ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ 2015-2016

ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ 

(Τη σχολική χρονιά 2015-2016, πραγματοποιήθηκαν οι Βιωματικές Δράσεις στο σχολείο μας)

Στα πλαίσια του μαθήματος Τοπική Ιστορία της Γ τάξης, τα τμήματα Γ1 και Γ3 του 1ου Γυμνασίου Νάξου ασχοληθήκαν με το Κάστρο της Νάξου και το τμήμα Γ2 με την Πορτάρα της Νάξου. ‘Εφτιαξαν αφίσες, ερωτηματολόγια , πήραν συνέντευξη από κάτοικο του Κάστρου, έβγαλαν φωτογραφίες, βρήκαν πληροφορίες από βιβλία και από το διαδίκτυο.
Ευχαριστώ πολύ τα παιδιά και των τριών τμημάτων για τη συνεργασία τους.

  Η Καθηγήτρια τους

Λυκουροπούλου Δέσποινα (ΠΕ06)

 

Το Κάστρο της Χώρας της Νάξου ..δεσπόζει επιβλητικά!!

Το Κάστρο της Χώρας της Νάξου .. επιβλητικό ακόμα και σήμερα!!

Το κάστρο της χώρας της Νάξου κατασκευάστηκε από τον Ενετό Μάρκο Σανούδο ο οποίος το 1207 μ.Χ. κατέλαβε μαζί με τους συντρόφους του 17 νησιά του Αιγαίου, ανακηρύχθηκε δούκας και όρισε ως έδρα του δουκάτου τη Νάξο. Η φυσική ακρόπολη που σχηματίζει ο χαμηλός λόφος δίπλα στο λιμάνι της Νάξου θεωρήθηκε από τον Σανούδο το κατάλληλο μέρος για την ίδρυση της μεσαιωνικής πόλης της Νάξου. Για την οχύρωση της πόλης έκτισε το κάστρο χρησιμοποιώντας υλικά από την αρχαία ακρόπολη που βρισκόταν στο ίδιο ακριβώς σημείο και η οποία είχε καταστραφεί από πειρατικές επιδρομές. .
Περνώντας την ‘Τρανή Πόρτα’ μπαίνουμε στο μυστηριακό και μεσαιωνικό οικισμό του κάστρου που ήταν και εκπαιδευτικό και θρησκευτικό κέντρο των Βενετών κατακτητών. Στο κέντρο του οικισμού βρίσκεται η Πλατεία με την καθολική μητρόπολη και τα ερείπια του πύργου που κατά παράδοση ήταν το παλάτι του Σανούδου. Δίπλα τους βρισκόταν η σχολή των Ουρσουλινών και η Εμπορική Σχολή ( Ο Καζαντζάκης φοίτησε σε αυτή την σχολή για ένα χρόνο). Στο κτήριο αυτό στεγάζεται σήμερα το αρχαιολογικό μουσείο της Νάξου.
Τα θαυμάσια αρχοντικά σπίτια του κάστρου κατοικούνται σήμερα από καθολικούς απογόνους των Ενετών. Το καθένα από αυτά κρύβει ιστορίες και θρύλους. Ένα από τα παλιά αρχοντικά(στην ΒΔ πλευρά του κάστρου), είναι ανοιχτό στο κοινό και λειτουργεί σαν Ενετικό Μουσείο.

Το Κάστρο της Χώρα της Νάξου ... όπως δέσποζε παλιά στην κορυφή του λόφου !!

Το Κάστρο της Χώρα της Νάξου … όπως δέσποζε παλιά στην κορυφή του λόφου ..!!

 

