Την Τετάρτη 19 Μαρτίου μαζί με το Νηπιαγωγείο του Προφήτη Ηλία, μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί επισκεφτήκαμε το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στην Έδεσσα. Ήταν μια δράση η οποία εντάσσεται στο σχέδιο δράσης της τρέχουσας σχολικής χρονιάς: “σχέση σχολείου- οικογένειας”, αλλά και στο 3ο εργαστήριο δεξιοτήτων: “1,2,3..Ανακύκλωσε!”.
Η μίνι μπάντα των απορριμμάτων … ήταν το πρόγραμμα που παρακολουθήσαμε και μας ενθουσίασε όλους! Τα παιδιά άκουσαν ιστορίες, παρατήρησαν ανακυκλώσιμες συσκευασίες και φαντάστηκαν πως μπορούν να τις επαναχρησιμοποιήσουν. Ακόμη γνώρισαν μουσικά όργανα “διαφορετικά” από τα συνηθισμένα και τέλος, στο χώρο των καταρρακτών, έπαιξαν μουσική δίπλα στο νερό, ακολουθώντας συγκεκριμένο ρυθμό.
Η 6η Μαρτίου έχει οριστεί από το ελληνικό κράτος ως ημέρα κατά του σχολικού εκφοβισμού και κάθε είδους βίας εντός του σχολικού περιβάλλοντος και όχι μόνο. Τα σχολεία αυτές τις μέρες πραγματοποιούν δράσεις, ώστε να γίνει αντιληπτό στους μαθητές τι σημαίνει εκφοβισμός και πως μπορούν να το αποτρέψουν, να το σταματήσουν και να θέσουν τα όριά τους απέναντι στους άλλους.
Το Νηπιαγωγείο μας φέτος συμμετείχε με χαρά στο 10ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ κατά της Σχολικής Βίας που πραγματοποιήθηκε στη Δράμα. Οι μικροί μαθητές μας έφτιαξαν λουλούδια με τη φράση “ΜΙΛΑ ΤΩΡΑ”, τα τοποθέτησαν στην αυλή μας και η φωτογραφία τους στάλθηκε στους υπεύθυνους του φεστιβάλ με σκοπό να προβληθεί σε ολόκληρη την επικράτεια. Το Νηπιαγωγείο Καλής ανάμεσα σε 850 περίπου σχολεία συμμετείχε στη σύμπραξη αυτή!
Ωστόσο η δράση μας δεν σταματά εδώ, καθώς με το ίδιο μήνυμα συμμετέχουμε στην εκστρατεία που διοργανώνεται κάθε χρόνο από το Χαμόγελο του Παιδιού. Τα παιδιά δεν πρέπει να σιωπούν, αλλά να μιλούν για ότι τους προβληματίζει, ότι δέχονται..είτε είναι κάποια μορφής βία, είτε όχι
STOP όχι στη βία…ήταν η δική μας ατομική κατασκευή!
Η άνοιξη ήρθε και μας γέμισε χαρά και καλή διάθεση! Ο καιρός άλλαξε και ο ήλιος πλημμύρισε την αυλή του σχολείου μας! Τα παιδιά πλέον χαίρονται το διάλειμμά τους, αλλά και οποιαδήποτε δραστηριότητα πραγματοποιείται έξω.
Ποιος είναι όμως ο Μάρτης;
Ο πρώτος μήνας της άνοιξης…όμως τι πραγματικά συμβαίνει; Τι λέει ο μύθος;
…έτσι λοιπόν που κάθε φορά ο Μάρτης βλέπει την άσχημη γυναίκα του κλαίει και ο καιρός είναι βροχερός. Όταν δεν την βλέπει, γελάει και ο καιρός είναι ηλιόλουστος!
