Tim Marshal, Εκδόσεις Διόπτρα
ΑΝΑΘΕΩΡΗΜΕΝΗ ΕΚΔΟΣΗ Εάν αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί ο Πούτιν έχει τόσο μεγάλη εμμονή με την Κριμαία, γιατί οι Ηνωμένες Πολιτείες ήταν προορισμένες να εξελιχθούν σε πλανητική υπερδύναμη ή γιατί η ισχύς της Κίνας συνεχίζει να εξαπλώνεται ολοένα και περισσότερο, τότε όλες οι απαντήσεις βρίσκονται εδώ.
Η γεωγραφία θέτει όρια στους ηγέτες όλου του κόσμου. Πράγματι, για να κατανοήσουμε τις διεθνείς εξελίξεις χρειάζεται να κατανοήσουμε τον άνθρωπο, τις ιδέες και τα κινήματα… Αλλά αν δεν γνωρίζουμε γεωγραφία, τότε δεν πρόκειται να έχουμε ολοκληρωμένη εικόνα.
To βιβλίο Αιχμάλωτοι της Γεωγραφίας, ένα από τα καλύτερα βιβλία για τη γεωπολιτική σύμφωνα με την εφημερίδα Evening Standard, στρέφει το βλέμμα στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον, προσφέροντας μια διεισδυτική ματιά σ’ έναν από τους πλέον καθοριστικούς παράγοντες που διαμορφώνουν την παγκόσμια ιστορία. Είναι πια ώρα να ξαναβάλουμε το «γεω-» μπροστά από την «πολιτική»
“100+1 Ιδιοφυΐες του Μάρκετινγκ”
Πρωτοπαπαδάκης Ιωάννης, Εκδόσεις Σταμούλης
Οι 100+1 Ιδιοφυίες του Μάρκετινγκ δεν είναι απλώς ένα ακόμη βιβλίο για το μάρκετινγκ. Είναι το ίδιο το μάρκετινγκ αυτό καθ’ αυτό. Είναι ένα βιβλίο που μας ταξιδεύει πίσω στο χρόνο, αλλά και στο παρόν, για να μας μυήσει σε αυτό τον συναρπαστικό κόσμο του μάρκετινγκ, μέσα πάντα από τους σημαντικότερους ανθρώπους που το «όρισαν» στο πέρασμα των χρόνων. Είναι ένα σύγγραμμα που κάθε στέλεχος του μάρκετινγκ θα πρέπει να διαβάσει. Μέσα από αυτό το βιβλίο «παρελαύνουν» άνθρωποι, επιχειρηματίες και μη, που ανακάλυψαν ένα κενό, μία ανικανοποίητη ανάγκη, και έβαλαν τα θεμέλια για την εμπέδωση ορισμένων βασικών αρχών του μάρκετινγκ, όπως το advertorial, το influencer marketing, τη διαφήμιση, τη δημοσιότητα, το viral μάρκετινγκ, τις δημόσιες σχέσεις, το άμεσο μάρκετινγκ, τα εργαλεία της προώθησης πωλήσεων και πολλά άλλα. Σκαπανείς όπως οι Asa Candler (ο μάγος της διαφήμισης), Mary Kay Ash (η μητέρα του network marketing), P.T. Barnum (ο πρώτος publicist), Lee Iacocca (ο καλύτερος πωλητής αυτοκινήτων), αλλά και «μη συνήθεις ύποπτοι» όπως ο Ιούλιος Καίσαρας (ο εφευρέτης του advertorial) και ο Αριστοτέλης (η δύναμη της πειθούς).
Σχόλιο: το πολύ ενδιαφέρον αυτό βιβλίο μπορεί να αξιοποιηθεί στα μαθήματα του ΕΠΑΛ όπως: Θεωρία τουρισμού και Εφαρμογές, Εισαγωγή στο Μάρκετινγκ, Διαφήμιση
“Μικρές ιστορίες πατριδογνωσίας”
Γιάννης Κωσταρής, Εκδόσεις Φωταγωγός
Η ζωή απαρτίζεται από εμπειρίες, αναμνήσεις, εικόνες, ιστορίες. Είναι ένα μεγάλο ταξίδι. Για παραπάνω από δέκα χρόνια, ο Γιάννης Κωσταρής ακολούθησε μια προσωπική διαδρομή και χαρτογράφησε τη δική του Ελλάδα. 58 φωτογραφιές, 61 τόποι, άνθρωποι και γεγονότα καθημερινά (άρα μάλλον ασήμαντα για τη “μεγάλη εικόνα”, πάντως καθ΄ όλα σημαντικά για την πραγματικότητα όσων τα έζησαν). Όλα μαζί όμως συνθέτουν τις “μικρές ιστορίες πατριδογνωσίας” και τη διαρκή αναζήτηση του Κωσταρή για τη δική του ενδοχώρα.