Η Πορτάρα είναι η τεράστια μαρμάρινη πύλη ενός εκατόμπεδου ναού που ξεκίνησε να χτίζεται τον 6ο π.χ. αιώνα πιθανότατα προς τιμήν του θεού Απόλλωνα στη νήσο Νάξο. Στέκεται επιβλητική στο νησάκι “παλάτια” ή νησί του Βάκχου όπως λέγεται διαφορετικά στην αριστερή άκρη του λιμανιού της Νάξου. Σύμφωνα με την μυθολογία, σε αυτό το νησάκι ο Θησέας εγκατέλειψε την Αριάδνη και από εδώ την απήγαγε ο Διόνυσος με την ακολουθία του. Το νησάκι μέχρι το 1919 δεν συνδεόταν με την Νάξο, χρόνια την οποία κατασκευάστηκε ο μίσχος που το συνδέει με το υπόλοιπο νησί.
Τη κατασκευή του ναού ξεκίνησε ο τύραννος Λύγδαμις ο οποίος φιλοδοξούσε να δημιουργήσει έναν ναό παρόμοιο με το ναό του ολυμπίου Διός στην Αθήνα. Ο ναός θεμελιώθηκε γύρω στο 530 π.Χ. ως μια εξαιρετικά φιλόδοξη κατασκευή η οποία όμως τελικά δεν θα ολοκληρωθεί. Το 524 π.Χ. ο Λύγδαμις αποκαθηλώνεται από την εξουσία του από τους Λακεδαιμονίους, τα έργα σταματούν και έτσι ο ναός μένει ημιτελής. Μια πιθανή αιτία που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ η κατασκευή αυτού του Ναού είναι ενδεχομένως ο πόλεμος που ξέσπασε ανάμεσα στη Σάμο και τη Νάξο. Πολύ αργότερα οι χριστιανοί έχτισαν εκκλησία πάνω στα ερείπια του αρχαίου ναού ενώ κατά την περίοδο της ενετοκρατίας πολλά κομμάτια του ναού χρησιμοποιήθηκαν για το χτίσιμο του κάστρου της Νάξου.

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ‘ Η ΠΟΡΤΑΡΑ’

1) Η Πύλη- Πορτάρα της Νάξου είναι προσανατολισμένη προς τον αστερισμό του Λέοντα, όπως συνήθιζαν να χτίζουν με βάση την αστρική λατρεία τους ναούς οι αρχαίοι. ΝΑΙ _________ ΟΧΙ _________
2) Η ονομασία Παλάτια, όπου βρίσκεται το μνημείο, προέρχεται από το:
α) επίθετο ¨Παλλάς¨ της θεάς Αθηνάς
β) προσωνύμιο του θεού Διόνυσου
γ) από την Πασιφάη
δ) από τη Σελήνη
3) Σύμφωνα με το μύθο:
α) Ο Διόνυσος εγκαταλείπει την Αριάδνη στη Νάξο
β) ο Μινώταυρος σκοτώνει το Θησέα
γ) η Αριάδνη παντρεύεται το Θησέα στη Νάξο
δ) το στεφάνι των γάμων της Αριάδνης ονομάζεται ¨Βόρειος Στέφανος¨
4) Ο ναός θεμελιώθηκε:
α) τον 3ο αιώνα πΧ β) τον 4ο αιώνα πΧ
γ) τον 5ο αιώνα πΧ δ) τον 6ο αιώνα πΧ
5) Ο ναός έμεινε ανολοκλήρωτος λόγω των πολέμων:
α) Αθήνας- Σπάρτης β) Νάξου- Σάμου
γ) Νάξου- Πάρου δ) Κρήτης- Νάξου
6) Στα ερείπια του Ναού χτίζεται αργότερα:
α) παλάτι β) εργοστάσιο γ) Χριστιανικός Ναός δ) σπίτι

Ευχαριστούμε!!!!!!

Άλλες εργασίες των παιδιών :

ΤΟ ΚΑΣΤΡΟ ΤΗΣ ΝΑΞΟΥ παρουσίαση (1)

Το κάστρο της Νάξου_παρουσίαση (2)

Πορτάρα Νάξου Γ’2

 

 

20160226_100143a           Στα πλαίσια του μαθήματος το τμήμα  Γ3 ασχολήθηκε με το θέμα των Γενετικά Τροποποιημένων Οργανισμών.

20160226_100116Κατά τη διάρκεια του τριμήνου οι μαθητές συγκέντρωσαν πληροφορίες μέσω διαδικτύου, ντοκυμαντέρ και άλλων πηγών.

20160226_100218a             Έμαθαν τι είναι αυτοί οι οργανισμοί, που καλλιεργούνται και αν καλλιεργούνται στην Ελλάδα ή όχι και τι επιπτώσεις έχουν στην υγεία και την κοινωνία μας.

20160226_100044Έφτιαξαν αφίσες ενημέρωσης και ερωτηματολόγια με τα οποία είδαν κατά πόσο η σχολική κοινότητα είναι ενημερωμένη για την ύπαρξη των Γενετικά Τροποποιημένων Οργανισμών και τις επιπτώσεις τους.

