υφαντού), θαρραλέα (άνετη μπροστά στους πρωτόγερους), συντετριμμένη και μετανιωμένη για τα δεινά που έφερε στους Τρώες, περήφανη για την καταγωγή της.

 

ΤΟ ΗΘΟΣ ΤΟΥ ΠΡΙΑΜΟΥ

Αρχοντικός, ευγενικός τρυφερός προς την Ελένη, γεμάτος θαυμασμό για τους ηγέτες των Αχαιών.

 

ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΕ ΑΝΔΡΕΣ ΤΗΝ ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ

Συνοδεύονται από υπηρέτριες, σκεπάζουν τα μάγουλά τους με το μαντίλι.

 

ΕΠΙΚΗ ΕΙΡΩΝΕΙΑ

Στους στίχους 243-244, υπάρχει επική ειρωνεία, γιατί  η Ελένη αγνοεί τον θάνατο των αδερφών της Διόσκουρων, πράγμα που γνωρίζει ο Όμηρος και εμείς.

 

 

 

ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ

Στο στίχο 205 και μετά γίνεται αναφορά στην αποστολή του Μενέλαου και του Οδυσσέα στην Τροία, στην αρχή του πολέμου, για την επίλυση των διαφορών με διαπραγματεύσεις. Πρόκειται  για διπλωματική ενέργεια. Διπλωματία είναι η ιδιαίτερη τέχνη που εφαρμόζει ένας διπλωμάτης για να πετύχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα στην εξωτερική πολιτική του κράτους. Η διπλωματία ασκούνταν στην αρχαιότητα με τη μορφή εκτάκτων απεσταλμένων που είχαν ειδική αποστολή. Σήμερα, ο ρόλος της διπλωματίας είναι πολύ σημαντικός στις διεθνείς σχέσεις, γιατί ρυθμίζονται ομαλά οι οικονομικές, στρατιωτικές κ.λπ. σχέσεις μεταξύ των κρατών.

 

ΛΗΔΑ

Κόρη του βασιλιά Θέστιου της Αιτωλίας. Παντρεύτηκε τον Τυνδάρεω, βασιλιά της Σπάρτης. Η ομορφιά της γοήτευσε το Δία, που μεταμορφωμένος σε κύκνο ενώθηκε με αυτήν. Όταν ο Δίας πλάγιασε με τη Λήδα παίρνοντας τη μορφή του κύκνου, την ίδια νύχτα που εκείνη βρέθηκε ερωτικά με τον Τυνδάρεω, από τον Δία γεννήθηκε ο Πολυδεύκης και η Ελένη, από τον Τυνδάρεω ο Κάστορας και η Κλυταιμνήστρα.  Η Λήδα αυτοκτόνησε, μην μπορώντας να αντέξει την ντροπή για τα καμώματα της κόρης της, της Ελένης, που είχε εγκαταλείψει τον άντρα της –όπως νόμιζαν όλοι οι θνητοί– για χάρη του Πάρη.

ΟΙ ΔΙΟΣΚΟΥΡΟΙ (> Διός+Κούροι)

Ο Κάστωρ και ο Πολυδεύκης, ήταν παιδιά (δίδυμα) του Δία και της Λήδας και αδέρφια της ωραίας Ελένης. Ήταν θεοί του φωτός και προσωποποιούσαν για τους Έλληνες την εντιμότητα, τη γενναιοψυχία, την τόλμη, την ευγένεια και την αρετή. Ήταν προστάτες των καραβιών και των ναυτικών. Οι Έλληνες τους λάτρευαν και τους τιμούσαν σαν θεούς, ενώ συχνά ζητούσαν από αυτούς συμπαράσταση και βοήθεια στις δύσκολες ώρες. Ήταν οι προστάτες και σωτήρες των θνητών.

Οι Σπαρτιάτες τους είχαν σε περίοπτη θέση όσον αφορά τη λατρεία. Επίσης, όταν βαδίζανε να συναντήσουν τον εχθρό τραγουδούσαν έναν παιάνα προς τιμή των Διοσκούρων.

Τα δύο αδέλφια έτρεφαν μεγάλη αγάπη ο ένας για τον άλλον. Όταν σε μια σύγκρουση σκοτώθηκε ο Κάστορας, ο Δίας προσέφερε στον Πολυδεύκη την αθανασία. Ο Πολυδεύκης δέχτηκε, με τον όρο να μοιραστεί το δώρο του Δία με τον αδελφό του. Ο Δίας το δέχτηκε και, γι’ αυτό, ο καθένας από τους δύο βρίσκεται τη μια μέρα στον Κάτω Κόσμο και την άλλη στον Όλυμπο.

 

Α 494 – 612 ΣΚΗΝΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΛΥΜΠΟ

ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΜΕ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΟ ΣΚΗΝΙΚΟ ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ:

 

Α) 494-533:Δέηση Θέτιδας στον Δία και υπόσχεση Δία για δικαίωση Αχιλλέα  (Όλυμπος, συμμετέχουν μόνο οι δυο τους)

Β) Α534-537: Η  είσοδος Δία στην αίθουσα του θρόνου (πρωταγωνιστεί ο Δίας και συμμετέχουν όλοι οι άλλοι  θεοί).

Γ) 537-571:Ο έντονος διάλογος Δία –Ήρας (πρωταγωνιστούν ο Δίας και η Ήρα, ενώ οι άλλοι θεοί παρακολουθούν)

Δ) 572-595:Συμφιλιωτική παρέμβαση Ηφαίστου (κεντρικό πρόσωπο ο Ήφαιστος, σε δεύτερο πλάνο ο Δίας και η Ήρα και σε τρίτο πλάνο οι άλλοι θεοί).

Ε) 596-612:Συμφιλιωτικό συμπόσιο θεών(πρωταγωνιστεί ο Ήφαιστος ως οινοχόος, ο Απόλλωνας με τις μούσες και συμμετέχουν όλοι οι άλλοι θεοί ως συνδαιτημόνες).

 

ΙΚΕΣΙΑ ΘΕΤΙΔΑΣ (494-517)

 

ΤΥΠΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ:

 Στάση: Γονατίζει, ακουμπά αριστερό χέρι στα γόνατα και δεξί στην  άκρη της γενειάδας.

