“United in signs” Etwinning project

DALL·E 2024 10 22 10.22.05 A colorful illustration showing children learning sign language. The image should depict a friendly inclusive environment with a diverse group of chiΤο ευρωπαϊκό Etwinning έργο “United in Signs” έχει ως στόχο να εισάγει τα παιδιά προσχολικής ηλικίας στη μαγεία της επικοινωνίας μέσω της νοηματικής γλώσσας! Στο πλαίσιο του έργου, τα παιδιά μας θα έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν καθολικά σημεία στη νοηματική γλώσσα, κατανοητά από ανθρώπους σε όλη την Ευρώπη.

Μέσα από διασκεδαστικές δραστηριότητες και δημιουργικά παιχνίδια, θα μάθουν βασικά σημεία επικοινωνίας, αναπτύσσοντας παράλληλα τις κοινωνικές και συναισθηματικές τους δεξιότητες. Το πρόγραμμα αυτό υλοποιείται σε συνεργασία με σχολεία από την Ελλάδα, την Πολωνία και την Τουρκία, ενισχύοντας την αλληλεπίδραση μεταξύ διαφορετικών πολιτισμών. Βασίζεται σε αξίες όπως η ελευθερία, η ισότητα και η αλληλεγγύη, και μέσα από αυτό θα ενισχύσουμε την κατανόηση, την αποδοχή της διαφορετικότητας και την ενσυναίσθηση. Οι μαθητές μας  θα έχουν την ευκαιρία να εκφραστούν με νέους τρόπους, ενθαρρύνοντας την έκφραση των συναισθημάτων και την επικοινωνία με ευρύτερες κοινότητες.

Το πρόγραμμα ξεκίνησε με τη δημιουργία του λογότυπου του προγράμματος με σκοπό την ανάδειξη της αλληλεγγύης, της ελευθερίας και της ισότητας. Η δική μας συνεισφορά, με έμφαση στη σημασία της αλληλεγγύης μεταξύ των ανθρώπων ανεξάρτητα από τις διαφορές μας, ήταν ένα κολάζ σε σχήμα καρδιάς που την κρατούν δυο χέρια.

1st Kindergarten of Aridaia 3

και το τελικό συνεργατικό παράγωγο του έργου που διαμορφώθηκε από όλα τα σχολεία:

freedom

Στη συνέχεια οι μαθητές κλήθηκαν να παρουσιάσουν τους εαυτούς τους και ζωγράφισαν τα ατομικά τους πορτραίτα με προσωπικά τους χαρακτηριστικά

1st Kindergarten of Aridaia 1

Γνωρίσαμε το σύμβολο των κωφών, την πεταλούδα, που ενσωματώνει τα χαρακτηριστικά της ωριμότητας, της μεταμόρφωσης και της ελευθερίας και κατασκευάσαμε τις δικές μας πεταλούδες με τυπώματα

1st Kindergarten of Aridaia 3

Ακολούθησε η εισαγωγή του αλφάβητου της ελληνικής νοηματικής γλώσσας, μόνο που εδώ τα σύμβολα συνδέθηκαν με σήματα. Τα παιδιά προσπάθησαν να αποτυπώσουν με χειρονομίες αγαπημένες λέξεις όπως μαμά, μπαμπάς, αγάπη αλλά και τα ονόματά τους.

462649326 611551421214590 7135231847639164187 n 465995429 951939130178693 6853959076884718474 n 466567814 968792195300754 5139873785767685938 n

Με βάση τις οδηγίες διαδικτυακής εφαρμογής για τη νοηματική γλώσσα αναπαρήγαγαν διάφορα σύμβολα της χώρας μας, όπως τη σημαία, ενώ παρακολουθήσαν την απόδοση ανάλογων συμβόλων στην πολωνική νοηματική γλώσσα αντιλαμβανόμενα διαφορές και ομοιότητες στις δύο γλώσσες

462647719 2283547058711093 8718195845079932114 n

και παρακολούθησαν βίντεο με αγαπημένα ελληνικά τραγούδια που έχουν αποδοθεί στην ελληνική νοηματική γλώσσα σε μια προσπάθεια να γίνει απόλυτα κατανοητό ότι η μορφή αυτή της επικοινωνίας μπορεί να μεταφέρει μηνύματα, συμβολισμούς και συναισθήματα.

