Το ευρωπαϊκό Etwinning έργο “United in Signs” έχει ως στόχο να εισάγει τα παιδιά προσχολικής ηλικίας στη μαγεία της επικοινωνίας μέσω της νοηματικής γλώσσας! Στο πλαίσιο του έργου, τα παιδιά μας θα έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν καθολικά σημεία στη νοηματική γλώσσα, κατανοητά από ανθρώπους σε όλη την Ευρώπη.
Μέσα από διασκεδαστικές δραστηριότητες και δημιουργικά παιχνίδια, θα μάθουν βασικά σημεία επικοινωνίας, αναπτύσσοντας παράλληλα τις κοινωνικές και συναισθηματικές τους δεξιότητες. Το πρόγραμμα αυτό υλοποιείται σε συνεργασία με σχολεία από την Ελλάδα, την Πολωνία και την Τουρκία, ενισχύοντας την αλληλεπίδραση μεταξύ διαφορετικών πολιτισμών. Βασίζεται σε αξίες όπως η ελευθερία, η ισότητα και η αλληλεγγύη, και μέσα από αυτό θα ενισχύσουμε την κατανόηση, την αποδοχή της διαφορετικότητας και την ενσυναίσθηση. Οι μαθητές μας θα έχουν την ευκαιρία να εκφραστούν με νέους τρόπους, ενθαρρύνοντας την έκφραση των συναισθημάτων και την επικοινωνία με ευρύτερες κοινότητες.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε με τη δημιουργία του λογότυπου του προγράμματος με σκοπό την ανάδειξη της αλληλεγγύης, της ελευθερίας και της ισότητας. Η δική μας συνεισφορά, με έμφαση στη σημασία της αλληλεγγύης μεταξύ των ανθρώπων ανεξάρτητα από τις διαφορές μας, ήταν ένα κολάζ σε σχήμα καρδιάς που την κρατούν δυο χέρια.
και το τελικό συνεργατικό παράγωγο του έργου που διαμορφώθηκε από όλα τα σχολεία:
Στη συνέχεια οι μαθητές κλήθηκαν να παρουσιάσουν τους εαυτούς τους και ζωγράφισαν τα ατομικά τους πορτραίτα με προσωπικά τους χαρακτηριστικά
Γνωρίσαμε το σύμβολο των κωφών, την πεταλούδα, που ενσωματώνει τα χαρακτηριστικά της ωριμότητας, της μεταμόρφωσης και της ελευθερίας και κατασκευάσαμε τις δικές μας πεταλούδες με τυπώματα
Ακολούθησε η εισαγωγή του αλφάβητου της ελληνικής νοηματικής γλώσσας, μόνο που εδώ τα σύμβολα συνδέθηκαν με σήματα. Τα παιδιά προσπάθησαν να αποτυπώσουν με χειρονομίες αγαπημένες λέξεις όπως μαμά, μπαμπάς, αγάπη αλλά και τα ονόματά τους.
Με βάση τις οδηγίες διαδικτυακής εφαρμογής για τη νοηματική γλώσσα αναπαρήγαγαν διάφορα σύμβολα της χώρας μας, όπως τη σημαία, ενώ παρακολουθήσαν την απόδοση ανάλογων συμβόλων στην πολωνική νοηματική γλώσσα αντιλαμβανόμενα διαφορές και ομοιότητες στις δύο γλώσσες
και παρακολούθησαν βίντεο με αγαπημένα ελληνικά τραγούδια που έχουν αποδοθεί στην ελληνική νοηματική γλώσσα σε μια προσπάθεια να γίνει απόλυτα κατανοητό ότι η μορφή αυτή της επικοινωνίας μπορεί να μεταφέρει μηνύματα, συμβολισμούς και συναισθήματα.
Την 3η Δεκεμβρίου, ημέρα αφιερωμένη στα άτομα με αναπηρία, προσκαλέσαμε στο Νηπιαγωγείο μας την κ. Παρασκευή, ειδική παιδαγωγό, να μας εισάγει στον κόσμο των νοημάτων και της μη λεκτικής επικοινωνίας. Η εμπειρία ήταν μοναδική καθώς τα παιδιά είδαν τις λέξεις και το λόγο τους να παίρνει μορφή μέσα από νοήματα, χειρονομίες και εκφράσεις, γεγονός που τα ξάφνιασε ευχάριστα και τα βοήθησε να κατανοήσουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι με προβλήματα ακοής.
Καθώς πλησίαζαν οι γιορτές των Χριστουγέννων και της νέας χρονιάς, όλοι οι μαθητές συνεργάστηκαν για να αποτυπώσουν τις ευχές τους σε μια συνεργατική ευχετήρια κάρτα.
Οι δικές μας ευχές για Καλά Χριστούγεννα στη νοηματική:
Πρόγραμμα Αναπαραγωγής Βίντεο
Και για τις περιπτώσεις που μπορεί να βρεθούμε σε κίνδυνο και δεν υπάρχει άλλος τρόπος για να το κοινωνήσουμε στους γύρω μας, μάθαμε το σήμα της βοήθειας. Δραματοποιήσαμε μια πιθανή αρπαγή με τα παιδιά σε ανάλογους ρόλους και εξασκηθήκαμε στο να ενημερώνουμε τους γύρω μας χειρονομώντας το σήμα της βοήθειας
Οι δραστηριότητες μας ολοκληρώθηκαν με μια διαδικτυακή συνάντηση των εταίρων του προγράμματος όπου όλοι μαζί τραγουδήσαμε και συμβολίσαμε παρέα
Μέσα από το έργο “United in signs” οι μαθητές μας ανέπτυξαν τη δημιουργικότητά τους, γνώρισαν την ομορφιά αλλά και τις προκλήσεις που προκύπτουν από την ανομοιομορφία, ανέπτυξαν δεξιότητες ενσυναίσθησης και επικοινωνίας και κατάφεραν να εμβαθύνουν στην νοηματική γλώσσα αντιλαμβανόμενα τη σημασία της στην επικοινωνία των κωφών ανθρώπων. Η συμμετοχή μας σε ένα τόσο ενδιαφέρον και άκρως χρηστικό πρόγραμμα μας γεμίζει ικανοποίηση και ευγνωμοσύνη.
Πηγές που αξιοποιήθηκαν για την υλοποίηση των δραστηριοτήτων:
“Spread the Sign” https://www.spreadthesign.com/el.gr/search/
“Νοηματίζουμε” https://youtube.com/playlist?list=PLCddDghgDMpR1KxzKSQxdjVkPpSPvwWI5&si=ffAbf5dTBNk0Ge7z
“Προσβάσιμες Γραμματοσειρές για Μαθητές με Ειδικές Ανάγκες: Διευκολύνοντας την Εκπαίδευση από το ΙΕΠ” https://prosvasimo.iep.edu.gr/el/polimesiko-uliko-prosarmosmena-sxolika-vivlia/grammatoseires/grammatoseires
“Ελληνική Νοηματική Γλώσσα: Μαθήματα και Πόροι για Εκμάθηση και Επικοινωνία” https://www.speak-greek.com/p/greek-sign-language.html
“Συλλογή Παιδικών Παραμυθιών στη Νοηματική Γλώσσα από το ΙΕΠ” https://prosvasimo.iep.edu.gr/el/sullogi-apo-paidika-paramuthia-sth-nohmatikh
Υπεύθυνη εκπαιδευτικός για το 1ο Νηπιαγωγείο Αριδαίας: Μπεγλοπούλου Μαρία, ΠΕ60