TΑΠΕΡΙΣΤΑΣ 2025 17ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΕΥΟΣΜΟΥ
Η δράση αυτή είχε ως κύριο σκοπό την ευαισθητοποίηση των παιδιών σε θέματα διατροφής, θρεπτικής αξίας των τροφίμων και επιπτώσεων της σπατάλης τροφίμων, μέσω διαδραστικών και δημιουργικών δραστηριοτήτων. Στο πλαίσιο της δράσης, οι μαθητές ασχολήθηκαν με τις ομάδες τροφίμων και μελέτησαν την έννοια της θρεπτικής διατροφής, ενώ παράλληλα διερεύνησαν το ζήτημα της σπατάλης τροφίμων, αναλύοντας παραδείγματα από τα γεύματα που έφερναν στο σχολείο. Επιπλέον, προβλήθηκαν φωτογραφίες ανθρώπων που βιώνουν την πείνα και την ένδεια, με στόχο την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των παιδιών σχετικά με τις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού. Μετά από διεξοδική συζήτηση, οι μαθητές κατασκεύασαν με πηλό θρεπτικά τρόφιμα από τις διάφορες ομάδες τροφίμων και δημιούργησαν μια διαδραστική πίστα για το «μελισσορομπότ». Το σενάριο της δράσης προέβλεπε ότι το ρομπότ, με τη μορφή μέλισσας, θα συλλέγει θρεπτικά τρόφιμα και θα τα διανέμει σε ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού, όπως τα μικρά παιδιά, τις εγκύους και τους ηλικιωμένους. Μέσα από την υλοποίηση της δράσης αυτής, οι μαθητές απέκτησαν πολύτιμες γνώσεις σχετικά με τη σημασία της θρεπτικής διατροφής, ανέπτυξαν μια πιο συνειδητοποιημένη στάση απέναντι στη σπατάλη τροφίμων και ενίσχυσαν τις δεξιότητες συνεργασίας και δημιουργικότητας μέσω της εκπαιδευτικής ρομποτικής.
“ΤΑΠΕΡΙΣΤΑΣ 2025”-4ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΑΡΓΟΥΣ
Το νηπιαγωγείο μας , για το τρέχον σχολικό έτος, έχει ενταχθεί στο Σχολικό Δίκτυο Δράσης «Ταπερίστας».
Το συγκεκριμένο δίκτυο, απευθύνεται σε σχολεία, μαθήτριες/ές και εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όλης της χώρας. Το θέμα του Δικτύου Δράσης αφορά το σχολικό γεύμα (δεκατιανό )των μαθητών/τριών, τον τρόπο προμήθειάς του, το σκεύος ή τη συσκευασία μεταφοράς του, την επιλογή των κατάλληλων τροφίμων για τις ενεργειακές ανάγκες και την υγεία των μαθητών/τριών-κατά προτίμηση τοπικών προϊόντων-καθώς και την αποφυγή περιττών απορριμμάτων και σπατάλης τροφής.
Οι Ταπερίστας του 1ου Νηπιαγωγείου Βουτών
Ευχαριστούμε πολύ το ΚΠΕ Αρναίας για τη δυνατότητα που μας έδωσε να συμμετάσχουμε στο πρόγραμμα «Ταπερίστας», καθώς μέσα από αυτό πραγματοποιήσαμε βιωματικές δραστηριότητες, αλληλοεπιδράσαμε με άλλα νηπιαγωγεία και λάβαμε ανατροφοδότηση από ειδικούς.
Πιο συγκεκριμένα, λάβαμε μέρος στις ακόλουθες δράσεις…
Στα πλαίσια του επιμορφωτικού εργαστηρίου «Το δεκατιανό που προτιμώ», ζωγραφίσαμε τα επιθυμητά δεκατιανά μας και μέσα από τα σχόλια της διατροφολόγου καταλάβαμε ότι το κάθε γεύμα πρέπει να αποτελείται από διάφορες ομάδες τροφίμων και όχι μόνο από φρούτα και λαχανικά.
Την «Ημέρα Δεκατιανού» παρακολουθήσαμε τις προτάσεις των υπόλοιπων νηπιαγωγείων για τα βιώσιμα δεκατιανά,ενώ παρουσιάσαμε και το δικό μας προτεινόμενο, τα υλικά του οποίου τα συναποφασίσαμε τις προηγούμενες ημέρες μετά από συζήτηση και φροντίζοντας να πληρούν τις προϋποθέσεις βιώσιμης διατροφής και να είναι από διάφορες ομάδες τροφίμων.
