Αρχική » Γ' ΤΑΞΗ » « Μαθαίνω την ιστορία του τόπου μου μέσα από τη Λογοτεχνία»

Βρείτε μας στο facebook

alternet text

Translate

Τι ώρα είναι;

Kατηγορίες

Σαν σήμερα

18/9/1834: Πρωτεύουσα του ελληνικού κράτους, ορίζεται η Αθήνα.

Αρχείο δημοσιεύσεων

European Radio Logo

« Μαθαίνω την ιστορία του τόπου μου μέσα από τη Λογοτεχνία»

 

του εισαγωγικού κειμένου page 002

Στο πλαίσιο του μαθήματος της Ιστορίας, οι μαθητές του Γυμνασίου Αρκαλοχωρίου έρχονται σε επαφή με το έργο του μεγάλου κρητικού συγγραφέα  Νίκου Καζαντζάκη  και μέσα από επιλεγμένα αποσπάσματα από το λογοτεχνικό του έργο, κυρίως τον « καπετάν Μιχάλη» και την « Αναφορά στον Γκρέκο»  γνωρίζουν τους Αγώνες των  Κρητικών σε όλη τη διάρκεια του 19ου αι, τις  αλλεπάλληλες επαναστάσεις, ώσπου να πετύχουν την πολυπόθητη Ένωση με τη Μητέρα – Ελλάδα, το 1913.

Η επιστήμη της Ιστορία καταγράφει τα γεγονότα με τρόπο ψυχρό και άνευρο. Το μάθημα της Ιστορίας από την άλλη  μεταφέρει στους μαθητές τα γεγονότα με τον ίδιο ψυχρό και άνευρο και επιπλέον  σύντομο τρόπο. Έτσι όμως δεν γίνεται κατορθωτό να μεταφερθεί στους μαθητές το πάθος των ανθρώπων που ως ιστορικά υποκείμενα δημιουργούν την ιστορία. Το πάθος αυτό  μπορεί να μεταφερθεί και να μεταγγιστεί στις ψυχές των μαθητών διαμέσου της Τέχνης, στην προκειμένη περίπτωση της Λογοτεχνίας.

Έτσι, επιχειρήθηκε στο πρόγραμμα αυτό να  γνωρίσουν οι μαθητές την ιστορία της Κρήτης στη διάρκεια του 19ου αιώνα  μέσα από το έργο του Νίκου Καζαντζάκη και ταυτόχρονα να έλθουν σε επαφή με το έργο ενός αναγνωρισμένου συγγραφέα, που τυχαίνει να είναι από τον τόπο τους.

Παράλληλα, το κείμενο διανθίστηκε με τραγούδια που εκφράζουν το πνεύμα της προσέγγισης αυτής και ταυτόχρονα  αποτελούν σπάνια  ή έστω όχι ιδιαίτερα γνωστά μουσικά ακούσματα, όχι όμως λιγότερο σπουδαία, κι έτσι  να δοθεί η ευκαιρία στους μαθητές να γνωρίσουν πολύ σπουδαίους δημιουργούς, όπως ο Μάνος Χατζιδάκης, ο Μάνος Κατράκης, η Φλέρυ Νταντωνάκη ή και ο κατά πολύ νεότερος Δημήτρης Σγουρός, κτλ.

Το κείμενο, δεδομένου του υψηλού επιπέδου   γραφής του Νίκου Καζαντζάκη σε συνδυασμό με την πολύ περιορισμένη ( για να μην πούμε ανύπαρκτη) επαφή των μαθητών με τη Λογοτεχνία  προσφέρεται για εκφραστική ανάγνωση μέσα στην τάξη – μάλλον από τον / την εκπαιδευτικό –  ώστε,  παράλληλα με την ανάγνωση,  να γίνονται και διευκρινήσεις στους μαθητές, που θα τους διευκολύνουν στην προσπέλαση του κειμένου. Για τον σκοπό αυτό είναι αναγκαίο να αφιερωθούν 3-4 διδακτικές ώρες.  Αν δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, εναλλακτικά μπορεί να δοθεί στους μαθητές για ανάγνωση στο σπίτι και στη συνέχεια να ακολουθήσει συζήτηση μέσα στην τάξη. Επειδή έχω χρησιμοποιήσει και τους δύο τρόπους, καταλήγω ότι πιο ωφέλιμος και αποτελεσματικός είναι ο πρώτος τρόπος κι ας είναι χρονοβόρος.

Μαρία Χαραλαμπάκη, φιλόλογος Γυμνασίου Αρκαλοχωρίου

Μπορείτε να κατεβάσετε και να αποθηκεύσετε το αρχείο στον υπολογιστή σας



Λήψη αρχείου

 


Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση