Δελτίο τύπου
21-3-2011
Έρευνα Κοινής Γνώμης για το Λύκειο
Έρευνα κοινής γνώμης για το Νέο Λύκειο, η οποία χρηματοδοτήθηκε από την Τεχνική Υποστήριξη Εφαρμογής του Επιχειρησιακού Προγράμματος “Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση” με τη συγχρηματοδότηση του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, από την GPO
Παρουσίαση Έρευνας
Δελτίο Τύπου
16/12/2010
Εξορθολογισμός του συστήματος μεταθέσεων και αποσπάσεων
Στο πλαίσιο υλοποίησης της δέσμευσης της Υπουργού Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Άννας Διαμαντοπούλου, προς τις Ομοσπονδίες Εκπαιδευτικών, συνεδρίασε, σήμερα 16/12/2010, για πρώτη φορά, η ομάδα εργασίας για τον προσδιορισμό αντικειμενικών κριτηρίων στις μεταθέσεις/αποσπάσεις και τον καθορισμό κριτηρίων αναμοριοδότησης των σχολικών μονάδων με βάση τις συνθήκες διαβίωσης.
Κατά τη συνεδρίαση τονίστηκε η αναγκαιότητα για εξορθολογισμό του συστήματος μεταθέσεων και αποσπάσεων και συμφωνήθηκαν οι διαδικασίες που θα ακολουθηθούν, καθώς και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των εργασιών.
Δελτίο Τύπου
08/12/2010
Δηλώσεις της Υπουργού Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Άννας Διαμαντοπούλου και του Υφυπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού, Γιώργου Νικητιάδη, μετά τη συνάντηση με τον Σύνδεσμο των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (HATTA)
Η Υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων Άννα Διαμαντοπούλου και ο Υφυπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Γιώργος Νικητιάδης, συναντήθηκαν, σήμερα 08/12/2010, με εκπροσώπους του Συνδέσμου των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (HATTA) , στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της Υπουργού για πραγματοποίηση των σχολικών εκδρομών στην Ελλάδα.
Στην συνάντηση επισημάνθηκε η ανάγκη προβολής των ελληνικών προορισμών για τις σχολικές εκδρομές, τόσο των Ελλήνων, όσο και μαθητών από άλλες χώρες, με ελκυστικά και οικονομικά πακέτα εκδρομών.
Συζητήθηκε επίσης το ενδεχόμενο επιμήκυνσης της περιόδου διεξαγωγής των εκδρομών, ώστε να μην συμπίπτουν όλες οι σχολικές εκδρομές και να υπάρχει καλύτερη ποιότητα στην παροχή υπηρεσιών. Έγινε ακόμη αναφορά στην αλλαγή του τρόπο καθορισμού του προορισμού των εκδρομών με προτεραιότητα στα εκπαιδευτικά κριτήρια.
Δήλωση της Υπουργού Παιδείας μετά τη συνάντηση:
«Φέτος Πάμε Ελλάδα. Μένουμε Ελλάδα»
Φέτος η Ελλάδα μας χρειάζεται όλους. Οι σχολικές εκδρομές μπορούν να προσφέρουν στους μαθητές και παιδαγωγική επιμόρφωση, αλλά και εξαιρετική αναψυχή – γιατί η χώρα μας είναι γεμάτη ομορφιές . Φέτος, λοιπόν, το σύνθημα και για τους μαθητές είναι «Πάμε Ελλάδα. Μένουμε Ελλάδα».
Υπήρξε μια συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού και το Σύνδεσμο των Τουριστικών Γραφείων, προκειμένου να δημιουργηθούν κίνητρα και ουσιαστικές προσφορές, ώστε τα παιδιά να έχουν λόγους – και οικονομικούς – να επιλέξουν την Ελλάδα.
Είδαμε πολλές χρονιές και ιδιαίτερα πέρυσι, να αυξάνεται η επιλογή και η προτίμηση προς προορισμούς του εξωτερικού. Αυτό είναι θετικό. Όμως το εξωτερικό ας είναι επόμενος προορισμός, καθώς καλό είναι πρώτα να μαθαίνουμε τη χώρα μας.
Έχει, λοιπόν, σημασία να υπάρχει από το Υπουργείο Παιδείας η υποστήριξη -από πλευράς οργάνωσης-, από το Υπουργείο Τουρισμού η ανάδειξη όλης της ομορφιάς της χώρας και από τον ιδιωτικό τομέα η προσφορά οικονομικών πακέτων, που να εξυπηρετούν τους μαθητές.
