Εργαστήριο για τη Διεργασία της Μάθησης. Θεωρητική και Εμπειρική Προσέγγιση.
Έδεσσα, 09/03/2011 και 17/03/2011.
Συντονιστής: Κωνσταντίνος Κιουρτσής.
Το περιεχόμενο του εργαστηρίου εστιάζεται στο είδος των γνώσεων, δεξιοτήτων και στάσεων που έχουν τη δυνατότητα να αναπτύξουν οι εκπαιδευτικοί ως συντονιστές μαθητικών ομάδων στα παρακάτω θεματικά πεδία της Αγωγής Υγείας: (α) σεξουαλική αγωγή και προφύλαξη από σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα και (β) πρόληψη των εξαρτήσεων.
Οι κύριες μαθησιακές τεχνικές του εργαστηρίου είναι η εργασία σε ομάδες και η προσομοίωση.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1: Γνωριμία. Έκφραση προσδοκιών
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2: Εισήγηση συντονιστή:
- Η γνώση δεν αγοράζεται με πιστωτικές κάρτες.
- Δεν γεννηθήκαμε με ένα εγχειρίδιο της ζωής
- Ποδήλατο: πετάλια, τιμόνι, ισορροπία. Μόλις βρίσκεις το ένα χάνεις τα άλλα δύο. Κάποια στιγμή όμως καταλαβαίνεις τι θα πρέπει να κάνεις για να έχεις και τα τρία ταυτόχρονα.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3: Ο εκπαιδευτικός και η διαμόρφωση του πλαισίου μάθησης
Προσομοίωση:
1. η διευθύντρια του σχολείου
2. η φιλόλογος Ι.Μ.
3. ένας πατέρας που παραπονιέται για την αυστηρή βαθμολογία της φιλολόγου Ι.Μ.
4. ο καθηγητής Χημικός του σχολείου, που χρησιμοποιεί τη βαθμολογία ως κίνητρο για μεγαλύτερη προσπάθεια.
5. ο καθηγητής φυσικής αγωγής του σχολείου, που είναι θυμωμένος με τη φιλόλογο Ι.Μ. για τους βαθμούς της κόρης του.
Σε ένα Γυμνάσιο, η φιλόλογος Ι.Μ. μπαίνει στο Β2 για το μάθημα της 5ης ώρας και είναι αρκετά εκνευρισμένη, εξ αιτίας μιας συζήτησης με τη Διευθύντρια του σχολείου. Πριν από λίγα λεπτά η Διευθύντρια της εξήγησε ότι είναι συχνά τα παράπονα των γονιών για την αυστηρή βαθμολογία της και της ζήτησε να είναι πιο επιεικής. Με το που μπαίνει μέσα στην αίθουσα, βλέπει τους μαθητές να περιμένουν ήσυχοι. Η φιλόλογος Ι.Μ. ανοίγει τον κατάλογο, απευθύνεται σε έναν μαθητή από τους άριστους και του θέτει ένα δύσκολο ερώτημα. Ο μαθητής διαμαρτύρεται χαμηλόφωνα λέγοντας ότι αυτή την ώρα δεν έχουν Αρχαία Ελληνικά αλλά Ιστορία. Η φιλόλογος Ι.Μ. αντιλαμβάνεται το λάθος της και ζητάει από όλους να βγάλουν από μια κόλλα χαρτί για ένα σύντομο τεστ στην Ιστορία. Τότε μια μαθήτρια του πρώτου θρανίου της λέει: «μα κυρία, προχθές γράψαμε τεστ στην ιστορία» . . . .
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3 : σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα
Προσομοίωση:
1. ο Λυκειάρχης
2. ο Φυσικός Γ.Κ.
3. ο Μαθηματικός του σχολείου, παλιός και αυστηρός καθηγητής
4. μία μητέρα, Αρχιτέκτων, που επιθυμεί η κόρη της να ακολουθήσει το επάγγελμά της
5. ένας πατέρας, ιατρός, που έχει δεχτεί την επιλογή του γιού του, αντί για ιατρική να σπουδάσει μουσική τεχνολογία.
