ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΡΟΚΗΠΙΟΥ

 ΣΧ. ΕΤΟΣ 2013-2014

 ΠΕ ΧΑΝΙΩΝ

 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

 ΤΑΞΗ: Ε΄

 Αρ. Μαθητών:21

ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: <<Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού-Κοινωνική και Συναισθηματική Αγωγή>>

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Εργασία των παιδιών κατα την υλοποίηση του προγράμματος

Κατά τη διαρκεια αυτού του προγράμματος έγινε η προσέγγιση των παρακάτω υποθεμάτων………:

 

  • Εγώ- ένας ξεχωριστός άνθρωπος

  • Ένας από τους πολλούς

  • Διαστάσεις της αυτοαντίληψης -αυτοεκτίμησης

  • Διαφορετικότητα

 

 

Στόχοι:

  • Αναγνώριση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του καθενός

  • Αποδοχή όλων των πλευρών του εαυτού.

  • Η αναγνώριση των θετικών και αρνητικών στοιχείων του εαυτού από τους ίδιους τους μαθητές

  • Να εκτιμήσουν την αξία της συνεργασίας και της αληθινής φιλίας

  • Να αναγωρίσουν τη διαφορετικότητα

  • Να κατανοήσουν την ύπαρξη και επίδραση στερεοτυπικών αντιλήψεων

 

Μεθοδολογία

 

Για την υλοποίηση του του συγκεκριμένου προγράμματος χρησιμοποιήθηκαν ποίκιλοι παιδαγωγικοί μέθοδοι. Διαλογική μορφή, καταιγισμός ιδεών, δραματοποίηση……, αλλά και συνθετική ομαδική εργασία.

 

Επίσης, επίλέχθηκε η ομαδοσυνεργατική, όπου τα παιδιά σε μικρές ομάδες τεσσάρων μελών εργάστηκαν με συγκεκριμένους στόχους στις διάφορες φάσεις -στάδια του προγράμματος και τους οποίους κατέκτησαν ,παρουσιάζοντα ιδαίτερη συνεργατικότητα και αποτελεσματικότητα.

 

Ακόμα, τα παιδιά δούλεψαν ατομικά ή ομαδικά με φύλλα εργασίας, πραγματοποιήθηκε προβολή σχετικής ταινίας και ταινιών μικρής διάρκειας που

 

βοήθησε τους μαθητές να πετύχουν τους στόχους του προγράμματος, έγινε προσέγγιση μέσω εικαστικών και θεατρικού παιχνιδιού (αυτοσχεδιασμός,αλλά και με συγκεκριμένο σενάριο).

 

 

Διεξαγωγή δραστηριοτήτων

 

Οι δραστηριότητες θα μπορούσαν να διακριθούν σε τρεις ομάδες ανάλογα με τους στόχους στους οποίους ανταποκρίνονται.

 

1η: Στην ομάδα αυτή εντάσσονται οι δραστηριότητες με τίτλο α)Δημιουργώντας μια τάξη που ενδιαφέρεται και β) μαθάινω να συνεργάζομαι – δουλέυω σαν ομάδα με τις οποίες τα παιδια κατακτούν συγκεκριμένους στόχους όπως να εξετάσουν την τάξη σαν μια κοινότητα που ενδιαφέρεται , το ρόλο που έχουν να παίξουν μέσα σε αυτή και να ψάξουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της συνεργασίας μέσα στην τάξη και να βρουν πρακτικούς τρόπους για την προαγωγή της συνεργασίας.

