Η ενδοσχολική βία αποτελεί μια μάστιγα που ολοένα και εξαπλώνεται στην κοινωνία μας. Γνωστή και ως σχολικός εκφοβισμός, ο οποίος ασκείται συστηματικά και εκ προθέσεως, κυρίως μέσα στα πλαίσια του σχολείου, αλλά και εκτός, με θύματα και θύτες να ανήκουν στην ίδια κατηγορία, στους μαθητές.
Όλοι μας, σε κάποια στιγμή της σχολικής μας πορείας, είτε έχουμε πέσει θύματα, είτε έχουμε γίνει μάρτυρες, κάποιου περιστατικού βίας, έστω και απλού εκφοβισμού. Οι μαθητές-θύτες εκμεταλλεύονται την ψυχική και σωματική αδυναμία των συμμαθητών τους και τους ασκούν βία με διάφορους τρόπους. Πιο απλό παράδειγμα αποτελεί αυτό που το σωματώδες παιδί παίρνει το φαγητό του πιο αδύναμου, το οποίο, από φόβο και μόνο, δεν αντιδρά.
Οι μορφές της ενδοσχολικής βίας, ή αλλιώς school-bullying, διακρίνονται σε πολλές κατηγορίες, όπως εθνικές, φυλετικές, ταξικές, οικονομικές και γενικότερα σε καθετί που μπορεί να πληγώσει και να διαβάλλει το θύμα. Η ενδοσχολική βία εκδηλώνεται ποικιλοτρόπως, συνήθως με τη λεκτική, την ψυχολογική, τη διαδικτυακή και σεξουαλική βία.
Τα θύματα της ενδοσχολικής βίας βιώνουν δραματικές συνέπειες. Το εύρος των επιπτώσεων στα θύματα ξεκινάει από σωματικές εκδορές, πονοκεφάλους, πόνους στην κοιλιακή χώρα. Συνεχίζοντας με τις επιπτώσεις, στην ψυχολογία βρίσκουμε θύματα με αγχώδεις διαταραχές, με ψυχοσωματικά συμπτώματα, απομόνωση, μείωση των σχολικών επιδόσεων, αλλά και με αυτοκτονικές τάσεις, σε πιο ακραίες περιπτώσεις ενδοσχολικής βίας.
Η αντιμετώπιση του φαινομένου αυτού πρέπει να ξεκινήσει από το σχολικό επίπεδο, με μέτρα όπως η συστηματική επίβλεψη των μαθητών, οι συζητήσεις ανάμεσα σε μαθητές και καθηγητές και η καλλιέργεια του διαλόγου και της συνεργασίας μέσα στην τάξη. Ακόμη, με την παρουσία ειδικών, όπως ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών, τα παιδιά θα μπορούν να διαχειρίζονται τα προβλήματά τους, μειώνοντας έτσι το φαινόμενο βίας, τόσο σε σχολικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο.
Φυσικά η οικογένεια είναι ένας εξαιρετικά σημαντικός παράγοντας για τους μαθητές, καθώς το οικογενειακό περιβάλλον είναι αυτό που θα βοηθήσει το μαθητή, ενισχύοντας την ψυχολογία του και καλλιεργώντας την αυτοπεποίθησή του. Επίσης, το οικογενειακό περιβάλλον, αν έχει γερές βάσεις, είναι αυτό που θα βοηθήσει το παιδί να αντιμετωπίσει και να ξεπεράσει την όποια επίθεση ενδοσχολικής βίας από την αρχή, προτού προκαλέσει ανεπανόρθωτες βλάβες.
Σε μια κοινωνία, όμως, που αδιαφορεί για τα βασικότερα, πώς μπορούμε να ελπίζουμε για ένα καλύτερο αύριο για τα παιδιά στο ενδοσχολικό περιβάλλον; Πώς μπορούμε να λέμε ότι το σχολείο είναι η δεύτερη οικογένεια των παιδιών, όταν αυτό αδυνατεί να τα προστατέψει; Ας ελπίσουμε και ας προσπαθήσουμε, ο καθένας από εμάς ξεχωριστά, να βοηθήσουμε στην αποφυγή τέτοιων φαινομένων βίας και στην προστασία των αδυνάτων, που υπάρχουν και δεν θα πάψουν ποτέ να υπάρχουν.
Πηγές:
- http://www.kosmosxorispolemous.gr
- http://www.epsype.gr
- http://www.paidorama.com
- http://antibullingnetwork.gr