Γίναμε μάγειρες συνθέτοντας το και το φάγαμε στο νηπιαγωγείο την ώρα του δεκατιανού γεύματος.
Το ονομάσαμε «Βουτών-τας στο χυμό με τυρόψωμο και αυγό» και το παρουσιάσαμε στα υπόλοιπα νηπιαγωγεία της δράσης μέσω του παρακάτω βίντεο.
Θα συνεχίζουμε να εφαρμόζουμε τις καλές πρακτικές που γνωρίσαμε, ευελπιστώντας να γίνουν τρόπος ζωής και διατροφής.
Γενικά το θέμα της διατροφής μας έχει απασχολήσει αρκετά μέσα στη σχολική χρονιά και είναι ένα θέμα που καθημερινά επανερχόμαστε σε αυτό είτε μέσα από τα φαγητά που τρώμε στο δεκατιανό είτε μέσα από τις υγιεινές τροφές που μπορεί να δοκιμάσουμε και θέλουμε να αναφέρουμε τις εντυπώσεις μας στους υπόλοιπους. Ενδεικτικά, αναφέρονται κάποιες δραστηριότητες που έχουν υλοποιηθεί έως τώρα…
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής, έχει επισκεφτεί το νηπιαγωγείο μας η διαιτολόγος – διατροφολόγος κα. Γεωργία Μανωλιτσάκη και μαζί της μιλήσαμε για τις καθημερινές διατροφικές συνήθειες, για τις υγιεινές και ανθυγιεινές τροφές, για την κατάταξη τους στη διατροφική πυραμίδα, για την αξία της σωστής διατροφής στον οργανισμό μας και για την αξία της φυσικής άσκησης στην υγεία μας.
Έχουμε διαβάσει το παραμύθι «Ο ωραίος Δαρείος» της συγγραφέως Σοφίας Ζαραμπούκα, μέσα από το οποίο μιλήσαμε για τις ομάδες τροφίμων και τι περιλαμβάνει η κάθε μία και για το τι πρέπει να τρώμε για να είμαστε δυνατοί και υγιείς.
Έχουμε κόψει εικόνες τροφίμων από τα φυλλάδια των supermarket και τις έχουμε κολλήσει ανά είδος, βάζοντας κάτω κάτω αυτά που πρέπει να τρώμε καθημερινά και όσο ανεβαίναμε αυτά που πρέπει να τρώμε μερικές φορές την εβδομάδα και μερικές φορές τον μήνα.
Έχουμε ζωγραφίσει υγιεινές και ανθυγιεινές τροφές, τη δική μας διατροφική πυραμίδα και το αγαπημένο μας φαγητό.
Έχουμε δημιουργήσει την κυρία υγιεινούλα και την κυρία ανθυγιεινούλα, ζωγραφίζοντας τα χαρακτηριστικά του προσώπου τους και στολίζοντας το φόρεμα τους με ότι θεωρήσαμε πως ταίριαζε στην κάθε μία.
Μετά από 5 εβδομάδες παρουσίας στην τάξη μας, ένα πρωί η Μαρία είδε ότι η κυρία ανθυγιεινούλα κρατούσε κάτι στο χέρι της και μας φάνηκε αρκετά ανανεωμένη εξωτερικά (χαρούμενη, διαφορετικά μαλλιά, καινούργιο φόρεμα). Αυτό που κρατούσε ήταν ένα σημείωμα που μας έλεγε ότι μας ευχαριστεί γιατί τη βοηθήσαμε να καταλάβει την σημασία της υγιεινής διατροφής και αποφάσισε να αλλάξει τις διατροφικές συνήθειες της.
Και τότε ο Κωνσταντίνος Λ. αναρωτήθηκε αν άλλαξε και το όνομα της. Έτσι, αποφασίσαμε να της δώσουμε νέο όνομα, αλλά το να βρούμε όνομα που θα της ταιριάζει, χρειάστηκε σκέψη. Κάποιοι είπαμε να την πούμε υγιεινούλα, αλλά για να μην υπάρξουν παρεξηγήσεις με την άλλη κυρία υγιεινούλα, το ξανασκεφτήκαμε και καταλήξαμε στο καλοτροφούλα.
