Στον κυβερνοχώρο η ταυτότητά μας αντικατοπτρίζεται στο όνομα χρήστη και τον κωδικό πρόσβασης. Για τους χρήστες, το να διατηρήσουν τους κωδικούς τους ασφαλείς είναι ζωτικής σημασίας για την αποφυγή περιστατικών όπως η υποκλοπή ταυτότητας. Ωστόσο, οι παροχείς ηλεκτρονικών υπηρεσιών (που αποθηκεύουν τα ονόματα των χρηστών και τους κωδικούς πρόσβασης) θα πρέπει να κάνουν το ίδιο. Τα προβλήματα προκύπτουν όταν γίνονται συμβιβασμοί στην ασφάλεια, από τη μία ή από την άλλη πλευρά.
Οι κωδικοί πρόσβασης προστατεύουν πληροφορίες ευαίσθητης φύσεως – είτε αυτά είναι οικονομικά δεδομένα, δεδομένα πνευματικής ιδιοκτησίας ή σχετικά με την υγεία, λίστες πελατών κλπ. Όμως, ήδη στο πρώτο μισό του 2012, τα προσωπικά δεδομένα εκατομμυρίων πολιτών, των κωδικών πρόσβασης συμπεριλαμβανομένων, είναι εκτεθειμένα λόγω περιστατικών παραβίασης. Η ENIΣA προτρέπει τους παρόχους υπηρεσιών να κινηθούν προληπτικά για την καλύτερη προστασία των ευαίσθητων δεδομένων.
Ακολουθούν δύο πολύ απλές συμβουλές σχετικά με τα passwords, καθώς και κάποιες χρήσιμες ιστοσελίδες για το θέμα:
#1 Δεν δίνουμε τον κωδικό μας σε άλλους! Ακόμη κι αν είναι φίλοι μας, μπορεί να καταχραστούν της εμπιστοσύνης μας και, επιπλέον, εμείς θα είμαστε υπεύθυνοι για όποια δραστηριότητα κάνει ο φίλος ή η φίλη μας στο Διαδίκτυο με το δικό μας κωδικό. Γενικά, δεν πρέπει να αποκαλύπτουμε ποτέ τα στοιχεία της σύνδεσής μας. Αν πιστεύουμε ότι κάποιος ανακάλυψε τον κωδικό μας πρέπει να αλλάξουμε τον κωδικό άμεσα.
#2 Χρησιμοποιούμε πάντα κωδικούς πρόσβασης που είναι δύσκολο να τους φανταστεί κανείς. Για παράδειγμα, αποφεύγουμε να χρησιμοποιούμε το όνομά μας, το επίθετό μας, ονόματα φίλων, κατοικίδιων και ημερομηνίες γενεθλίων ή επετείων. Για να είναι ασφαλής ο κωδικός πρόσβασής μας πρέπει: α) να έχει τουλάχιστον 8 χαρακτήρες, έτσι ώστε να είναι πιο πολύπλοκος και δύσκολος για να τον μαντέψει κάποιος, β) να περιλαμβάνει κεφαλαία, πεζά γράμματα, αριθμούς και σημεία στίξης, γ) να μην περιλαμβάνει ονόματα, που μπορούν να γνωρίζουν πολλοί.
Yπάρχει πλειάδα διαδικτυακών δραστηριοτήτων που μπορεί να απειλεί την ασφάλεια των ανήλικων χρηστών (ίσως και τη δική μας): Οι νέοι συχνά συμμετέχουν σε διαγωνισμούς, συμπληρώνουν ερωτηματολόγια εμπορικών ιστοσελίδων, εγγράφονται σε διαδικτυακές υπηρεσίες, οργανώνουν το προσωπικό τους προφίλ για λογαριασμούς ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, άμεσων μηνυμάτων και κοινωνικής δικτύωσης, συνομιλούν σε chat rooms με αγνώστους, όπου δίνουν προσωπικά στοιχεία. Για αυτό, οφείλουμε να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά μας να αντιλαμβάνονται και να εκτιμούν την αξία των προσωπικών τους δεδομένων ώστε να τα διαφυλάσσουν όταν πλοηγούνται στο Διαδίκτυο.
Σχετικά με eSafety
Για κάθε γονιό έρχεται κάποτε η στιγμή που συνειδητοποιεί ότι η σχέση του παιδιού του με το Διαδίκτυο ξεπερνάει κατά πολύ όσα ο ίδιος έχει -ή δεν έχει- συζητήσει μαζί του. Λίγο αργότερα, όσο μεγαλώνει, φτάνει και η στιγμή που ίσως να στερείται απαντήσεων στις απορίες του. Για τους εκπαιδευτικούς τα πράγματα είναι ακόμη πιο σύνθετα, καθώς όσοι/ες έχουν σχέση με την τεχνολογία χρησιμοποιώντας ψηφιακά εργαλεία, καλούνται όλο και πιο συχνά να γεφυρώσουν το χάσμα της ενημέρωσης που αφήνει η πιθανή άγνοια της οικογένειας και του μεγαλύτερου μέρους της σχολικής κοινότητας. Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, μέσω του επίσημου κόμβου internet-safety.sch.gr, στοχεύει στην ενημέρωση μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών σε θέματα ασφαλούς πλοήγησης στο Διαδίκτυο. Μέσα από το site παρέχει εργαλεία και υλικό τα οποία βοηθούν στην καλλιέργεια μιας πιο ώριμης κουλτούρας αντιμετώπισης πιθανών κινδύνων στο Διαδίκτυο.
Περισσότερες πληροφορίες