Ερχομός της Άνοιξης με το πρώτο της παιδί τον Μάρτιο.
Ένα ομοίωμα χελιδονιού και κάτι βραχιολάκια από άσπρες και κόκκινες κλωστές μας περίμεναν σήμερα μέσα στην τάξη μας. Τους εξηγήσαμε ότι τα βραχιολάκια τα έφτιαξε και μας τα έφερε ο Σύλλογος Γυναικών Σορωνής, όπως κάνει κάθε χρόνο.
Ρωτήσαμε τα παιδιά αν γνώριζαν τι είναι αυτά.
Τα παιδιά αναγνώρισαν τα βραχιολάκια λέγοντας ότι είναι “Μαρτάκια” και τα φοράμε την Άνοιξη.
-Τι σας έρχεται στο μυαλό ακούγοντας τη λέξη “‘Ανοιξη“;
Ανιχνεύσαμε τις πρότερες γνώσεις των παιδιών.
Για να δούμε αν τα είπαμε σωστά είδαμε το παρακάνω βίντεο
Μέσα από το βίντεο μάθαμε τα παρακάτω:
Τι μας φέρνει η άνοιξη. Ποιοι είναι οι μήνες της άνοιξης και τι γιορτάζουμε τον κάθε μήνα. Ποια είναι τα φρούτα και τα λαχανικά αυτής της εποχής. Για τα αποδημητικά πουλιά, τον κύκλο ζωής των φυτών και τι χρειάζονται για να μεγαλώσουν. Είδαμε τα ωφέλιμα και τα βλαβερά έντομα και τον κύκλο ζωής της πεταλούδας, αλλά και τη ζωή στο μελίσσι. Τα λουλούδια της άνοιξης και φυσικά τι είναι οι αλλεργίες που μας ταλαιπωρούν!
Αφού είδαμε το βίντεο ρωτήσαμε τα παιδιά να μας θυμίσουν ΤΙ ΜΑΣ ΦΕΡΝΕΙ Η ΑΝΟΙΞΗ.
Και πώς ο κόσμος καλωσορίζει την Άνοιξη;
ΦΥΣΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΚΑΛΑΝΤΑ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ. ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΣΜΑΤΑ.
Αφορμή για να ξεκινήσει η ενασχόλησή μας με τους ήρωες και τις ηρωίδες του 1821 αποτέλεσε η γνωστή σε εμάς βαλίτσα.
Με το που την είδαν τα παιδιά είπαν:
“Να την πάλι αυτή η βαλίτσα”.
“Παιδιά θυμάστε τον κωδικό;”
Τα παιδιά προσπάθησαν να ανοίξουν τη βαλίτσα βάζοντας κάθε φορά διαφορετικό κωδικό και μάλιστα πηγαίνανε στον πίνακα τον πρώτων βοηθειών και βάζαν τα τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης.
Πολλές οι προσπάθειες των παιδιών αλλά μάταιες. Δεν κατάφεραν να ανοίξουν τη βαλίτσα.
Μιας και φέτος η σχολική χρονιά είναι αφιερωμένοι στους ήρωες είπαμε και η γιορτή για τον εορτασμό της εθνικής επετείου της 25ης Μαρτίου του 1821 να έχει θέμα τους ήρωες και τις ηρωίδες του 1821.
Την ιδέα για τη γιορτή την πήραμε από εδώ αλλά προσθέσαμε και άλλα ποιήματα που τα είχαμε βρει στο διαδίκτυο τις προηγούμενες χρονιές και δημιουργήσαμε την παρακάτω γιορτή για 20 νήπια.
Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της ενδοσχολικής βίας και του σχολικού εκφοβισμού. Μία ξεχωριστή μέρα για να ενισχύσουμε την αλληλεγγύη και την αγάπη μέσα στο σχολείο.
Στο σχολείο πρέπει να είμαστε χαρούμενοι και να νιώθουμε ασφαλείς, όμως υπάρχουν κάποια παιδιά που “πειράζουν” κάποια άλλα.