Έχουμε παίξει σε ζευγάρια επιδαπέδιο παιχνίδι με ζάρι υγιεινών και ανθυγιεινών τροφών και όποτε πετυχαίναμε κάποια υγιεινή τροφή, προχωρούσαμε ένα βήμα μπροστά το ζωάκι μας, ενώ όποτε πετυχαίναμε κάποια ανθυγιεινή τροφή, το πηγαίναμε ένα βήμα πίσω.
Έχουμε κατασκευάσει τα σουπλά της υγιεινής διατροφής, τα οποία πήραμε να τα χρησιμοποιούμε στο σπίτι για να μας θυμίζουν τα όσα μάθαμε.
Έχουμε φτιάξει αφίσα με συμβουλές για καλή υγεία.
Έχουμε φτιάξει φθινοπωροσαλάτες με φθινοπωρινά φρούτα, οι οποίες μας έδωσαν το κίνητρο είτε να δοκιμάσουμε κάποια φρούτα για πρώτη φορά είτε να δώσουμε δεύτερη ευκαιρία στα φρούτα που είχαμε δοκιμάσει στο παρελθόν και δεν μας πολυάρεσαν.
Τέλος, αποσκοπώντας στο να δοκιμάσουμε νέες τροφές μέσα στον Μάϊο, δημιουργήσαμε έναν πίνακα με αυτές και κάθε φορά που θα δοκιμάζουμε κάποια στο δεκατιανό μας, θα το σημειώνουμε με στόχο να δοκιμάσουμε απ’ όλες και να επιβραβευτούμε για την προσπάθεια και τις σωστές διατροφικές επιλογές μας.
Χτίζω σωστά εμένα, με σωστή διατροφή! 8 Νηπιαγωγείο Νίκαιας (Ταπερίστας 2024-25)
Με αφόρμηση το βιβλίο της Ειρήνης Γ. Μαραζιώτη (Εκπαιδευτικού και Διατροφολόγου), ξεκίνησε η κουβεντούλα για το όμορφο σώμα μας το οποίο για να μεγαλώσει χρειάζεται μεγάλη φροντίδα και σωστά υλικά. Για να γίνει μεγάλο και δυνατό τα υλικά τα παίρνει από τις τροφές που τρώμε.
Πες μου τί τρως να σου πω ποιός είσαι, γιατί είμαστε ότι τρώμε…. Ανοίξαμε λοιπόν τα ταπεράκια μας να δούμε τί φέρνουμε μαζί μας για δεκατιανό…Μπράβο σε όλους μας που το φαγητό το φέρνουμε από το σπίτι !Αυτό δείχνει πόσο σωστά και υπεύθυνα φροντίζουμε τον οργανισμό μας.
Θελήσαμε να φτιάξουμε και μόνοι μας κουλουράκια με τα δικά μας υλικά, αποφασίσαμε να βάλουμε λιγότερη ζάχαρη και βούτυρο ώστε να είναι λιγότερο παχυντικά.
Ακούσαμε με πολύ προσοχή τις διατροφολόγους στη διαδυκτιακή συνάντηση με τους ταπερίστες και χαρήκαμε πραγματικά τη διαδικασία της ετοιμασίας του δεκατιανού μας!
Ζωγραφίσαμε τα ταπεράκια μας…
Μιλάμε καθημερινά για την υγιεινή διατροφή για να μην ξεχνιόμαστε και παρουσιάζουμε το φαγητό μας. Αναρρωτιόμαστε τί θρεπτικές ουσίες περιέχει και σε τί ωφελούν.
Ταπερίστας στο 8ο Νηπιαγωγείο Νέας Σμύρνης
Μαθαίνω να ζω και να αγαπώ την υγιεινή διατροφή τόσο στο σχολείο όσο και στο σπίτι μου!!
ΤΑΠΕΡΙΣΤΑΣ 2025 – ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΠΡΩΤΟΧΩΡΙΟΥ
Το Νηπιαγωγείο Πρωτοχωρίου συμμετείχε στη δράση «Ταπερίστας 2025» για το σχολικό έτος 2024-2025. Το θέμα της Δράσης αφορούσε το σχολικό γεύμα των μαθητών (δεκατιανό), τον τρόπο προμήθειάς του, το σκεύος ή τη συσκευασία μεταφοράς του, την ποσότητα, ποιότητα και τη γεωγραφική εγγύτητα των υλικών, την επιλογή των κατάλληλων τροφίμων για τις ενεργειακές ανάγκες και την υγεία των μαθητών.