Δομή: προσφώνηση, υπαινιγμός στην ευεργεσία, αίτημα.

ΔΙΝΕΙ ΕΜΦΑΣΗ:

Στη διπλή αδικία που έχει υποστεί ως θεά, αφού παντρεύτηκε θνητό και ως μητέρα, αφού ο γιος της θα ζήσει λίγο.

Στην αποκατάσταση της τιμής του γιου της και τη δικαίωσή του. (506-511 τίμησε, ατίμασε, δικαίωσε, δικαιώσουν)

ΕΠΙΜΕΝΕΙ ΣΤΗΝ ΙΚΕΣΙΑ: Ο Δίας διστάζει γι΄ αυτό του υπενθυμίζει την αδικία.

 

ΣΥΓΚΑΤΑΘΕΣΗ ΔΙΑ (518-531):

Το δίλημμα του Δία: από τη μια  είναι η υποχρέωση που έχει  απέναντι στη Θέτιδα και από την άλλη ο φόβος για τις αντιδράσεις της Ήρας (προσήμανση) που προστατεύει τους Αχαιούς και  ζηλεύει τη Θέτιδα. Τελικά συγκατανεύει με το κεφάλι  για να μη νιώσει η Θέτιδα ακόμα πιο μειωμένη ως θεά.

 

ΠΡΩΤΗ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΗΡΑΣ  ΜΕ ΣΥΓΚΡΑΤΗΜΕΝΗ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ (537-544) 

Η Ήρα καχύποπτη, ζηλιάρα, κατασκοπεύει τον Δία. Αρχικά του μιλάει πειραχτικά. Ωστόσο, είναι φανερή η εριστική της διάθεση, εκφράζει παράπονα και κατηγορίες (δολιότητα, πανουργία). Μιλά με διπλωματικό και ίσως υποκριτικό τρόπο (προσποιείται ότι δεν ξέρει ποια θεά συνάντησε ο Δίας).

 

ΠΡΩΤΗ ΝΗΦΑΛΙΑ -ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΔΙΑ (546-551) (:

Ο Δίας προσπαθεί να συγκρατηθεί και να φανεί ήρεμος με ήπιους τόνους και ευγενικά. Επειδή δεν μπορεί να διαψεύσει την Ήρα, επικαλείται το δικαίωμά του να κρατά για τον εαυτό του κάποιες σκέψεις. Τέλος, για να την κολακεύσει, της τονίζει ότι πρώτη θα μαθαίνει όσα πρέπει να γίνουν γνωστά.

 

ΔΕΥΤΕΡΗ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΗΡΑΣ ΜΕ ΘΑΡΡΟΣ  (553-560):

ΔΙΑΒΕΒΑΙΩΣΗ: καλόβολη και ανεκτική δεν του υποβάλλει ερωτήσεις (η πραγματικότητα, βέβαια , την διαψεύδει).

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ: λέει ανοιχτά και απερίφραστα ότι είδε τη Θέτιδα να τον ικετεύει.

ΥΠΟΨΙΕΣ – ΦΟΒΟΙ: Φοβάται μήπως η Θέτιδα παρασύρει τον Δία και χάνουν οι Αχαιοί. Τονίζει πως στόχος της είναι να προστατέψει τον Δία που πάντα ήταν με το μέρος των Αχαιών. Στην πραγματικότητα, αυτό θα δυσκόλευε τη θέση της ίδιας η οποία προστατεύει και κάνει τα πάντα για τους Αχαιούς.

 

ΔΕΥΤΕΡΗ ΑΠΕΙΛΗΤΙΚΗ ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ  ΚΑΙ ΑΥΤΑΡΧΙΚΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΔΙΑ (562-568)

Η Ήρα έβγαλε τον Δία από τα όρια αυτοσυγκράτησης. Τώρα ορθώνεται ένας πανίσχυρος θεός, αυταρχικός και απειλητικός.  Την κατηγορεί για καχυποψία, που  του προκαλεί  το μίσος, επιβεβαιώνει το φόβο της λέγοντας ότι θα κάνει ό, τι του αρέσει, της υποδεικνύει τη σιωπή και την υποταγή απειλώντας τη με ξυλοκόπημα.

Ο Δίας βρίσκεται σε αδιέξοδο αφού δεν μπορεί να τη διαψεύσει και  από ψύχραιμη άμυνα περνάει στην επίθεση με όπλα τη σωματική δύναμη ως άνδρας και την παντοδυναμία ως θεός. Κάνει δηλαδή επίδειξη δύναμης.

Η απειλή του ξυλοδαρμού δίνει γραφικότητα στη σκηνή αλλά δείχνει και το ρόλο του Δία: αυταρχικός μονάρχης που τον τρέμουν ακόμα και οι θεοί, αλλά  και αυταρχικός σύζυγος που απαιτεί συμμόρφωση.

 

Η ΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΘΕΩΝ ΚΑΙ Η ΠΛΟΚΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

Η πορεία των γεγονότων τώρα θα αλλάξει. Από εδώ και πέρα  ο μύθος θα εξελίσσεται  σύμφωνα με την υπόσχεση του Δία στην Θέτιδα. Αυτό είναι προοικονομία για όσα θα ακολουθήσουν: οι Αχαιοί θα υποστούν τις συνέπειες καθώς θα πιεστούν από τους Τρώες. Βέβαια ο πόλεμος τελικά θα λήξει με ήττα των Τρώων γιατί αυτό είναι το σχέδιο του ποιητή (επική οικονομία).

Από εδώ και πέρα οι θεοί σύζυγοι θα είναι αντίπαλοι.

Φαίνεται η ιεραρχία  στη ζωή των ολύμπιων θεών.

 

ΣΥΜΦΙΛΙΩΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΗΦΑΙΣΤΟΥ (574-595):

Ο Ήφαιστος παίζει τον ρόλο του διαμεσολαβητή. Και με λεπτούς χειρισμούς επαναφέρει τους θεούς στη μακαριότητά τους.

