Γιορτή για την 25η Μαρτίου
Πανέτοιμοι για τον εορτασμό της επετείου της 25ης Μαρτίου είναι οι μαθητές αλλά και οι δάσκαλοι του 1ου Δημοτικού Σχολείου Τυρνάβου!
Μετά από αρκετές σκηνικές και μουσικές πρόβες οι μαθητές των δύο τμημάτων της Ε’ τάξης ετοίμασαν με την βοήθεια των δασκάλων τους ένα δραματοποιημένο αφιέρωμα στην ζωή και το έργο του εθνικού μας ποιητή, Διονύσιου Σολωμού: από τα νεανικά του χρόνια στη Ζάκυνθο αμέσως μετά την επιστροφή του από τις σπουδές του στην Ιταλία όταν έγραψε τα πρώτα ποιήματα σε ελληνική γλώσσα έως τους Ελεύθερους Πολιορκημένους.
Αποσπάσματα από τα σημαντικότερα έργα του ποιητή τα οποία έχουν μελοποιηθεί θα ερμηνεύσει η χορωδία των μαθητών ξεκινώντας με τρία νεανικά του ποιήματα, την Ξανθούλα, την Αγνώριστη και την Φαρμακωμένη. Θα ακουστούν επίσης αποσπάσματα από τον Ύμνο εις την Ελευθερία, το έργο που τον καθιέρωσε ως ποιητή και το οποίο μελοποίησε ο Νικόλαος Χαλκιόπουλος – Μάντζαρος καθώς και από το έργο ζωής του Σολωμού τους Ελεύθερους Πολιορκημένους η χορωδία θα ερμηνεύσει ένα απόσπασμα από την Καντάτα Ελευθερίας του Χρήστου Λεοντή κι ένα απόσπασμα από το ομώνυμο έργο του Γιάννη Μαρκόπουλου.
Καλή επιτυχία!!
Καλή Σαρακοστή!
Μόνο τ’ αμπέλια να καλπάζουν
κι αχαλίνωτος να ‘ναι ο ουρανός
όπως τον θέλουν τα παιδιά
με κοκόρους και με κουκουνάρια
και με κυανούς χαρταετούς σημαίες
(Οδυσσέας Ελύτης, Της Εφέσου)
ΥΜΝΟΣ ΕΙΣ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ – ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΜΑΝΤΖΑΡΟΣ
NEA ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ!
Ο Γαργαληστής!
Το παραμύθι του “Γαργαληστή” ακούσαμε, διαβάσαμε και τραγουδήσαμε με τους μαθητές της Α’ τάξης!
Στο τέλος της γνωριμίας μας με τον παράξενο ληστή τα παιδιά εικονογράφησαν το δικό τους βιβλίο!
[Εδώ να σημειώσουμε ότι την μουσική και τους στίχους του παραμυθιού έχει γράψει ο Δημήτρης Μπασλάμ.
Την εικονογράφηση έχει κάνει ο Βίκτωρ Μοσχόπουλος και το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Επόμενος Σταθμός. ]
ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
Μπορεί η μουσική να περιγράψει εικόνες από την φύση και την ζωή των ανθρώπων; Μπορούν τα μουσικά όργανα να «ζωγραφίσουν» όπως το πινέλο ενός ζωγράφου τις αλλαγές στα χρώματα των εποχών; Μπορούν οι μουσικοί ήχοι άλλοτε δυνατοί κι άλλοτε σιγανοί να περιγράψουν τα συναισθήματα των ανθρώπων απέναντι στο μεγαλείο της φύσης;
Ένα ζωγράφος αποτυπώνει με το πινέλο του τις εικόνες, ένας ποιητής εκφράζεται μέσα από τα ποιήματα του, ένας χορευτής μέσα από τις κινήσεις του σώματος, ένας συγγραφέας μέσα από το λογοτεχνικό του έργο….. ένας συνθέτης; Χρησιμοποιώντας τους ήχους και τα ηχοχρώματα των μουσικών οργάνων!
Σ’ αυτήν την διαπίστωση κατέληξαν και οι μαθητές της Γ’ τάξης μέσα από την ακρόαση τριών μουσικών έργων και την γνωριμίας τους με τρεις συνθέτες:
- Αντόνιο Βιβάλντι, Τέσσερις Εποχές, Χειμώνας – Καλοκαιρινή καταιγίδα
- Κλωντ Νεμπισί, Το χιόνι που χορεύει
- Λούντβιχ βαν Μπετόβεν, 6η Συμφωνία «Ποιμενική», Καταιγίδα
Τρία έργα, τρεις συνθέτες, τρεις διαφορετικές εποχές. Τα παιδιά άκουσαν τα παραπάνω αποσπάσματα και βρήκαν ποιες εικόνες προσπαθούν οι συνθέτες μέσα από τους ήχους των μουσικών οργάνων να περιγράψουν. Κατανόησαν μέσα από την ακρόαση τον τρόπο που χρησιμοποίησαν αλλά και έπαιξαν οι συνθέτες με τα ηχοχρώματα των οργάνων για να περιγράψουν την φύση: οι ψηλές νότες του φλάουτου που κάνει τον αέρα που σφυρίζει αλλά και το τύμπανο που μιμείται τις βροντές στην καταιγίδα του Μπετόβεν, ο γλυκός και απαλός ήχος του πιάνου περιγράφει το χιόνι που μοιάζει να χορεύει καθώς πέφτει στο έργο του Ντεμπισί, η δυνατή ένταση σε συνδυασμό με την γρήγορη ταχύτητα των βιολιών και των άλλων εγχόρδων της ορχήστρας περιγράφουν γλαφυρά την ένταση της καλοκαιρινής καταιγίδας του Βιβάλντι.
