Νηπιαγωγείο Κατακόλου – Η σωστή τροφή σε κάνει βασιλιά!

  • Το πρόγραμμα για εμάς ξεκίνησε και συνδέθηκε με τις έννοιες της φροντίδας και της προσπάθειας να βελτιώσουμε το σχολείο (κυρίως την αυλή και τον κήπο μας), τον εαυτό μας (να γίνουμε οι καλύτερες εκδοχές του ψυχικά και σωματικά μέσα από τη σωστή διατροφή) και κατ ‘επέκταση του κόσμου γύρω μας.
  • Μπαίνοντας στο κομμάτι της εφαρμογής συγκεντρώσαμε εποπτικό υλικό και παράλληλα ενημερωθήκαμε για τις τροφές που είναι κατάλληλες για να αποτελούν το δεκατιανό μας στο σχολείο. Αρωγοί μας σε αυτό στάθηκαν βιβλία που διαθέτει το σχολείο με πληροφορίες για το ανθρώπινο σώμα , το Διαδίκτυο και συζητήσεις και πληροφορίες οι οποίες συλλέχθηκαν από τις οικογένειες μας!
  • Όταν ήμασταν πια σίγουροι προσπαθήσαμε να φτιάξουμε τη δική μας λίστα με προϊόντα από το σούπερ μάρκετ, την οποία δημιουργήσαμε από εικόνες φυλλαδίων με κολλάζ.
  • Επιλέξαμε και στα αγγλικά με την βοήθεια του κύριου των Αγγλικών μας τις υγιεινές τροφές και  παίξαμε και παιχνίδια με αυτές.
  • Αλλά παίξαμε και στον υπολογιστή, όπου είχαμε την ευκαιρία να παίξουμε διαδραστικά παιχνίδια και να συνθέσουμε μία τροφική πυραμίδα, στην οποία αναγνωρίσαμε προϊόντα που χρησιμοποιούμε στο δεκατιανό μας, όπως και άλλα τοπικά προϊόντα!
  • Φτιάξαμε Εβδομαδιαίο Ημερολόγιο για το δεκατιανό μας, το οποίο παρακολουθούσαμε όλες τις τροφές που επιλέγαμε για αρκετό μεγάλο διάστημα.
  • Βγήκαμε στην αυλή του σχολείου και μαζέψαμε μούσμουλα, από τη βιολογικά αναπτυσσόμενη μουσμουλιά μας, τα πλύναμε και  τα προσθέσαμε στο δεκατιανό μας…
  • Σκεφτήκαμε και συζητήσαμε εκτενώς τι άλλο θα μπορούσαμε να έχουμε στην αυλή – κήπο του σχολείου μας, το οποίο θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε στο δεκατιανό μας, και ενώ οι προτάσεις ήταν πολλές… καταλήξαμε στο να φυτέψουμε μαρούλια και άλλα κηπευτικά… καθώς ο χρόνος ήταν σύντομος και ο χρόνος λίγος, ώστε να προλάβουν να αναπτυχθούν και να τα ΄φάμε΄.
  • Ζωγραφίσαμε με νερομπογιές και κηρομπογιές τα αγαπημένα μας φρούτα, αλλά κάναμε και αποτυπώματα με τα μισά…
  • Μιλήσαμε για την σημασία της Ανακύκλωσης και τη σπουδαιότητά της, οπότε ετοιμάσαμε κουτιά ανακύκλωσης για την τάξη μας τα οποία τροφοδοτούσαμε καθημερινά με τα κατάλληλα υλικά.
  • Συζητήσαμε εκτενώς για την ποσότητα φαγητού που πρέπει να φέρνουμε στο σχολείο. Κάποιες φορές το φαγητό που περισσεύει καταλήγει στα σκουπίδια. Πως θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά; Η λύση , λοιπόν, βρέθηκε παίρνοντας μαζί μας στο σχολείο την ποσότητα του φαγητού που τρώμε μόνο και όχι παραπάνω.
  • Τα παιδιά ετοίμασαν στο σπίτι μόνα τους το υγιεινό δεκατιανό τους! υπήρχε και αυτός που ξεκίνησε τη διαδικασία από το μάζεμα των αυγών από το κοτέτσι, εως την παρουσίαση του φαγητού στο μπολ του. Επίσης, με τη βοήθεια της μαμάς προσπάθησαν να δημιουργήσουν εντυπωσιακά και πρωτότυπα σχέδια, τα οποία συχνά δεν έφταναν στο σχολείο καθώς μετακινούνταν μαζί με τα παιδιά την ώρα της προσέλευσης, οπότε…..
  • Με αρκετή φαντασία προσπαθούσαμε να τα ανασυνθέσουμε στο νηπιαγωγείο την ώρα του δεκατιανού, όσο αυτό ήταν δυνατό πάντα.
  • Παράλληλα, όλη η χρονιά κινήθηκε σε ρυθμούς υγιεινής διατροφής. Πραγματοποιήθηκαν εκπαιδευτικές επισκέψεις σε ένα ελαιοτριβείο της περιοχής, όταν ήταν η περίοδος της ελαιοσυγκομιδής με σκοπό να βγάλουμε το λάδι από τις δικές μας ελιές που υπάρχουν στον κήπο του σχολείου μας, οι οποίες μας ¨έβγαλαν το λάδι¨ για να τις μαζέψουμε! Με αυτό πλάσαμε και ψήσαμε παραδοσιακό λαδόψωμο που γλείφαμε τα δάχτυλά μας!
  • Αλλά και μία επίσκεψη σε μία τοπική φάρμα μελιού, όπου διαπιστώσαμε πόσο σημαντική δουλειά κάνουν οι μέλισσες για εμάς, αλλά και τη σημασία της κατάλληλης διατροφής, καθώς η τροφή είναι το μόνο πράγμα που αλλάζει και μπορεί να δημιουργήσει μία μέλισσα βασίλισσα. Από την πληροφορία αυτή συγκρατήσαμε και κάναμε μότο μας το σύνθημα «Η σωστή τροφή σε κάνει βασιλιά!».
  • Το Πάσχα μας πρόλαβε και καλοδεχτήκαμε την πρόσκληση του τοπικού πολιτιστικού συλλόγου ¨Ο Φάρος¨, όπου μας φιλοξένησε στους χώρους του και μαζί με τις κυρίες του συλλόγου φτιάξαμε λαχταριστά πασχαλινά κουλούρια!
  • Δε μας ξέφυγε ούτε η κούκλα της τάξης η οποία μας βοήθησε να μιλήσουμε για το σώμα μας και η οποία ξεκάθαρα από επιλογή της κατανάλωσε ένα υγιεινό δεκατιανό με σκοπό να μας δείξει το ταξίδι της τροφής στο σώμα μας!
  • Σε αυτό βοήθησε και το μαγαζάκι της τάξης το οποίο εφοδιάσαμε κυρίως με υγιεινά προϊόντα και φυσικά επισκεπτόμασταν όποτε είχαμε τη διάθεση να μαγειρέψουμε κάτι υγιεινό!

Η προσπάθεια για Διάχυση της Δράσης για μας πραγματοποιήθηκε ως εξής:

  • Την τελευταία περίοδο του προγράμματος, μπήκαμε στη διαδικασία να καταγράψουμε ξανά τις συνήθειες των παιδιών για το σχολικό γεύμα αξιοποιώντας ξανά τους πίνακες της Διερευνητικής Φάσης, τους οποίους εμπλουτίσαμε μέσω του προγράμματος Excell.
  • Έπειτα ζωγραφήσαμε το δικό μας ιδεατό πρωινό και του δώσαμε τη μορφή φέιγ βολάν, τα οποία αναπαράγαμε και στα οποία γράψαμε το σύνθημα «Η σωστή τροφή σε κάνει βασιλιά!» με τη μορφή παζλ λέξεων τις οποίες κολλούσαν τα παιδιά στη σειρά, τα οποία και πήραν σπίτι τους, αλλά και μοίρασαν στα παιδιά του δημοτικού σχολείου που βρίσκεται κτηριακά δίπλα στο νηπιαγωγείο. Ένα από αυτά αφισοκολλήθηκε και στην πόρτα του σχολείου μας, στον πίνακα ανακοινώσεων.
  • δρασεις ταπερίστα φωτογραφίες page 0001

 

Μήλο μου κόκκινο, ροϊδοβαμμένο…..

