Σχέδιο Δράσης: “Μικροί Αρχαιολόγοι” -Α. Σχεδιασμός της Δράσης

Για το σχολικό έτος 2025-2026 θα πραγματοποιήσουμε για την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας το Σχέδιο Δράσης με τίτλο “Μικροί Αρχαιολόγοι”.



Λήψη αρχείου

Η Μικρή Κουκουβάγια στο ολοήμερο Νηπιαγωγείο

Οι πρώτες μέρες στο Νηπιαγωγείο αποτελούν μια ιδιαίτερα σημαντική περίοδο προσαρμογής για τα παιδιά, καθώς έρχονται αντιμέτωπα με ένα νέο περιβάλλον, νέους ανθρώπους και καινούριες εμπειρίες. Η νηπιαγωγός καλείται να δημιουργήσει ένα κλίμα ασφάλειας, αποδοχής και χαράς, ώστε κάθε παιδί να νιώσει ότι ανήκει στην ομάδα και να εκφραστεί ελεύθερα.

Σε αυτή τη διαδικασία, πολύτιμοι σύμμαχοι είναι τα παιδικά βιβλία και η κούκλα.

Τα παραμύθια έχουν την ικανότητα να δημιουργούν ένα ασφαλές και φιλικό περιβάλλον για τα παιδιά, καθώς τους επιτρέπουν να αναγνωρίσουν και να επεξεργαστούν τα συναισθήματά τους. Μέσα από τις ιστορίες, τα νήπια μπορούν να ταυτιστούν με χαρακτήρες που αντιμετωπίζουν παρόμοιες καταστάσεις, όπως το άγχος του αποχωρισμού από τους γονείς ή η γνωριμία με νέους φίλους.

Η κούκλα, από την άλλη, λειτουργεί ως μέσο επικοινωνίας και συναισθηματικής έκφρασης· γίνεται φίλη, αφηγήτρια, εμψυχώτρια και βοηθός της νηπιαγωγού. Μέσα από το παιχνίδι και τον διάλογο με την κούκλα, τα παιδιά νιώθουν ασφάλεια, εκφράζουν τις σκέψεις τους και συμμετέχουν ενεργά στις δραστηριότητες του νηπιαγωγείου.

Γι’ αυτό λοιπόν γνωρίσαμε την Αθηνά την κουκουβάγια και με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης δημιουργήσαμε το δικό της παραμύθι.

Μέσα λοιπόν από το παραμύθι και την Αθηνά τα παιδιά προσαρμόστηκαν στη νέα πραγματικότητά τους, το ολοήμερο Νηπιαγωγείο.

ChatGPT Image 2 Okt 2025 09 38 39 p.m

Για να διαβάσετε το παραμύθι πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο: https://www.flipbookpdf.net/web/site/e6f87a596b9a45e46946e61499163c16c95c3e1a202510.pdf.html

Αφού διαβάσαμε το παραμύθι το αξιοποιήσαμε διδακτικά με τις παρακάτω δραστηριότητες:

Συνέχεια

Η Αθηνά μας γνωρίζει τα κέντρα ενδιαφέροντος

Το  περιβάλλον της αίθουσας του Νηπιαγωγείου όταν είναι κατάλληλα διαμορφωμένο και οργανωμένο  παρέχει στα παιδιά  ευκαιρίες και προκλήσεις, που θα τα βοηθήσουν να αναπτύξουν και να εξελίξουν τις ικανότητές τους. Αυτό το πετυχαίνουμε με την οργάνωση και διαμόρφωση της αίθουσας σε κέντρα ενδιαφέροντος.

Τα κέντρα ενδιαφέροντος, ή «γωνιές», αποτελούν μια από τις πιο σημαντικές δομές στην οργάνωση της τάξης του νηπιαγωγείου. Δεν είναι απλώς χώροι παιχνιδιού, αλλά περιβάλλοντα μάθησης, σχεδιασμένα ώστε κάθε παιδί να ανακαλύπτει, να δημιουργεί και να αναπτύσσει δεξιότητες με φυσικό και βιωματικό τρόπο.

Τα παιδιά επιλέγουν μόνα τους γωνιά, υλικά και συνεργάτες, μαθαίνοντας να παίρνουν αποφάσεις και να διαχειρίζονται τον χρόνο τους. Συνεργάζονται, συνδιαλέγονται, μοιράζονται υλικά, λύνουν συγκρούσεις και χτίζουν φιλίες μέσα από πραγματικές κοινωνικές καταστάσεις.
Τα παιδιά μαθαίνουν μέσα από το παιχνίδι, πειραματίζονται, δοκιμάζουν, παρατηρούν και ανακαλύπτουν έννοιες με τρόπο φυσικό και ευχάριστο.

Η βοήθεια της Αθηνάς της κουκουβάγιας ήταν πολύτιμη. Αφού είχαμε διαβάσει την ιστορίας της (ΕΔΩ) για κέντρα ενδιαφέροντος της δικής της τάξης, οργανώσαμε ένα παιχνίδι αινιγμάτων για να  γνωρίσουμε τα κέντρα ενδιαφέροντος της τάξης του ολοήμερου τμήματος.

Το παιχνίδι των αινιγμάτων περιλάμβανε δύο ομάδες καρτών. 

Η 1η ομάδα ήταν η εικόνα του κέντρου ενδιαφέροντος και η 2η ομάδα περιλάμβανε κάρτες διπλής όψης με το αίνιγμα μπροστά και πίσω η εικόνα του κέντρου ενδιαφέροντος.



Λήψη αρχείου

Τα παιδιά διάλεγαν μία καρτέλα με το αίνιγμα, το ακούγανε και μαντεύανε σε ποιο κέντρο ενδιαφέροντος του νηπιαγωγείου αναφερόταν. Έφερνε την καρτέλα με την εικόνα και γυρίζοντας την καρτέλα με το αίνιγμα βλέπαμε αν η απάντησή τους ήταν η σωστή.

Συνέχεια

Το μυστικό του Χρυσού Κουκουναριού (Αποταμίευση)

Η αποταμίευση είναι ένας όμορφος τρόπος να φροντίζουμε όσα έχουμε και να προετοιμαζόμαστε για όσα θέλουμε στο μέλλον.
Όπως το σποράκι που φυτεύουμε στη γη και το ποτίζουμε μέχρι να γίνει ένα μεγάλο δέντρο, έτσι κι εμείς μπορούμε να φυλάμε μικρούς «θησαυρούς» για να μεγαλώσουν.

Αποταμίευση δεν σημαίνει μόνο να κρατάμε λεφτά.
Μπορούμε να αποταμιεύουμε και χαρές, καλές πράξεις, αγάπη, ιδέες και γνώσεις. Κάθε φορά που κάνουμε κάτι καλό ή μαθαίνουμε κάτι νέο, είναι σαν να βάζουμε ένα πολύτιμο “χαρτάκι” στον δικό μας κουμπαρά.

Και όσο πιο πολλά φυλάμε… τόσο πιο πλούσιοι γινόμαστε!
Πλούσιοι σε χαμόγελα, φίλους, εμπειρίες και όμορφες στιγμές που μας κάνουν πιο δυνατούς και χαρούμενους.

Μιλήσαμε για την αποταμίευση μέσα από το παρακάτω παραμύθι το οποίο η εικονογράφηση και μέρος της σύλληψής του  έγιναν με τη βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης ως εργαλείο συν-δημιουργίας.

Αφού μιλήσαμε για την αποταμίευση, τα παιδιά δούλεψαν το παρακάτω φύλο εργασίας με τίτλο: “Το Μυστικό της Αποταμίευσης: «Ότι φυλάς με αγάπη, πολλαπλασιάζεται!» Εσύ τι θα ήθελες να αποταμιεύσεις;”

Πολλές και διαφορετικές οι απαντήσεις των παιδιών.

Συνέχεια

Το Δέντρο της Φιλίας-Κάθε Κουκουβάγια στο Κλαδί της

Το *Δέντρο της Φιλίας* δημιουργήθηκε με αφορμή τις πρώτες μέρες μας στο σχολείο, ως ένας τρόπος να γνωριστούμε καλύτερα και να χτίσουμε μια ζεστή και ενωμένη τάξη. Κάθε παιδί πρόσθεσε στο δέντρο ένα φύλλο,  το όνομά του, μία κουκουβάγια.
Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα τα παιδιά καλλιέργησαν την αίσθηση του ανήκειν, μίλησαν για την καλοσύνη, τη συνεργασία και τον σεβασμό. Με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά ένιωσαν ότι συμβάλλουν στη δημιουργία μιας δυνατής και ενωμένης ομάδας και κατάλαβαν πόσο σημαντικό είναι να είμαστε φίλοι και να στηρίζουμε ο ένας τον άλλον.  Το Δέντρο της Φιλίας θα μας θυμίζει καθημερινά ότι όλοι είμαστε σημαντικοί και ότι μαζί μπορούμε να κάνουμε την τάξη μας ένα χαρούμενο και ασφαλές μέρος.                                                                                                                Μπορεί να είμαστε διαφορετικοί, αλλά ο καθένας μας είναι ξεχωριστός και σημαντικός.
Όταν συνεργαζόμαστε, όταν βοηθάμε ο ένας τον άλλον, όταν μοιραζόμαστε τις ιδέες και τα παιχνίδια μας, τότε η τάξη μας γεμίζει χαρά.

TO DENTRO THS FILIAS 4Για να δημιουργήσουμε το δέντρο της φιλίας κάναμε τις παρακάτω δραστηριότητες:

  • Πριν φτιάξουμε το  δέντρο της φιλίας μάθαμε για τα σχήματα διαβάζοντας το παραμύθι

“Τα σχήματα στη ζωή της Μικρής κουκουβάγιας Σοφίας”Katagrafh 8

Περισσότερα ΕΔΩ

  • Ζωγραφίσαμε με τέμπερα σε χαρτόνι κάνσον ένα δέντρο. Δημιουργήσαμε τα φύλλα με αποτύπωμα παλάμης. Γράψαμε τα ονόματά μας.
  • Δημιουργήσαμε την κουκουβάγια μας χρησιμοποιώντας σχήματα. Με την δραστηριότητα αυτή συμμετείχαμε και στην Εβδομάδα Προγραμματισμού.  Περισσότερα ΕΔΩ

Katagrafh 9

  • Χρησιμοποιώντας την εφαρμογή animated δώσαμε κίνηση στις ζωγραφιές μας και όλες μαζί στήσανε το “Χορό της Φιλίας”

ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΚΑΝΟΥΜΕ ΜΙΑ ΤΑΞΗ ΔΥΝΑΤΗ