Ψηφίσθηκε τις τελευταίες ημέρες πριν κλείσει η Βουλή άλλη μία διάταξη που αφορά τους όρους υπό τους οποίους οι εκπαιδευτικοί και εν γένει οι δημόσιοι υπάλληλοι παρέχουν τις υπηρεσίες τους, σε όλους ανεξαιρέτως τους φορείς υλοποίησης έργων του ΕΣΠΑ.
Με τη διάταξη, δηλαδή, αποσαφηνίζεται και ρυθμίζεται ενιαία, χωρίς εξαιρέσεις, η νομική φύση του τρόπου παροχής υπηρεσιών στα έργα ΕΣΠΑ, παραπέμποντας στις ισχύουσες διατάξεις του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα, καταργώντας διατάξεις που επέβαλαν πρόσθετες διαδικαστικές διατυπώσεις (με δεδομένο τον ήδη αυστηρό έλεγχο που επιβάλει το άρθρο 31 του Ν.3528/2007).
Κατά συνέπεια σε όλα τα έργα του ΕΣΠΑ, δυνάμει της συγκεκριμένης διάταξης (άρθρου 58 παρ. 9 του Ν.4075/2012) -που είναι πλέον η μόνη ισχύουσα διάταξη για το ζήτημα- για την παροχή υπηρεσιών από εκπαιδευτικούς και δημοσίους υπαλλήλους συνάπτεται σύμβαση ιδιωτικού δικαίου (για ιδιωτικό έργο) με τον εκάστοτε Φορέα Υλοποίησης, για την οποία μόνη προϋπόθεση είναι να έχει ακολουθηθεί η διαδικασία του άρθρου 31 του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα, Ν.3528/2007 (άδεια υπηρεσιακού συμβουλίου). Ισχύουν οι συνταγματικά οριζόμενοι περιορισμοί στα όρια αμοιβών δημοσίων υπαλλήλων στο πλαίσιο ιδιωτικού έργου και όχι άλλοι περιορισμοί.
Σημειώνεται ότι η ρύθμιση αφορά δημοσίους υπαλλήλους και όχι καθηγητές (ή λέκτορες) ΑΕΙ για τους οποίους ισχύουν οι ειδικότερες διατάξεις που ρυθμίζουν το καθεστώς τους. Άλλωστε ούτε και οι καταργηθείσες διατάξεις του Ν.3966/2011 (Α 118) αφορούσαν καθηγητές ΑΕΙ (που ρυθμίζονταν από τις ειδικότερες περί αυτών διατάξεις) αλλά μόνο δημοσίους υπαλλήλους.
Πρόκειται για τη διάταξη της παραγράφου 9 του άρθρου 58 του πρόσφατου νόμου Υπουργείου Εργασίας 4075/2012 «Κανονισμός ΙΚΑ ΕΤΑΜ και άλλες διατάξεις» (Α 85), στο οποίο ορίζεται ότι: «Στο πλαίσιο του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς 2007−2013 (Ε.Σ.Π.Α.) και ιδίως στις συγχρηματοδοτούμενες πράξεις του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου η παροχή υπηρεσιών από εκπαιδευτικούς και δημοσίους υπαλλήλους προς όλους ανεξαιρέτως τους φορείς υλοποίησης συγχρηματοδοτούμενων πράξεων γίνεται κατά τους όρους του άρθρου 31 του Ν.3528/2007 (Α 26), ως ιδιωτικό έργο. Οι διατάξεις των παραγράφων 1 έως 5 του άρθρου 55 του Ν.3966/2011 (Α 118) όπως και οι εκδοθείσες κατ’εξουσιοδότηση αυτών διοικητικές πράξεις καταργούνται αναδρομικά από το χρόνο ισχύος τους.»
Για την αιτιολόγηση της διάταξης αυτής αναφέρεται ότι:
Στο πλαίσιο των συγχρηματοδοτούμενων έργων, πάγια από τις προηγούμενες προγραμματικές περιόδους Β’ και Γ’ ΚΠΣ και έως σήμερα, στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007 -2013 και ιδίως στις Πράξεις του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, η παροχή υπηρεσιών από δημοσίους υπαλλήλους στο πλαίσιο συγχρηματοδοτούμενων έργων γίνεται ως ιδιωτικό έργο υπό τους όρους και τους περιορισμούς του άρθρου 31 του Ν.3528/2007 («Κύρωση του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ.» – Α 26). Για να χορηγηθεί άδεια παροχής ιδιωτικού έργου σε δημόσιο υπάλληλο από το αρμόδιο Υπηρεσιακό Συμβούλιο καθορίζονται περιοριστικοί χρονικοί και οικονομικοί όροι. Οι διατάξεις 1-5 του άρθρου 55 του Ν.3966/2011 (Α 118) που ρύθμισαν αποσπασματικά επιμέρους κατηγορίες παροχής ιδιωτικού έργου από δημοσίους υπαλλήλους (εκπαιδευτικούς και άλλους) προβλέποντας επιπρόσθετους περιορισμούς και ελέγχους, αποδείχθηκε στην πράξη ότι προκάλεσαν υπέρμετρες καθυστερήσεις και προκάλεσαν εντέλει μεγάλη ανασφάλεια δικαίου, υπονομεύοντας την ταχύτητα παραγωγής των έργων του ΕΣΠΑ, σε αντίθεση με την ισχύουσα στο ΕΣΠΑ αρχή της «γρήγορης παραγωγής έργων» (όπως προβλέπεται ρητά Ν 3845/2010 Παρ. ΙΙΙ – Ελλάδα, Μνημόνιο Οικονομικής και Χρηματοπιστωτικής Πολιτικής, ΙΙΙ Οικονομικές Πολιτικές, Γ. Διαρθρωτικές Πολιτικές) που επιβάλει ταυτόχρονα σαφήνεια θεσμικού πλαισίου και ευελιξία διαδικασιών.
Για το λόγο αυτό, με την διάταξη ορίζεται ρητά – για να επιτευχθεί ασφάλεια δικαίου – το ενιαίο καθεστώς παροχής υπηρεσιών για όλες τις πράξεις ΕΣΠΑ και προς όλους ανεξαιρέτως τους φορείς υλοποίησης από δημοσίους υπαλλήλους (αλλά και ο τρόπος ελέγχου των όρων παροχής υπηρεσιών σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 31 του Ν. 3528/2007) και καταργούνται αναδρομικά οι εντέλει αποσπασματικές και αναποτελεσματικές ρυθμίσεις των διατάξεων 1-5 του άρθρου 55 του Ν.3966/2011 και δεδομένης της αναδρομικής κατάργησης και οι κατ’εξουσιοδότηση εκδοθείσες διοικητικές πράξεις.
Πηγή: esos