Τα παιδιά έφτιαξαν τον Μάρτη με τα δύο του πρόσωπα
Μιλήσαμε για τα φρούτα της άνοιξης, τις δραστηριότητες που κάνουν οι άνθρωποι, αλλά και τα ζώα τους ανοιξιάτικους μήνες
Παρατηρήσαμε εικόνες με το χαρακτηριστικό δέντρο που ανθίζει την άνοιξη, την αμυγδαλιά
Και τα παιδιά κατασκεύασαν τις δικές τους
Μάθαμε για το “μαρτάκι” και ακούσαμε τα χελιδονίσματα
Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων έφερε στα παιδιά μαρτάκια και κεράσματα
Τέλος, αυτή την πρώτη εβδομάδα της άνοιξης ασχοληθήκαμε με την Σαρακοστή, τα νηστίσιμα και αρτύσιμα φαγητά και το παλιό έθιμο της “κυράς Σαρακοστής”, κατά το οποίο κόβουμε ένα πόδι κάθε βδομάδα, μετρώντας έτσι τις μέρες μέχρι την Κυριακή του Πάσχα
Οι Απόκριες έφτασαν και τα παιδιά αρχικά γνώρισαν τα ήθη και έθιμα άλλων περιοχών της Ελλάδας, πέρα από αυτά του τόπου τους
Τα παιδιά αντάλλαξαν απόψεις για τις αγαπημένες αποκριάτικες στολές, για την διακόσμηση της τάξης μας αλλά και τα πάρτι που είχαν προγραμματίσει! Η αγαπημένη τους περίοδο ήταν εδώ και την εκμεταλλεύτηκαν στο μέγιστο! Χορός, παιχνίδι, τραγούδι και κατασκευές είχαν την τιμητική τους…
Το δεύτερο εργαστήριο δεξιοτήτων με τίτλο “Αξίες Ζωής στην Εκπαίδευση” από το Κέντρο “ΟΡΑΜΑ” ολοκληρώθηκε. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα εφαρμόζεται σε πολλές χώρες με σκοπό την μείωση της επιθετικότητας και την προώθηση του σεβασμού των παιδιών στον εαυτό τους, στους άλλους αλλά και στο περιβάλλον. Στο σχολείο μας, αποφασίσαμε να δουλέψουμε πάνω στις τρεις (από τις εννιά αξίες), την αξία της ειρήνης, την αξία του σεβασμού και την αξία της αγάπης.
Ξεκινήσαμε με την αξία της ειρήνης. Οι ασκήσεις συγκέντρωσης και φαντασίας κυριάρχησαν. Τα παιδιά με κλειστά μάτια φαντάστηκαν έναν ειρηνικό κόσμο, έναν κόσμο συνομηλίκων και άκουσαν την ιστορία του Άστρου!
Κάθε φορά που τα παιδιά ήθελαν να ηρεμίσουν και πριν αρχίσουμε τις ασκήσεις συγκέντρωσης ακούμε το τραγούδι “Ειρήνη”, του Β. Παπακωνσταντίνου
Τα χεράκια δεν χτυπάνε…τα χεράκια αγαπάνε
Τελειώνοντας την αξία της ειρήνης, φτιάξαμε στην τάξη μας τη “γωνιά επίλυσης συγκρούσεων”. Πρόκειται για το μέρος, όπου τα παιδιά, τα οποία είχαν μια αντιπαράθεση, θα κάθονται να λύσουν το πρόβλημά τους μόνοι τους με κάποια συγκεκριμένα βήματα:
-Στοπ, δεν μου αρέσει να….. Νιώθω….
Θα ήθελα να …….
-Τι προτείνεις να κάνουμε γι αυτό;
Τα παραπάνω βήματα οπτικοποιήθηκαν για να γίνονται πιο κατανοητά στα παιδιά. Στη γωνιά αυτή υπάρχει και το “μαξιλάρι της ειρήνης” για όποιον το χρειάζεται
Τέλος μία άλλη τεχνική που ακολουθήσαμε για την μείωση επιθετικών συμπεριφορών βασίστηκε στις αρχές του συμπεριφορισμού. Έτσι, χρησιμοποιήσαμε θετικούς ενισχυτές (αυτοκόλλητα) για την επιβράβευση των παιδιών.
Ακολουθεί η αξία του σεβασμού με τον καθρέφτη. Σε ένα κουτί τοποθετήσαμε έναν καθρέφτη και ζητήσαμε από το κάθε παιδί να ανοίξει το κουτί κοιτάζοντας το “μοναδικό και πολύτιμο” που υπάρχει μέσα.
Σεβασμός είναι: είμαι μοναδικός και πολύτιμος και καταλαβαίνω ότι και οι άλλοι είναι μοναδικοί και πολύτιμοι
Τι με κάνει χαρούμενο…τι με κάνει λυπημένο….
Τα παιδιά άκουσαν την ιστορία της Λίλης της λεοπάρδαλης, η οποία ήταν διαφορετική από τις υπόλοιπες και ο Λένι, ο φίλος της προσπαθούσε να της μάθει την αξία του “αυτοσεβασμού”. Συζητώντας την νέα έννοια και την σημασία της στην παρεούλα, τα παιδιά είπαν διάφορα παραδείγματα σεβασμού και αυτοσεβασμού και έπειτα ζωγράφισαν την ιστορία
Τα παιδιά μετά κλήθηκαν να πουν τα δικά τους χαρακτηριστικά που τους κάνουν μοναδικούς και πολύτιμους και ζωγράφισαν τον εαυτό τους
Προσπαθήσαμε να γράψουμε ένα ποίημα όλοι μαζί
Ακολούθησε ένα επιδαπέδιο παιχνίδι, “το δάσος του σεβασμού”, στο οποίο υπάρχουν κατεστραμμένα δέντρα (ξύλινα τουβλάκια) και για να γίνουν πάλι πράσινα και υγιή, το κάθε παιδί πρέπει να πει μια πράξη που δείχνει σεβασμό και να αντικαταστήσει το τουβλάκι. Έτσι το δάσος θα πρασινίσει πάλι!