7ο Νηπιαγωγείο Έδεσσας
Μήλο μου κόκκινο, ροϊδοβαμμένο…..

Το πρόγραμμα μας ξεκίνησε μέσα από συζήτηση σχετικά με τη χρήση των φαγητοδοχείων τους (τάπερ), Παρατηρήσαμε ότι καθημερινά τα σκεύη φαγητού που χρησιμοποιούσαν τα παιδιά τόσο για το δεκατιανό όσο και για το μεσημεριανό φαγητό επαναχρησιμοποιούνταν σε καθημερινή βάση. Έτσι συζητήσαμε πόσο σημαντικό είναι αυτό για την προστασία του περιβάλλοντος αφού δε χρειάζεται κάθε φορά που τρώμε να πετάμε τη συσκευασία του φαγητού μας.

εικόνα Viber 2024 05 18 01 07 38 677

Από την αρχή σχεδόν της σχολικής χρονιάς ξεκινήσαμε τη δράση του Σαλατούλη και της Τυρένιας. Η δράση έγινε με αφορμή την άρνηση κάποιων παιδιών να τρώνε σαλάτα ή τυρί συνοδευτικά με το μεσημεριανό φαγητό. Αφού έγινε σχετική συζήτηση για τη σημαντικότητα της σαλάτας και του τυριού στο καθημερινή μας διατροφή καθιερώσαμε την απονομή των αντίστοιχων βραβείων.

Στο χώρο της κουζίνας αναρτήθηκαν οι φιγούρες του Σαλατούλη και της Τυρένιας μαζί με ονομαστικούς καταλόγους. Κάθε φορά που ένα παιδί έφερνε στο μεσημεριανό γεύμα σαλάτα ή τυρί έπαιρνε αστεράκι επιβράβευσης στον αντίστοιχο κατάλογο. Το παιδί που συμπλήρωνε όλη τη γραμμή με αστεράκια έφευγε με το αντίστοιχο βραβείο. Η συγκεκριμένη δράση είχε μεγάλη αποτελεσματικότητα γιατί σιγά σιγά παρακινήθηκαν πολλά παιδιά και έβαλαν στο διαιτολόγιο τους και τη σαλάτα και το τυρί.

Μετά από αυτή τη δράση προσκαλέσαμε στο σχολείο μας την παιδίατρο κα Ελένη Λαζαρίδου να μιλήσει στους γονείς για την διατροφική αξία των τροφών και το απαραίτητο διαιτολόγιο στη νηπιακή ηλικία.

Στη συνέχεια και σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς κάναμε αφιέρωμα σε ένα χαρακτηριστικό φρούτο της περιοχής μας, της Έδεσσας, το μήλο.

Ζητήσαμε από τα παιδιά τον Οκτώβριο να φέρουν φθινοπωρινά φρούτα για να κάνουμε μία φρουτοσαλάτα.

εικόνα Viber 2024 05 18 01 07 38 355

Ξεχωρίσαμε τα μήλα και παρατηρήσαμε τις ποικιλίες τους, το χρώμα τους αλλά και το εσωτερικό τους. Δοκιμάσαμε τη ξεχωριστή γεύση κάθε ποικιλίας και προσθέσαμε τα μήλα στη φρουτοσαλάτα μας.

Στη συνέχεια συγκεντρώσαμε μήλα και τα χρησιμοποιήσαμε ως μονάδα μέτρησης του ύψους μας.

