«Let’s know each other: Strategy for the Equity Inclusion of Roma Students»
Project code 2020-1-EL01-KA201-078810
Το Γυμνάσιο Ζηπαρίου συμμετείχε στην 4η συνάντηση του σχεδίου Εrasmus+ ΚΑ201 ” Let’s know each other: Strategy for the Equity Inclusion of Roma Students” . Οι Εταίροι που συμμετείχαν είναι οι εξής:
- Γυμνάσιο Ζηπαρίου, Κως, Ελλάδα
- ICON, Ελλάδα
- Ιstituto Professionale Alberghiero Turistico, Ιταλία
- E.M. Ιταλία
- Vocational High School of Transport and Transport Management, Βουλγαρία
- Agrupamento de Escolas de São João da Talha, Πορτογαλία
- Centro Concertado Leonardo da Vinci, Ισπανία
- Szolnoki SZC Klapka György Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája, Ουγγαρία
- Testvérvárosok Baráti Egyesülete, Ουγγαρία
Στόχοι του προγράμματος είναι η ενσωμάτωση, η ίση μεταχείριση και πρόσβαση στην εκπαίδευση και η ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων των Ρομά μαθητών καθώς και σεβασμός προς την διαφορετικότητα.
Το Γυμνάσιο Ζηπαρίου, στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος συμμετείχε στη συνάντηση εκπαιδευτικών που πραγματοποιήθηκε στη Βουλγαρία κατά το χρονικό διάστημα 3 έως 7 Οκτωβρίου 2022. Οι εργασίες έλαβαν χώρα στην πόλη Kazanlak. Η συνάντηση C2 πραγματοποιήθηκε μεταγενέστερα από τον αρχικό σχεδιασμό και ακολούθησε χρονικά την συνάντηση C1 στην Ουγγαρία.
Η πρώτη συνάντηση πραγματοποιήθηκε στο Επαγγελματικό Γυμνάσιο Μεταφορών και Διοίκησης, στην αίθουσα συνεδριάσεων του συλλόγου διδασκόντων στις 3/10/2022. Τους εταίρους καλωσόρισαν θερμά ομάδα Ρομά μαθητών/ριών του σχολείου ντυμένοι με παραδοσιακές φορεσιές της περιοχής προσφέροντας παραδοσιακά εδέσματα. Επίσης απόλαυσαν την μαθητική χορωδία που τραγούδησε παραδοσιακά βουλγάρικα τραγούδια.
Οι εταίροι ενημερώθηκαν από τον Διευθυντή του σχολείου, Kο Dechko Peychinov, αρχικά για τη λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος της Βουλγαρίας καθώς και για τη λειτουργία του συγκεκριμένου επαγγελματικού σχολείου. Προβλήθηκε παρουσίαση του σχολείου το οποίο έχει κερδίσει πολλά βραβεία και διακρίσεις. Ακολούθησε συζήτηση και ανταλλαγή πληροφοριών για τις επικείμενες τελευταίες συναντήσεις και τους στόχους του project καθώς και ανταλλαγή αναμνηστικών – συμβολικών δώρων μεταξύ των Εταίρων.
Η ομάδα της Βουλγαρίας ξενάγησε τους εταίρους στις εγκαταστάσεις του σχολείου, το οποίο είναι πλήρως εξοπλισμένο, διαθέτει εστίες για τους μαθητές που έρχονται από μακριά, πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής, μηχανολογικό εργαστήριο, υπαίθρια αίθουσα διδασκαλίας κ.ά.
Στη συνέχεια παρουσιάστηκαν εργασίες σχετικές με προγράμματα ενσωμάτωσης των Ρομά μαθητών. Οι ομάδες συμμετείχαν σε επίδειξη οδήγησης του ηλεκτρικού αυτοκινήτου αλλά και του κώδικα οδικής κυκλοφορίας από τους μαθητές στο πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής του σχολείου. Ορισμένοι από τους εταίρους μάλιστα είχαν την χαρά να οδηγήσουν το αυτοκίνητο και να κυκλοφορήσουν στο πάρκο.