Δήλωση του Υφυπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού:
Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχει απολέσει ένα σημαντικό τμήμα της αγορά της μαθητικής εκδρομής και αυτό έχει χαθεί σε δύο κατευθύνσεις: η μία είναι Έλληνες μαθητές που όλο και περισσότερο ταξιδεύουν στο εξωτερικό για τη μαθητική τους εκδρομή και η δεύτερη κατεύθυνση μείωση επισκέψεων από ξένους μαθητές.
Στόχος μας είναι – και χαιρετίζουμε αυτή τη συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, με πρωτοβουλία της κυρίας Διαμαντοπούλου- να αυξήσουμε τις μαθητικές εκδρομές εντός της χώρας.
Πιστεύουμε ότι οι μαθητές πρέπει να προτιμούν την Ελλάδα, καθώς υπάρχουν εκατοντάδες λόγοι που κάνουν τη χώρα μας ομορφότερη. Εκτός όμως από ελκυστικός προορισμός, πρέπει να γίνει και οικονομικός, ώστε να μπορέσει να αντέξει ο Έλληνας μαθητής.
Επίσης με τη σημερινή συνάντηση ανοίγονται και τεράστιες προοπτικές για να φέρουμε ξένους μαθητές από άλλες χώρες στην Ελλάδα.
Υπάρχουν, όπως γνωρίζει και το Υπουργείο Παιδείας, «κλασσικά σχολεία» σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, και ο ελληνικός πολιτισμός αποτελεί σημαντικό ερέθισμα για να προσελκύσουμε μαθητικές εκδρομές τους. Επίσης, για αυτό μαζί με την Υπουργό, θα έρθουμε σε επαφή με πολλά σχολεία του εξωτερικού – με στόχο ακόμη και την Κίνα – ώστε να δούμε με ποιο τρόπο θα φέρουμε όσο περισσότερους μαθητές γίνεται στην πατρίδα μας, γιατί η πρώτη τους αυτή γνωριμία με τον πολιτισμό και την φύση της Ελλάδας, σε νεαρή ηλικία, αποτελεί βάση για μελλοντικές επαναλαμβανόμενες επισκέψεις με τις συντροφιές τους, τις οικογένειές τους και τους φίλους τους.
Δελτίο Τύπου
07/12/2010
Δήλωση του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Βασίλη Κουλαϊδή, για την αναδιοργάνωση της διοικητικής δομής του Εκπαιδευτικού Συστήματος (on camera)
Η Εκπαίδευσή μας διοικείται από ένα εξαιρετικά πολύπλοκο και συγκεντρωτικό σύστημα. Στόχος είναι να δώσουμε περισσότερες αρμοδιότητες στη σχολική μονάδα, ώστε να πετύχουμε ευελιξία και καλύτερη ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου.
Μεταβιβάζουμε αρμοδιότητες στη σχολική μονάδα και ταυτόχρονα αναδιοργανώνουμε τις υποστηρικτικές δομές της. Έχουμε πάρα πολλές δομές, οι οποίες στην ουσία, με αλληλοσυγκρουόμενες και επικαλυπτόμενες αρμοδιότητες δεν προσφέρουν την αναγκαία υποστήριξη. Ελπίζουμε ότι, με τον τρόπο με τον οποίο θα ανασυντάξουμε τις υποστηρικτικές δομές, τόσο στην Κεντρική Υπηρεσία, όσο και σε περιφερειακό επίπεδο, θα έχουμε πολύ καλύτερα αποτελέσματα. Στόχοι είναι: αποκέντρωση, ευελιξία και περισσότερες αρμοδιότητες στη σχολική μονάδα και στη Διεύθυνσή της.
Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το ενδεχόμενο κατάργησης και συγχώνευσης σχολείων ο Γενικός Γραμματέας ανέφερε:
Δεν υπάρχει κατεύθυνση από το Υπουργείο Παιδείας να λιγοστέψουν τα σχολεία. Υπάρχει κατεύθυνση να γίνει εξορθολογισμός συνολικά του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Για τη λειτουργία των σχολείων θα πρέπει να ληφθούν υπόψη πολλά κριτήρια.
Ο αριθμός των σχολείων που θα λειτουργήσουν του χρόνου θα έχει να κάνει αποκλειστικά με τον αριθμό των μαθητών και τη γεωγραφική απόσταση της μιας σχολικής μονάδας από την άλλη. Για παράδειγμα, στον Αϊ- Στράτη θα έχουμε μια σχολική μονάδα, έστω και αν υπάρχουν 5 μαθητές . Δεν είναι ανάγκη, βεβαίως, να έχουμε σχολικές μονάδες με 5 μαθητές εάν απέχουν 100 μέτρα η μία από την άλλη.
Θα υπολογίσουμε εκ νέου τον αριθμό των μαθητών και τον αριθμό των σχολικών μονάδων που είναι απαραίτητες και δεν θα γίνει καμία περιττή κατάργηση σχολικής μονάδας.
Καμία σχολική μονάδα λιγότερη από αυτές που είναι αναγκαίες για να προσφέρουμε εκπαίδευση με μεγάλη ποιότητα.
Δελτίο Τύπου
08/10/2010
Παρουσίαση της ψηφιακής διάστασης του Νέου Σχολείου από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων
«Ούτε ένα παιδί δεν πρέπει να μείνει πίσω από τη μεγάλη ψηφιακή επανάσταση που γίνεται σε όλο τον κόσμο»
Η Υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου, και ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου, Βασίλης Κουλαϊδής, παρουσίασαν σήμερα, 08/10/2010, την ψηφιακή διάσταση του Νέου Σχολείου και ανακοίνωσαν την ψηφιακή πλατφόρμα που τέθηκε σε δοκιμαστική λειτουργία στην ηλεκτρονική διεύθυνση: http://digitalschool.ypaideias.gr/
Η παρουσίαση έγινε στο ΓΕΛ-ΕΠΑΛ Μούδρου στη Λήμνο, παρουσία του Πρωθυπουργού, Γ. Α. Παπανδρέου, της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου, μαθητών και εκπαιδευτικών.
Η Υπουργός συνεχάρη τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς του ΓΕΛ-ΕΠΑΛ Μούδρου για το σχολείο τους, το οποίο χαρακτήρισε φωτεινό παράδειγμα.
Παρουσιάζοντας την ψηφιακή διάσταση του Νέου Σχολείου ανέφερε:
Είμαστε εδώ για να παρουσιάσουμε το Ψηφιακό Σχολείο, που είναι μια διάσταση του Νέου Σχολείου.
Σήμερα η Τεχνολογία στο σχολείο είναι όπως το μολύβι, το χαρτί, το βιβλίο.
Πριν από αρκετούς αιώνες η τυπογραφία άλλαξε τον κόσμο της γνώσης. Βιβλία είχαν μόνο οι πλούσιοι και ειδικές τάξεις. Η τυπογραφία, όμως, έφερε το βιβλίο σε κάθε παιδί, σε κάθε σπίτι. Άλλαξε τα δεδομένα στην Εκπαίδευση.
Σήμερα η ψηφιακή διάσταση του Νέου Σχολείου αλλάζει και πάλι τα δεδομένα στην Εκπαίδευση. Το βιβλίο φέρνει τη συγκεκριμένη πληροφορία σε κάθε παιδί. Το διαδίκτυο και η Τεχνολογία δίνουν τη δυνατότητα στη γνώση, στην πληροφορία – σε αυτό που παράγεται κάθε στιγμή σε όλα τα σημεία του κόσμου – και στη δικτύωση – κάνουμε φίλους σε όλο τον κόσμο.
Το στοίχημα για το Υπουργείο Παιδείας δεν είναι να έχουν κομπιούτερ τα σχολεία, ούτε να γίνεται το μάθημα της πληροφορικής. Είναι κάτι πολύ πιο σημαντικό: Η πληροφορική και το διαδίκτυο να αποτελούν εργαλείο για όλα τα μαθήματα και σε όλους τους τρόπους διδασκαλίας.
Για να μπορέσουμε να πάμε από το εκπαιδευτικό σύστημα και τον τρόπο μάθησης που έχουμε σήμερα στο καινούργιο, χρειάζεται ένα οργανωμένο σχέδιο. Έχει γίνει μεγάλη προεργασία. Και οι δάσκαλοι έχουν δουλέψει, αγοράσαμε πολλές φορές υπολογιστές και επενδύσεις έχουν γίνει. Αυτά πρέπει τώρα να τα κάνουμε ένα συγκεκριμένο και συγκροτημένο σχέδιο, που θα λειτουργήσει για πολλά χρόνια και θα το ακολουθήσουν πολλές κυβερνήσεις.
Αλλάζουμε τη λογική. Η λογική «να έχω ένα υπολογιστή» ανήκει στο παρελθόν .
Έχουμε ένα σχέδιο σε υλοποίηση. Αφορά υποδομές, πώς θα φτάσει το διαδίκτυο παντού, το υλικό που πρέπει να έχουν οι μαθητές στα χέρια τους, την εκπαίδευση των δασκάλων και κυρίως το εκπαιδευτικό υλικό. Γιατί αν δεν μετατρέψουμε το υλικό, με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να υπάρχει και ηλεκτρονικά, τότε δεν μπορεί να γίνει η διδασκαλία.