Α) Επιπλήττει με διακριτικότητα και τους δύο θεούς-γονείς που μαλώνουν και ταράζουν τη χαρά του θεϊκού γεύματος.

Β) Συμβουλεύει τη μητέρα του (να μη χαλά την καρδιά του πατέρα, να τον καλοπιάνει και να κάνει υπομονή.

Γ) Υπενθυμίζει τι έπαθε ο ίδιος από τον Δία στο παρελθόν (αναδρομική αφήγηση επιβράδυνση)

Είναι εύρημα του ποιητή   το ότι ο Δίας πέταξε τον Ήφαιστο από τον Όλυμπο. Στην πραγματικότητα η Ήρα τον είχε πετάξει επειδή ντρεπόταν γι΄ αυτόν,  μιας και γεννήθηκε κουτσός.

 

ΚΩΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΤΟΝ ΡΟΛΟ ΤΟΥ ΗΦΑΙΣΤΟΥ

Η μικρή παρέκβαση  με το προσωπικό του παράδειγμα, χαλαρώνει την ένταση της ατμόσφαιρας και φέρνει την εύθυμη διάθεση στο τραπέζι των θεών.

Το κωμικό στοιχείο το περιέχουν οι  δύο κινητικές εικόνες  (του Δία που εκσφενδονίζει τον γιο του και του Ηφαίστου που διαγράφει τον ουρανό).

Κωμική είναι και η εικόνα του Ήφαιστου ως  οινοχόου, γιατί δεν ταιριάζει σε έναν θεό να κάνει τον υπηρέτη. Επίσης πρέπει να ήταν αστείο και το βάδισμά του ( αφού είναι κουτσός).

 

ΤΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ

Σήμερα αντιμετωπίζονται με σεβασμό από την πολιτεία και την κοινωνία και θεσπίζονται νόμοι για τα δικαιώματά τους.  Σε άλλες εποχές  (και στην ομηρική) αντιμετωπίζονταν περιφρονητικά, περιπαικτικά και ειρωνικά και χρησιμοποιούνταν για αυτά προσβλητικοί χαρακτηρισμοί.

 

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΗΦΑΙΣΤΟΥ

Αποκαταστάθηκε η μακαριότητα (ευτυχία των θεών).  Η χαλάρωση επισφραγίστηκε με το χαρούμενο συμπόσιο. Άρα η ανεμελιά και η μακαριότητα είναι πάγια (σταθερή) για τους θεούς.

 

ΣΤΑΣΗ ΗΦΑΙΣΤΟΥ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟΝ ΔΙΑ

Δεν τολμά να του μιλήσει, τον κολακεύει, φοβάται την οργή του, αναγνωρίζει την παντοδυναμία του, αναγνωρίζει το δικαίωμά του να φέρεται με βία, και την υποχρέωση των άλλων να τον υπομένουν. Πρόκειται για στάση υποταγής.

Επιπλέον ο Ήφαιστος δείχνει ότι δεν αξίζει οι θεοί να ασχολούνται με τα ανθρώπινα θέματα.

 

ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ ΑΓΑΜΕΜΝΟΝΑ –ΑΧΙΛΛΕΑ (ΚΟΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΩΝ) ΚΑΙ ΔΙΑ –ΗΡΑΣ (ΚΟΣΜΟΣ ΘΕΩΝ)

ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ

ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΘΕΟΙ
Ικεσία Χρύση στον Αγαμέμνονα Ικεσία Θέτιδας στον Δία
Συγκρούονται δύο ισχυροί (Αγαμέμνονας-Αχιλλέας) Συγκρούονται δύο ισχυροί (Δίας-Ήρα)
Οι Αχαιοί έμειναν αμέτοχοι στη σύγκρουση, από φόβο. Οι άλλοι θεοί αν και πικράθηκαν έμειναν κι αυτοί αμέτοχοι από φόβο.
Οι ανώτεροι επικρατούν και οι κατώτεροι υποχωρούν. Οι ανώτεροι επικρατούν και οι κατώτεροι υποχωρούν.
Κεντρικό θέμα η τιμή. Κεντρικό θέμα η τιμή.
Μεσολαβητής ο Νέστορας Μεσολαβητής ο Ήφαιστος.

ΔΙΑΦΟΡΕΣ

ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΘΕΟΙ
Συνέλευση ύστερα από πρόταση του Αχιλλέα. Συνηθισμένη συνεστίαση θεών.
Ο Αχιλλέας ορθώνει το ανάστημά του στην εξουσία του Αγαμέμνονα Η Ήρα υποτάσσεται στην εξουσία του Δία.
Οι θνητοί συγκρούονται για δικές τους υποθέσεις. Οι θεοί συγκρούονται για υποθέσεις των ανθρώπων.
Η σύγκρουση  τελείωσε με οριστική διάσταση των πρωταγωνιστών Η σύγκρουση τελείωσε με την αποκατάσταση της γαλήνης.
Η παρέμβαση του Νέστορα δεν ήταν αποτελεσματική. Η παρέμβαση του Ηφαίστου ήταν αποτελεσματική
Η σύγκρουση των θνητών είχε μεγάλη διάρκεια Σύγκρουση των θεώνήταν σύντομη

 

ΑΝΘΡΩΠΟΜΟΡΦΙΣΜΟΣ ΘΕΩΝ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΘΕΩΝ-ΑΝΘΡΩΠΩΝ

ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ: αυταρχικότητα εξουσίας, σεβασμός στους ανώτερους, κοινά τραπέζια, συζήτηση, καβγάδες, καχυποψία, χειροδικία, δεν γνωρίζουν τα πάντα (π/χ. η Ήρα τις σκέψεις του Δία), συζυγικοί καβγάδες, ανάγκη για φαγητό και ποτό. Οι θεοί ζούσαν όπως  οι βασιλικές οικογένειες της εποχής.

ΔΙΑΦΟΡΕΣ: Οι θεοί ζουν μέσα στη μακαριότητα (ευτυχία), έχουν υπερφυσικές ικανότητες, πίνουν νέκταρ κ.λ.π.

