ΨΗΦΙΣΜΑ
Έκτακτης Γενικής Συνέλευσης ΣΕΠΕ Κέρκυρας 15/2/2012
ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΙΣ – ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
Η Έκτακτη Γενική Συνέλευση του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Α΄/Θμιας Εκπαίδευσης Κέρκυρας καταδικάζει την πολιτική επιλογή της κυβέρνησης και του Υπουργείου Παιδείας για το νέο κύκλο συγχωνεύσεων – καταργήσεων σχολείων, οι οποίος βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και στην Κέρκυρα, στα πλαίσια των αντιλαϊκών, αντεργατικών και αντιεκπαιδευτικών μέτρων που εφαρμόζονται. Με συνοπτικές διαδικασίες η Κυβέρνηση προσπαθεί να εξαφανίσει δεκάδες σχολεία, τόσο στην περιφέρεια, όσο και στα αστικά κέντρα.
Δεν τηρούν ούτε τα προσχήματα!
Αν πέρσι ο πρώτος κύκλος συγχωνεύσεων προωθήθηκε επικοινωνιακά με τάχα παιδαγωγικά κριτήρια και δήθεν για το καλό των μαθητών ο φετινός πετά από πάνω του το μανδύα μιας οποιασδήποτε παιδαγωγικής λογικής. Τα κριτήρια συγχώνευσης είναι:
α) Η δυνατότητα ανάπτυξης αιθουσών (και όχι η ύπαρξή τους! – δηλαδή μιλά ανοιχτά για προκάτ που θα στοιβαχτούν μαθητές!)
β) Προβλέπονται συγχωνεύσεις ακόμα και για δυσπρόσιτες περιοχές (που δεν προβλεπόταν πέρσι) αρκεί να μην υπερβαίνει τη μισή ώρα ο χρόνος μετακίνησης των μαθητών(!) και μάλιστα χωρίς περιορισμό χιλιομέτρων.
γ) Ένωση συστεγαζόμενων χωρίς κανένα κριτήριο (και άσχετα από αριθμό μαθητών). Θέλουν να δημιουργήσουν σχολεία εκπαιδευτικά εργοστάσια σε μέγεθος και περιεχόμενο όπου οι εργαζόμενοι εκπαιδευτικοί θα διαγκωνίζονται για τις λιγότερες θέσεις εργασίας ο ένας εναντίον του άλλου. Θα υλοποιηθεί και με αυτό τον τρόπο η κατάργηση οργανικών θέσεων και η πρώτη φάση του περάσματος των σχολείων στους καλλικρατικούς δήμους, όχι μόνο με τη νεκρή τους μορφή ( κτήρια –κονδύλια από τον προϋπολογισμό) αλλά και με τη ζωντανή τους μορφή (εκπαιδευτικοί – μαθητές ). Το κράτος θα παραδώσει σχετικά σύντομα τα σχολεία στους Δήμους με το λιγότερο δυνατό προσωπικό και τους χαμηλότερους μισθούς και θα απαλλαγεί από την πρόσληψη και την πληρωμή τους.
Δηλώνουμε ότι είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι με τις αποφασισμένες καταργήσεις – συγχωνεύσεις σχολείων, συμπτύξεις τμημάτων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Θεωρούμε ότι η υλοποίηση μιας τέτοιας απόφασης που επιχειρείται με την ενεργό συμμετοχή των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, θα έχει δραματικές συνέπειες στη μόρφωση των παιδιών μας και στη μελλοντική τους εκπαιδευτική διαδρομή. Το αποτέλεσμα αυτών των επιλογών, θα σημάνει την όξυνση των ταξικών φραγμών στην εκπαίδευση, λιγότερα σχολεία, λιγότερες δαπάνες, μεγαλύτερα, απρόσωπα σχολεία και τμήματα μαθητών – περισσότερα μαθησιακά ελλείμματα, εξαφανισμένους αντισταθμιστικούς – υποστηρικτικούς θεσμούς, λιγότερους εκπαιδευτικούς. Επιπλέον δημιουργείται μια τεραστίων διαστάσεων συγκεντροποίηση και ασφυκτικός έλεγχος ώστε τίποτα απολύτως να μην μπορεί να ξεφύγει από τις βασικές κρατικές επιταγές. Οι μεγάλες «αυτόνομες» αποκεντρωμένες σχολικές μονάδες αποτελούν προϋπόθεση για την εφαρμογή των «ευέλικτων» και διαφοροποιημένων περιφερειακών προγραμμάτων και τη μετέπειτα απρόσκοπτη λειτουργία της ιδιωτικής πρωτοβουλίας μέσα στην δημόσια εκπαίδευση.
Τα μέτρα αυτά στην ουσία δεν έχουν καμιά σχέση με παιδαγωγικά και μαθησιακά κριτήρια, παρά μόνο εξυπηρετούν μια σκληρή λογιστική λογική που με πρόσχημα τους στόχους του Μνημονίου και της Τρόικας, επιβάλλουν τη δραστική μείωση των κοινωνικών δαπανών και τελικά οδηγούν σε δραματικές περικοπές των κρατικών δαπανών και για την παιδεία. Η σκληρή αυτή λιτότητα θα οδηγήσει στην ιδιωτικοποίηση των λειτουργιών της, θα δημιουργήσει το «φθηνό και ευέλικτο» σχολείο.
Τα σχολεία δεν είναι δυνατό να αντιμετωπιστούν ως «προβληματικές επιχειρήσεις», με την λογική της κυριαρχίας των οικονομικών δεικτών του κέρδους και της ζημίας. Ενδεχομένως το μέλλον των παιδιών μας δε βρίσκεται στο ολιγοθέσιο σχολείο. Όμως υπάρχουν κάποιες βασικές προϋποθέσεις που αποτελούν προαπαιτούμενο για το τέλος της λειτουργίας αυτού του τύπου σχολείου:
- Να λειτουργεί ή να μπορεί να λειτουργήσει 6/θέσιο σχολείο σε απόσταση «αναπνοής».
- Η εκ των προτέρων εξασφάλιση των κατάλληλων κτηριακών υποδομών.
- Η εκ των προτέρων εξασφάλιση της ασφαλούς και δωρεάν μεταφοράς των μαθητών.
- Η εκ των προτέρων εξασφάλιση της σύμφωνης γνώμης της τοπικής κοινωνίας.
Η ύπαρξη μικρών βιώσιμων σχολικών μονάδων προϋποθέτει μια διαφορετική αντίληψη λειτουργίας αυτών των σχολείων με βάση τις ανάγκες των μαθητών και όχι αντίστροφα. Αυτά μπορούν να οργανωθούν με τέτοιο τρόπο, τόσο σε επίπεδο κτιριακής υποδομής και προσωπικού, όσο και αναλυτικού προγράμματος, ώστε να παρέχουν παιδεία υψηλού επιπέδου. Οι σχολικές μονάδες και ιδιαίτερα οι σχολικές μονάδες στις μικρές κοινωνίες δεν είναι μόνο κτήρια και συγκεκριμένοι αριθμοί εκπαιδευτικών και μαθητών. Αποτελούν ζωντανά κύτταρα πολιτισμού, με τη δική τους ιστορία και τις δικές τους ιδιαίτερες σχέσεις σύνδεσης με την τοπική κοινωνία. Το κλείσιμο των σχολικών μονάδων αποτελεί το πιο ακραίο παράδειγμα εγκατάλειψης συγκεκριμένων περιοχών και διεύρυνσης των ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων. Ζητούμενο είναι η αναβάθμιση της παρεχόμενης παιδείας και με την ίδρυση οργανικών θέσεων για εφαρμογή προγραμμάτων αντισταθμιστικής αγωγής.
Θεωρούμε ότι δεν μπορεί να υπάρξει δωρεάν και δημόσια παιδεία που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες εκπαιδευτικές και μορφωτικές ανάγκες, με περικοπές σε σχολεία, σε χρήματα και εκπαιδευτικούς.
Κάθε τέτοια προσπάθεια θα μας βρει απέναντί της. Η δυναμική αντίδραση του εκπαιδευτικού κινήματος μαζί με τους γονείς μπορεί να αποτρέψει αυτά τα σχέδια.
ΚΑΜΙΑ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΗ – ΚΑΜΙΑ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ – ΚΑΜΙΑ ΑΠΟΛΥΣΗ
Γι αυτό τώρα και από τα κάτω, μέσα από Γ.Σ., επιτροπές αγώνα και σε συνεργασία με τους συναδέλφους της δευτεροβάθμιας, την ΕΛΜΕ και τους γονείς, να πάρουμε στα χέρια μας την οργάνωση της αντίστασης ώστε να μην προχωρήσει καμιά συγχώνευση καμιά κατάργηση σχολείου στη πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
- Ο σύλλογος Π.Ε. να μπει μπροστά και να καλέσει σε σύσκεψη, ΕΛΜΕ, συλλόγους γονέων, ένωση γονέων , για αυτό το θέμα με σκοπό να υπάρξει συντονισμός δράσης και κινητοποιήσεις.
- Παράσταση διαμαρτυρίας στην περιφέρεια.
- Παρέμβαση στη ΔΕΠ του δήμου και στο δημοτικό συμβούλιο, ώστε να μην αποδεχτούν καμιά κατάργηση ή συγχώνευση σχολείων.
Από ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΡΑΜΜΟΣ on Φεβ 19, 2012 | Απάντηση
Το παρακάτω είναι απόσπασμα από την πρόταση της ΔΑΚΕ ΠΕ Κέρκυρας:
“Ενδεχομένως το μέλλον των παιδιών μας δε βρίσκεται στο ολιγοθέσιο σχολείο. Όμως υπάρχουν κάποιες βασικές προϋποθέσεις που αποτελούν προαπαιτούμενο για το τέλος της λειτουργίας αυτού του τύπου σχολείου:
Να λειτουργεί ή να μπορεί να λειτουργήσει 6/θέσιο σχολείο σε απόσταση «αναπνοής».
Η εκ των προτέρων εξασφάλιση των κατάλληλων κτηριακών υποδομών.
Η εκ των προτέρων εξασφάλιση της ασφαλούς και δωρεάν μεταφοράς των μαθητών.
Η εκ των προτέρων εξασφάλιση της σύμφωνης γνώμης της τοπικής κοινωνίας.
Ζητούμενο είναι η αναβάθμιση της παρεχόμενης παιδείας και με την ίδρυση οργανικών θέσεων για εφαρμογή προγραμμάτων αντισταθμιστικής αγωγής.