Τόσο στις φωτογραφίες, όσο και στις (μικρές) ιστορίες, δεν υπάρχουν ωραιοποιήσεις. Είναι αυθεντικές, αυθόρμητες, όπως και οι άνθρωποι που, όπως λέει και ο ίδιος, “σα δώρο μου αφηγήθηκαν ιστορίες από τη ζωή τους, γι’αυτό τους ευχαριστώ”. Στο εξώφυλλο, μια εικόνα άρρηκτα συνδεδεμένη με την ηπειρωτική και νησιωτική Ελλάδα. Ένας γάιδαρος, θάλασσα, βουνό, γαλάζιος ουρανός… η αρχετυπική σύνθεση ενός τόπου που δύσκολα συναντάμε πια.
Οι φωτογραφίες του βιβλίου “μικρές ιστορίες πατριδογνωσίας” εκτέθηκαν τον Φεβρουάριο του 2014 στον εκθεσιακό χώρο-βιβλιοπωλείο Φωταγωγός (Κολοκοτρώνη 59β & Λιμπονά), με παράλληλη αφήγηση των ιστοριών από τον Μενέλαο Καραμαγγιώλη.
Σχόλιο: Χρησιμοποίησα το φωτογραφικό λέυκωμα για το μάθημα της Ζώνης Δημιουργικών Δραστηριοτήτων με θέμα τη “Φωτογραφία” ως αφόρμηση για την άσκηση σύνδεσης κειμένου και φωτογραφίας.
Στρατής Βογιατζής, Εκδόσεις Άγρα
Στον Κάμπο της Χίου, τόπο επιφανών ελληνικών οικογενειών της διασποράς, με τα οικόσημα και τα αρχοντικά, τα περιβόλια με τα εσπεριδοειδή και μια διαρκή κατοίκηση στο χρόνο από τον 14ο αιώνα και έπειτα, μας μυεί ο Στρατής Βογιατζής. Ο αφηγητής του βιβλίου ως ένα πορώδες πλάσμα περιπλανιέται στη τοπογραφία του Κάμπου, αναδιφά σε ιστορικά αρχεία, αλληλοεπιδρά με τους κατοίκους και τα ζώα του τόπου, φωτογραφίζει, καταγράφει μαρτυρίες, συσσωρεύει πειστήρια τα οποία ταξινομεί και αναδιατάσσει・όπως ο ίδιος όμως παρατηρεί όσο συνενώνει τα διάφορα κομμάτια του παζλ τόσο πιο αινιγματική γίνεται η εικόνα που αποκαλύπτεται. Μέσα από αυτές τις συμβιώσεις που προκύπτουν και συμπλέκονται ριζωματικά ως ένα ιδιότυπο είδος φράκταλ, ο δημιουργός διερωτάται υπαινικτικά και με αρκετή δόση ειρωνείας πάνω στις δυνάμεις εκείνες που συνωμοτούν και συγκροτούν αθέατα το χαρακτήρα κάθε τόπου, για την έννοια της κατοίκησης σε ένα ασθμαίνοντα δυτικό πολιτισμό και μια ανιμιστική φύση που βλασταίνει πλάι του.
Ο Κάμπος στο τέλος μεταμορφώνεται σε ψηφιδωτό από παραβολές και ιστορίες, εικόνες μυθοπλαστικές ή πραγματικές, συμβάντα και επιστολές από το παρελθόν, βιογραφίες ανθρώπων, αποκόμματα από εφημερίδες, παιδικές μνήμες και εντυπώσεις του αφηγητή ο οποίος μέσα από παρεκβάσεις, λοξοδρομήσεις και επαναλήψεις, συναρμόζει με παιγνιώδη τρόπο. Είναι δύσκολο να πούμε ολοκληρώνοντας την ανάγνωση των κειμένων και τη θέαση των εικόνων αν ο Κάμπος είναι ένας τόπος πραγματικός ή μυθολογικός, αν έχουμε να κάνουμε με μια ερευνά ανθρωπολογική ή ένα παραμύθι, για ένα πολιτικό έργο ή μια παρωδία καταστάσεων, ή τελικά για όλα αυτά μαζί.
Ο αναγνώστης παρόλη την έξαψη της εξερεύνησης του μυθιστορηματικού αυτού τόπου σύντομα βρίσκεται παγιδευμένος σε ένα λαβύρινθο, να περιπλανιέται σε ένα χώρο αυξημένης εντροπίας όπου τα ζώα εκτοπίζουν σταδιακά τους ανθρώπους, οι μνήμες γεννούν νέες χωρικές συσχετίσεις και το μυστήριο υπονομεύει διαρκώς τον ορθολογισμό.
https://www.lifo.gr/culture/vivlio/kampos-ena-prototypo-biblio-gia-magiko-toposimo-tis-hioy
Σχόλιο: Χρησιμοποίησα το φωτογραφικό λέυκωμα για το μάθημα της Ζώνης Δημιουργικών Δραστηριοτήτων με θέμα τη “Φωτογραφία” ως αφόρμηση για την άσκηση σύνδεσης κειμένου και φωτογραφίας.
