Η Ταυτότητά μου

Παιχνίδια με το όνομα μας και το αρχικό γράμμα του ονόματός μας, αναγνώριση του ονόματός μας ανάμεσα από τα ονόματα των φίλων μας, ο τροχός του ποιος είμαι εγώ, ζωγραφιές και ψυχοκινητικά παιχνίδια ήταν μερικές από τις δαστηριότητες που κάναμε αυτόν τον καιρό μαζί με τα παιδιά.

  1. Ψυχοκινητικό παιχνίδι με το αρχικό γράμμα του ονόματός μου

2. Μαθαίνω ταύτιση αξιοποιώντας τ’ όνομά μου

3. Παίζω γκόλφ με το αρχικό γράμμα του ονόματός μου

Το γράμμα Γ, όπως Γεωργία

Το γράμμα Μ, όπως Μαρίνος

4. Ομαδική κατασκευή ¨Ηλιος” με τα ονόματά μας

5. Ζωγραφίζω τον ευατό μου

6. Κολάζ το αρχικό γράμμα του ονόματός μου

7. Παιχνίδι με το όνομά μας

8. Μαθαίνω πως τ’ όνομα μου γράφεται με μικρά και κεφαλαία γράμματα

9. Γράφω τ’ όνομά μου με καπάκια

10. Μαθαίνω τις συλλαβές του ονόματός μου

11. Αν τ’ όνομά μου είχε χρώμα θα ήταν

12. Γράφω όπως μπορώ τ’ όνομά μου

13. Ψυχοκινητικά παιχνίδια

14. Ο τροχός (Οι μαθητές απαντούν σε ερωτήσεις για να δώσουν περισσότερες πληροφορίες για τον εαυτό τους)

14. Κατασκευή λεπτής κινητικότητας με ρολά υγείας

15. Σειροθέτηση – Μαθηματικά

16. Βρίσκω λέξεις από εφημερίδες και περιοδικά που να αρχίζουν με το ίδιο γράμμα του ονοόματός μου

 

Οι πρώτες μου μέρες στο νηπιαγωγείο

Παιχνίδια γνωριμίας και κοινωνικοποίησης,
 για ενίσχυση της ομάδας,
διαλέξαμε για τις πρώτες μέρες στο νηπιαγωγείο μας.
Μετά την «αγωνιώδη» πρώτη μέρα στο σχολείο για μικρούς και μεγάλους, σιγά σιγά τα νήπιά μας  προσαρμόστηκαν στη σχολική καθημερινότητα,
 με διασκεδαστικά παιχνίδια γνωριμίας, τραγούδια,κατασκευές…. όπως:
1. Αξιοποιήσαμε τη μάσκα και γυρίζαμε γύρω από τον ευατό μας με ανοιχτά χέρια. Όταν ακούγαμε τη λέξη ” stop” σταματούσαμε και με το δείκτη του χεριού μας , αφού κατεβάζαμε τη μάσκα, το παιδί που δείχναμε έπρεπε να πει το όνομά του.
2. Γνωρίσαμε νέους χαιρετισμούς (ψυχοκινητικό παιχνίδι)
3. Διαβάσαμε παραμύθι στη τάξη και στην αυλή
4. Παίξαμε παιχνίδια στην αυλή
5. Ζωγραφίσαμε και πήραμε το πρώτο μας δωράκι
6. Οι ρουτίνες της τάξης
7. Οργανωμένες ψυχοκινητικές δραστηριότητες για να δεθεί η ομάδα (παιχνίδι με το ζάρι, μουσικές καρέκλες, μάντεψε ποιος, ο καθρέφτης, παιχνίδι αξιοποιώντας το χαρτί κουζίνας – μαθαίνουν να κινούνται στο χώρο, πατούν πάνω στις χαρτοπετσέτες, ανάμεσα κοκ- παιχνίδι ισορροπίας και παρατηρητικότητας με πιάτα και μπαλάκια).
8. Ελεύθερο σχέδιο
9. Ανάγνωση παραμυθιού

Πρώτη μέρα στο Νηπιαγωγείο – Ενημέρωση γονέων

Αγαπητοί γονείς,

Σας καλωσορίζουμε στο Νηπιαγωγείο μας!

Η φετινή σχολική χρονιά είναι πολύ διαφορετική από όλες τις προηγούμενες, λόγω της πανδημίας και των ειδικών συνθηκών στις οποίες θα πρέπει να προσαρμοστούμε όλοι.

Είναι βασικό τα παιδιά μας να είναι εκπαιδευμένα, έτσι ώστε να αυτοεξυπηρετούνται (π.χ. τουαλέτα, φαγητό, ντύσιμο).

Τα ρούχα των παιδιών θα πρέπει να είναι άνετα, όπως για παράδειγμα βαμβακερές φόρμες και όχι παντελόνια με κουμπιά και τιράντες που δεν μπορεί να διαχειριστεί, παπούτσια με χριτς χρατς ή φερμουάρ και όχι κορδόνια.