εικόνα Viber 2024 05 18 01 07 38 310

Μετρούσαμε τα μήλα και καταγράφαμε το ύψος κάθε παιδιού. Στο τέλος κάναμε τις συγκρίσεις ύψους.

Στα πλαίσια της παιδικής λογοτεχνίας ασχοληθήκαμε με το παραμύθι ΄΄Η Χιονάτη και οι 7 νάνοι. Αφού το διαβάσαμε και ζωγραφίσαμε, στη συνέχεια δραματοποιήσαμε το παραμύθι παίρνοντας αντίστοιχους ρόλους. Μετά τη δραματοποίηση παίξαμε κουκλοθέατρο αναπαριστώντας το παραμύθι.

εικόνα Viber 2024 05 18 01 07 38 735

Στα πλαίσια της μουσικής εκπαίδευσης μάθαμε να τραγουδάμε και να χορεύουμε το παραδοσιακό τραγούδι μήλο μου κόκκινο ροιδοβαμμένο΄΄.

Στα πλαίσια των εικαστικών κάναμε διάφορες κατασκευές με διαφορετικές τεχνικές.

εικόνα Viber 2024 05 18 01 07 38 253

εικόνα Viber 2024 05 18 01 07 38 402

εικόνα Viber 2024 05 18 01 07 38 463

Μία άλλη δραστηριότητα που υλοποιήσαμε ήταν η παρασκευή μηλόπιτας. Με την βοήθεια των παιδιών φτιάξαμε μηλόπιτα από την οποία κεραστήκαμε και κεράσαμε και τους γονείς.

εικόνα Viber 2024 05 18 01 07 38 797

Στη συνέχεια πραγματοποιήσαμε την Ημέρα Γευστικής Δοκιμής του μήλου.

Στη δραστηριότητα αυτή ζητήσαμε και τη βοήθεια των γονέων. Θα έπρεπε κάθε παιδάκι στο σπίτι του με τους γονείς του να φτιάξει μια παρασκευή από μήλο και να το φέρει στο σχολείο όπου θα δοκιμάζαμε όλοι κάθε παρασκευή.

εικόνα Viber 2024 05 18 01 07 38 195

Τα πλαίσια της καλλιέργειας των εικαστικών, γλωσσικών και μαθηματικών δεξιοτήτων δημιουργήσαμε ένα άλμπουμ για κάθε παιδί μέσα στο οποίο υπήρχαν φύλλα εργασίας γλώσσας, (πχ παροιμίες κλπ)  μαθηματικών(πχ μεγέθη κλπ) και εικαστικές δημιουργίες (πχ ψηφιδωτό κλπ)που αφορούσαν στο μήλο. Το άλμπουμ αφού φιλοτεχνήθηκε από τους μαθητές το πήραν στο σπίτι τους.

εικόνα Viber 2024 05 18 01 52 37 940

Στα πλαίσια ανάπτυξης του γραπτού και προφορικού λόγου δημιουργήσαμε το ΄΄Μηλοβιβλίο΄΄ το οποίο ήταν ένα βιβλίο σπιράλ που περιείχε μέσα 2 σελίδες με το όνομα κάθε παιδιού. Κάθε παιδί έπαιρνε το βιβλίο το Σαββατοκύριακο στο σπίτι του και καλούνταν με τη βοήθεια των γονέων να συμπληρώσει τις σελίδες που αντιστοιχούσαν στο όνομα του.

Στο βιβλίο υπήρχαν οδηγίες για τον τρόπο που θα δούλευαν. Δίνονταν κάποιες επιλογές όπως ζωγραφική, γραφή ποιημάτων και τραγουδιών, ιστορίες που αφορούσαν στο μήλο, κατασκευές (φλατ) κλπ , συνταγές και ότι άλλο τους επέτρεπε η φαντασία τους που θα είχε σχέση με το μήλο. Κάθε Δευτέρα το παιδάκι επέστρεφε το ΄΄Μηλοβιβλίο΄΄ στο σχολείο και παρουσίαζε στην ολομέλεια τη δουλειά (τις σελίδες)που έκανε στο σπίτι.