 

Οι μαθητές συμπληρώνουν φύλλα εργασίας , κατασκευάζουν κολλάζ- αφίσα με τους ανθρώπους που ενδιαφέρονται για την τάξη τους, ζωγραφίζουν σε καρτέλες τα ονόματά τους,δουλέυουν σε μικρές ομάδες και δημιουργούν μια εικόνα, ένα ποίημα, ένα μικρό κείμενο, παρουσιάζουν ένα θεατρικό δρώμενο, κ.ά. (βλ. ενδεικτικές δραστηριότητες και εργασίες των μαθητών 1η)

 

2η: Οι μαθητές εργάστηκαν σε στοχευμένες δραστηριότητες που εξυπερετούν στόχους που είχαν τεθεί στην αρχή του προγράμματος. Αυτές είναι: α)Εγώ- ένας ξεχωριστός άνθρωπος, β)Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και γ) οι άνθρωποι που αγαπώ. Η τρόπος εργασίας είναι όπως και στην πρώτη δραστηριότητα με τη διαφορά ότι σε μια από αυτές εμπλέκονται και οι γονείς των μαθητών.(βλ. ενδεικτικές δραστηριότητες και εργασίες των μαθητών 2η)

 

3η: Σε αυτή την ομάδα δραστηριοτήτων περιλαμβάνονται α)Ποιος είναι ο φίλος και β) η διαφορετικότητα (διαφορετικοί όπως κι εμείς). Οι μαθητές είπαν και έγραψαν τι σημαίνει για αυτούς η λέξη << φίλος>>. Γιατί είναι σημαντικοί, Πότε τους χρειαζόμαστε; Είναι όλοι καλοί; Ακόμα έγραψαν ποιήματα, μικρά κείμενα, παρουσίασαν μικρά θεατρικά δρώμενα.

 

Όσονα αφορά τη διαφορετικότητα παρακολούθησαν την ταινία << every child is special – κάθε παιδί είναι διαφορετικό>>και την ταινία μικρού μήκους https://www.youtube.com/watch?v=5tD4-JUUd5I , ακολούθησε συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων. Περισσότερος χρόνος θα μπορούσε να δοθεί σε αυτήν την ενότητα, αλλά οι μαθητές μου κι εγώ αποφασίσαμε να παρουσιάσουμε στην εορτή λήξης κάποιο σχετικό δρώμενο, το οποίο σχεδόν έχουμε αποφασίσει, με τίτλο <<Εγώ , εσύ κι αυτός θα γίνουμε εμείς>>

 

 

Αξιολόγηση

 

 

 

Κατά τη διεξαγωγή του προγράμμοτος οι μαθητές έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και συμμετοχή. Υπήρξαν μαθητές που άλλαξαν στάσεις ώς προς τις σχέσεις τους με τους άλλους, αλλά και με τον εαυτό τους. Πέρα από τον έλεγχο των στόχων του προγράμματος που τέθηκαν, αξιολόγησα και:

 

  • Εκπόνηση ομαδικών δηµιουργικών εργασιών από τους μαθητές μου

 

  • Άλλες δηµιουργικές ατοµικές ή οµαδικές δραστηριότητες που έγιναν στην τάξη ή και έξω από αυτή.

  • Το ενδιαφέρον, η συμμετοχή και η προσπάθεια που επέδειξαν κατά την υλοποίηση του προγράμματος.

      Ενδεικτικές δραστηριότητες και εργασίες των μαθητών

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA         OLYMPUS DIGITAL CAMERA

                             15 001 (Mobile)                                                    18 001 (Mobile)

H FILIA 1 001 (Mobile)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Εγώ, εσύ,αυτοί θα γίνουμε εμείςH FILIA2 001 (Mobile)

 

 Εγώ ,εσύ κι αυτός είμαστε εμείς

                                                                    ΣΚΗΝΗ A΄

 

Στο πάρκο

 

 

Η σκηνή παρουσιάζει ένα πάρκο και μερικά παιδιά να παίζουν κάποιο παιχνίδι. Τα δύο ξένα ΠΑΙΔΆΚΙΑ βρίσκονται απομονωμένα μακριά . Σε λίγο πλησιάζουν την ομάδα.

Ζαχαρίας:Μπράβο, παιδιά! Πολύ ωραίο το παιχνίδι σας.

 ΟΛΟΙ:(αλαζονικά) Ευχαριστούμε!

 Μανόλης Μαζανάκης: Μπορούμε να συμμετέχουμε κι εμείς;

 ΟΛΟΙ: (Σκύβουν κάτω το κεφάλι. Δεν απαντά κανένας)

 Ειρήνη Παπουδάκη; Αποκλείεται.

 Εύα: Εγώ θα ήθελα τα παιδιά στην παρέα μας.

 Στέλλα: Αν παίξεις μαζί τους, τότε δε θα σε έχουμε για φίλο μας. (γυρίζει προς τα 2 ξένα παιδιά)Είστε ξένοι, γι’ αυτό…. Νομίζω ότι δεν έχετε δικαίωμα να είσαστε στο πάρκο μας.

 Κατερίνα: Μπορεί να είναι ξένοι, αλλά το πάρκο είναι για όλους μας.

 Ζαχαρίας:Καλά, εντάξει. Να μη σας βάλουμε να τσακωθείτε εξαιτίας μας!

 Μανόλης Μαζανάκης: Ας φύγουμε, αφού δεν μας θέλουν(φεύγουν )

 Ειρήνη Μπουμπουραλάκη: Κι εγώ φεύγω. Δεν έχω πια όρεξη για παιχνίδι. Δεν μπορώ να βλέπω εκείνα τα παιδιά να είναι μόνα τους, χωρίς ένα φίλο!

 Τόνια: Κι εγώ το ίδιο νιώθω. Τα παιδιά αυτά έχασαν τους φίλους τους φεύγοντας από την πατρίδα τους.

 Αναστασία: Ε, και τι θέλετε να κάνουμε δηλαδή; Να τους βάλουμε στην ομάδα μας; Αυτά δεν είναι τα ίδια με μας. Είναι διαφορετικά!

 Δημήτρης: Ναι! Ναι, είναι διαφορετικά. Εξάλλου οι γονείς μου μου έχουν πει να μην κάνω παρέα με ξένα παιδιά.

 Ηλίας:Δε βλέπετε πόσο βρώμικα ειναι! Δε θα κάνουν μπάνιο ποτέ!!!

 Αντωνία Σταφυλαράκη: ΄Εχω ακούσει πως οι ξένοι μας κλέβουν. Μπορεί να μας κλέψουν τα πράγματά μας!

 Στάθης:Ναι, καλύτερα να έχουμε τα μάτια μας δεκατέσσερα. Εγώ νομίζω ότι είναι και λίγο βρώμικοι.!

 Νίκος:Γιατί το λες αυτό; Πήγες κοντά τους και τους μύρισες

 Μαρία Κουράκη: Δεν ξέρεις τι λές!Υπάρχουν τόσοι διαφορετικοί άνθρωποι στη γη! Είναι κι αυτοί άνθρωποι όπως κι εμείς.

 Γιώργος :Είναι όμως διαφορετικοί, γι’ αυτό νομίζω ότι είναι και ενοχλητικοί.

  Αντωνία Μανουσάκη:Άστε τα αστεία, παιδιά! Κοιτάξετε τα πρόσωπα των δύο ξένων παιδιών. Είναι λυπημένα, σχεδόν κλαμένα. Φαίνεται ότι τους προκαλέσαμε πολύ πόνο.

 Ειρήνη Παπουδάκη : Κι εμάς τι μας νοιάζει;

 Αντώνης: Και για τί να μην παίζουν; παιδία είναι κι αυτά.

 Μαρία Κουράκη:Έχει δίκιο ο Αντώνης

 Ηλίας: Αν παίξετε με αυτούς, εγώ δεν θα σας ξαναμιλήσω.(γυρνάει την πλάτη του)

 (ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ΤΟ ΤΡΑΓΟΎΔΙ αερικα Αλκινοος Ιωαννιδης -Λέκκας)

 (Ακούγεται ένα τραγούδι λυπητερό. Έρχεται ΈΝΑ ΖΕΥΓΆΡΙ ΠΕΡΑΣΤΙΚΏΝ)

 

ΔΩΣΤΕ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΣΑΣ(Ζαχαρία – μανόλης)

 1. Είμαι ένα παιδί

 δεν με παίζει κανείς

 είμαι λένε αλλιώς

 διαφορετικός.

2. Χωρίς αγάπη, φιλία

 δεν μου δίνουν σημασία

 όμως κλαίω, πονώ

 που είμαι διαφορετικός.

 

  3. Νιώθω το ίδιο κι εγώ

 σαν με πληγώνει το κακό

 γεμίζει λύπη η καρδιά

 δε νιώθω διαφορετικά.

4. Αναπνέω όπως κι εσύ

 έχω αισθήματα, ψυχή

 δεν είμαι διαφορετικός

 είμαι ένας άνθρωπος κι εγώ.

 

ΣΚΗΝΗ 2

 

Ειρήνη Μπασιά: Μα τι ακούνε τα αυτιά μου σήμερα, παιδιά; Αντί παιχνίδια και χαμόγελα,ακούω φωνές και λυπητερά τραγούδια;

 Δέσποινα: Τι συμβαίνει σήμερα, παιδιά; Γιατί δεν παίζετε;

 Μανόλης Μπουρδάκηςς: Ε, να….. αρχίσαμε να παίζουμε ωραία και όμορφα μέχρι που ήρθανε δύο παιδιά Νομίζω ότι έιναι από τα Σκόπια.

 Ειρήνη Μπασιά: Και γιατί σταματήσατε;

 Εύα: Ε, …. γιατί τα δύο παιδιά μας ζήτησαν να παίξουν, αλλά εμείς δε δεκτήκαμε.

 Αντώνης : Γιατί είναι διαφορετικοί από εμάς.

 Ειρήνη Μπασιά : Α! είναι διαφορετικοί. Καλά, εσείς είσαστε όλοι ίδιοι;

 Ειρήνη Μπουμπουραλάκη: Όχι, κύριε. Κι εμείς είμαστε διαφορετικοί ο ένας από τον άλλο.

 Γιώργος : Λάθος! Εμείς είμαστε όλοι από την Ελλάδα. Αυτοί έρχονται από άλλη χώρα.

 Ηλίας: Σωστό! Όλοι είμαστε διαφορετικοί. Εγώ φορώ γυαλιά, εσύ όμως, όχι!

 Νίκος: Έχει δίκιο ο ……….. Εγώ είμαι ψηλός κι εσύ είσαι χαμηλός!.

 Στάθης: Ναι! Εγώ είμαι ξανθός ενώ εσύ είσαι μελαχρινός!

 Στέλλα: Εμένα μ’ αρέσουν τα Μαθηματικά και εσένα τα Ελληνικά.

 Αντώνης: Εγώ είμαι άτακτος κι εσύ είσαι φρόνιμος!

 Μανώλης Μπουρδάκης: Σε μας αρέσει το ποδόσφαιρο και το κρυφτό ενώ στα κορίτσια οι κούκλες και το κυνηγητό!

 Ειρήνη Μπασιά: Επομένως όλοι είμαστε διαφορετικοί. Έτσι δεν έχει νόημα να κρίνουμε τους άλλους από την εξωτερική τους εμφάνιση ή από ποια χώρα κατάγονται Εξάλλου δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι να το αλλάξουμε

 Δέσποινα: Μπορούμε ,όμως, να αλλάξουμε τη συμπεριφορά μας. Να γίνουμε πιο ευγενικοί και να πλησιάζουμε τους άλλους με καθαρή καρδιά, χωρίς προκατάληψη.

 Ειρήνη Μπασιά: Άλλωστε, δε γελούμε και χαιρόμαστε όλοι το ίδιο, όταν μας συμβεί κάτι καλό;

 Δέσποινα: Ναι! Κι όλοι δεν πονάμε και λυπόμαστε, σαν μας πληγώνει το κακό!

 Ειρήνη Μπασιά: Σημασία καμμιά δεν έχει η καταγωγή ή η εμφάνιση, για το Θεό αξία έχει το χρώμα της ψυχής!

 ΟΛΟΙ:

 Οι διαφορές μας δεν έχουν σημασία

 Όλοι είμαστε άνθρωποι με ίδια αξία.

τραγουδι 2 (Όπου υπάρχει αγάπη, χορωδία Σπύρου Λάμπρου)

 

1 σχόλιο στο “ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ

Αφήστε μια απάντηση