Ο Λυκειάρχης κάνει κάθε τόσο μια περατζάδα έξω από τις τάξεις. Ακούγονται οι φωνές των καθηγητών και μαθητών και φαίνεται ότι όλα πάνε πολύ καλά. Θέλει το σχολείο του να δουλεύει υποδειγματικά. Μόνον από μια αίθουσα ακούγονται ήχοι που δεν αρμόζουν σε μάθημα. Είναι πάντα η ίδια αίθουσα, στην οποία διδάσκει ο Γ.Κ., ο νέος Φυσικός του σχολείου. Μια μέρα ακουγότανε κιθάρα, κι όταν στο διάλειμμα ρώτησε τον Γ.Κ. , πήρε την απάντηση ότι μέσα από τη μουσική δίδαξε το μάθημα των συχνοτήτων. Μια άλλη μέρα, οι μαθητές βγήκαν στο διάλειμμα με δάκρια στα μάτια από τα γέλια, κι όταν ρώτησε τον καθηγητή, αυτός του απάντηση ότι δημιουργήθηκε μια ένταση μεταξύ δύο μαθητών και για να τη διαχειριστεί, έδειξε στην τάξη ένα βίντεο με την ιστορία μιας παρέας παληκαράδων μαθητών που κατάληγε σε φιάσκο που ήταν για γέλια. Μια άλλη φορά – κάτι σπάνιο – η τάξη ήταν σε απόλυτη ησυχία, και θεώρησε ότι δεν ήταν κανείς μέσα, άνοιξε την πόρτα, και είδε τον Γ.Κ. να κρατάει ένα προφυλακτικό και να δείχνει με τη βοήθεια μαρκαδόρου, πώς χρησιμοποιείται. Ο Γ.Κ. έδωσε την εξήγηση ότι ήταν μια δραστηριότητα του προγράμματος Αγωγής Υγείας. Ο Λυκειάρχης έχει την αίσθηση ότι ο Γ.Κ. είναι αγαπητός στους μαθητές, αλλά οι συνάδελφοι μουρμουρίζουν για τις ανορθόδοξες μεθόδους του και κάποιοι λίγοι γονείς διαμαρτύρονται για τη χαλαρότητα των μαθημάτων των παιδιών τους σε ένα μάθημα που έχει ιδιαίτερη σημασία για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4: πρόληψη της χρήσης ουσιών
1. η γυμνάστρια O.N.
2. ψυχίατρος, με ειδίκευση στη χρήση εξαρτητικών ουσιών
3. αστυνομικός του τμήματος ασφαλείας
4. κοινωνιολόγος, ερευνητής των θεμάτων σχετικών με τη χρήση εξαρτητικών ουσιών
5. η καθηγήτρια που υλοποιεί στο σχολείο της προγράμματα πρόληψης της χρήσης εξαρτητικών ουσιών.
Είναι μια βροχερή μέρα και η γυμνάστρια O.N. του Λυκείου, αποφάσισε με το Β3, αντί για γυμναστική, να συζητήσουν μέσα στην αίθουσα Η/Υ σχετικά με τα συμπληρώματα διατροφής που παίρνουν οι αθλητές. Είχε ετοιμάσει το μάθημα με μεγάλη προσοχή σε μορφή παρουσίασης (ppt) και οι μαθητές έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον. Σε κάποιο σημείο έφτασε στα αναβολικά και έκανε το σχόλιο ότι αυτά δεν είναι τόσο επικίνδυνα όσο τα ναρκωτικά. Τότε ακριβώς την διέκοψε ένας μαθητής και της είπε: «Κυρία, γιατί τόσος ντόρος με τα ναρκωτικά; Αφού πρώτοι από όλους, εσείς οι μεγάλοι τα χρησιμοποιείτε και πολλές φορές τα ζητάτε από το γιατρό σας. Κάποιοι μάλιστα υπεράνω υποψίας τα εμπορεύονται με τεράστια κέρδη. Για να μην πούμε ότι, έτσι, έχουν δουλειά οι αστυνόμοι, οι δικαστές, οι ψυχολόγοι και τα βαποράκια. Κυρία, το θέμα δεν είναι τα ναρκωτικά, αλλά γιατί φτάνει κάποιος στα ναρκωτικά. Εσείς είστε ευχαριστημένη από την κοινωνία μας; Έτσι όπως φτιάξατε εσείς οι μεγάλοι την κοινωνία μας, μπορούμε εμείς οι νέοι να ζήσουμε μια σίγουρη ζωή;»
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 5 : Κλείσιμο. Δελτίο έκφρασης γνώμης