Παραδείγματα σεβασμού- δίνω κάτι με σέβασμό
Δίνω κάτι χωρίς σεβασμό
Τι βλέπω; Τι μου αρέσει; Τι πρόκειται να κάνω; Πως θα δίνω αντικείμενα με σεβασμό;
Τα νήπια παρατήρησαν και εξέφρασαν τα συναισθήματά τους για τα παραπάνω παραδείγματα.
Η αξία του σεβασμού ολοκληρώθηκε με τις κορώνες του σεβασμού: τα παιδιά έφτιαξαν κορώνες, τις διακόσμησαν και χόρεψαν με αυτές!
Η αξία της αγάπης:
Τι είναι η αγάπη;
Πότε νιώθουμε αγάπη;
Ποιους αγαπάμε και γιατί;
…ήταν μερικά από τα ερωτήματα που μας προβλημάτισαν και προσπαθήσαμε να απαντήσουμε στην παρεούλα μας!
Διαβάσαμε παραμύθια για την αγάπη
Τα παιδιά προσπάθησαν να γράψουν την λέξη “ΑΓΑΠΗ” και να ζωγραφίσουν πράξεις που δείχνουν αγάπη
Έλυσαν λαβύρινθους
και αποτύπωσαν καρδούλες με τυπώματα στις αντίστοιχες ποσότητες των αριθμών
Στη συνέχεια διαβάσαμε την ιστορία “Ο ωκεανός της αγάπης” μέσα από το πρόγραμμα “ΑΞΙΕΣ ΖΩΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ” και το δραματοποιήσαμε. Τα παιδιά ανέπτυξαν τον προφορικό τους λόγο, τη φαντασία τους και συμμετείχαν σε διαδικασίες διαλόγου
Φτιάξαμε τα δικά μας σφουγγαράκια αγάπης, από σφουγγάρια πιάτων που έφεραν από το σπίτι τους
έπαιξαν με αυτά δημιουργώντας υποθετικά σενάρια, π.χ. όταν ένα σφουγγαράκι ένιωθε λυπημένο…τα υπόλοιπα έτρεχαν κοντά του και “στράγγιζαν” την αγάπη που είχαν μέσα τους για να του τη δώσουν!
Τελειώνοντας κάθε αξία ζωής, οι γονείς έπαιρναν ένα ενημερωτικό φυλλάδιο με προτεινόμενες ασκήσεις για το σπίτι (συζήτηση, επίλυση διαφωνιών ..κλπ)
Στις 3 Φεβρουαρίου στις 5 το απόγευμα πραγματοποιήθηκε ένα εργαστήριο γονέων σε συνεργασία με το Νηπιαγωγείο του Προφήτη Ηλία. Η κ. Ιωακειμίδου Μαρία, κοινωνιολόγος, μίλησε στους γονείς για τις σχέσεις νηπίων και οικογένειας στα πλαίσια του σχεδίου δράσης της χρονιάς που διανύουμε, απάντησε στις ερωτήσεις τους και συζήτησαν μαζί όλους τους προβληματισμούς τους
Ευχαριστούμε πολύ το Κέντρο Πρόληψης και προαγωγής ψυχικής υγείας “ΟΡΑΜΑ” που στηρίζει κάθε προσπάθειά μας!
Κάθε χρόνο στις 30 Ιανουαρίου, η εκκλησία μας τιμά τους Τρεις Ιεράρχες, τους προστάτες των γραμμάτων και της παιδείας. Τους γνωρίσαμε και ακούσαμε με μεγάλη προσοχή τις ιστορίες τους
Τα παιδιά ζωγράφισαν και προσπάθησαν να ενώσουν τις τελείες για να σχηματιστούν οι λέξεις “ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ”
Την Τρίτη 21/1/2025 πραγματοποιήθηκε μία διδακτική αλλά και ψυχαγωγική επίσκεψη στην Έδεσσα σε συνεργασία με το Νηπιαγωγείο του Προφήτη Ηλία. Αρχικά παρακολουθήσαμε την θεατρική παράσταση “Πινόκιο” από το Εδεσσαΐκό Θέατρο. Σκηνικά, κοστούμια και μουσική εντυπωσίασαν τους μικρούς μαθητές μας!
Στη συνέχεια, με την πολύτιμη βοήθεια των γονέων επισκεφτήκαμε το Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα. Εκεί, παιδιά και συνοδοί ακούσαμε λίγα λόγια για την ιστορία του Αγώνα των Μακεδονομάχων από την κυρία Βάσω Βουλγαράκη, νηπιαγωγό του Νηπιαγωγείου του Προφήτη Ηλία και την ευχαριστούμε πολύ για τις πληροφορίες και τις κατανοητές περιγραφές της!
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.ΕντάξειΔιαβάστε περισσότεραΜη αποδοχή