 

Η ΙΚΕΣΙΑ

 

Η Ικεσία ήταν θεσμός στην Αρχαία Ελλάδα και οι ικέτες προστατεύονταν από έναν άγραφο νόμο. Προστάτης των ικετών θεωρούνταν ο Ικέσιος Δίας.  Ο ικέτης είχε διαπράξει συνήθως έγκλημα ή σοβαρό αδίκημα, είχε παραβιάσει πολιτικό ή ηθικό νόμο. Για ασυλία προσέτρεχε στον βωμό ενός ναού ή στην εστία της οικίας ενός ισχυρού άνδρα. Στο χέρι του κρατούσε σύμβολο της δυστυχής του θέσης, ένα κλαδί ελιάς περιτυλιγμένο με άσπρο μαλλί προβάτου, την Ικετηρία.

Η Ικεσία στην Ιλιάδα συνδέεται με το ευρύτερο θέμα του θανάτουΟ ικέτης παρακαλά άμεσα ή έμμεσα τον άνθρωπο από τον οποίο εξαρτάται η ζωή του ή το θεό να τον βοηθήσει να αποφύγει το θάνατο.

Τυπικό σχήμα της ικεσίας στην Ιλιάδα :

α. σωματικές εκφράσεις

γονάτισμα του ικέτη και άγγιγμα των γονάτων του ικετευόμενου και της γενειάδας του, αν πρόκειται για άνδρα,

προσφορά δώρων και υπόσχεση μελλοντικών.

β. λεκτικό σχήμα

  • επίκληση
  • χαρακτηριστικά επίθετα – αρμοδιότητες του θεού
  • υπενθύμιση παλαιότερων προσφορών του θνητού
  • αίτημα

Το τυπικό αυτό σχήμα δεν τηρείται πάντοτε και η παράβασή του εξυπηρετεί κάθε φορά το σκοπό του ποιητή που ξέρει να ποικίλει για να αποφεύγει τη μονοτονία της επανάληψης.

  • H ικεσία παρουσιάζεται θεοποιημένη στην Ιλιάδα: εκπροσωπείται από τις Παράκλησες(«Λιταί») και η προσβολή τους (= η άρνηση του ικέτη) επιφέρει τιμωρία στον άνθρωπο που δε σέβεται τη θεϊκή τους υπόσταση.

ΘΕΤΙΔΑ

Θεότητα της θάλασσας, η πανέμορφη κόρη του Νηρέα και της Δωρίδας, η Θέτιδα ήταν η ομορφότερη και η πιο καλοσυνάτη από τις πενήντα Νηρηίδες.

Τη Θέτιδα τη μεγάλωσε η Ήρα προορίζοντάς τη για γυναίκα του Πηλέα του γενναίου βασιλιά των Μυρμιδόνων. Η Θέτιδα όμως με κανένα λόγο δε δεχόταν να πάρει θνητό σύζυγο, αλλά όταν η προφητική θεά αποκάλυψε σ” ένα συνέδριο των αθανάτων, ότι ο γιος που έμελλε να γεννηθεί από τη Θέτιδα θα γινόταν μεγαλύτερος και δυνατότερος από το Δία, οι θεοί αποφάσισαν να την παντρέψουν με θνητό.

Ο Πηλέας καταδίωκε παντού την όμορφη θεά που του ξέφευγε, αλλάζοντας διαρκώς μορφές. Άλλοτε γινόταν φωτιά και νερό, άλλοτε λιοντάρι και φίδι. Αλλά ο Πηλέας δεν το βάζει κάτω. Εξημερώνει το ένα μετά το άλλο καθένα από τα θηρία και βγαίνει νικητής κερδίζοντας με το θάρρος του την ωραία Θέτιδα.

Οι γάμοι του Πηλέα και της Θέτιδας έγιναν στην κορυφή του Πηλίου μέσα στη σπηλιά του Κενταύρου Χείρωνα και παραβρέθηκαν όλοι οι θεοί από τον Όλυμπο.

Ο Ποσειδώνας προσφέρει στον Πηλέα ένα ζευγάρι αθάνατα άλογα, άλλοι θεοί του δίνουν λαμπρά και ανίκητα όπλα, που τα κληρονόμησε ο γιος του ο Αχιλλέας, ενώ ο Κένταυρος του έδωσε ένα περίφημο δόρυ, που στον τρωικό πόλεμο έκανε περίφημα κατορθώματα. Τη χαρά της γιορτής τη ζωογονεί η κιθάρα του Απόλλωνα και τα τραγούδια των μουσών κι οι Μοίρες προφητεύουν την ένδοξη τύχη του παιδιού που θα γεννηθεί.

Η Θέτιδα για να κάνει το γιο της άτρωτο, τον βύθισε μέσα στα νερά της Στύγας, που έκαναν το σώμα του άτρωτο, εκτός από τις φτέρνες που απ” αυτές τον κρατούσε η μητέρα του. Ο Πηλέας, νομίζοντας ότι η Θέτιδα ήθελε να πνίξει το παιδί, την έδιωξε από το παλάτι του. Παρόλα αυτά η Θέτιδα αγρυπνά διαρκώς για το γιο της από τη θαλάσσια κατοικία της.

Οι αγαθοεργίες της Θέτιδας είναι πολλές, όπως η βοήθεια που πρόσφερε στους Αργοναύτες που κινδύνευαν, η διάσωση της

Δανάης, η σωτηρία του Ήφαιστου, όταν τον έριξε η μητέρα του στη θάλασσα από τον Όλυμπο.
Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΤΑΠΟΔΟΣΗΣ
Στην ομηρική εποχή οι θεοί δεν ενεργούν με γνώμονα την ηθική ούτε παρουσιάζονται ως φύλακες του νόμου και υπερασπιστές του δικαίου. Όταν ο Χρύσης, πληγωμένος από την προσβλητική συμπεριφορά του Αγαμέμνονα, ζήτησε από τον Απόλλωνα να σκορπίσει θανατικό στους Αχαιούς, δεν επικαλέστηκε την αδικία που έγινε σε βάρος του αλλά τη συνολική προσφορά του στο θεό. Έτσι και ο Αχιλλέας που ζητάει μέσω της Θέτιδας από το Δία να φέρει καταστροφή στους Αχαιούς, δεν προβάλλει κανέναν ηθικό κανόνα και το αίτημα του δε στηρίζεται στο δίκιο του. Αυτό που θα ζητήσει η Θέτιδα από το Δία είναι να της ξεπληρώσει μια παλιά μεγάλη υποχρέωση του, την αποτελεσματική βοήθεια που του πρόσφερε κάποτε, όταν ο αρχηγός των θεών είχε βρεθεί σε πολύ δύσκολη θέση. Συμπεραίνουμε λοιπόν ότι στις σχέσεις ανθρώπων και θεών (αλλά και στις μεταξύ των θεών σχέσεις), ισχύει η αρχή της προσφοράς και της ανταπόδοσης, η οποία δημιουργεί υποχρεώσεις και στα δύο μέρη και παραπέμπει σε συμφεροντολογική συναλλαγή.

