Στο νηπιαγωγείο οργανώνουμε δραστηριότητες με στόχο τη φωνολογική ενημερότητα.
Οι λειτουργίες της γραφής και της ανάγνωσης απαιτούν από το παιδί, μεταξύ άλλων, να έχει αναπτυγμένη φωνολογική ενημερότητα. Η φωνολογική ενημερότητα ή φωνολογική συνειδητότητα σχετίζεται α) με την ικανότητα του παιδιού να αναγνωρίζει τους ήχους του προφορικού λόγου και να τους ταυτίζει με τα αντίστοιχα γραπτά σύμβολα του γραπτού λόγου (αντιστοίχιση γραφημάτων-φωνημάτων) και β) με την ικανότητα του παιδιού να συνειδητοποιεί και να αναγνωρίζει ότι ο λόγος αποτελείται από προτάσεις, οι προτάσεις από λέξεις, οι λέξεις από συλλαβές και οι συλλαβές από φθόγγους.
Δραστηριότητες για την εκμάθηση-κατάκτηση της φωνής Ε,ε.
(οπτική αναγνώριση-εντοπισμός και φωνολογική ενημερότητα)
Αφόρμηση:
Μέσα από την θεματική ενότητα για την ελιά μας δόθηκε η ευκαιρία να διηγηθούμε την ιστορία των θρησκευτικών της προσευχής του Χριστού στο όρος των ελαιών.
Εκμαιεύσαμε την πρόταση: «Η ελιά είναι ευλογημένη»
Παίζουμε αρχικά το παιγνίδι της ξεχασμένης λέξης .
Απομονώνουμε την λέξη ελιά…και μετά εντοπίζουμε τη φωνή ε.Κάποια παιδιά λένε : Το Ε,ε της Έλενας.Άλλα, εντοπίζουν το ε στο όνομά τους.
Οπτική αναγνώριση-εντοπισμός
Στον πίνακα υπάρχουν λέξεις που περιέχουν το ε. Το εντοπίζουμε και το κυκλώνουμε όπου υπάρχει.
Γράφουμε το ε στον πίνακα ,με τη σωστή φορά.(Όταν γίνει ο αριθμός 3 θα γίνουν επιπλέον δραστηριότητες για την κατεύθυνση -φορά της γραφής του γράμματος και του αριθμού)
Παιγνίδι : Το ποταμάκι.Στην μοκέτα έχουμε το ποταμάκι και μέσα έχει «πέτρες».Στις «πέτρες» είναι γραμμένα διάφορα γράμματα.Περνάμε το ποταμάκι από την μία άκρη στην άλλη,πατώντας μόνο τις « πέτρες» του Ε,ε.
Φωνολογική ενημερότητα:
Βρίσκουμε λέξεις που αρχίζουν από Ε,ε προφορικά.Τα παιδιά λένε αρκετές όπως ελιά,ελαιώνας ,Ελλάδα,ελάφι,ελέφαντας….
Παιγνίδι με καρτέλες του Ε,ε.
Όλοι κρατάνε καρτέλες με το Ε,ε.Σηκώνουμε την καρτέλα ,όταν η λέξη που ακούμε αρχίζει από ε.π.χ. ελέφαντας,Ελλάδα,ελάφι,ελικόπτερο….
Δεν μπερδευόμαστε όταν ακούμε λέξεις ,όπως: πορτοκάλι,αρκούδα….
Παιγνίδι με εικόνες:
Τώρα τοποθετούμε εικόνες στο πάτωμα.Τα παιδιά θα πρέπει να μαζέψουν αυτές που το όνομά τους αρχίζει από Ε, ε
Οι ομάδες του Ε,ε
Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και επιλέγουν όποιο υλικό νομίζουν για να φτιάξουν το Ε,ε
Η ομάδα με τα βιβλία.Η Έλενα και ο Φώτης επιλέγουν να σχηματίσουν το Ε με τα βιβλία από τη γωνιά της βιβλιοθήκης.
Η ομάδα με τους μαρκαδόρους.Ο Θέμης και ο Νίκος προτίμησαν να χρησιμοποιήσουν μαρκαδόρους από τη γωνιά των εικαστικών.
Η ομάδα με τα καρτελάκια από τις γωνιές.Ο Θοδωρής και ο Σωκράτης επίλεξαν τα καρτελάκια με τα ονόματα,χρειάστηκαν μια μικρή βοήθεια από τους φίλους τους,αλλά τελικά τα κατάφεραν.
Η ομάδα με τα τουβλάκια .Ο Γιώργος και η Άρτεμις δοκίμασαν με τουβλάκια από το οικοδομικό υλικό.
Η κάθε ομάδα παρουσιάζει το αποτέλεσμα στους υπόλοιπους.
Τα παιδιά εντοπίζουν κάτι περίεργο.Αν αλλάξουν πλευρά που κοιτάζουν το Ε,αυτό γίνεται 3 !!!
Και τώρα το φτιάχνουμε με το σώμα μας!!! Μπορούμε;
Ναι!!!τα καταφέραμε!!!
Φύλλα αξιολόγησης και ανατροφοδότησης
Κυρίως στα νήπια δίνουμε κάποια φύλλα εργασίας ,όπως:
Με τον ίδιο τρόπο θα προσεγγίσουμε και τα υπόλοιπα φωνήεντα,το Ο,ο της ομπρέλας,το Α,α του αστεριού,το Ι,ι του ινδιάνου το Η,η του ήλιου.