Σύμφωνα με τις νέες οδηγίες του ΕΟΔΥ θα πρέπει κάθε πρωί να κάνετε θερμομέτρηση του παιδιού σας, έτσι ώστε αν παρουσιάσει δέκατα ή πυρετό να παραμείνει στο σπίτι. Στις περιπτώσεις που παρουσιάσει πυρετό συστήνεται η επικοινωνία από την οικογένεια με ιατρό και εξατομικευμένη αξιολόγηση σχετικά με την ένδειξη εργαστηριακού ελέγχου για την ανίχνευση του ιού.

Το προσωπικό που υποδέχεται τα παιδιά, πριν την είσοδο στο χώρο υποβάλλει ερωτήσεις για να επιβεβαιώσει την απουσία πυρετού ή/και άλλων συμπτωμάτων (Δυσκολία στην αναπνοή, μυαλγίες, ρίγος, πονοκέφαλος, δυσκαταποσία, ρινική καταρροή/συμφόρηση, ναυτία / έμετος, κοιλιακός πόνος, διαρροϊκές κενώσεις) και εκτιμά αδρά την υγεία των προσερχόμενων παιδιών, και σε περίπτωση υποψίας προβλήματος συζητά το θέμα με γονέα/κηδεμόνα.

Επίσης αν κάποιο μέλος της οικογένειας παρουσιάζει ύποπτα συμπτώματα, θα πρέπει το παιδί σας προληπτικά και πάλι να παραμείνει στο σπίτι. Σε περίπτωση που το παιδί ή ο γονιός έχει έρθει σε στενή επαφή με επιβεβαιωμένο περιστατικό COVID-19 δεν θα προσέρχεται στοΝηπιαγωγείο, για 14 ημέρες μετά την τελευταία επαφή με τον ασθενή και στο διάστημα αυτό θα παρακολουθείται στενά η υγεία του για το ενδεχόμενο εμφάνισης συμπτωμάτων.

Τι θα έχει μέσα στην τσάντα του

α) Ατομικό παγουρίνο με νερό

β) Πετσετούλα φαγητού

γ} Δεκατιανό (π.χ τοστ, φρούτο, γιαουρτάκι, κουλούρι κλπ.)

δ) Αντισηπτικά μαντηλάκια

ε) 2-3 μάσκες σε σακουλάκια

στ) Μεσημεριανό φαγητό (αφορά τους μαθητές του ολοήμερου)

Προσέλευση και αποχώρηση

Η προσέλευση γίνεται από 8:15 έως 8:30.

Τα παιδιά θα παραλαμβάνει μία νηπιαγωγός στην συρρόμενη αυλόπορτα του Δημοτικού Σχολείου.

Στις 8:30 η πόρτα κλειδώνει.

Η αποχώρηση των δύο τμημάτων θα γίνεται στις 12:45 εως στις 13:00 (προς αποφυγή συνωστισμού με τους γονείς του Δημοτικού Σχολείου).

Οι δύο πρώτες εβδομάδες έχουν χαρακτηριστεί από το ΥΠΑΙΘ ως εβδομάδες προσαρμογής. Αυτό σημαίνει ότι αν κάποιο παιδί δυσκολεύεται και αντιδρά έντονα κατά την παραμονή του στο Νηπιαγωγείο, μπορεί να αποχωρήσει νωρίτερα κατόπιν τηλεφωνήματος ή να επιτραπεί σε έναν γονέα/κηδεμόνα να παραμείνει για λίγη ώρα με το παιδί στον χώρο του Νηπιαγωγείου με σχολαστική τήρηση των κανόνων υγιεινής (τήρηση αποστάσεων γονέα-παιδιού από τα υπόλοιπα άτομα, χρήση μάσκας από τον γονέα, κατά την προσέλευση εφαρμογή αντισηπτικού χεριών από τον γονέα ή πλύσιμο χεριών με σαπούνι και νερό).

Από φέτος το Υπουργείο Παιδείας εισήγαγε την χρήση μάσκας στο Νηπιαγωγείο (για ενήλικες και νήπια).

Επομένως η είσοδος του παιδιού στον κλειστό σχολικό χώρο θα γίνεται με μάσκα. Θα γίνουν αρκετές ασκήσεις και συστηματική εκπαίδευση για την εξοικείωση των παιδιών με αυτό.

Επικοινωνία μαζί μας:

1)    Τηλέφωνο: 2721052409

2)    E mail: mail@nip-arfar.mes.sch.gr

3)    Ιστοσελίδα: https://blogs.sch.gr/niparfar/

Είμαστε πάντα στην διάθεσή σας να συζητήσουμε οτιδήποτε σας απασχολεί.