Αφετηρία μας αποτέλεσε το Σχέδιο Δράσης του θεματικού κύκλου «Ζω καλύτερα – Ευ Ζην» με τίτλο: Τρέφομαι σωστά, Ζω υγιεινά!
Για να δείτε ένα μέρος των δραστηριοτήτων μας πατήστε εδώ: ταπεριστας 2025
Ευχαριστούμε θερμά το ΚΠΕ Αρναίας για την διοργάνωση της δράσης.
Οι Ταπερίστες 2025… του 26ου Νηπιαγωγείου Ευόσμου.
Αρχικά έγινε καταγραφή και διερεύνηση σχετικά με το σχολικό γεύμα αν συνήθιζαν σπιτικό δεκατιανό ή το προμηθεύονταν από κάποιο κατάστημα.
Στις 5 & 7 Φεβρουαρίου 2025 το νηπιαγωγείο μας συμμετείχε χαρά στα Διαδικτυακά Επιμορφωτικά Εργαστήρια για τους μαθητές/τριες του Σχολικού Δικτύου Δράσης ΤΑΠΕΡΙΣΤΑΣ 2025. Στα εργαστήρια συμμετείχαν και κάποιοι από τους γονείς των παιδιών οι οποίοι εξέφρασαν την ικανοποίηση τους και την ευχαρίστησή τους από την ωραία παρουσίαση.
1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: “Το δεκατιανό που προτιμώ”.
Το θέμα του Εργαστηρίου ήταν η ορθή, διατροφικά, επιλογή και ο σωστός συνδυασμός τροφών του δεκατιανού γεύματος.
Αφού γέμισαν το ταπεράκι τους με το δεκατιανό που θα επιθυμούσαν, τους δόθηκε ένα δεύτερο φύλλο εργασίας όπου απεικόνιζε το πιάτο της υγιεινής, μεσογειακής διατροφής. Σ ‘αυτό κύκλωσαν τα παιδιά όποιες από τις τροφές που απεικονίζονταν, είχαν ζωγραφίσει στο φαγητοδοχείο τους. Τοποθέτησαν τα δύο φύλλα εργασίας κοντά και είδαν αν στη ζωγραφιά του δεκατιανού τους υπήρχαν τροφές από όλες τις ομάδες τροφών του πιάτου και αν είχαν περισσότερα λαχανικά και φρούτα από ότι τροφές με πρωτεΐνη και υδατάνθρακες.
2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: “Μάγειρας θα γίνω”.
Το θέμα του εργαστηρίου ήταν η άσκηση των μαθητών/τριών σε βασικές δεξιότητες προετοιμασίας γεύματος καθώς και η ανάδειξη της θρεπτικής και βιολογικής αξίας συγκεκριμένων, υγιεινών επιλογών τροφής.
Μία άλλη μέρα με τη βοήθεια πατέρα ενός παιδιού, ζαχαροπλάστη στο επάγγελμα, τα παιδιά συμμετείχαν στη διαδικασία παρασκευής μηλόπιτας και στο τέλος ,αφού ψήσαμε την πίτα τη δοκιμάσαμε και ήταν πεντανόστιμη. Γράψανε και τη συνταγή και την πήραν μαζί τους στο σπίτι για να την ξαναφτιάξουν με τους γονείς τους.
Εισάγαμε την πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής και το οικολογικό αποτύπωμα των τροφών φτιάχνοντας την Περιβαλλοντική πυραμίδα.Ύστερα από υποθέσεις καταλήξαμε ότι οι τροφές που βρίσκονται στο κάτω μέρος της μεσογειακής διατροφής έχουν μικρότερο αποτύπωμα στο περιβάλλον ,ενώ οι τροφές που βρίσκονται στη κορυφή έχουν μεγάλο οικολογικό αποτύπωμα. Έτσι διαπιστώσαμε ότι η μεσογειακή διατροφή κάνει καλό στην υγεία μας αλλά και στην υγεία του πλανήτη.(Πηγή: Υγιή παιδιά υγιής πλανήτης)
Καταλήξαμε ότι πρέπει να προτιμούμε κολατσιό σπιτικό ,με τοπικές και υγιεινές τροφές, να μην σπαταλάμε την τροφή μας και να ελαχιστοποιούμε τα απορρίμματα από τις συσκευασίες.