εικόνα Viber 2024 05 18 01 07 38 624

εικόνα Viber 2024 05 18 01 07 38 144

Τέλος  αποφασίσαμε η τελική γιορτή μας να αφορά την υγιεινή διατροφή και έτσι θα πραγματοποιήσουμε την ΦΡΟΥΤΟΠΟΛΗ!!!

 

Νηπιαγωγείο Διδύμων

Το Νηπιαγωγείο Διδύμων συμμετείχε τη φετινή σχολική χρονιά 2023-2024 στο Σχολικό Δίκτυο Δράσης “Ταπερίστας”.

Μέσα από το πρόγραμμα αυτό δόθηκε η ευκαιρία στους/στις μαθητές/-τριες μας να εμπλακούν σε βιωματικές ατομικές ή ομαδικές δραστηριότητες, να συνεργαστούν και να γνωρίσουν πολλά!

Βασικοί στόχοι μας ήταν να γνωρίσουν τα παιδιά την υγιεινή διατροφή και τη συμβολή της στην υγεία μας, να υιοθετήσουν τη βιώσιμη διατροφή, να γνωρίσουν και να προτιμούν προϊόντα του τόπου μας, να ευαισθητοποιηθούν σχετικά με τη μείωση της παραγωγής των απορριμμάτων, να προσεγγίσουν την έννοια των τροφοχιλιομέτρων.

Ενδεικτικές δράσεις στις οποίες συμμετείχαν τα παιδιά:

ΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ 1  ΤΟΠΙΚΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑΤΟ ΔΕΚΑΤΙΑΝΟ ΠΟΥ ΠΡΟΤΙΜΩ  ΥΓΙΕΙΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΥΓΙΕΣ ΣΩΜΑ ΥΓΙΕΙΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΟΥ ΠΡΟΤΙΜΩ ΤΡΟΦΟΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ ΗΜΕΡΑ ΔΕΚΑΤΙΑΝΟΥ

Η συμμετοχή των παιδιών στις δράσεις ήταν ένα όμορφο ταξίδι γεμάτος γνώσεις, εμπειρίες και συναισθήματα! Ευχαριστούμε “Ταπερίστας”!

Νηπιαγωγείο Στουρναραίικων

Το νηπιαγωγείο Στουρναραίικων, ένα μικρό Νηπιαγωγείο των μόλις δυο μαθητών, συμμετείχε στο πρόγραμμα ΤΑΠΕΡΙΣΤΑΣ 2023-2024. Τα παιδιά ,μέσα από ποικίλες βιωματικές δραστηριότητες, ήρθαν σε επαφή με το θέμα της υγιεινής διατροφής και ασκήθηκαν σε νέες συνήθειες, όσον αφορά στην ποιότητα του δεκατιανού τους αλλά και όχι μόνο. Στην αρχή του προγράμματος ,οι γονείς συμπλήρωσαν μια φόρμα ,στην οποία κατέγραψαν τις μέχρι τώρα διατροφικές συνήθειες των ίδιων αλλά και των παιδιών τους. Αυτή η φόρμα συμπληρώθηκε εκ νέου ,με την ολοκλήρωση του προγράμματος. Κατά τη διάρκεια του προγράμματος ,αρωγοί στην προσπάθειά μας υπήρξαν και ειδικοί επιστήμονες ,όπως διατροφολόγος ,που επισκέφθηκε το σχολείο μας και έκανε μια ενδιαφέρουσα παρουσίαση σε μαθητές και γονείς αλλά και ο φαρμακοποιός του χωριού που μίλησε στα παιδιά για την αξία των βιταμινών.. Μέσα στο χώρο του νηπιαγωγείου παρασκευάσαμε παραδοσιακά εδέσματα ,όπως μια πίτα .Η πίτα παρασκευάστηκε από μητέρα  μαθητή και με αφορμή αυτή τη δράση ,έγιναν αναφορές στη σύνδεση του πολιτισμού και της παράδοσης με την διατροφή. Τα παιδιά, μέσω δραστηριοτήτων ,έκανα κατηγοριοποιήσεις τροφών πχ Υγιεινές -Ανθυγιεινές , παρακολούθησαν σχετικά videos και παρουσιάσεις ,έμαθαν τραγούδια ,άκουσαν σχετικές αφηγήσεις ιστοριών με θέμα τη σωστή διατροφή ,επιδόθηκαν σε εικαστικές δημιουργίες με θέμα τη διατροφή και τέλος καθιέρωσαν την ημέρα πέμπτη ,ως ημέρα των φρούτων και συμπλήρωσαν σχετικά φύλλα εργασίας. Παρακάτω παρατίθενται ορισμένες  ενδεικτικές φωτογραφίες από τις δράσεις μας.