Όταν μιλάμε για το ψηφιακό σχολείο, πρέπει να ξέρουμε ότι είναι μια διάσταση του Νέου Σχολείου. Δεν θέλουμε να πάμε απλώς από το σχολείο που έχουμε στο ψηφιακό σχολείο. Θέλουμε να πάμε στο Νέο Σχολείο, που έχει πολλές διαστάσεις : τα προγράμματα σπουδών – που αλλάζουν από την Α’ δημοτικού μέχρι την Γ’ λυκείου, τον διαφορετικό τρόπο εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών – ξεκινάει το μεγαλύτερο πρόγραμμα επιμόρφωσης που έγινε ποτέ- την αξιολόγηση στο σχολείο -ώστε κάθε σχολείο να αυτοαξιολογείται, να βοηθά τον εαυτό του να βελτιώνεται- το νέο ψηφιακό υλικό που θα δείτε σήμερα, την ηλεκτρονική βοήθεια των παιδιών – πώς μπορεί κανείς μέσα από την οθόνη και το διαδίκτυο να έχει τη βοήθεια που χρειάζεται.
Πολλές φορές όταν μιλάμε για το ψηφιακό σχολείο ή για τους υπολογιστές υπάρχει ένας εύκολος αντίλογος «Καλά αυτό μας λείπει; Έχουμε τόσα προβλήματα στην εκπαίδευση».
Πρώτο ερώτημα : Έχει η χώρα υποδομές για να μιλήσουμε για ψηφιακό σχολείο;
Σήμερα σύνδεση με το διαδίκτυο έχει το 97% των σχολείων και υπάρχει και ένα 3 % – κυρίως νηπιαγωγεία- χωρίς διαδίκτυο. Άρα έχουμε τη διασύνδεση. Υπάρχει ένα μεγάλο πρόγραμμα της κυβέρνηση σε συνεργασία με τους δήμους, για οπτικές ίνες ,ώστε σε 3 χρόνια να έχουμε την υψηλότερη τεχνολογία στα σχολεία. Από εκεί ξεκινάμε.
Δεύτερο ερώτημα : Δεν έχουμε σχολικά κτήρια. Έχουμε παρά πολλά προβλήματα στη σχολική στέγη. Οι υπολογιστές μας λείπουν;
Σε όλη την Ελλάδα τα σχολεία δεν είναι τόσο όμορφα. Έχουμε πραγματικά μεγάλα προβλήματα στη σχολική στέγη, κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα, τα οποία θέλουν χρόνο για να λυθούν. Τα σχολεία δεν γίνονται από τη μια μέρα στην άλλη. Είναι δυνατόν να πούμε ότι θα φτιάξουμε πρώτα όλα τα σχολεία και μετά θα ασχοληθούμε με το διαδίκτυο; Όχι βέβαια. Από τα σχολεία που έχουν μεγάλα προβλήματα θα ξεκινήσουμε. Ούτε ένα παιδί δεν πρέπει να μείνει πίσω από τη μεγάλη ψηφιακή επανάσταση που γίνεται σε όλο τον κόσμο. Δεν θα περιμένουμε να κάνουμε τα τέλεια ντουβάρια, για να πάρουν τα παιδιά της σημερινής γενιάς αυτό που χρειάζονται ώστε αντιμετωπίσουν το αύριο. Τώρα και για όλους. Γιατί η ψηφιακή διάσταση του Νέου Σχολείο, είναι σήμερα προϋπόθεση για ίσες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά, όπου κ αι αν βρίσκονται – στο νησί, στο χωριό, στο βουνό, στη φτωχική γειτονιά του μεγάλου αστικού κέντρου.
Και η τρίτη ερώτηση : Πώς θα το υλοποιήσετε; Με τι δασκάλους, με τι καθηγητές; Μπορούν; Ξέρουν;
Υπάρχει σήμερα ένα 32% των εκπαιδευτικών που έχουν εκπαιδευτεί, ένα 30% που δεν γνωρίζουν – κατά δήλωσή τους – και ένα ποσοστό 30% που είναι πολύ εξελιγμένοι. Περίπου το 40% των σχολείων έχει ιστοσελίδα, αλλά όχι πάντα ενεργή. Και υπάρχει και ένα μικρό ποσοστό εκπαιδευτικών που έχει και τη δική του σελίδα. Ξέροντας ποια είναι η σημερινή κατάσταση, έχουμε κάνει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Σε 3 χρόνια με την ειδική εκπαίδευση και ειδική επιμόρφωση που θα κάνουμε, όλοι οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να χρησιμοποιούν τα εργαλεία του διαδικτύου, ώστε η χώρα να μπει στη νέα εποχή.