Αμέσως μετά ήρθε η ώρα της γνωριμίας με τους συνθέτες και τα μουσικά όργανα: το βιολί, το πιάνο αλλά και την συμφωνική ορχήστρα. Σ’ αυτό το σημείο βοήθησαν και τα παιδιά φέρνοντας εικόνες ή πληροφορίες. Πότε έζησε περίπου ο καθένας, από ποια χώρα καταγόταν, τι μουσικό όργανο έπαιζε, πότε άρχισε να χάνει την ακοή του ο Μπετόβεν, έγραψε έργα όταν ήταν κουφός;
Το μάθημα τελείωσε με μια μικρή δοκιμή – εργασία: αναφέρθηκα στα παιδιά για την αγάπη που είχε ο Μπετόβεν για την φύση. Πόσο του άρεσε να φεύγει από την πόλη της Βιέννης για να επισκέπτεται ένα κοντινό χωριό και να κάνει βόλτες στη φύση. Γι αυτό και θέλησε μέσα από την μουσική της 6ης Συμφωνίας να περιγράψει όχι μόνο την φύση αλλά κυρίως τα συναισθήματα που ένιωθε όταν ήταν κοντά σε αυτήν! Έδωσα στα παιδιά ένα κομμάτι χαρτί και τους ζήτησα να αφήσουν την φαντασία τους ελεύθερη ακούγοντας το τρίτο μέρος της Συμφωνίας («Χαρούμενη συγκέντρωση των χωρικών», αλλέγκρο). Δεν φανέρωσα τι θέλει να περιγράψει ο Μπετόβεν.
Ζήτησα από τα παιδιά να εκφραστούν είτε ζωγραφίζοντας αυτό που φανταζόταν, είτε γράφοντας. Κάποια παιδιά απεικόνισαν την περιγραφή και με τους δύο τρόπους. Βλέποντας τις εργασίες των παιδιών οφείλω να παραδεχτώ δύο πράγματα:
α) μάλλον τα παιδιά ήταν επηρεασμένα από την ακρόαση της καταιγίδας που είχε προηγηθεί και η σκέψη τους περιστράφηκε κυρίως γύρω από εικόνες της φύσης και όχι τόσο γύρω από εικόνες των ανθρώπων που χαίρονται στη φύση.
β) τα συναισθήματα της ηρεμίας και της χαράς ήταν αυτά που επικράτησαν τελικά.
Αξίζει τέλος να σημειώσω ότι υπήρξαν δύο εργασίες στις οποίες οι μαθητές φαντάστηκαν πως η μουσική περιγράφει ανθρώπους χαρούμενους που χορεύουν!
ΤΟ ΡΥΘΜΙΚΟ ΕΞΠΡΕΣ!
Tο ρυθμικό εξπρές σφύριξε και ξεκίνησε το ταξίδι του μεταφέροντας στα βαγόνια του ρυθμικές αξίες και παύσεις! Έκανε στάση σε πολλές τάξεις και έδωσε στα παιδιά την ευκαιρία να επιβιβαστούν και να κάνουν ένα χαρούμενο και δημιουργικό μουσικό ταξίδι στη χώρα του ρυθμού!
Στο πλαίσιο του μαθήματος των ρυθμικών αξιών για την Γ΄και Δ΄τάξη καθώς και της έννοιας του μέτρου οι μαθητές δημιούργησαν ένα δικό τους μέτρο 3/4 και 4/4. Στη συνέχεια το αντέγραψαν μέσα στο βαγόνι που τους είχα μοιράσει και το διακόσμησαν με χρώματα και ιδέες φτιάχνοντας έτσι κάθε τμήμα το δικό του ρυθμικό τρένο!
Αφού κολλήσαμε το τρένο σε κάποιο μέρος της τάξης τα παιδιά διάβασαν τα ρυθμικά σχήματα των βαγονιών είτε εναλλάξ χωρισμένα σε ομάδες είτε όλα μαζί!
Το τρένο έκανε στάση και στην Α’ τάξη όπου κάθε μαθητής διάλεξε ανάμεσα σε ρυθμικές αξίες (τέταρτο και δύο όγδοα) και παύσεις (παύση τέταρτου) τον “επιβάτη” και τον σχεδίασε πάνω στα παράθυρα των βαγονιών!
ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
Ορμώμενοι από το μάθημα της Γλώσσας για την μουσική (β’ τεύχος, ενότητα 7η) κατασκευάσαμε με τους μαθητές της Ε’ τάξης χορδόφωνα, αερόφωνα και ιδιόφωνα “μουσικά όργανα”.
Με σκοπό να καταλάβουν τα παιδιά μέσα από βιωματικές δράσεις τον τρόπο παραγωγής του ήχου αλλά και την λειτουργία των οργάνων φτιάξαμε:
1. Αυλούς του Πανός από πολύχρωμα καλαμάκια!
2. Χορδόκουτα απλά αλλά και με καβαλάρη!

3. Έγχορδες κρεμάστρες!
4. Βροχή και μαράκες από πλαστικά μπουκάλια!
Με μεγάλη χαρά ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα της κατασκευής αυτοσχέδιων οργάνων και οι μαθητές του τμήματος των αθιγγάνων φτιάχνοντας μαράκες από πλαστικά μπουκάλια και διακοσμώντας τα κατάλληλα!
La musica





