Σας ευχόμαστε καλή σχολική χρονιά  !!!

Αγιασμός (2020)

Ο αγιασμός σε συνεννόηση με τον ιερέα της ενορίας μας θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 14/9/2020 και ώρα  10:40 π.μ.

Οι μαθητές και οι γονείς (ένας από τους δύο) προσέρχονται στο σχολείο φορώντας μάσκα και αφού ολοκληρωθεί ο αγιασμός γίνεται ενημέρωση από τους εκπαιδευτικούς για τα μέτρα πρόληψης και προστασίας και τη χρήση μάσκας.  Στη συνέχεια, ακολουθεί γνωριμία με τους χώρους του σχολείου.

Ευχομάστε καλή και δημιουργική σχολική χρονιά!

 

Ραδιοφωνικό σποτ – ΕΡΑ

Στο ραδιόφωνο της ΕΡΑ Καλαμάτας, στην εκπομπή της Φιλάνθης Λάγιου «Μουσικές Περιπλανήσεις» συζητάμε για τις εκπαιδευτικές δράσεις των μαθητών του Νηπιαγωγείου Αρφαρών, του 7ου Νηπιαγωγείου Ιεράπετρας και των μαθητών της Γ’ τάξης Δημοτικού Σχολείου Ορεινής (Κύπρος), που πραγματοποίησαν στο πλαίσιο του προγράμματος eTwinning με τίτλο «Πάμε μουσείο;».
Κατά τη διάρκεια της εκπομπής θα ακουστεί και το ραδιοφωνικό σποτ που δημιούργησαν οι μαθητές σε συνεργασία με τη συγγραφέα Σοφία Νινιού.
Το ραδιοφωνικό σποτ θα μεταδίδεται για μια εβδομάδα από το ραδιοφωνικό σταθμό της ΕΡΤ Καλαμάτας αλλά και διαφορετικών περιφερειών.

Το ραδιοφωνικό σποτ μπορείτε να δείτε Εδώ και τη συνέντευξη Εδώ

Σχολεία της Μεσσηνίας στον καιρό της καραντίνας: «Κι αν ήσουν εσύ;»

“Κι αν ήσουν εσύ;”

Mαθητές της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αποτύπωσαν τις σκέψεις και την εμπειρία τους μέσα από κείμενα δημιουργικής γραφής ή εικαστικές δημιουργίες για το πώς αντιλαμβάνονται τις έννοιες «Ξένος», «Μαζί», «Μόνος», «Διαφορετικός», απαντώντας παράλληλα και στο «ποιος είμαι εγώ», «τι θέλω» και «ονειρεύομαι».

Στόχος είναι ο αναγνώστης να ακούσει το μήνυμά τους μέσα από τις δραστηριότητες εκείνες οι οποίες παρήγαγαν λόγο ή εικόνα και έτσι να γίνει συμμέτοχος. Να αναρωτηθεί «κι αν ήσουν εσύ;», όπου «εσύ» ο εαυτός του, το παιδί του, ο γέροντας γονιός του…

Ο Covid-19 έφερε όλο τον πλανήτη σε δεινή θέση και δημιούργησε ένα κλίμα που αναδεικνύει δικαιώματα που παραβιάζονται και θέματα όπως η ποιοτική διαβίωση των ατόμων τρίτης ηλικίας, το θέμα των αστέγων, το καυτό προσφυγικό, η πρόσβαση σε σύστημα υγείας και καθαρό νερό για όλους.

Δείτε Εδώ δημοσιευμένο το εκπαιδευτικό υλικό των μαθητών στην τοπική εφημερίδα Θάρρος,  Εδώ στην τοπική εφημερίδα Ελευθερία και Εδώ στο Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.

Προετοιμάζοντας οι γονείς το παιδί για τη μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο

Προετοιμάζοντας οι γονείς το παιδί για τη μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο

Τι αναμένουμε από τα «πρωτάκια»:
• Να πειθαρχούν σε βασικούς κανόνες συμπεριφοράς μέσα και έξω από την τάξη.
• Να κοινωνικοποιούνται χωρίς δυσκολίες με τα άλλα παιδιά της ηλικίας τους.
• Να ακολουθούν προφορικές οδηγίες ενός ή δύο σκελών.
• Να εκφράζονται χρησιμοποιώντας ολοκληρωμένες προτάσεις.
• Να μπορούν να αιτιολογήσουν την άποψή τους
• Να μπορούν να αναλύουν φωνολογικά μια λέξη (π.χ. από ποια φωνή ξεκινά, με ποια φωνή τελειώνει, αν μέσα της έχει μια συγκεκριμένη φωνή, κλπ)
• Να αναγνωρίζουν το όνομά τους γραμμένο κάπου.
• Να μετρούν μέχρι το δέκα.
• Να σειροθετούν και να συγκρίνουν τους αριθμούς 0-10.
• Να αναγνωρίζουν και να ονομάζουν τα βασικά σχήματα (κύκλος, τετράγωνο, ορθογώνιο, τρίγωνο).
• Να κατανοούν και να χρησιμοποιούν σε περιγραφές και συγκρίσεις αντικειμένων τις προμαθηματικές έννοιες (πλατύ-στενό, μακρύ-κοντό, ψηλό-χαμηλό, κλπ).
• Να αναγνωρίζουν και να ονομάζουν τα χρώματα.
• Να κρατούν με λειτουργική λαβή το μολύβι.
• Να χρωματίζουν, χωρίς να βγαίνουν έξω από τις γραμμές του περιγράμματος.
• Να κάθονται σωστά στην καρέκλα.

Όλα τα πιο πάνω είναι οι σημαντικότεροι στόχοι της προδημοτικής εκπαίδευσης. Το νηπιαγωγείο προσφέρει στα παιδιά πολλές ευκαιρίες, μέσα από ευχάριστες δραστηριότητες, να καλλιεργήσουν τις πιο πάνω δεξιότητες. Παράλληλα με το νηπιαγωγείο, όμως, θα πρέπει κι εσείς (οι γονείς) να αφιερώνετε χρόνο στο παιδί σας, βοηθώντας το κι εσείς να αναπτύξει τις απαραίτητες δεξιότητες.

1. Δεξιότητες επικοινωνίας και γενικές γνώσεις
Με τον όρο δεξιότητες επικοινωνίας εννοούμε την ικανότητα του παιδιού από τη μια να επικοινωνεί με σαφήνεια τις ανάγκες του και από την άλλη να κατανοεί τους άλλους (δηλαδή, ομιλία και ακρόαση). Γενικές γνώσεις είναι το ενδιαφέρον που επιδεικνύει το παιδί για να μαθαίνει πληροφορίες για το περιβάλλον του. Τα παιδιά που μπορούν να επικοινωνούν καλά, ως ομιλητές και ακροατές, και που είναι περίεργοι να μάθουν για τον κόσμο γύρω τους, είναι τα παιδιά που είναι έτοιμα να επιτύχουν στο σχολείο, αλλά και σε κάθε τομέα στη ζωή τους.
Συνήθως τα παιδιά που έχουν ανεπτυγμένες δεξιότητες επικοινωνίας και επαρκείς γενικές γνώσεις:
• μπορούν να διηγούνται ιστορίες που έχουν ακούσει
• παίζουν, μόνα ή με φίλους, παιχνίδια φαντασίας
• κατανοούν προφορικές οδηγίες και τις εκτελούν
• μπορούν να εκφράσουν τις ανάγκες τους σε ενήλικες ή συνομήλικούς τους, με τρόπο που να γίνονται κατανοητάΠώς τα βοηθούμε να καλλιεργήσουν αυτές τις δεξιότητες – Συμβουλές σε γονείς
• διαβάζουμε στα παιδιά και μετά συζητούμε για αυτά που διαβάσαμε
• ζητούμε από τα παιδιά να μας διηγηθούν μια γνωστή τους ιστορία
• παίζουμε μαζί τους παιχνίδια ρόλων και φαντασίας
• κάνουμε συζητήσεις μαζί τους για διάφορα θέματα, εμπλουτίζοντας έτσι το λεξιλόγιό τους
• κάνουμε συνδέσεις μεταξύ των βιβλίων/παραμυθιών που διαβάζουμε και της καθημερινότητας, π.χ. «Αυτός ο γάτος μοιάζει πολύ με τον Ιγνάτιο από το βιβλίο που διαβάσαμε σήμερα!» ή «Αν ήταν στη θέση σου ο Άρθουρ τι νομίζεις ότι θα έκανε;»
2. Συναισθηματική ωριμότητα
Συναισθηματική ωριμότητα, είναι η ικανότητα του παιδιού να αναγνωρίζει και να εκφράζει τόσο θετικά όσο και αρνητικά συναισθήματα, με ποικίλους τρόπους, που να ταιριάζουν σε κάθε περίσταση επικοινωνίας. Είναι, επίσης, η ικανότητα της ενσυναίσθησης (το να βάζουν τον εαυτό τους στη θέση του άλλου) και της προθυμίας να βοηθήσουν άλλους που έχουν ανάγκη.
Τα παιδιά που είναι συναισθηματικά υγιή και ώριμα, εκφράζουν αυτά που νιώθουν αλλά είναι και σε θέση να κατανοήσουν τους άλλους. Είναι τα παιδιά που κάνουν εύκολα φίλους και βιώνουν τη σχολική ζωή ως μια ευχάριστη εμπειρία. Τα παιδιά αυτά συνήθως:
• βοηθούν άλλα παιδιά που έχουν χτυπήσει ή δείχνουν στεναχωρημένα
• προθυμοποιούνται να βοηθήσουν άλλα παιδιά σε μια εργασία, όταν αντιληφθούν ότι αυτά δυσκολεύονται
• προσπαθούν να σταματήσουν ένα καβγά ή να λύσουν μια διαφωνία
• προσκαλούν άλλα παιδιά σε ένα παιχνίδι ή μια δραστηριότητα
• δείχνουν σημάδια ενσυναίσθησης