 

ΠΕΜΠΤΗ ,ΗΜΕΡΑ ΤΩΝ ΦΡΟΥΤΩΝ

IMG 20231030 102710

IMG 20240424 102033IMG 20240424 101423IMG 20240424 1012531714796516500                                                                                                                            ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝ ΜΕ ΠΛΑΣΤΕΛΙΝΕΣ ΥΓΙΕΙΝΑ ΠΙΑΤΑ

IMG 20240228 090935IMG 20240228 093104IMG 20240228 094713

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΠΙΤΑΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ ΜΕ ΤΗ ΔΑΤΡΟΦΗ

IMG 20240319 102331 IMG 20221204 125310

 

ΣΤΟΜΑΤΙΚΗ ΥΓΙΕΙΝΗ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

IMG 20240222 111643  IMG 20240222 122152    IMG 20240222 122936

ΟΜΑΔΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΥΓΙΕΙΝΩΝ ΚΑ ΑΝΘΥΓΙΕΙΝΩΝ ΤΡΟΦΩΝ

IMG 20240424 115955 IMG 20240424 115929

ΟΜΑΔΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

IMG 20240424 115934IMG 20240209 112902 1 IMG 20240209 112341  IMG 20240209 113943 1714800720604  IMG 20240215 111530

Η ΑΒ ΤΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

1714802237742  1714802255140

Φύλλα Εργασίας

IMG 20240504 090809  IMG 20240504 090843 IMG 20240504 090911 IMG 20240504 085924 IMG 20240504 085944

 

 

 

16ο Νηπιαγωγείο Καλαμαριάς

Τα 2 τμήματα του νηπιαγωγείου μας συμμετείχαν στο Δίκτυο “Ταπερίστας” το σχολικό έτος 2023-24 σε συνδυασμό με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων για την υγιεινή διατροφή, στην θεματική “Ζω καλύτερα- Ευ ζην”, υλοποιώντας το πρόγραμμα “Διατροφή για μια καλή ζωή”.

Στόχοι μας να γνωρίσουν τα παιδιά την υγιεινή διατροφή και τη συμβολή της στην υγείας μας, υιοθετώντας μια κουλτούρα υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής,  αναδεικνύοντας την αξία του σπιτικού φαγητού αλλά και τη συμπεριφορά του συνετού καταναλωτή, που μειώνει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των τροφής.

Ενδεικτικά κάποιες από τις δράσεις των τμημάτων μας είναι οι παρακάτω:

3 1

439832153 321782877364615 3200288318299221461 n

Δημιουργουμε τη διατροφικη πυραμιδα της ταξησ440048724 952925289658982 3931195524266206813 n

2 2

6 1440012637 907429747735065 7237554319917847399 n

439324519 783819290351394 5575866341053178819 n4 1

439672688 835644098384213 5877662298393607062 n439259508 955242482881778 4006780761743798078 n5 1

Η βιωματική μάθηση μας οδήγησε στη δημιουργία, την ανακαλυπτική μάθηση και τη χαρά!!!

Σε ευχαριστούμε “Ταπερίστας”!!!