Ακολούθησε επίσκεψη στο μηχανολογικό εργαστήριο του σχολείου όπου οι ομάδες παρατήρησαν τους μαθητές κατά τη διάρκεια της πρακτικής τους άσκησης και εκπαίδευσης υπό την επίβλεψη των υπεύθυνων καθηγητών.
Η συνάντηση των ομάδων έκλεισε με γεύμα που παρέθεσαν οι οικοδεσπότες και με την επίσκεψη και ξενάγηση στο Μουσείο των Ρόδων (ιστορία της Κοιλάδας των Ρόδων – δοκιμή προϊόντων).
Στις 4/10/2022 οι ομάδες συναντήθηκαν στο συνεδριακό χώρο του “Konstantina Palace” όπου διεξήχθη συζήτηση με αντιπροσώπους των Κοινωνικών Υπηρεσιών, του τομέα Εκπαίδευσης του Δήμου και του Μη-κυβερνητικού οργανισμού από την περιοχή της Στάρα Ζαγόρα που ασχολείται με τους Ρομά.
Ο οργανισμός βοηθά τα φτωχά παιδιά και τους Ρομά στις ανάγκες τους για στέγαση, φαγητό και στην εκπαίδευση αλλά προσπαθεί και να γεφυρώνει το κενό ανάμεσα στις κουλτούρες προτρέποντας τους Ρομά μαθητές να παρακολουθούν διάφορες ομάδες στον ελεύθερό τους χρόνο. Οι Κοινωνικές υπηρεσίες και ο Δήμος τόνισαν ότι υπάρχει ανάγκη για διαμεσολαβητές Ρομά μεταξύ κράτους και οικογενειών Ρομά. Είναι ένας σύνδεσμος για την καλύτερη επικοινωνία μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών καθώς διευκολύνει την προσαρμογή και την μετάβαση των Ρομά στο σχολείο και στην κοινωνία. Επίσης, άλλο ένα ζήτημα που τέθηκε από όλες τις ομάδες είναι η εν μέρει απουσία ενδιαφέροντος από τους Ρομά για την εκπαίδευση και η δυσκολία να παρακολουθούν τακτικά το σχολείο λόγω διαφοράς στην κουλτούρα και στις προτεραιότητές τους. Τέλος, υπήρξε γόνιμη ανταλλαγή εμπειριών και καλών πρακτικών μεταξύ των εταίρων σχετικά με το θέμα.
Μετά την συνάντηση οι Εταίροι επισκέφθηκαν το μεγαλειώδες μνημείο πολέμου στην κορυφή Shipka εκτός πόλεως και επιστρέφοντας ξεναγήθηκαν στον αρχαιολογικό χώρο των Θρακικών τάφων και στην εκκλησία της Κοιμήσεως της Θεοτόκου (Uspenie Bogorodichno) στην περιοχή του Kazanlak.
Στις 5/10/2022 οι ομάδες μετέβησαν στο Εθνογραφικό Συγκρότημα Damascena, όπου δουλεύουν αρκετοί Ρομά μαθητές/ριες της περιοχής. Ξεναγήθηκαν στους χώρους και είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν από κοντά την τεχνολογία της διύλισης του ροδέλαιου.
Τις τελευταίες δύο μέρες (6-7/10/2022) οι ομάδες επισκέφθηκαν την πρωτεύουσα Σόφια. Ξεναγηθήκαν στο κέντρο της πόλης και επισκεφτήκαν τα κυριότερα και σημαντικότερα μνημεία και μουσεία που δεσπόζουν στην πόλη (Αρχαιολογικό Μουσείο, Ιστορικό Μουσείο, εκκλησία του Aleksandar Nevski, Μουσείο Φυσικής ιστορίας κ.ά.)
Η συνεργασία καθώς και η ατμόσφαιρα των συναντήσεων ήταν εξαιρετική. Οι Βούλγαροι εταίροι ήταν άκρως φιλόξενοι οικοδεσπότες. Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε τέτοιου είδους projects διευρύνει τους ορίζοντες, τις αξίες και τις πρακτικές τους, τους δίνει την δυνατότητα να παρατηρούν διαφορές και ομοιότητες μεταξύ των λαών και τους γεμίζει με μοναδικές και αξέχαστες εμπειρίες.