 

 Ο ΑΝΘΡΩΠΟΜΟΡΦΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΘΕΩΝ

Ομοιότητες θεών και ανθρώπων
Οι θεοί διοικούνται όπως οι άνθρωποι της ομηρικής εποχής: κάποιος ασκεί την εξουσία αυταρχικά και οι άλλοι υποτάσσονται σ” αυτόν.
Σέβονται τους ιεραρχικά ανωτέρους τους (εμπρός εις τον πατέρα όλοι θεοί σηκώθηκαν)
Και οι θεοί συγκεντρώνονται γύρω από κοινά τραπέζια, συζητούν, σκέφτονται κτλ.
Έχουν και οι θεοί συναισθηματικό κόσμο: ζηλεύουν, εκνευρίζονται, οργίζονται, φοβούνται, στενοχωριούνται, χαίρονται έχουν και οι θεοί αδυναμίες και κακίες σαν εκείνες των ανθρώπων: καβγαδίζουν, γίνονται καχύποπτοι, απειλούν, χειροδικούν.
Οι θεοί δεν είναι παντογνώστες, όπως και οι άνθρωποι (η Ήρα, αν και θεά, δε γνωρίζει τους στοχασμούς του Δία).
Ο συζυγικός τους βίος είναι όπως εκείνος των ανθρώπων: τα αντρόγυνα δε ζουν πάντοτε αρμονικά, οι γυναίκες υποπτεύονται τους άντρες τους και τους κάνουν συζυγικές σκηνές, ενώ εκείνοι συμπεριφέρονται σ” αυτές αυταρχικά, φτάνοντας ως το βίαιο ξυλοδαρμό.
΄Εχουν και οι θεοί ανάγκη από πιοτό. Οι θεοί στον Όλυμπο ζουν και συμπεριφέρονται όπως οι βασιλικές οικογένειες της εποχής.
Διαφορές των θεών από τους ανθρώπους
Οι θεοί ζουν μέσα στην ευδαιμονία, ανέμελοι, απαλλαγμένοι από βιοτικές μέριμνες (η απασχόληση τους με τις έγνοιες των ανθρώπων δεν τους βγάζει για πολύ από την ευδαιμονία τους).
Έχουν υπερφυσικές ικανότητες,
Οι θεοί δεν πίνουν νερό ή κρασί παρά μόνο νέκταρ.

ΕΝΟΤΗΤΑ 3 : ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ

ΕΝΟΤΗΤΑ 3

ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΙΔΙΟΙ. ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ.

Φύλλα εργασίας

ΟΜΑΔΑ Α

Από τη μηχανή αναζήτησης GOOLLE ( www.google.gr ) βρείτε το blog μου ΦΙΛΟΛΟΓΕΙΟ ( https://blogs.sch.gr/vragkousi/ ). Ανοίξτε τα φύλλα εργασίας που θα βρείτε στη ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ της Ενότητας 3 για το ρατσισμό και απαντήστε στις παρακάτω ασκήσεις. Οι εργασίες σας θα παρουσιαστούν στην τάξη.

1. Στην ιστοσελίδα Η ΠΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ( www.greek-language.gr ) να αναζητήσετε στο λεξικό της Νέας Ελληνικής του Τριανταφυλλίδη ( Νέα Ελληνική –Εργαλεία –Ηλεκτρονικά λεξικά –Λεξικό της Κοινής Ελληνικής του Τριανταφυλλίδη )τις σημασίες των παρακάτω λέξεων. Στη συνέχεια να βρείτε στα σώματα κειμένων (Νέα Ελληνική –Εργαλεία – Σώματα κειμένων –Εφημερίδα « Τα Νέα ») δυο παραδείγματα χρήσης των λέξεων μέσα σε φράσεις.

Ρατσισμός
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

π.χ. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Ξενοφοβία

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

π.χ. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Σεξισμός

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

π.χ. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

2. Αφού μελετήσετε τα κόμικς που προέρχονται από το φυλλάδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής “ Εγώ, ο ρατσιστής ! ” (http://utopia.duth.gr/xsakonid/index_htm_files/egw_ratsistis.pdf ) , να επιλέξετε 3 από αυτά και να τα παρουσιάσετε στην τάξη. Στη συνέχεια να δημιουργήσετε έναν ανάλογο διάλογο με θέμα το ρατσισμό σε powerpoint. ( ή εναλλακτικά μπορείτε να δραματοποιήσετε το διάλογο ).

ΟΜΑΔΑ Β

Από τη μηχανή αναζήτησης GOOLLE ( www.google.gr ) βρείτε το blog μου ΦΙΛΟΛΟΓΕΙΟ ( https://blogs.sch.gr/vragkousi/ ). Ανοίξτε τα φύλλα εργασίας που θα βρείτε στη ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ της Ενότητας 3 για το ρατσισμό και απαντήστε στις παρακάτω ασκήσεις. Οι εργασίες σας θα παρουσιαστούν στην τάξη.