“Τετράγωνα κύματα, ιπτάμενες μέδουσες”
Θοδωρής Κούκιας, εκδόσεις Κέδρος
2042. Ο κόσμος έχει χωριστεί σε δύο στρατόπεδα, τους δικτυομάχους, που θεωρούν ότι το διαδίκτυο έχει πλέον μετατραπεί σε έναν ανεξέλεγκτο αόρατο δικτάτορα, και τους δικτυολάτρες, που επιθυμούν τη συγχώνευση του ανθρώπινου μυαλού με την τεχνητή νοημοσύνη. Ο πόλεμος αρχίζει.
2062. Η Νέα Κοινωνία ανακοινώνει τον εξοστρακισμό πενήντα εφήβων από τους κόλπους της, πράγμα που σημαίνει πενήντα θέσεις ανοιχτές ξανά προς διεκδίκηση. Πενήντα εισιτήρια για την κοινωνία της απόλυτης γνώσης και της αιώνιας ευτυχίας. Το όνειρο για κάθε έφηβο του παλιού κόσμου και ο διακαής πόθος για κάθε γονιό.
Η διαδικασία της Επιλογής προκρίνει τους καλύτερους. Από εκεί και πέρα αναλαμβάνει ο Άργος, το πιο προηγμένο νευρωνικό δίκτυο του πλανήτη. Ένας νοήμων ηλεκτρονικός υπερυπολογιστής που καθορίζει τι θα σπουδάσεις, ποιο επάγγελμα θα ακολουθήσεις, αλλά και ποιον θα ερωτευτείς. Γιατί σε γνωρίζει καλύτερα απ’ ό,τι εσύ τον εαυτό σου. Γιατί ο Άργος είναι μία μηχανή και οι μηχανές σπάνια κάνουν λάθη…
Πώς είναι να ζεις σε έναν κόσμο όπου οι πράξεις και οι σκέψεις σου ελέγχονται απόλυτα και σου δίνεται πίσω, σαν αντάλλαγμα, η αιώνια ευτυχία; Μια παρέα νέων του παλιού κόσμου αποφασίζουν να δοκιμάσουν τη ζωή στη Νέα Κοινωνία και σύντομα δοκιμάζονται και οι αντοχές τους.
Μια δυστοπική περιπέτεια για τη δύναμη της ελεύθερης σκέψης, την αξία των προσωπικών επιλογών και τον ρόλο της τεχνολογίας στη ζωή μας.
Σχόλιο: πολυβραβευμένο βιβλίο, που ταξιδεύει τη σκέψη μικρών και μεγάλων μακρυά. Παράλληλα έχει χρησιμοποιηθεί από συναδέλφους για προγράμματα φιλαναγνωσίας.
Θοδωρής Κούκιας, εκδόσεις Άγρα
Κάτω από τη βαριά σκιά της οικονομικής κρίσης πέντε άνθρωποι προσπαθούν να ονειρευτούν, να βιοποριστούν, να προσδιορίσουν τα όρια και τις αντοχές τους.
Ένας νεαρός που πασχίζει να κολυμπήσει ανάποδα στη ροή του braindrain που μαστίζει τη χώρα και ένα κορίτσι με ψαλιδισμένα φτερά από την εργασιακή ανασφάλεια καταφθάνουν στην ίδια επιχείρηση για μια σημαντική συνέντευξη. Μια γραμματέας αισθάνεται την αλλαγή να σφίγγει σαν πύθωνας ολοένα και περισσότερο γύρω της. Η υπεύθυνη του ανθρώπινου δυναμικού προσπαθεί να ενστερνιστεί τις νέες τάσεις της διοίκησης και ένας προϊστάμενος παλιάς κοπής αντιμάχεται τους μοντερνισμούς.
Μέσα σε μια εργασιακή ημέρα οι πορείες τους διασταυρώνονται. Οι αντιλήψεις του καθενός προσκρούουν στις προσδοκίες των υπολοίπων. Κάποιοι θα ανακαλύψουν άγνωστες πτυχές του εαυτού τους. Θα κληθούν να πάρουν αποφάσεις που θα επηρεάσουν τους ίδιους, αλλά και την άλλοτε κραταιά επιχείρηση. Μια επιχείρηση που από μακριά μοιάζει με λαμπερό μαύρο διαμάντι. Από κοντά όμως είναι γεμάτη με δυσδιάκριτες ίνες που περιμένουν καρτερικά να μετατραπούν σε ρωγμές. Ένα διαμάντι μέσα στο οποίο χτυπά η καρδιά ενός αζύμωτου, ευτελούς άνθρακα.
Σχόλιο: καταγράφει το σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον μέσα από παράλληλες ιστορίες. Μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα ¨Σύγχρονο Περιβάλλον Γραφείου”, Γ’ ΕΠΑΛ ειδικότητα