Πώς τα βοηθούμε να καλλιεργήσουν αυτές τις δεξιότητες – Συμβουλές σε γονείς
• τα εξασκούμε στην περιγραφή συναισθημάτων, π.χ. «Νομίζω πως ο φίλος σου ο Γιώργος σήμερα είναι λυπημένος. Τον βλέπεις; Δε χαμογελάει.»
• δώστε το καλό παράδειγμα, δείχνοντάς τους πως κι εσείς νοιάζεστε για τους άλλους ανθρώπους. Τα παιδιά αντιγράφουν τις δικές σας συμπεριφορές.
• ενθαρρύνετε τα παιδιά να συμπεριλαμβάνουν άλλα παιδιά στο παιχνίδι τους
• επιβραβεύσετε τα όποτε βοηθούν άλλους, π.χ. «Μου άρεσε πολύ ο τρόπος που βοήθησες την αδερφή σου σήμερα με τα μαθήματά της!»
• μιλήστε στα παιδιά σας για οποιεσδήποτε αλλαγές στην καθημερινή τους ρουτίνα, έτσι ώστε να είναι προετοιμασμένα
• νηπιαγωγείο και δημοτικό σχολείο θα πρέπει να συνεργαστούν, έτσι ώστε οι εκπαιδευτικοί να είναι ενήμεροι για το περιβάλλον από το οποίο προέρχονται και στο οποίο θα μεταβούν τα παιδιά. Είναι καλό να κανονίζονται επισκέψεις γνωριμίας και ανταλλαγής εμπειριών και ιδεών, με ή και χωρίς τα παιδιά.

3. Κοινωνικές δεξιότητες
Με τον όρο κοινωνικές δεξιότητες εννοούμε την ικανότητα των παιδιών να συνεργάζονται, να περνούν καλά με τους άλλους και να κάνουν φίλους. Ακόμα, στον όρο αυτό συμπεριλαμβάνεται η ικανότητα ανάληψης ευθύνης, η επίδειξη σεβασμού, η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και προσαρμογής σε ρουτίνες. Με βάση την εμπειρία μου έχω διαπιστώσει πως παιδιά με ανεπτυγμένες κοινωνικές δεξιότητες έχουν θετική στάση προς τη μάθηση και είναι πρόθυμα να εξερευνήσουν νέα πράγματα, όπως παιχνίδια, βιβλία κλπ. Τα παιδιά αυτά:
• υπακούουν σε κανονισμούς και ακολουθούν οδηγίες
• έχουν καλές σχέσεις με άλλα παιδιά και ενήλικες
• έχουν πολλούς φίλους και δεν προσκολλώνται μόνο σε μερικούς
• έχουν αυτοέλεγχο
• επιλύουν προβλήματα χωρίς τη βοήθεια ή την παρέμβαση ενηλίκων
• προσαρμόζονται σε καινούριες ρουτίνες
• είναι ανεχτικά με τα λάθη των άλλων
• προσέχουν και φροντίζουν τα προσωπικά τους αντικείμενα
• σέβονται τους άλλους, ειδικά τους μεγαλύτερους
• αρέσκονται στο να δοκιμάζουν νέες δραστηριότητες και να παίζουν καινούρια παιχνίδια

Πώς τα βοηθούμε να καλλιεργήσουν αυτές τις δεξιότητες – Συμβουλές σε γονείς
• δίνετε στα παιδιά επιλογές ώστε να εξασκηθούν στην ανάληψη αποφάσεων
• να δίνετε το καλό παράδειγμα με τις δικές σας φιλικές/κοινωνικές σχέσεις και υποχρεώσεις
• παίζετε μαζί τους παιχνίδια όπως «Ο Γιάννης λέει…», για να τα εξασκήσετε στο να ακολουθούν οδηγίες και να ακούν προσεχτικά
• να κανονίζετε συχνά συναντήσεις με άλλα παιδιά για να έχουν την ευκαιρία να παίξουν, να μοιραστούν και να περιμένουν τη σειρά τους
• προετοιμάστε τα παιδιά για κάθε αλλαγή ενασχόλησης/δραστηριότητας, π.χ. «Σε 5 λεπτά θα πας για ύπνο».