20160509_101414 Κατά το γ τρίμηνο το τμήμα Γ1 ασχολήθηκε με το θέμα της Απώλειας της Βιοποικιλότητας.

Τα παιδιά έψαξαν να βρούν πληροφορίες για τα είδη φυτών και ζώων που βρίσκονται στο νησί και αν απειλούνται η όχι και για τα είδη που απειλούνται με εξαφάνιση στην Ελλάδα και παγκοσμίως.20160509_101502

Επίσης έμαθαν για τα αίτια που οδηγούν στην εξαφάνιση κάποιων ειδών και τις συνέπειες που μπορεί να έχει η Απώλεια της Βιοποικιλότητας στο περιβάλλον και στον άνθρωπο.Τέλος, δημιούργησαν αφίσες για τα διάφορα είδη ζώων που απειλούνται.  20160509_101446Η καφε αρκουδα : Υπαρχουν στις οροσειρες της Πινδου και της  Ροδοπης και ειναι γυρω στις 150. Τρεφονται κυριως με αγρια φρουτα, ριζες, μελι και μανιταρια αλλα και με εντομα , αμφιβια και κτηνοτροφικα ζωα. Ειναι ζωο μοναχικο και κινειται κυριως το ξημερωμα, το σουρουπο και τη νυχτα.

 

Φωκια: Η Μεσογειακη φωκια ζει για περιπου 40 χρονια και συνηθωςκαθε ενα ή δύο χρονια γεννάει ένα μικρό. Τρέφεται κυρίως με ψάρια και κεφαλόποδα. Απειλείται από την επέκταση των τουριστικών δραστηριοτήτων που καταλαμβάνουν τους βιότοπους της, από την μείωση των αλιευμάτων και από την θαλάσσια ρύπανση των πετρελαιοειδη.

Τα δελφινια: Στις Ελληνικες θαλασσες ζουν τεσσερα ειδη δελφινιων. Στη Μεσογειο τα δελφινια κινδυνευουν απο τη θαλασσια ρυπανση, τη τυχαια συλληψη τους σε αλιευτικα εργαλεια, την υπεραλεια και την εσκεμμενη θανατωση τους.   20160509_101530

Άλλες εργασίες παιδιών:

New Doc 6  ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ (1)  ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ (2)  ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ (3)  ΕΡΓΑΣΙΑ (1)  ΕΡΓΑΣΙΑ (3)  ΕΡΓΑΣΙΑ (2)

Η Καθηγήτρια

Αργυροπούλου Δήμητρα

 

ΣΕΠ

Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς το μάθημα του ΣΕΠ διδάχθηκε στα τρία τμήματα της τρίτης γυμνασίου στα τρία τρίμηνα. Ακολουθήθηκε μια βαθμιαία αναζήτηση από τους μαθητές στο πως θα καταλάβουν τις ικανότητες και δεξιότητες τους ,την ίδια την προσωπικότητα τους και ταυτόχρονα πως λειτουργεί η αγορά εργασίας. Χρησιμοποιήθηκαν αξιόπιστα τεστ προσωπικότητας όπως το δοκίμιο αυτογνωσίας του Holland καθώς και κάποια από το τρίτο κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου. Επιχειρήθηκε η αναζήτηση πληροφοριών για επαγγέλματα που ενδιαφέρουν τους μαθητές από εργαζόμενους μεσω συνεντεύξεων δια ζώσης ή και με τη βοήθεια του διαδικτύου. Με αυτό τον τρόπο δημιούργησαν τις δικές τους επαγγελματικές μονογραφίες. Κάθε μαθητής σύνταξε το δικό του βιογραφικό σημείωμα ιδεατό ή ρεαλιστικό και έμαθε για το portfolio (ατομικό φάκελο). Παρακολουθήσαμε σχετική ταινία για τα εργασιακά στερεότυπα και ανα -λύσαμε τις δομές του γενικού λυκείου.Για τις επαγγελματικές διεξόδους του ΕΠΑΛ ενημερωθήκαμε από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς σε σχετική επίσκεψη. Σχετικά στοιχεία δεν μπορούν να παρατεθούν γιατί περιλαμβάνουν προσωπικά δεδομένα των μαθητών, ωστόσο υπάρχουν οι φάκελοι με τις εργασίες κάθε  τμήματος στο σχολείο.

Η καθηγήτρια

Μαγκανάρη Κυριακή