Αγαπητοί μαθητές, όλη αυτή η πολύ μεγάλη αλλαγή στο σχολείο, που γίνεται με προσεκτικά και συγχρονισμένα βήματα, θέλει χρόνο. Γιατί η Παιδεία, όσο κανένα άλλος τομέας, χρειάζεται χρόνο και έχει ένα σύνθημα «Πρώτα ο μαθητής». Θέλω να σας διαβεβαιώσω πως ό,τι κάνουμε έχει πάντα μια προτεραιότητα : τα νέα παιδιά, εσάς, που είστε το μέλλον. Σε εσάς στηρίζουμε όλες τις ελπίδες μας.
Όλος αυτός ο σχεδιασμός υλοποιεί ένα όραμα και ένα μεγάλο πάθος του Πρωθυπουργού – για το οποίο μίλησε πολλά χρόνια πριν- να αλλάξει το ελληνικό σχολείο, μπαίνοντας μέσα στην πρωτοπορία να γίνει «το σχολείο του κόσμου». Αυτό το ελληνικό σχολείο, με τα προβλήματα που περιέγραψα πριν, θα συμμετέχει στην πρωτοπορία των σχολείων του κόσμου, με τη βοήθεια όλων, εκπαιδευτικών και μαθητών .
Παρουσίαση της ψηφιακής πλατφόρμας
Ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου, Βασίλης Κουλαϊδής, παρουσίασε την ψηφιακή πλατφόρμα και τη χρηστικότητά της τόσο στη μελέτη των μαθημάτων όσο και στην ανεύρεση επιπρόσθετου υλικού για την κατανόηση των διδακτικών αντικειμένων.
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στην ηλεκτρονική υποστήριξη που θα έχουν από φέτος οι μαθητές της Γ’ Λυκείου, σε βασικά μαθήματα, κατά την προετοιμασία τους για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
«Χρησιμοποιούμε τους υπολογιστές ως εργαλείο για να μαθαίνουμε περισσότερα και πιο ευχάριστα, μετατρέπουμε το σχολείο σε ένα χώρο χαράς και δημιουργίας» υπογράμμισε ο Γενικός Γραμματέας τονίζοντας παράλληλα ότι υλοποιείται μια δέσμευση, μια διάσταση του Νέου Σχολείου που είναι η εισαγωγή των Τεχνολογιών, της Πληροφορικής και της Επικοινωνίας στη μαθησιακή διαδικασία.
Νέο Σχολείο
Η ψηφιακή διάσταση -Όλη η γνώση με ένα «κλικ»!
8-10-2010
Το Ψηφιακό σχολείο είναι βασικός πυλώνας του Νέου Σχολείου. H χρήση των νέων τεχνολογιών γίνεται ο καταλύτης για την αλλαγή:
α) του περιεχομένου των Προγραμμάτων Σπουδών και της σχολικής γνώσης
β) της διδασκαλίας και της μάθησης
γ) της σχέσης εκπαιδευτικών και μαθητών
δ) της σχέσης γονιών και σχολείου
Η βασική πρόκληση που καλείται να αντιμετωπίσει σήμερα το Ψηφιακό Σχολείο είναι η ουσιαστική ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία όλων των μαθημάτων αλλά και στη σχολική ζωή ευρύτερα.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα:
- 35% των εκπαιδευτικών δηλώνουν ότι έχουν χρησιμοποιήσει τις ΤΠΕ για τα μαθήματά τους (μέσος όρος στην Ε.Ε. 74%).
- 31% των εκπαιδευτικών δηλώνουν ότι δεν έχουν καμία ή σχεδόν καμία εμπειρία στη χρήση των ΤΠΕ (μέσος όρος στην Ε.Ε. 7%).
- 40% των σχολείων έχουν δική τους ιστοσελίδα (εκτιμάται ότι μόλις το 10-15% είναι ενεργές).
- 1, 4% μόλις των εκπαιδευτικών της Α/θμιας και το 3, 7% της Β/θμιας έχουν ενεργή ιστοσελίδα στο ΠΣΔ.
Το ψηφιακό σχολείο αποτελεί λοιπόν μια ολιστική προσέγγιση για την ανάπτυξη όλων των παραμέτρων που η διοεθνής εμπειρία αναδεικνύει ως κρίσιμες για την επιτυχή εισαγωγή των ΤΠΕ στο σχολείο προς όφελος του μαθητή.
Οι 5 βασικοί άξονες του ψηφιακού σχολείου
Το ψηφιακό σχολείο υλοποιείται με σειρά δράσεων που οργανώνονται σε πέντε βασικούς άξονες:
1. Ενίσχυση των υποδομών δικτύου και του ηλεκτρονικού εξοπλισμού των σχολείων με στόχο την δημιουργία της ψηφιακής τάξης. Η ψηφιακή τάξη έχει γρήγορη σύνδεση με το διαδίκτυο, είναι εξοπλισμένη με διαδραστικά συστήματα διδασκαλίας (π.χ. διαδραστικοί πίνακες), ενώ ο εκπαιδευτικός και οι μαθητές αλληλεπιδρούν με δυναμικό τρόπο με τη χρήση όλων των σύγχρονων εργαλείων των ΤΠΕ.
2. Πλούσιο, διαδραστικό και αντιστοιχημένο με τα προγράμματα σπουδών ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο (e-books) για όλες τις τάξεις και τα μαθήματα.
3. Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην εκπαιδευτική αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών.
4. Ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικής διοίκησης της εκπαίδευσης και διαχείρισης εκπαιδευτικών δεδομένων.
5. Οριζόντιες υποστηρικτικές δράσεις.
Αναλυτικότερα, για καθένα από τους παραπάνω άξονες έχουν δρομολογηθεί και υλοποιούνται με ταχύτατους ρυθμούς οι ακόλουθες δράσεις:
1. Ψηφιακή τάξη (δίκτυα και εξοπλισμοί)
Τα σχολεία προμηθεύονται:
• Συστήματα διαδραστικής διδασκαλίας (διαδραστικοί πίνακες, data-projectors) αρχικά στη Β’ Γυμνασίου (1.250 σχολεία που υπέβαλλαν σχετικό αίτημα τους προηγούμενους μήνες) και στη συνέχεια σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου (Α’, Β’, Γ’) και την Στ’ Δημοτικού σε 1.190 Γυμνάσια (60% του συνόλου) και 5.200 Δημοτικά (85% του συνόλου).
• Φορητό εργαστήριο Η/Υ (15 Η/Υ, 1 Wifi, 30USB memory sticks, Ερμάριο τροχήλατο) για τα 800 ολοήμερα δημοτικά και όλα τα Γυμνάσια.
• 1 Η/Υ (σε 400 σχολεία σε απομακρυσμένες περιοχές).
Παράλληλα 1300 σχολεία σε 57 Δήμους αποκτούν ευρυζωνική σύνδεση μέσω Μητροπολιτικών Αστικών Δικτύων (ΜΑΝ) οπτικών ινών.
2. Ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο (e-books)
- Δημιουργείται δημόσια διαθέσιμη ψηφιακή πλατφόρμα ανοικτού λογισμικού, με δυνατότητες ενεργού εμπλοκής των χρηστών με εργαλεία Web 2.0 στην οποία θα είναι ενσωματωμένα:
- Όλα τα βιβλία σε ψηφιακή μορφή και εμπλουτισμένα με πρόσθετο διαδραστικό υλικό (animations, videos, υπερσυνδέσμους, κλπ).
- Ψηφιακή υποστηρικτική διδασκαλία (βιντεοσκοπημένες πρότυπες διδασκαλίες) για τα βασικά μαθήματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
- Σχέδια μαθημάτων για κάθε ενότητα όπου εντάσσονται οι νέες τεχνολογίες στη διδασκαλία.
- Πρόσθετο ψηφιακό υλικό όπως φωτογραφίες, βίντεο, ψηφιακά εκπαιδευτικά παιχνίδια αντιστοιχισμένο ανά ενότητα μαθημάτων από ψηφιακά αρχεία (ΕΡΤ, ΓΑΚ, Βιβλιοθήκες, Μουσεία, κλπ).
- Δυνατότητες τοπικής εκπαιδευτικής διαχείρισης της κάθε τάξης (ανταλλαγή εργασιών μεταξύ μαθητών-εκπαιδευτικών, ανακοινώσεις, διαγωνίσματα, βαθμολογίες, απουσίες, κλπ).
Με βάση αυτήν την πλατφόρμα δίνεται πρόσβαση από το σπίτι, στο μεν μαθητή για περαιτέρω εμπέδωση της ύλης και εξάσκηση με τον ιδιαίτερο δικό του ρυθμό, στο δε γονιό για να ενημερώνεται για όλη την πρόοδο και τη σχολική πορεία του παιδιού του. Παράλληλα ο εκπαιδευτικός αποκτά ένα δυναμικό εργαλείο που αναβαθμίζει σημαντικά την καθημερινή του διδασκαλία.
3. Επιμόρφωση εκπαιδευτικών
Στο πλαίσιο της συνολικής στρατηγικής για την επιμόρφωση εκπαιδευτικών:
- Είναι σε εξέλιξη η διαδικασία για την επιμόρφωση 103.000 εκπαιδευτικών (57.2% του συνόλου) στην διδακτική αξιοποίηση των εργαλείων ΤΠΕ στα μαθήματα ειδικότητας τους και στη χρήση διαδραστικών πινάκων και της ψηφιακής εκπαιδευτικής πλατφόρμας.
- Δημιουργείται ειδική e-πλατφόρμα για από απόσταση επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
Ηλεκτρονική διοίκηση της εκπαίδευσης
- Αντικαθίστανται τα διαφορετικά σημερινά βασικά συστήματα καταγραφής δεδομένων του εκπαιδευτικού συστήματος (e-survey, e-school, e-data center, ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα διορισμών και προσλήψεων) με ένα ενιαίο διαλειτουργικό σύστημα, στο οποίο θα μπορεί να έχει πρόσβαση ο καθένας ανάλογα με το επίπεδο της λειτουργίας του (π.χ. ο γονιός του παιδιού του, ο εκπαιδευτικός της τάξης του, ο σχολικός σύμβουλος των σχολείων που εποπτεύει, κ.ο.κ).
- Αναπτύσεται ιστοσελίδα σε κάθε σχολείο και αποκεντρωμένη Υπηρεσία του Υπουργείου προκειμένου να αναρτώνται οι αποφάσεις και τα πεπραγμένα τους, στην κατεύθυνση της διαφάνειας και της κοινωνικής λογοδοσίας.
- Όλα τα σχολεία της χώρας αποκτούν την ηλεκτρονική τους καρτέλα στην οποία θα αναγράφονται πλήρως όλα τα στοιχεία τους (μαθητές, προσωπικό, εξοπλισμός, κλπ).
4. Οριζόντιες υποστηρικτικές δράσεις
- Αναπτύσσεται σύστημα υποστήριξης των σχολείων (helpdesk) σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο.
- Προωθείται η αριστεία και η καινοτομία στη χρήση των ΤΠΕ από την εκπαιδευτική κοινότητα (βραβεία, διαγωνισμοί, κλπ).
- Διεξάγονται μικρές έρευνες ανίχνευσης των τεχνικών και παιδαγωγικών προϋποθέσεων για την καλή ένταξη των ΤΠΕ στο σχολείο καθώς και αξιολόγησης πειραματικών και καινοτομικών δράσεων.
- Πιστοποιούνται οι γνώσεις στις ΤΠΕ όλων των μαθητών στη Γ’ Γυμνασίου.
- Αναλαμβάνεται δράση με στόχο την ενημέρωση γονέων, μαθητών, και εκπαιδευτικών για την ασφαλή χρήση του διαδικτύου (safer internet).
- Η εκπαιδευτική τηλεόραση μετατρέπεται σε multimedia πλατφόρμα συνδεδεμένη με τα σημαντικότερα sites κοινωνικής δικτύωσης που προσφέρει στην εκπαιδευτική κοινότητα το περιβάλλον για να σχεδιάσουν και να πραγματοποιήσουν τα δικά τους projects: video, online games, social networking services, blogs, twitter, wiki-based projects.
Δείτε το video για την παρουσίαση της ψηφιακής διάστασης του Νέου Σχολείου:
http://www.youtube.com/watch?v=OIZaDd3DPxo&feature=youtube_gdata
Δελτίο Τύπου
07/10/2010
Παρουσίαση της ψηφιακής διάστασης του Νέου Σχολείου
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, παρουσία του Πρωθυπουργού, Γ. Α. Παπανδρέου, αύριο 08/10/2010, στις 13.30, θα κάνει την επίσημη παρουσίαση της ψηφιακής διάστασης του Νέου Σχολείου.
Η παρουσίαση θα γίνει στις εγκαταστάσεις των ΓΕΛ – ΕΠΑΛ Μούδρου στη Λήμνο και θα μεταδοθεί ζωντανά από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο www.sch.gr
Δελτίο Τύπου
25/05/2010
Η Υπουργός Παιδείας, Δια βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Άννα Διαμαντοπούλου, στο Συμβούλιο Υπουργών για την Ανταγωνιστικότητα, με θέμα την Έρευνα
Η Υπουργός Παιδείας, Δια βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Άννα Διαμαντοπούλου, θα μεταβεί αύριο, Τετάρτη 26 Μαΐου 2010, στις Βρυξέλλες, προκειμένου να συμμετάσχει στο Συμβούλιο Υπουργών για την Ανταγωνιστικότητα, με θέμα την Έρευνα.
Μεταξύ άλλων, στην ατζέντα του Συμβουλίου θα συζητηθούν: ο ευρωπαϊκός χώρος Έρευνας, η «Στρατηγική 2020» για την Ανάπτυξη και την Απασχόληση, η «Καινοτόμος» Ευρώπη, η ενδυνάμωση της αποτελεσματικότητας της έρευνας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την ενίσχυση της έρευνας στηρίζεται στην προώθηση των πολιτικών που συνδέουν την έρευνα με το νέο μοντέλο ανάπτυξης της χώρας, αναδεικνύουν την αριστεία και την ποιότητα, επενδύοντας, παράλληλα, στο ανθρώπινο δυναμικό.