4. Γλωσσική και γνωστική ανάπτυξη
Με τον όρο γλωσσική και γνωστική ανάπτυξη εννοούμε την ικανότητα αναγνώρισης λέξεων και αριθμών, την αρίθμηση και την επάρκεια μνήμης, καθώς επίσης και τις πιο προηγμένες μορφές γραφής και ανάγνωσης. Παιδιά των οποίων η γλωσσική και γνωστική δεξιότητα είναι κατάλληλη για τον ομαλή μετάβαση στο δημοτικό σχολείο:
• αναγνωρίζουν το όνομά τους γραμμένο κάπου
• αναγνωρίζουν κάποιες ταμπέλες σε οικείο τους περιβάλλον (κοντά στο σπίτι ή στο σχολείο τους)
• παίζουν με μολύβια και χρώματα
• αναγνωρίζουν τα χρώματα και τα βασικά σχήματα
• αναγνωρίζουν κάποια από τα γράμματα του αλφαβήτου
• δείχνουν ενδιαφέρον στα βιβλία και απολαμβάνουν να τα μετροφυλλούν
• είναι ικανά να θυμούνται γεγονότα, ιστορίες, οδηγίες κλπ

Πώς τα βοηθούμε να καλλιεργήσουν αυτές τις δεξιότητες – Συμβουλές σε γονείς

• παίξετε μαζί τους παιχνίδια που περιέχουν γράμματα
• ακούστε ή και τραγουδήστε γνωστά ή αγαπημένα τους τραγούδια
• διαβάστε και διηγηθείτε παραμύθια και ενθαρρύνετε τα παιδιά να σας διηγηθούν κι αυτά ιστορίες που τους άρεσαν
• μετρήστε μαζί τους αβγά, σκαλοπάτια, παπούτσια, δέντρα, αυτοκίνητα, κλπ
• παίξετε παιχνίδια ομαδοποίησης, ταξινόμησης, σειροθέτησης (με πιρούνια και κουτάλια, όσπρια, ρούχα, κουμπιά, κλπ)
• μιλήστε για τα γράμματα που είναι μέσα στο όνομά τους και στο δικό σας (βρείτε λέξεις που αρχίζουν/τελειώνουν με αυτά, λέξεις που είναι φαγητά ή ζώα, άλλα ονόματα που αρχίζουν με τα γράμματα αυτά, κλπ)
• εξηγείστε τους τα σήματα οδικής κυκλοφορίας και τα χρώματα των φαναριών της τροχαίας
• παίξετε παιχνίδια μνήμης και αριθμητικά παιχνίδια
• μπορείτε να επινοήσετε μαζί με τα παιδιά δικά σας παιχνίδια και να τα παίζετε μαζί ή ακόμα να τα μάθετε και στους φίλους σας
• μιλήστε για τα σχήματα αντικειμένων γύρω σας, στο περιβάλλον του σπιτιού, στην αυλή, στο δρόμο
Σε περίπτωση που παρατηρείται μεγάλη δυσκολία στους πιο πάνω τομείς, τότε το παιδί θα πρέπει να παραπεμφθεί για αξιολόγηση και πιθανή παρέμβαση σε Λογοθεραπευτή/Λογοπαθολόγο.

5. Σωματική υγεία και ευεξία
Σωματική υγεία και ευεξία είναι η φυσική ετοιμότητα για το σχολείο, η σωματική ανεξαρτησία, καθώς επίσης και οι ανεπτυγμένες κινητικές δεξιότητες. Τα παιδιά με σωματική υγεία και ευεξία έχουν μεγαλύτερη συγκέντρωση, καλή μνήμη, αυξημένη δημιουργικότητα και δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι να έχουν τα παιδιά αυξημένη αυτοεκτίμηση και μειωμένο άγχος. Συνήθως αυτά τα παιδιά:
• καταναλώνουν θρεπτικά γεύματα και δεν πηγαίνουν στο σχολείο πεινασμένα
• κοιμούνται αρκετά, ώστε να έχουν αρκετή ενέργεια
• μπορούν να πάνε στο αποχωρητήριο από μόνα τους
• είναι ντυμένα ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες
• έχουν ανεπτυγμένες τις κινητικές δεξιότητες
• χειρίζονται μικρά και λεπτά αντικείμενα

Πώς τα βοηθούμε να καλλιεργήσουν αυτές τις δεξιότητες – Συμβουλές σε γονείς
• παίξετε μαζί τους παιχνίδια που απαιτούν κίνηση
• αφήστε τα να εξασκηθούν στο σκαρφάλωμα
• σιγουρευτείτε ότι κοιμούνται αρκετά (10-12 ώρες ημερησίως)
• δώστε τους ψαλίδι, πινέλα, δαχτυλομπογιές, πλαστελίνη, πηλό, κλπ
• συνηθίστε τα σε σνακ φρούτων, δημητριακών και λαχανικών
• διορθώστε τα όταν δεν κρατούν το μολύβι σωστά

