Θέμα: Κατευθύνσεις για τη βαθμολόγηση των μαθητών στο Α΄ τετράμηνο
Σχετ.: Εγκύκλιος ΥΠΑΙΘ Αρ. Πρ. 167603/ΓΔ4 – 09-12-2020
Αγαπητοί συνάδελφοι
Με τα σχολεία μας κλειστά και με εναγώνια προσπάθεια να διατηρηθεί στο μέτρο του δυνατού η εκπαιδευτική διαδικασία με τη χρήση της Εξ Αποστάσεως Εκπ/σης, μπαίνει επί πλέον και το καθήκον της βαθμολογίας των μαθητών για το Α΄ τετράμηνο.
Καθώς αυτό το θέμα προκαλεί εύλογο προβληματισμό και ίσως άγχος στους συναδέλφους, σημειώνω τα παρακάτω:
- Στη συγκεκριμένη ιδιόμορφη περίοδο, το πιο σημαντικό είναι, κατά τη γνώμη μου, να διατηρηθεί η μαθησιακή διαδικασία και η επικοινωνία των μαθητών μεταξύ τους και με τον διδάσκοντα. Αυτό προέχει. Η αξιολόγηση έπεται, άλλωστε λόγω των συνθηκών είναι εξαιρετικά δύσκολο να μιλήσει κανείς για «αντικειμενική» αξιολόγηση.
- Είναι πιθανό να υπάρχουν περιπτώσεις για τις οποίες ο διδάσκων να μην έχει στοιχεία ώστε να βάλει βαθμολογία σε όλη την τάξη ή σε ορισμένους μαθητές, είτε γιατί το μάθημα διδάχτηκε ελάχιστα, είτε γιατί η συμμετοχή κάποιων μαθητών-τριων ήταν πολύ μικρή. Υπάρχει πάντα, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, η δυνατότητα ο διδάσκων να μην παραδώσει βαθμολογία τριμήνου, αρκεί να τεκμηριώσει την απόφασή του στο σύλλογο του σχολείου. (Παρ’ όλ’ αυτά, για λόγους που αναφέρω παρακάτω, θα πρέπει αυτό να είναι η έσχατη λύση).
- Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, υπάρχουν διάφορα στοιχεία τα οποία παίρνει υπ όψη του ο εκπ/κος για να βαθμολογήσει: Συνολική παρουσία του μαθητή στην τάξη, απόδοση σε ολιγόλεπτα γραπτά τεστ, σε ωριαίο διαγώνισμα, σε προφορικές ερωτήσεις, εκπόνηση εργασιών που ανατίθενται από τον διδάσκοντα (ατομικές ή ομαδικές), κ.α. Σε συνθήκες σύγχρονης και ασύγχρονης ΕξΑΕ τα εργαλεία της e-class, του e-me και του Webex προφανώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν, κατά την κρίση του διδάσκοντα, χωρίς αυτό να είναι υποχρεωτικό. (Η πρόσφατη εγκύκλιος του υπουργείου αναφέρει: «Οι εκπαιδευτικοί ενθαρρύνονται……»). Ιδιαίτερα το ωριαίο διαγώνισμα του Α΄ τετραμήνου δεν είναι μονόδρομος – είναι ένα από τα διάφορα στοιχεία για την αξιολόγηση. (Αν λόγω των συνθηκών δεν μπορεί –ή εκτιμούμε πως δεν έχει νόημα- να γίνει ωριαίο διαγώνισμα στο Α΄ τρίμηνο, μπορούν να γίνουν δύο στο Β΄ τετράμηνο, όπως προβλέπουν οι σχετικές διατάξεις). Επισημαίνω πως, παρά τα διάφορα προτεινόμενα μέτρα, αδιαβλητότητα σε συνθήκες ΕξΑΕ δεν υπάρχει, τη στιγμή που οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να επικοινωνούν μεταξύ τους ή να δέχονται εξωτερική βοήθεια. Είναι πιθανό, επίσης, να υπάρξει εξαιρετικά μικρή συμμετοχή μαθητών. Επομένως, τα αποτελέσματα τέτοιου διαγωνίσματος στις σημερινές συνθήκες θα δείχνουν κυρίως τη διάθεση – ή και τη δυνατότητα – συμμετοχής των μαθητών στη διαδικασία αυτή και θα πρέπει τη βαθμολογία που θα προκύψει να την αντιμετωπίσουμε με μεγάλο σκεπτικισμό.
- Ακόμα κι αν δεν έχει ο διδάσκων όλη την προβλεπόμενη ποικιλία των στοιχείων για να αξιολογήσει τους μαθητές, νομιμοποιείται να συνεκτιμήσει τα υπάρχοντα στοιχεία για να βάλει βαθμό. Θεωρώ πως είναι σκόπιμο να μπει βαθμός Α΄ τετραμήνου εφ όσον υπάρχουν έστω και «φτωχά» στοιχεία απόδοσης των μαθητών, γιατί δεν ξέρουμε τι μας επιφυλάσσει το Β΄ τετράμηνο σχετικά με τη δια ζώσης λειτουργία ή όχι των σχολείων.
- Ως λογική συνέπεια των παραπάνω και για την αποφυγή σοβαρών αδικιών η βαθμολογία θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα επιεικής για τους μαθητές.
Καλή συνέχεια και Καλή δύναμη!
Θερμές ευχές για τον καινούργιο χρόνο!
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ:
Σχετική νομοθεσία για αξιολόγηση μαθητών:
Π.Δ. 126/2016 (Για γυμνάσιο)
Ν. 4521/2018 (Για ΓΕΛ)
Εγκ. Φ4/199568/Δ4, 20-11-2018 (Για ΕΠΑΛ)
Εγκ. Φ4/22523/Δ4, 13-2-2019 (Για ΕΠΑΛ & μαθητεία)
Ν. 4610/2019 (Για ΓΕΛ & ΕΠΑΛ)
Ν. 4692/2020 (Για γυμνάσιο & ΓΕΛ)
Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0.
Αφήστε μια απάντηση