Ο σπουδαιότερος ποτάμιος θεός και θεός όλων των νερών που ρέουν, γιος του Ωκεανού και της Τηθύος, ή κατ’ άλλους της γης. Αποτελούσε την προσωποποίηση του μεγαλύτερου ποταμού της Ελλάδας και λατρευόταν κυρίως στην Ακαρνανία όπου προς τιμήν του γινόταν αγώνες. Λατρεία του Αχελώου διαπιστώνεται και στην Αθήνα όπου υπήρχε στην όχθη του Ιλισού ιερό «νυμφών τινών και αχελώων» με αγάλματα αφιερωμένα στο μεγάλο ποτάμιο θεό και στις νύμφες στον Ωρωπό, στα Μέγαρα, όπου και βωμός του Αχελώου στη θέση Ρους, τον οποίο είχε ιδρύσει, ο τύραννος Θεαγένης, στη Σικελία και στην Ρόδο, τη Μαντινεία και στο Μετάποντιο. Στο θεό Αχελώο προσφέρονται θυσίες, με προτροπή του Μαντείου της Δωδώνης. Ήδη από την αρχαιότητα, τα νερά του ποταμού Αχελώου, με τις προσχώσεις που σχημάτιζαν στις εκβολές τους, είχαν συντελέσει στην συνένωση ορισμένων από τις Εχινάδες νήσους μεταξύ τους, αλλά και με την Ηπειρωτική χώρα. Το γεγονός αυτό αποτέλεσε την αφορμή για τους μύθους που διηγούνταν ότι οι Εχινάδες ήταν αρχικά νύμφες, που μεταμορφώθηκαν από τον Αχελώο σε νησιά, όταν αρνήθηκαν να πάρουν μέρος στην ουσιαστική γιορτή προς τιμήν του. Ο Αχελώος θεωρούνταν πατέρας των νυμφώνων Σειρήνων που σύμφωνα με μια παράδοση γεννήθηκαν από το αίμα του ποτάμιου θεού Αχελώου τον οποίο είχε πληγώσει ο Ηρακλής και όλων των πηγών όπως της Δίρκης στη Θήβα, της Κασταλίας στους Δελφούς κ.α. Μητέρα των Σειρήνων αναφέρονταν η Στερόπη ή μια Μούσα. Παλιότερες διηγήσεις αναφέρουν και την Περσεφόνη. Τα ονόματα τους παραδόθηκαν: Θελξιπεία, Θελξιόνη, Αγλαόπη, Ηγλαώφονος, Πεισιόνη. Μια δεύτερη τριάδα λατρεύονταν Μεγάλη Ελλάδα, στην Τυρρανική νότια της Ιταλίας: η Παρθενόπη(η παρθενική στην Νεάπολη ), η Λευκωσία (η Λευκή Θεά) και η Λυγεία (αυτή με την Βελκική φωνή)στα νότια της Νεάπολης. Σύμφωνα με την παράδοση ο Αχελώος είχε και δύο γιους:από την κόρη του Αιόλου, Περιμήδη: τον Ορέστη και τον Ιποδάμαντα. Ο γνωστότερος και ποιο διαδομένος μύθος σχετικά με τον ποτάμιο θεό αναφέρεται στην πάλη του Αχελώου με τον Ηρακλή. Τόπος των μυθικών γεγονότων η Ακαρνανία και αιτία της πάλης η κόρη του βασιλιά Οινέα, Δηιάνειρα για το χέρι της οποίας ήρθαν σε σύγκρουση Αχελώος με τον Ηρακλή. Η αρχαιότερη μυθική παράδοση παρουσιάζει τον Αχελώο να μεταμορφώνεται σε τρεις διαφορετικές μορφές στη διάρκεια της πάλης με τον Ηρακλή: αρχικά ο Αχελώος εμφανίζεται ως άντρας που μόλις χτυπήθηκε από τον Ηρακλή και έπεσε στο έδαφος μεταμορφώθηκε σε φίδι. Την στιγμή όμως που ο Ηρακλής ήταν έτοιμος να πνίξει το φίδι. Τη στιγμή όμως που ο Ηρακλής ήταν έτοιμος να πνίξει το φίδι-Αχελώο, ο ποτάμιος θεός μεταμορφώθηκε σε ταύρο και επιτέθηκε. Νικήθηκε όμως από τον Ηρακλή που του έκοψε το δεξί του κέρατο το οποίο το έδωσε στον Οινέα ως γαμήλιο δώρο κερδίζοντας με αυτόν τον τρόπο το χέρι της Δηιάνειρας. Μια άλλη εκδοχή του μύθου υποστηρίζει ότι ο Ηρακλής επέστρεψε στον Αχελώο το κομμένο κέρατο και πήρε σε αντάλλαγμα το «Κέρας της Αμαλθείας» το οποίο και έδωσε στον Οινέα. Ήδη από τους αρχαίους χρόνους είχε γίνει προσπάθεια για την ερμηνεία του μύθου, κυρίως από τον Στράβωνα και τον Διώδορο που πίστευαν ότι η πάλη του Αχελώου με τον Ηρακλή συμβόλιζε τους αγώνες των πανάρχαιων κατοίκων της Ακαρνανίας για την κατασκευή μεγάλων έργων με σκοπό την περίφραξη της κοίτης του ποταμού Αχελώου και την εξυγίανση των γύρων ελών. Σύμφωνα με τον Στράβωνα ο Ηρακλής ήταν ενεργητικός για τον Οινέα γιατί «με τα παραχώματα και διοχετεύσεις δάμασε τον ποταμό, έβαλε σε έλεγχο την ακατάστατη ροή και εξυγίανε έτσι την χώρα» και αυτό ήταν το «Κέρας της Αμαλθείας».
Από την ομάδα: Αλεπούδες