Πώς κρατούμε το μολύβι σωστά:
Ο τρόπος με τον οποίο κρατά το παιδί το μολύβι είναι πολύ σημαντικός, γιατί καθορίζει την κίνηση κατά τη γραφή. Τα δάκτυλα θα πρέπει να ακουμπούν το μολύβι 1-3 εκ. από τη μύτη του μολυβιού και θα πρέπει να είναι σε θέση να κινούνται ανεξάρτητα το ένα από το άλλο. Τα παιδιά που γράφουν με το αριστερό τους χέρι θα πρέπει να κρατούν το μολύβι λίγο ψηλότερα (3 εκ.), έτσι ώστε να μπορούν να βλέπουν αυτό που γράφουν. Ο αντίχειρας, ο δείκτης και το μεσαίο δάχτυλο πρέπει να μοιράζονται εξίσου το κράτημα του μολυβιού.

Προβλήματα που παρατηρούνται συχνά:

• το μεσαίο δάχτυλο να είναι στο πάνω μέρος τους μολυβιού
• ο αντίχειρας να είναι πάνω από το δείκτη
• ο αντίχειρας να είναι τεντωμένος
• ο αντίχειρας και ο δείκτης να είναι παράλληλα

Θα πρέπει να τονιστεί ότι, παιδιά τα οποία δεν κρατούν με τον ενδεδειγμένο τρόπο το μολύβι, αλλά αυτό δεν τους εμποδίζει κατά τη γραφή τους, δεν θα πρέπει να προβληματίζουν τους γονείς. Παιδί, το οποίο η λαβή του μολυβιού του αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα κατά τη γραφή, θα πρέπει να προβεί σε αξιολόγηση από Εργοθεραπεύτρια, για πιο εξειδικευμένη παρέμβαση.

Συμπερασματικά
Το πέρασμα από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό είναι αναπόφευκτες αλλαγές στη ζωή του παιδιού μας και τη δική μας. Όπως και με τις άλλες αλλαγές, χρειάζεται χρόνος, υπομονή και θετική στάση από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη. Το παιδί που εισπράττει απαισιοδοξία από το περιβάλλον του αναχαιτίζεται, ενώ αυτό που απολαμβάνει την αισιοδοξία, προχωρά με σταθερό βηματισμό.

Χρήσιμες συμβουλές για την ομαλή μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο

Οι πρώτες εμπειρίες που αποκτά το παιδί στον χώρο του Νηπιαγωγείου επιδρούν καταλυτικά στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του και επηρεάζουν τη μετέπειτα φυσική, νοητική και συναισθηματική του ανάπτυξη.

Το «πέρασμα» από τη γνωστή κατάσταση του Νηπιαγωγείου σε μία άλλη άγνωστη κατάσταση, αποτελεί ένα ατομικό, προσωπικό, ιδιαίτερο και μοναδικό βίωμα για το κάθε άτομο. Το κάθε παιδί ανάλογα με τις εμπειρίες, τη συναισθηματική και κοινωνική του ωριμότητα βιώνει την αίσθηση της αλλαγής με διαφορετικό τρόπο, γι’ αυτό είναι σημαντικό να υπάρξει η κατάλληλη προετοιμασία για μια πετυχημένη μετάβαση.

Ειδικότερα οι γονείς/κηδεμόνες διαδραματίζουν πολύ σοβαρό ρόλο στην ομαλή μετάβαση του παιδιού από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο.

Ενέργειες όπως οι ακόλουθες μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στην προετοιμασία, την ομαλή μετάβαση και προσαρμογή του παιδιού.

Οι γονείς/κηδεμόνες:

  • Μιλούν με θετικά λόγια στο παιδί τους για το Δημοτικό Σχολείο και του απαντούν σε απορίες που το βασανίζουν σχετικά με το νέο σχολείο που θα φοιτήσει.
  • Δίνουν την ευκαιρία στο παιδί να επιλέξει την σχολική του τσάντα, ενισχύοντας έτσι την αυτοπεποίθησή του. Ο σεβασμός στον αναπτυξιακό ρυθμό κάθε παιδιού είναι απαραίτητος. Οι υψηλές προσδοκίες για κάθε παιδί είναι το ίδιο σημαντικές και απαραίτητες.
  • Ενθαρρύνουν το παιδί τους να πηγαίνει μόνο του στην τάξη, μεταφέροντας μόνο του την τσάντα του. Μαθαίνουν έτσι να είναι υπεύθυνα για τα δικά τους πράγματα.
  • Διευθετούν τον χώρο μελέτης του παιδιού και βοηθούν το παιδί να έχει σταθερό πρόγραμμα μελέτης και να μάθει να τακτοποιεί το χώρο του και όλα του τα πράγματα.
  • Καθορίζουν συγκεκριμένο πρόγραμμα με σταθερές ώρες ύπνου, φαγητού, μελέτης και παιχνιδιού.
  • Μεριμνούν να πηγαίνει έγκαιρα στο σχολείο του. Αυτό θα βοηθήσει στην προσαρμογή του παιδιού στο νέο του περιβάλλον.
  • Βοηθούν το παιδί τους να αναπτύξει δεξιότητες επικοινωνίας. Δηλαδή, το παιδί να είναι σε θέση να επικοινωνεί με σαφήνεια για τις ανάγκες του και να κατανοεί τους άλλους (ικανότητα ομιλίας και ακρόασης). Προς τούτο οι γονείς διαβάζουν στο παιδί ιστορίες, παραμύθια κ.λπ. Το προκαλούν για αναδιήγηση, συζήτηση, εμπλουτισμό κ.λπ.
  • Παρέχουν ευκαιρίες στο παιδί τους να αναπτύξει κοινωνικές δεξιότητες. Είναι σημαντικό οι γονείς να βοηθήσουν το παιδί να αποκτήσει την ικανότητα ανάληψης ευθύνης, επίδειξης σεβασμού, επίλυσης προβλημάτων χωρίς την παρέμβαση ενήλικου και προσαρμογής σε ρουτίνες.
  • Σέβονται τις ανάγκες του παιδιού και επιβραβεύουν τα επιτεύγματά του.
  • Σε κάθε περίπτωση οι γονείς φροντίζουν το παιδί τους να έχει σωστή διατροφή, επαρκή ύπνο, κατάλληλο ντύσιμο και να μπορεί να αυτοεξυπηρετείται.

Επιπρόσθετα, οι γονείς θα ήταν καλό να έχουν συχνή και ουσιαστική επαφή με το νέο σχολείο του παιδιού και να ενημερώνουν έγκαιρα τους εκπαιδευτικούς, για τυχόν δυσκολίες που αντιμετωπίζει. Η συστηματική επικοινωνία και συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς συμβάλλει στην επίλυση όλων των θεμάτων που προκύπτουν και βοηθά στη μέγιστη δυνατή επίδοση και πρόοδο του μαθητή/ παιδιού.

Τα παιδιά χρειάζονται πρόγραμμα, προκειμένου να μάθουν να οργανώνονται, αλλά και να διευκολύνεται η καθημερινότητα η δική τους και της οικογένειάς τους. Ο σεβασμός στις ιδιαίτερες ανάγκες και στα ενδιαφέροντα του κάθε παιδιού, μέσα σε συνθήκες διαρκούς στήριξης και θετικής ενίσχυσης, συμβάλλει στην υγιή και ισόρροπη ψυχοσωματική του ανάπτυξη.

Η επιβράβευση ενδυναμώνει κάθε παιδί και αποτελεί πάντα το ισχυρότερο κίνητρο, για την περαιτέρω εξέλιξη, πρόοδο και ανάπτυξή του.

Το παιχνίδι αποτελεί τροφή για κάθε παιδί, μέσω του οποίου θα μπορέσει να αναπτύξει όλες του τις ικανότητες και θα εξελιχθεί σε ολοκληρωμένη προσωπικότητα ως ενήλικος.

Η μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό είναι αναπόφευκτη αλλαγή στη ζωή του παιδιού και των γονέων/κηδεμόνων. Όπως και με τις άλλες αλλαγές, χρειάζεται χρόνος, υπομονή και θετική στάση από όλα τα εμπλεκόμενα μέλη. Το παιδί που εισπράττει απαισιοδοξία από το περιβάλλον του αποθαρρύνεται, ενώ αυτό που απολαμβάνει την αισιοδοξία, προχωρά με σταθερό βηματισμό.

Πατώντας στο σύνδεσμο μπορείτε να εκτυπώσετε τις οδηγίες

Χρήσιμες συμβουλές για την ομαλή μετάβαση από το

Πηγή: enimerosi.moec.gov.cy

 

Καλοκαιρινές δραστηριότητες

Φύτεμα λουλουδιών στην αυλή του σχολείου

Ανάγνωση παραμυθιού

Εικαστικές δημιουργίες

Καλοκαιρινά φρούτα

Ο βυθός της Θάλασσας

Κατασκευές από πυλό (αχινός, ψάρι, θαλάσσια χελώνα, καρπόυζι)

Κατασκευή αυτοκινήτου από ρολά υγείας ( πρόταση του μαθητή Νικόλα)

Κατασκευή τα ψάρια του βυθού

Αφήγηση παραμυθιού “Ο Τριγωνοψαρουλης” – Ζωγραφική

Ψυχοκινητικό παιχνίδι με τα γράμματα

Αισθητιριακό παιχνίδι με τα γράμματα

Δημιουργία πάζλ τα γράμματα

Δημιουργία παζλ οι αριθμοί

Παγωτοπάρτι

Παιχνίδι τρίλιζα

Ζωγραφιά σε σακούλα

Στολισμός φακέλου

Αναμνηστικό