1. Στην ιστοσελίδα Η ΠΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ( www.greek-language.gr ) να αναζητήσετε στο λεξικό της Νέας Ελληνικής του Τριανταφυλλίδη ( Νέα Ελληνική –Εργαλεία –Ηλεκτρονικά λεξικά –Λεξικό της Κοινής Ελληνικής του Τριανταφυλλίδη )τις σημασίες των παρακάτω λέξεων. Στη συνέχεια να βρείτε στα σώματα κειμένων (Νέα Ελληνική –Εργαλεία –Σώματα κειμένων –Εφημερίδα « Τα Νέα ») δυο παραδείγματα χρήσης των λέξεων μέσα σε φράσεις.

Ρατσισμός

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

π.χ. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Προκατάληψη

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

π.χ. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Μισαλλοδοξία

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

π.χ. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

2. Από τη μηχανή αναζήτησης του GOOGLE ( www.google.gr ) μεταβείτε στην ιστοσελίδα του padlet, κάντε log in και δημιουργήστε έναν τοίχο – αφίσα με θέμα το ρατσισμό.

ΟΜΑΔΑ Γ

Από τη μηχανή αναζήτησης GOOLLE ( www.google.gr ) βρείτε το blog μου ΦΙΛΟΛΟΓΕΙΟ ( https://blogs.sch.gr/vragkousi/ ). Ανοίξτε τα φύλλα εργασίας που θα βρείτε στη ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ της Ενότητας 3 για το ρατσισμό και απαντήστε στις παρακάτω ασκήσεις. Οι εργασίες σας θα παρουσιαστούν στην τάξη.

1. Στην ιστοσελίδα Η ΠΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ( www.greek-language.gr ) να αναζητήσετε στο λεξικό της Νέας Ελληνικής του Τριανταφυλλίδη ( Νέα Ελληνική –Εργαλεία –Ηλεκτρονικά λεξικά –Λεξικό της Κοινής Ελληνικής του Τριανταφυλλίδη )τις σημασίες των παρακάτω λέξεων. Στη συνέχεια να βρείτε στα σώματα κειμένων (Νέα Ελληνική –Εργαλεία –Σώματα κειμένων –Εφημερίδα « Τα Νέα ») τέσσερα παραδείγματα χρήσης των λέξεων μέσα σε φράσεις.

Ρατσισμός

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

π.χ. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Πρόσφυγας

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

π.χ. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Μετανάστης

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

π.χ. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Μειονότητα

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

π.χ. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

2. Περιηγηθείτε στο διαδραστικό παιχνίδι “ Ταξίδι φυγής ” ( http://www.taxidifygis.org.cy/ ). Στη συνέχεια γράψτε μια επιστολή σε word που στέλνει ένας πρόσφυγας στην οικογένεια που άφησε πίσω του με την οποία να περιγράφει τα προβλήματα και τις απειλές που αντιμετωπίζει στην νέα του ζωή.
( Να αξιοποιήσετε τα χαρακτηριστικά της επιστολής που γνωρίζετε).

ΟΜΑΔΑ Δ

Από τη μηχανή αναζήτησης GOOLLE ( www.google.gr ) βρείτε το blog μου ΦΙΛΟΛΟΓΕΙΟ ( https://blogs.sch.gr/vragkousi/ ). Ανοίξτε τα φύλλα εργασίας που θα βρείτε στη ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ της Ενότητας 3 για το ρατσισμό και απαντήστε στις παρακάτω ασκήσεις. Οι εργασίες σας θα παρουσιαστούν στην τάξη.
1. Στην ιστοσελίδα Η ΠΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ( www.greek-language.gr ) να αναζητήσετε στο λεξικό της Νέας Ελληνικής του Τριανταφυλλίδη ( Νέα Ελληνική –Εργαλεία –Ηλεκτρονικά λεξικά –Λεξικό της Κοινής Ελληνικής του Τριανταφυλλίδη )τις σημασίες των παρακάτω λέξεων. Στη συνέχεια να βρείτε στα σώματα κειμένων (Νέα Ελληνική –Εργαλεία –Σώματα κειμένων –Εφημερίδα « Τα Νέα ») δυο παραδείγματα χρήσης των λέξεων μέσα σε φράσεις.

Ρατσισμός

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

π.χ. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Γκέτο

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

π.χ. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

Παρατσούκλι

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

π.χ. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

2. Παρακολουθήστε το παρακάτω βίντεο που αναφέρεται στην ενδοσχολική βία . https://www.youtube.com/watch?v=MsaWVUT3KMw . Στη συνέχεια να διερευνήσετε το βαθμό ύπαρξης ρατσιστικών φαινομένων στο χώρο του σχολείου σας καθώς και να καταγράψετε φαινόμενα ενδοσχολικής βίας στο σχολείο σας σε word ( 1-2 παράγραφοι).

A 246 – 306 Η ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΟΥ ΝΕΣΤΟΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΥΜΒΟΛΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ  ΑΧΙΛΛΕΑ: Εγκαταλείπει τη συνέλευση, πετώντας με οργή ο σκήπτρο. Η πράξη δηλώνει:

α)Την οριστική  αποχώρηση του Αχιλλέα από τον στρατό των Αχαιών.

β)Την περιφρόνησή του προς τον θεσμό της δικαιοσύνης.

γ)Την περιφρόνησή του προς τη γενική συνέλευση, γιατί κανένας δεν εναντιώθηκε στην αυθαιρεσία του βασιλιά.

δ)Τη διαμαρτυρία και την περιφρόνησή του προς στο βασιλικό αξίωμα του Αγαμέμνονα.

 

Η ΜΟΡΦΗ ΤΟΥ ΝΕΣΤΟΡΑ (247-254):

  • Ο μεγαλύτερος σε ηλικία βασιλιάς.
  • Σοφός και γαλήνιος με πείρα ζωής.
  • Με τους 7 στίχους που του αφιερώνει, ο ποιητής δείχνει τη συμπάθειά του σε αυτόν.
  • Γνώρισμά του η γλυκύτητα των λόγων του.
  • Η πλατιά παρουσίαση λειτουργεί ως επιβράδυνση.