Δελτίο Τύπου
28/04/2010
Δήλωση της Υπουργού Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Άννας Διαμαντοπούλου, ενόψει της έναρξης συζήτησης του νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας, στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής
Σήμερα στη Βουλή συζητείται επί της αρχής το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων με τίτλο: «Αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού και λοιπές διατάξεις». Είναι σημαντική ημέρα η έναρξη του πολιτικού διαλόγου επί της αρχής.
Προωθούμε μεγάλα ζητήματα: πώς θέλουμε τον εκπαιδευτικό, ποιές είναι οι προϋποθέσεις για να είναι κάποιος εκπαιδευτικός, το πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας, ο τρόπος εισαγωγής μόνο με το ΑΣΕΠ, αλλά και το δόκιμο εκπαιδευτικό και το μέντορα που τον υποστηρίζει. Ουσιαστικά, είναι διαδικασίες που επενδύουν στην εκπαίδευση και στη δυνατότητα να αλλάξουμε το περιεχόμενο του διδακτικού έργου. Το νομοσχέδιο αφορά ακόμη τις διαδικασίες αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου που είναι από τις πλέον επείγουσες ανάγκες στο χώρο της εκπαίδευσης. Είναι πάνω από 35 χρόνια που δεν έχει γίνει αξιολόγηση και θα γίνει με όρους προγραμματισμού και αυτοαξιολόγησης. Επίσης, ρυθμίζονται πολλά ζητήματα που αφορούν στη λειτουργία του σχολείου.
Η λογική και η αρχή είναι μια: Όποια αλλαγή γίνεται έχει στο κέντρο της το μαθητή, το δάσκαλο και τη λειτουργία του σχολείου. Αρχίζει μια δημιουργική συζήτηση στη Βουλή, όπου θα ληφθούν υπόψη οι προτάσεις των κομμάτων και των φορέων που θα κληθούν.
Θα γίνει δημιουργική συζήτηση για τις τελικές αποφάσεις και την ενσωμάτωση όλων των παρατηρήσεων που βασίζονται σε μια αρχή: Πρώτα είναι ο μαθητής.
Δελτίο Τύπου
15/04/2010
Συγχώνευση φορέων
Με βάση την απόφαση του Πρωθυπουργού περί κατάργησης, συγχώνευσης ή μεταφοράς αρμοδιοτήτων των φορέων, η Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Άννα Διαμαντοπούλου, αποφάσισε τη συγχώνευση των κάτωθι εποπτευόμενων φορέων του ΥΠΔΒΜΘ:
1. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (Π.Ι.),
2. Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας (Κ.Ε.Ε.),
3. Οργανισμός Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών (Ο.ΕΠ.ΕΚ.)
Ο συντονισμός των διαδικασιών για την συγχώνευση των τριών αυτών φορέων ανατέθηκε στον κ. Αλέξιο Δημαρά, επίτιμο διδάκτορα του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Πανεπιστημίου Πατρών.
Δελτίο Τύπου
05/02/2010
Δήλωση Υπουργού Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Άννας Διαμαντοπούλου για την πρόληψη του καπνίσματος στα σχολεία
Η Υπουργός μετά τη συνάντηση που είχε με τον Καθηγητή Greg Connοlly, της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου του Harvard και Διευθυντή του προγράμματος Έρευνας για τον έλεγχο του καπνίσματος και τους Καθηγητές του Πανεπιστημίου Αθηνών, Δημήτρη Τριχόπουλο, Παναγιώτη Μπεχράκη και Γιάννη Τούντα, δήλωσε:
«Το κάπνισμα είναι ένας αδιαμφισβήτητος εχθρός. Χωρίς «ίσως» , χωρίς «αλλά», χωρίς «θα δούμε». Χωρίς να το μεταθέτουμε στο αύριο. Καταστρέφει ζωές, σκοτώνει ανθρώπους, διαλύει σε πολλές χώρες τα εθνικά συστήματα υγείας. Κυρίως επηρεάζει τους νέους ανθρώπους και τα παιδιά. Το Υπουργείο Παιδείας αναλαμβάνει εκστρατεία σε συνεργασία με το Harvard και με ελληνικά πανεπιστήμια γιατί σε αυτή ακριβώς την ηλικία των 13,14,15 χρονών μπορούμε να προλάβουμε το κάπνισμα. Ξέρουμε όλοι ότι η καταστολή είναι πάντοτε το δεύτερο και λιγότερο αποτελεσματικό μέτρο.
Το πιο σημαντικό είναι η πρόληψη. Πρόληψη σημαίνει σχολείο, σημαίνει αγωγή υγείας».