Την 3η Δεκεμβρίου, ημέρα αφιερωμένη στα άτομα με αναπηρία, προσκαλέσαμε στο Νηπιαγωγείο μας την κ. Παρασκευή, ειδική παιδαγωγό, να μας εισάγει στον κόσμο των νοημάτων και της μη λεκτικής επικοινωνίας. Η εμπειρία ήταν μοναδική καθώς τα παιδιά είδαν τις λέξεις και το λόγο τους να παίρνει μορφή μέσα από νοήματα, χειρονομίες και εκφράσεις, γεγονός που τα ξάφνιασε ευχάριστα και τα βοήθησε να κατανοήσουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι με προβλήματα ακοής.

Καθώς πλησίαζαν οι γιορτές των Χριστουγέννων και της νέας χρονιάς, όλοι οι μαθητές συνεργάστηκαν για να αποτυπώσουν τις ευχές τους σε μια συνεργατική ευχετήρια κάρτα.

MERRY CHRISTMAS

Οι δικές μας ευχές για Καλά Χριστούγεννα στη νοηματική:

Πρόγραμμα Αναπαραγωγής Βίντεο

Μετά τις γιορτές προσεγγίσαμε το θέμα της διαφορετικότητας μέσα από την ιστορία του Έλμερ, του πολύχρωμου ελέφαντα. Αφού διαβάσαμε και συζητήσαμε την ιστορία, κατασκευάσαμε το παζλ της διαφορετικότητας καθώς και άλλες χειροτεχνίες προσεγγίζοντας έτσι την ομορφιά που υπάρχει στην ανομοιομορφία.

1e5e3689 f9ea 48f5 a4bb c16aaf05f1ea 56872560 6f38 43c3 a98f 1971d7491491 9be5b0e8 1db6 4136 8477 6133d7e03363 480397295 1496634221723921 2430185254599352687 n 481151337 577947895208093 6766036643951830907 n

Και για τις περιπτώσεις που μπορεί να βρεθούμε σε κίνδυνο και δεν υπάρχει άλλος τρόπος για να το κοινωνήσουμε στους γύρω μας, μάθαμε το σήμα της βοήθειας. Δραματοποιήσαμε μια πιθανή αρπαγή με τα παιδιά σε ανάλογους ρόλους και εξασκηθήκαμε στο να ενημερώνουμε τους γύρω μας χειρονομώντας το σήμα της βοήθειας

490998865 2420885811623185 4102002773983542005 n

Οι δραστηριότητες μας ολοκληρώθηκαν με μια διαδικτυακή συνάντηση των εταίρων του προγράμματος όπου όλοι μαζί τραγουδήσαμε και συμβολίσαμε παρέα

491012108 4324127117820734 1112814658538688530 n 491024642 1187200486212084 5507718825823574814 n 490659113 1178183526931269 2167086194920643626 n 491348947 723901979964018 2119779154268403726 n

Μέσα από το έργο “United in signs” οι μαθητές μας ανέπτυξαν τη δημιουργικότητά τους, γνώρισαν την ομορφιά αλλά και τις προκλήσεις που προκύπτουν από την ανομοιομορφία, ανέπτυξαν δεξιότητες ενσυναίσθησης και επικοινωνίας και κατάφεραν να εμβαθύνουν στην νοηματική γλώσσα αντιλαμβανόμενα τη σημασία της στην επικοινωνία των κωφών ανθρώπων. Η συμμετοχή μας σε ένα τόσο ενδιαφέρον και άκρως χρηστικό πρόγραμμα μας γεμίζει ικανοποίηση και ευγνωμοσύνη.

Πηγές που αξιοποιήθηκαν για την υλοποίηση των δραστηριοτήτων:

“Spread the Sign” https://www.spreadthesign.com/el.gr/search/

Νοηματίζουμε” https://youtube.com/playlist?list=PLCddDghgDMpR1KxzKSQxdjVkPpSPvwWI5&si=ffAbf5dTBNk0Ge7z

“Προσβάσιμες Γραμματοσειρές για Μαθητές με Ειδικές Ανάγκες: Διευκολύνοντας την Εκπαίδευση από το ΙΕΠ” https://prosvasimo.iep.edu.gr/el/polimesiko-uliko-prosarmosmena-sxolika-vivlia/grammatoseires/grammatoseires

“Ελληνική Νοηματική Γλώσσα: Μαθήματα και Πόροι για Εκμάθηση και Επικοινωνία” https://www.speak-greek.com/p/greek-sign-language.html

“Συλλογή Παιδικών Παραμυθιών στη Νοηματική Γλώσσα από το ΙΕΠ” https://prosvasimo.iep.edu.gr/el/sullogi-apo-paidika-paramuthia-sth-nohmatikh

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός για το 1ο Νηπιαγωγείο Αριδαίας: Μπεγλοπούλου Μαρία, ΠΕ60