 

Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΝΕΣΤΟΡΑ (255-285):  Θέλει να τους συμβιβάσει και για να το πετύχει επισημαίνει:

  • Τη θλίψη των Αχαιών.
  • Τη χαρά των Τρώων αν μάθαιναν για τη σύγκρουση.
  • Την πολεμική αρετή και τη φρόνηση των  δύο αρχηγών (κολακεία).
  • Την ανάγκη να σεβαστούν τη γνώμη του,  λόγω της ηλικίας και της πείρας του.
  • Το παράδειγμα των μυθικών ηρώων της Κενταυρομαχίας που δέχονταν τις συμβουλές του (αναδρομική αφήγηση που λειτουργεί ως επιβράδυνση).
  • Τα σφάλματα και των δύο καθώς και την αξία του καθενός. Ο Αγαμέμνονας αντλεί τη δύναμή του από τη βασιλική εξουσία που του χάρισε ο Δίας, ενώ ο Αχιλλέας από τη θεϊκή  καταγωγή και την παλικαριά του. Βέβαια γίνεται αντιληπτό ότι η  εξουσία που προέρχεται από τον Δία είναι πάνω από την αντρειοσύνη και τη θεϊκή καταγωγή του Αχιλλέα.

Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΑΓΑΜΕΜΝΟΝΑ (286-292):

  • Ο Αγαμέμνονας κρίνει πως ο γέροντας είναι με το μέρος του.
  • Κατηγορεί ξανά τον Αχιλλέα για αλαζονεία επειδή μιλά με απρέπεια στον ανώτερό του.
  • Υποτιμά ξανά την παλικαριά του Αχιλλέα.

Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΑΧΙΛΛΕΑ(293-304):

  • Δείχνει  αδιαλλαξία καθώς  διακόπτει τον Αγαμέμνονα και αγνοεί τον Νέστορα.
  • Δηλώνει ότι δεν ανήκει πια στον στρατό των Αχαιών.
  • Δηλώνει πως παραχωρεί τη Βρισηίδα.
  • Για να μετριάσει την ταπείνωση της υποχώρησης, εκτοξεύει μια αβάσιμη κατηγορία για πρόθεση του Αγαμέμνονα να του αφαιρέσει κι άλλα λάφυρα απειλώντας να τον  σκοτώσει, αν συμβεί αυτό.
  • Συμπέρασμα: Ο Αχιλλέας βρίσκεται σε σύγχυση, καθώς προσπαθεί να υλοποιήσει τις επιθυμίες της Αθηνάς και της Ήρας που είναι αντίθετες στη φύση του.

ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ:

  • ΝΕΣΤΟΡΑΣ: ρητορική ικανότητα, καλοπροαίρετη διάθεση, διορατικότητα, ικανότητα να ψυχολογεί τους αντιπάλους, διπλωματικότητα, πειστικότητα. Όμως η παρέμβασή του απέτυχε σε σύγκριση με της Αθηνάς που είχε προηγηθεί (μόνο οι εντολές των θεών γίνονται απόλυτα σεβαστές). Βέβαια, αυτό ήταν απαραίτητο για την οικονομία του έπους.
  • ΑΓΑΜΕΜΝΟΝΑΣ: τυφλωμένος από το πάθος του, επιθετικός προς τον Αχιλλέα, ευγενικός με τον Νέστορα.
  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ: σε σύγχυση (η εντολή της Αθηνάς σε αντίθεση  με την ηρωική του φύση), αμήχανος, αποδιοργανωμένος, από τη μια υποχωρεί στον Αγαμέμνονα κι από την άλλη τον απειλεί.

 

Α 189-245 Η επέμβαση της Αθηνάς

Η ΑΜΦΙΤΑΛΑΝΤΕΥΣΗ ΤΟΥ ΑΧΙΛΛΕΑ (189-193)
Μετά την απειλή του Αγαμέμνονα ότι θα πάρει ο ίδιος με τα χέρια του την Βρισηίδα, ο Αχιλλέας βρίσκεται σε δίλημμα. Αν σκοτώσει τον Αγαμέμνονα, θα ηρεμήσει η ψυχή του και λειτουργεί ως πραγματικός ήρωας που προασπίζεται την τιμή του (νικά το συναίσθημα). Αν ελέγξει την οργή του, καταπιέζεται, ταπεινώνεται και δείχνει ψυχικό μεγαλείο (νικά η λογική). Τελικά αποφασίζει σαν ήρωας και πιάνει το σπαθί για να τον σκοτώσει.
Η ΑΘΗΝΑ ΩΣ «ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ ΘΕΟΣ»
Ο ποιητής προβάλλει την ηρωική διάσταση του Αχιλλέα, αφού τραβά το σπαθί του να σκοτώσει τον Αγαμέμνονα. Όμως αν σκοτωθεί ο Αγαμέμνονας, δεν μπορεί να εξελιχθεί η πλοκή του έργου (επική οικονομία ). Γι’ αυτό ο ποιητής επιλέγει ως λύση τον «από μηχανής» θεό. Η εξέλιξη δηλαδή της υπόθεσης περνάει στα χέρια των θεών και συγκεκριμένα της Αθηνάς που μεταφέρει εντολή της Ήρας. Έτσι ο Αχιλλέας δεν σκοτώνει λόγω εντολής της Αθηνάς και όχι από δειλία. Με αυτό τον τρόπο, η υπόθεση οδηγείται εκεί που θέλει ο ποιητής.
ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ ΘΕΟΣ
Ένας θεός που παρουσιαζόταν από ειδικό μηχάνημα στο αρχαίο θέατρο και με την παρέμβασή του έδινε λύση στο δράμα σε μια δύσκολη στιγμή. Γενικά, έτσι ονομάζουμε την επέμβαση ενός θεού που δίνει λύση στο αδιέξοδο ή υπηρετεί την πλοκή του έργου. Έτσι το έπος αποκτά δραματικότητα και γίνεται πιο ενδιαφέρον.
ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΑΘΗΝΑΣ (198-201)
Είναι μια ενδιαφέρουσα οπτική και κινητική εικόνα της Αθηνάς που αρπάζει τα μαλλιά του Αχιλλέα, την ώρα που αυτός τραβά το σπαθί του. Με την επιφάνεια της θεάς:

α) ο ποιητής δίνει λύση στο αδιέξοδο (το έργο θα τελείωνε πρόωρα αν σκοτωνόταν ο Αγαμέμνονας),