Αν το “πείραγμα” αυτό δε με κάνει να γελάω αλλά να πονάω και μου τσαλακώνει την καρδιά τότε αυτό λέγεται ενδοσχολική βία και σχολικός εκφοβισμός.
Για να κατανοήσουν τα παιδιά τις συνέπειες της βίας και του εκφοβισμού κάναμε “Το παιχνίδι με τα μήλα” την ιδέα την πήραμε από το παρακάτω βίντεο:
Έδειξα στα παιδιά 2 μήλα και τους εξήγησα ότι αυτά τα μήλα θα τους αλλάξουν τον τρόπο που σκέφτονται.
-“Ένα μήλο από αυτά πριν από λίγο έπεσε στο πάτωμα.
Πιο από τα δύο νομίζετε είναι αυτό που έπεσε;”
Οι γνώμες διίστανται.
-“Τα μήλα αυτά είναι η ίδια ή διαφορετικά;“
Οι γνώμες πάλι διίστανται.
Στη συνέχεια έδειξα στα παιδιά το μήλο που έπεσε και τους είπα ότι είναι ένα κακό μήλο και θα πρέπει να το μαλώσουμε.
Ζήτησα από τα παιδιά να κάνουν πώς μαλώνουν το μήλο λέγοντας το κακά λόγια.
“Είσαι κακό μήλο”
“Είσαι το πιο κακό μήλο του κόσμου”
“Είσαι μπουμπούνας”
“Πρέπει να κοπείς”
Στη συνέχεια κράτησα το άλλο μήλο και τους είπα ότι αυτό είναι το καλό και θα το πούμε καλά λόγια.
“Είσαι καλό παιδί”
“Είσαι το καλύτερο παιδί”
“Φιλάκια πολλά”
“Σ αγαπάω”
Έδειξα ξανά τα μήλα.
-“Είναι τα ίδια ή είναι διαφορετικά;”
–“Είναι διαφορετικά, στο καλό μήλο έχει λίγο κίτρινο”
Έκοψα τα μήλα στη μέση και ζήτησα από τα παιδιά να παρατηρήσουνε το εσωτερικό μέρος του μήλου και να δούνε αν είναι ίδια ή όχι.
Συνεχίζοντας με την Καθαρά Δευτέρα εξηγήσαμε στα παιδιά ότι την ημέρα αυτή ξεκινάει η περίοδος της Σαρακοστής.
Τι είναι η Σαρακοστή;
“Σαρακοστή είναι μια χρονική περίοδος που έχει καθοριστεί από την Εκκλησία σαν περίοδος νηστείας.
Λέγεται αλλιώς και Τεσσαρακοστή ή Μεγάλη Σαρακοστή και είναι η νηστεία που κάνουμε πριν από το Πάσχα.
Η νηστεία διαρκεί για 40 μέρες, όσες ήταν και οι μέρες νηστείας του Χριστού στην έρημο”.
Είδαμε τον πίνακα ζωγραφικής του Σπύρου Βασιλείου, “Το τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας“.
Παρατηρήσαμε τον πίνακα και σχολιάσαμε τα φαγητά που έχει επάνω. Ρωτήσαμε τα παιδιά αν αναγνώρισαν κάποια από αυτά.
Αυτά τα φαγητά τα λέμε σαρακοστιανά ή νηστίσιμα.
Τι όμως σημαίνει η νηστεία; Τι δεν πρέπει να τρώει όποιος νηστεύει και τι επιτρέπεται;
“Στη νηστεία της Σαρακοστής απαγορεύονται κρέας, ψάρι, γαλακτοκομικά, λάδι και κρασί. Μόνο τα Σάββατα και τις Κυριακές επιτρέπονται το λάδι και το κρασί, εκτός φυσικά από το Μεγάλο Σάββατο. Στις 25 Μαρτίου και την Κυριακή των Βαΐων όσοι νηστεύουν τρώνε ψάρι.”
“Επιτρέπονται όσπρια,φρούτα , λαχανικά, μακαρόνια, ρύζι και θαλασσινά κ.ά.”
Είδαμε το παρακάτω βίντεο που μας μιλάει για την Καθαρά Δευτέρα και το έθιμο της Κυρίας Σαρακοστής. Ποια φαγητά επιτρέπονται να φάμε και ποια όχι.
Με αφορμή τον παραπάνω πίνακα του Βασιλείου κάναμε το παρακάτω φύλλο εργασίας όπου τα παιδιά έπρεπε να παρατηρήσουν τα φαγητά με τις ονομασίες τους και να τοποθετήσουν την καρτέλα με το όνομα στη σωστή θέση.
Μέσα από το παραπάνω βίντεο μάθαμε για…
“Την κυρά Σαρακοστή
που ‘ναι έθιμο παλιό
οι γιαγιάδες μας τη ΄φτιάχναν
με αλεύρι και νερό.
Για στολίδι της φορούσαν
στο κεφάλι ένα σταυρό
μα το στόμα της ξεχνούσαν
γιατί νήστευε καιρό.
Και τις μέρες τις μετρούσαν
με τα πόδια της τα επτά
‘κόβαν ένα τη βδομάδα
μέχρι να ‘ρθει η Πασχαλιά”.
Δείξαμε στα παιδιά τη φιγούρα της Κυρίας Σαρακοστής σε δύο εκδοχές τις οποίες είχαμε φτιάξει προηγούμενες χρονιές.
Μία με αλεύρι, αλάτι και νερό και μία χάρτινη.
Παρατήρησαν και συνειδητοποίησαν:
ότι δεν είχε στόμα και αυτιά.
Είχε χέρια σταυρωμένα
και πόδια εφτά, τα οποία και μετρήσαμε.
Διαβάσαμε το ποίημα και καταλάβαμε γιατί ήταν έτσι φτιαγμένη.
Πως έφτιαχναν την Κυρά Σαρακοστή; Λίγα λόγια για το έθιμο.
“Στις περισσότερες περιοχές της Ελλάδας η κυρά Σαρακοστή ήταν µια χάρτινη ζωγραφιά που απεικόνιζε µια γυναίκα, µε επτά πόδια, ένα για κάθε εβδομάδα της Σαρακοστής, µε σταυρωμένα χέρια γιατί προσεύχεται και µε κλειστό στόµα γιατί νηστεύει, δεν λέει άσχημες κουβέντες και δεν κατακρίνει. Το ημερολόγιο αυτό συνόδευε µικρούς και µεγάλους στην νηστεία της Μεγάλης Σαρακοστής. Κάθε Σάββατο έκοβαν ένα πόδι κι έτσι ήξεραν πόσες εβδοµάδες νηστείας απέµεναν µέχρι το Πάσχα. Το Μεγάλο Σάββατο έκοβαν και το τελευταίο χάρτινο πόδι, το οποίο δίπλωναν και το έκρυβαν σε ένα ξερό σύκο. Τοποθετούσαν έπειτα το σύκο αυτό µαζί µε άλλα και σε όποιον το έβρισκε θεωρούνταν ότι του έφερνε γούρι. Σε άλλες περιοχές τοποθετούσαν το πόδι στο ψωµί της Αναστάσεως. Όποιος έβρισκε στο κομμάτι του το πόδι ήταν ο τυχερός”.
Αποφασίσαμε να κάνουμε τη χάρτινη Κυρία Σαρακοστή.
Κόψαμε το περίγραμμα του σώματος και το κολλήσαμε σε ένα πιάτο όπου είχαμε κόψει επτά πόδια.
Στη συνέχεια πήραμε ένα φύλλο που είχε εικόνες με φαγητά σαρακοστιανά και μη.
Τα παιδιά έπρεπε επάνω στο πιάτο να διαλέξουνε και να κολλήσουνε τα φαγητά που επιτρέπονται να τρώμε την περίοδο αυτή.
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.ΕντάξειΔιαβάστε περισσότεραΜη αποδοχή