Παιχνίδια με αρχές προγραμματισμού
Η εισαγωγή των παιδιών στην κωδικοποίηση μπορεί να γίνει με δραστηριότητες που διδάσκουν την έννοια της ακολουθίας. Η ιδέα είναι να μπουν τα παιδιά στον ρόλο του υπολογιστή, του προγραμματιστή και των εντολών, ώστε να υλοποιήσουν και να εκτελέσουν τα ίδια ένα πρόγραμμα.
Με το παιχνίδι προσπαθούμε να αποσυνδέσουμε τον προγραμματισμό, ως μεθοδολογία, από τη φυσική παρουσία ενός υπολογιστή. Δηλαδή προγραμματισμός χωρίς τη χρήση υπολογιστή! Αποσυνδέοντας τον προγραμματισμό από τον υπολογιστή, τα παιδιά μπορούν ευκολότερα να συνδυάσουν την παραπάνω μεθοδολογία με πρακτικές που εφαρμόζουν στην καθημερινότητά τους.
Αξιοποιήθηκε η κίνηση και το παιχνίδι, δραστηριότητες κυρίαρχες για την ανάπτυξη και τη μάθηση των παιδιών στο Νηπιαγωγείο. Μέσα από το παιχνίδι δίνεται η ευκαιρία στο παιδί να δημιουργήσει, να μάθει, να αναπτύξει τη σκέψη του, να επιλύει προβλήματα, να κοινωνικοποιηθεί και να αισθάνεται ευχαρίστηση (Τσιάντης, 1991; Vygotsky, 1994). Ο κινητικός τομέας αποτελεί κι αυτός αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής του
παιδιού και σύμφωνα με αποτελέσματα σχετικών ερευνών τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα μέσω της κίνησης (Δέρρη, και συν., 2009; Ντολιοπούλου, 2004).
Πρώτα ορίζουμε την περιοχή του παιχνιδιού με μια χαρτοταινία δημιουργώντας στο πάτωμα διαδρομές αποτελούμενες από κουτάκια και με τα παιδιά συμφωνούμε ποιο θα ορίσουμε ως αφετηρία.
Στη συνέχεια δίνονται οι ρόλοι στα παιδιά μέσω σεναρίου. Ένα παιδί υποδύεται τον υπολογιστή, άλλο τον προγραμματιστή και δίνονται οι εντολές. Πχ. Περπάτησε μόνο στα κουτάκια που έχουν το γραμμα Φ. Στη συνέχεια κατασκευάζονται οι κάρτες εντολές και το παιχνίδι ξεκινά…
Το πλέγμα που είχαμε φτιάξει πέρυσι είχε χαλάσει και αποφασίσαμε τα το κατασκευάσουμε από την αρχή. Μετρήσαμε, κολλήσαμε, ξεκολλήσαμε…
Και μετά απολαύσαμε το αποτέλεσμα των κόπων μας…
Η ιστορία του Κοντορεβυθούλη αλλιώς..
Μέσα στο Φθινοπωρινό δάσος, ο ήρωας του παραμυθιού, πρέπει να βρει το δρόμο για το σπίτι του μαζεύοντας τα φύλλα εκείνα που έχουν πάνω τους το γράμμα Φ. Ένα παιδί συλλέγει και ένα οδηγεί δίνοντας εντολές και καταγράφει την διαδρομή, τοποθετώντας ένα άσπρο χαρτί τη θέση του φύλλου.
από Δήμου Μαρία