β)εξυπηρετεί την πλοκή και

γ)σπάει τη μονοτονία της συνέλευσης.
ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΑΧΙΛΛΕΑ (200-206)
Ο Αχιλλέας ξαφνιάζεται από την επέμβαση της Αθηνάς, εκφράζει τα παράπονά του και δηλώνει την απόφασή του να σκοτώσει τον Αγαμέμνονα ( ως ήρωας).
ΤΡΟΠΟΙ ΕΜΦΑΝΙΣΗΣ ΤΩΝ ΘΕΩΝ ΣΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ
α)ενανθρώπιση ή μεταμόρφωση (όταν η εμφάνιση των θεών γίνεται με μορφή ανθρώπου)               β)επιφάνεια (όταν, κατά την εμφάνιση των θεών, αποκαλύπτεται η θεϊκή τους ιδιότητα)
γ)αθέατη θεϊκή βοήθεια.
Η ΣΥΜΒΟΥΛΗ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ (207-215)
Ø Τονίζει την εντολή της Ήρας για να δεσμεύσει τον ήρωα ακόμη περισσότερο.
Ø Αποτελεί προσήμανση (213-215), καθώς αναφέρεται πως οι Αχαιοί με πλούσια δώρα κάποτε θα παρακαλούν τον Αχιλλέα να μπει στη μάχη.
Η ΥΠΑΚΟΗ ΤΟΥ ΑΧΙΛΛΕΑ
Ø Αναδεικνύει την αμφίδρομη (ανταλλακτική) σχέση θεών – ανθρώπων. Ο Αχιλλέας υπακούει ώστε και η Αθηνά να εισακούσει αργότερα τις εκκλήσεις του ( γνωμικό στίχου 219 «όπου υπακούει στους θεούς κι αυτοί τον εισακούουν») .
Ø Είναι αναμενόμενη μιας κι ο Αχιλλέας έχει την τιμή μιας άμεσης επικοινωνίας με τις θεές.
Ø Αποδεικνύει την ευσέβειά του.

 

 

 


Η ΤΙΜΗ ΤΟΥ ΑΧΙΛΛΕΑ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΑΧΑΙΩΝ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ

Ο στρατός δεν είδε την Αθηνά. Άρα στα μάτια του ο Αχιλλέας φαίνεται να υποχωρεί. Για να διατηρήσει το γόητρό του, ο Αχιλλέας: α)εκστομίζει βαριές βρισιές και κατηγορίες και β) όλο το πάθος και τον θυμό του κατά του Αγαμέμνονα, το μεταφέρει στους Αχαιούς, καθώς ορκίζεται πως θα τους εγκαταλείψει στο έλεος του Έκτορα.
ΥΒΡΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΘΕΣΗ ΑΧΙΛΛΕΑ (224-233)
Φτάνει στην υπερβολή για να ισορροπήσει την ικανοποίηση που θα ένιωθε αν σκότωνε τον Αγαμέμνονα).Τον αποκαλεί προσβλητικά μέθυσο, σκυλόματο (= αναιδή), δειλό (με καρδιά ελάφου) και λαοφάγο (τρώει τα αγαθά του λαού του).Εκφράζει παράπονα κατά των Αχαιών ( 232-233 «κυβερνάς αχρείους»). Πράγματι οι Αχαιοί δεν αντιδρούν στις αδικίες του Αγαμέμνονα ούτε και παρηγορούν τον Αχιλλέα. Ίσως τους βολεύει η εξέλιξη, γιατί γλίτωσαν την αρπαγή του δικού τους δώρου. Επίσης, προοικονομείται η αδιαφορία του ήρωα όταν οι Αχαιοί θα βρεθούν στη μανία του Έκτορα.
Ο ΟΡΚΟΣ ΤΟΥ ΑΧΙΛΛΕΑ (234-245):

  • Αποτελεί προοικονομία για τον θάνατο των Αχαιών από την ορμή του Έκτορα, την αδυναμία του Αγαμέμνονα να τους βοηθήσει και την άρνηση του Αχιλλέα να τους σώσει.
    • Ορκίζεται στο ραβδί του που είναι σύμβολο της εξουσίας και του βασιλικού αξιώματος (που κανονικά αποδίδει και δικαιοσύνη), ώστε ο όρκος του να είναι μέγας (επίσημος και δεσμευτικός).
    • Χρησιμοποιεί το σχήμα του αδυνάτου (234-245).

ΤΟ ΣΧΗΜΑ ΤΟΥ ΑΔΥΝΑΤΟΥ
Το σχήμα αυτό, γνωστό και από τα δημοτικά τραγούδια (βλέπε παράλληλα κείμενα σελίδας 31) εκφράζει το απραγματοποίητο. Σύμφωνα με αυτό, όταν θέλουμε να δηλώσουμε ότι κάτι δε θα πραγματοποιηθεί σε καμία περίπτωση, το συσχετίζουμε με κάτι άλλο, που είναι πιο γνωστό και λειτουργεί νομοτελειακά. Έτσι ο Αχιλλέας δηλώνει πως θα ξαναβγεί στον πόλεμο, μόνο όταν το ξύλινο σκήπτρο του βγάλει φύλλα και κλαδιά.
ΗΘΟΣ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΑΧΙΛΛΕΑ
Ασυμβίβαστος αρχικά, ευσεβής και πιστός έπειτα, οξύτατος και υπερβολικός στον λόγο του προς τον Αγαμέμνονα, εκδικητικός με τον όρκο του, πικραμένος και περιφρονητικός προς τους Αχαιούς.
ΤΥΠΙΚΑ ΕΠΙΘΕΤΑ: λευκοχέρα Ήρα, φτερωμένα λόγια, αιγιδοφόρος Δίας, γλαυκόφθαλμη Αθηνά, φτεροπόδης Πηλείδης κλπ. Ο ρόλος τους είναι άλλοτε τυπικός και άλλοτε ουσιαστικός γιατί ενισχύουν το νόημα της φράσης ή προσθέτουν αισθητική απόλαυση. Επιπλέον ως στοιχεία τυπικών στίχων διευκολύνουν την απομνημόνευση των αοιδών.