απ` το πεδίο της σχολικής πράξης – Αναστάσιος Τασινός

ΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ

ΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ
Αναστάσιος Αγ. Τασινός
Ιωάννινα 28 Φεβρουαρίου 2016

Για να δείτε το βίντεο πατήστε επί της οθόνης

47ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών, τάξη Ε`1 σχολικό έτος 1995-1996
Το βίντεο είναι απ` το μάθημα των Φυσικών και εμπεριέχει στιγμιότυπα απ` την παράδοση και την εξέταση της ενότητας «Διαστολή και συστολή στερεών, υγρών και αερίων». Με το συγκεκριμένο βίντεο, θα ήθελα να επισημάνω το αυτονόητο, που συνήθως παραμελείται στο μάθημα των Φυσικών. Να γίνονται απλά πειράματα στην τάξη – από δάσκαλο και μαθητές – ώστε να τονώνεται το ενδιαφέρον για ενεργητική μάθηση. (Προσοχή! Όταν ο δάσκαλος χρησιμοποιεί γκαζάκι υγραερίου στο πείραμα, να μεριμνά – προς αποφυγή τυχόν ατυχήματος – οι μαθητές να βρίσκονται μακριά του.)
Ακόμη, θα ήθελα τονίσω ότι την εξέταση ορισμένων μαθημάτων, μπορούν να την αναλαμβάνουν οι μαθητές, οι μικροί δάσκαλοι όπως τους αποκαλούσα. Η διαδικασία αυτή προϋποθέτει το χωρισμό της τάξης σε ομάδες. Μετά την παράδοση του κεφαλαίου, ο δάσκαλος αναθέτει την εξέτασή του για το επόμενο μάθημα σε κάποια ομάδα. Έκαστο μέλος της ομάδας οφείλει να φέρει στον ομαδάρχη 2 με 3 βασικές ερωτήσεις, που να γνωρίζει όμως πολύ καλά την απάντησή τους. Έτσι, οι μαθητές εκπαιδεύονται να εστιάζουν στην ουσία του μαθήματος, που είναι και το ζητούμενο. Ο ομαδάρχης την ημέρα της εξέτασης ορίζει τους μαθητές που θα απευθύνουν τις βασικές ερωτήσεις στην τάξη ή τις απευθύνει ο ίδιος, αναφέροντας τα ονόματά τους. Στη συνέχεια, ο μαθητής ή ο ομαδάρχης που απευθύνει την ερώτηση, ελέγχει την ορθότητα της απάντησης και βοηθάει αν χρειαστεί. Κατά τη διάρκεια της εξέτασης, ο δάσκαλος κάθεται σ` ένα θρανίο και παίζει το ρόλο του μαθητή, επεμβαίνοντας διακριτικά, μόνον σε περίπτωση λάθους. Όταν οι ρόλοι δασκάλου και μαθητή εναλλάσσονται – εκεί που ενδείκνυται – έχουμε ουσιαστική εμπλοκή των μαθητών στη διαδικασία μάθησης και επιπλέον ενισχύεται η παιδαγωγική ατμόσφαιρα της τάξης. Ο ρόλος του μικρού δασκάλου, μπορεί να παιχτεί με επιτυχία απ` τους περισσότερους μαθητές, γεγονός που τους χαροποιεί και τους ενθαρρύνει ιδιαίτερα! Στο άρθρο μου «Καλές πρακτικές για το δάσκαλο» γράφω περισσότερα για το θέμα αυτό.
Ιωάννινα 28 Φεβρουαρίου 2016

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων