Παραβίαση της ιδιωτικής ζωής μέσω γνωστού εργαλείου κοινωνικής δικτύωσης; : 2011-06-10

Η τεχνολογία του Facebook, «Tag Suggestions», που δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να χρησιμοποιούν ένα λογισμικό αναγνώρισης προσώπων για να ταυτοποιούν αυτομάτως τους φίλους τους μέσω φωτογραφιών, έχει φέρει έντονες παγκόσμιες αντιδράσεις. Ήδη υποχρεώθηκε να παράσχει αναλυτικές πληροφορίες στις αρμόδιες ευρωπαϊκές Ρυθμιστικές Αρχές, αν και δεν έχει ξεκινήσει κάποια επίσημη διαδικασία εναντίον του.

Η εφαρμογή εμφανίστηκε αρχικά στις ΗΠΑ πριν από έξι μήνες, όμως μόλις τώρα επέσυρε την προσοχή, καθώς το δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο, αθόρυβα, την έθεσε πλέον σε εφαρμογή και στις υπόλοιπες χώρες, σύμφωνα με τα πρακτορεία Ρόιτερ και το Γαλλικό.

Το νέο λογισμικό συγκρίνει τις νέες φωτογραφίες που αναρτούν τα μέλη, με άλλες φωτογραφίες που προϋπάρχουν και προτείνει το όνομα του «φίλου» που αντιστοιχεί σε αυτή τη νέα φωτογραφία. Η αρχή των αντιδράσεων έγινε από στέλεχος της εταιρίας κυβερνο – ασφάλειας Sophos, που επεσήμανε ότι δεν είναι δυνατό να επιτρέπεται η αναζήτηση και αναγνώριση φωτογραφιών χωρίς τη συγκατάθεση του προσώπου που βρίσκεται στη φωτογραφία. Το Facebook δίνει στους χρήστες το δικαίωμα να εξαιρεθούν από τη συγκεκριμένη υπηρεσία, η οποία εξ αρχής όμως περιλαμβάνεται στις «στάνταρντ» ρυθμίσεις του χρήστη, αν και ορισμένοι πιστεύουν ότι θα έπρεπε να συμβαίνει το αντίθετο. Μέλος του Κογκρέσου των ΗΠΑ, εξέφρασε τις αντιρρήσεις του και ανέφερε ότι η νέα δυνατότητα δεν πρέπει να «επιβάλλεται» αυτομάτως στους χρήστες, χωρίς τη συναίνεσή τους.

Ο κατασκευαστής απάντησε ότι το νέο χαρακτηριστικό, απλώς, διευκολύνει τους χρήστες να συσχετίζουν τους φίλους τους με τις φωτογραφίες, αν και παραδέχτηκε ότι θα έπρεπε να ενημερώσει περισσότερο σχετικά με τη νέα δυνατότητα. Όπως είπε, ούτως ή άλλως, το ταίριασμα των μελών με φωτογραφίες γίνεται περισσότερες από 100 εκατ. φορές την ημέρα, οπότε μια τέτοια πρόσθετη δυνατότητα είναι χρήσιμη. Από την άλλη, επεσήμανε, ότι όποιος χρήστης δεν θέλει το όνομά του να περιλαμβάνεται στα υποψήφια για πιθανό ταίριασμα με μια νέα φωτογραφία, μπορεί να αυτο-εξαιρεθεί, καταργώντας τη σχετική ρύθμιση (από τις Ιδιωτικές Ρυθμίσεις – Private Settings).

Όμως, οργανώσεις προστασίας των προσωπικών δεδομένων στην Αμερική, όπως το Electronic Privacy Information Center και το Big Brother Watch, εμφανίζονται πιο επιφυλακτικές, θεωρώντας ότι η ιδιωτική ζωή μπορεί να παραβιάζεται. Μερικοί, φοβούνται ότι τελικά η τεχνολογία αναγνώρισης προσώπων θα καταστήσει εφικτή την αναζήτηση προσώπων απλώς μέσω μιας φωτογραφίας κι αυτό θα αποτελέσει το τέλος της προστασίας της ιδιωτικότητας. Θα μπορούσε π.χ. στο μέλλον κάποιος να φωτογραφήσει απλώς κάποιον άλλο στο δρόμο και μετά, μέσω διαδικτύου, να ανακαλύψει ένα σωρό πράγματα για αυτόν.

Πρόσφατα, η Google έκανε γνωστό ότι οικειοθελώς σταμάτησε την υλοποίηση ακριβώς μιας τέτοιας εφαρμογής, που επέτρεπε σε κάποιον να τραβήξει μια φωτογραφία με το «έξυπνο» κινητό του και μετά, μέσω διαδικτύου, μπορούσε να κάνει αναζήτηση για να βρει το όνομά του κι άλλα στοιχεία. Όπως είπε ο επικεφαλής της εταιρίας Έρικ Σμιτ, ήταν μάλλον η πρώτη φορά που η Google ολοκλήρωσε από τεχνική άποψη ένα σχέδιο, αλλά προτίμησε να το «βάλει στο ράφι» για λόγους προστασίας των προσωπικών δεδομένων.

Εν τω μεταξύ σε οδηγία προς τα γαλλικά τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά μέσα ενημέρωσης, με την οποία τους ζητεί να σταματήσουν τις ευθείες παραπομπές στις δημοφιλείς ιστοσελίδες Facebook και Twitter, καθώς κάτι τέτοιο, όπως αναφέρει, εμπίπτει στους κανόνες της έμμεσης διαφήμισης, προχώρησε χθες η Ανεξάρτητη Αρχή για την Προστασία των Οπτικοακουστικών Μέσων Επικοινωνίας (Conseil Superieur de l’Audiovisuel-CSA), σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters.

«Οι δύο αυτοί χώροι αποτελούν εμπορικά σήματα και η οποιαδήποτε αναφορά λαμβάνεται ως διαφήμιση», εξήγησε η εκπρόσωπος του CSA, δημοσιογράφος, η οποία διευκρίνισε ότι τα «μίντια μπορούν να «τουιτάρουν» όσο τους αρέσει, αλλά πρέπει να σταματήσουν να λένε στους ανθρώπους να τους ακολουθούν στο Twitter ή στο Facebook».

«Κάτι τέτοιο», πρόσθεσε η γνωστή δημοσιογράφος από τη Γουαδελούπη, «μεταφράζεται σε διαφήμιση γι’ αυτές τις τοποθεσίες και θα πρέπει τα Μέσα να θυμούνται ότι η συγκεκαλυμμένη διαφήμιση έχει απαγορευτεί στη Γαλλία από το 1992. Θα πρέπει η αναφορά να είναι γενική, «όπως ελέγξτε τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης», χωρίς να κατονομάζονται τα συγκεκριμένα δίκτυα, γιατί σε αυτή την περίπτωση τα μίντια παραβαίνουν το νόμο και θα υπάρξουν κυρώσεις».

Πηγές: www.protothema.gr (10/6) και enet.gr (9/6)

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ανώνυμος

Top
...
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων