The cuisine/ the essential factor for spending a gourmet holiday -CLIL Lesson using webquest

webquest https://www.createwebquest.com/en4hosts-cuisine-essential-factor-spending-gourmet-holiday

Subject Food processing, Nutrition

Level Students at the age of 15-17

Aims

  • Students will be able to understand and use an accurate vocabulary in working with gourmet cuisine.
  • Students will be able to create an e-book including characterization of the geographic area, the characterization of traditional food and culinary restaurants with traditional dishes.
  • Students will appreciate the PDO, PGI products of each country.

Task

Imagine that you are working in one of the following countries: Romania, Italy, Portugal, Croatia, Turkey, Greece. Each team has to find the characteristics of each geographic area, their culinary traditions, and the characteristic traditional foods and make an interactive map of each country where will be indicated the traditional foods/products per geographic area. Then we’ll have to use information about the assortment of dishes and their recipes and to collect the ones that are common or similar between your countries and discuss their differences and similarities. After that, we will create an e-travel book  for these countries including characterization of the geographic area, the characterization of traditional food and culinary restaurants with traditional dishes.

Remember your task is to make travelers feel like an invited guest and not as a tourist.

http://travelfoodanddrink.com/europe/

https://world-food-and-wine.com/

http://www.foodbycountry.com/

Process

Step 1 Students are divided into 6 teams and read carefully the steps that they have to follow in the following infographic: https://drive.google.com/file/d/1UBGIRSQyBBCGN35e8OcnR6UyF9BZVRzN/view?usp=sharing

Pay attention to research all the following:  

  1. The influences on food in the above countries: climate; geography
  2. Geographical areas for each protected designation of origin product(PDO) / protected geographical indication product (PGI) in each country.
  3. Styles of food: culinary traditions. Types of dishes in the above countries: appetizers, salads, soups, cheeses, main dishes, desserts, and  wines
  4. Characteristic traditional foods in the above countries
  5. Recipes of each country
  6. Traditional restaurants in each town

 Step2   Students collect PDO, PGI of each country in order to create an interactive map where will be indicated PDO / PGI products with the help of Thinklink.  (Worksheet1) You can find PDO, PGI at URL:

http://ec.europa.eu/agriculture/quality/door/list.html?locale=en

Step3 Use the follow presentations of traditional dishes to collect culinary traditions and recipes of every area:

  1. Italian cuisine https://www.slideshare.net/amihaela22/cucina-siciliana?from_action=save
  2. Turkey cuisine https://www.slideshare.net/amihaela22/turkey-traditional-dishes?from_action=save
  3. Croatian cuisine https://www.slideshare.net/amihaela22/croatian-cuisine
  4. Romanian cuisine https://www.slideshare.net/amihaela22/traditional-romanian-food-81256832
  5. Greek cuisine https://www.slideshare.net/ssuser31e04a/traditional-greek-dishes-recipes
  6. Portuguese cuisine https://www.slideshare.net/pfmoura/portuguese-gastronomy

If you need some extra info

https://en.wikipedia.org/wiki/Portuguese_cuisine ,

https://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_cuisine ,

https://en.wikipedia.org/wiki/Greek_cuisine ,

https://en.wikipedia.org/wiki/Romanian_cuisine ,

https://en.wikipedia.org/wiki/Italian_cuisine ,

https://en.wikipedia.org/wiki/Croatian_cuisine

Step 4 Make a presentation of the traditional restaurants in each country. Do not forget to include some info, contact details, address and photos (Worksheet 2).

Step 5  Students create an e-travel book for each country including the characterization of the geographic area, the characterization of traditional food & products and culinary restaurants with traditional dishes (Worksheet 3).

Η κουζίνα / ο βασικός παράγοντας για γκουρμέ διακοπές -CLIL Μάθημα με webquest

Μάθημα Επεξεργασία τροφίμων, Διατροφή

Τάξη Μαθηητές ηλικίας 15-17

Στόχοι

  • Οι μαθητές θα είναι σε θέση να κατανοήσουν και να χρησιμοποιήσουν ένα ακριβές λεξιλόγιο για να δουλέψουν με γκουρμέ κουζίνα.
  • Οι μαθητές θα μπορούν να δημιουργήσουν ένα ηλεκτρονικό βιβλίο που θα περιλαμβάνει τον χαρακτηρισμό της γεωγραφικής περιοχής, τον χαρακτηρισμό παραδοσιακών φαγητών και εστιατόρια με παραδοσιακά πιάτα.
  • Οι μαθητές θα εκτιμήσουν τα προϊόντα ΠΟΠ, ΠΓΕ κάθε χώρας.

Εργασία

Φανταστείτε ότι εργάζεστε σε μία από τις ακόλουθες χώρες: Ρουμανία, Ιταλία, Πορτογαλία, Κροατία, Τουρκία, Ελλάδα. Κάθε ομάδα πρέπει να βρει τα χαρακτηριστικά κάθε γεωγραφικής περιοχής, τις γαστρονομικές παραδόσεις και τα χαρακτηριστικά παραδοσιακά τρόφιμα και να δημιουργήσει ένα διαδραστικό χάρτη για κάθε χώρα όπου θα αναγράφονται τα παραδοσιακά τρόφιμα / προϊόντα ανά γεωγραφική περιοχή. Στη συνέχεια, θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε πληροφορίες σχετικά με την ποικιλία των πιάτων και τις συνταγές τους και να συλλέξουμε αυτά που είναι κοινά ή παρόμοια μεταξύ των χωρών μας και να συζητήσουμε τις διαφορές και τις ομοιότητές τους. Μετά από αυτό, θα δημιουργήσουμε ένα ταξιδιωτικό ηλεκτρονικό βιβλίο για αυτές τις χώρες, όπου θα συμπεριλαμβάνονται τα χαρακτηριστικά της γεωγραφικής περιοχής, των παραδοσιακών φαγητών και εστιατορίων με παραδοσιακά πιάτα.

Θυμηθείτε ότι το καθήκον σας είναι να κάνετε τους ταξιδιώτες να αισθάνονται σαν προσκεκλημένοι επισκέπτες και όχι ως τουρίστες.

http://travelfoodanddrink.com/europe/

https://world-food-and-wine.com/

http://www.foodbycountry.com/

Διαδικασία

Βήμα 1 Οι μαθητές χωρίζονται σε 6 ομάδες και διαβάζουν προσεκτικά τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν στο ακόλουθο infographic: https://drive.google.com/file/d/1UBGIRSQyBBCGN35e8OcnR6UyF9BZVRzN/view?usp=sharing

  • Δώστε προσοχή ώστε να ερευνήσετε για όλα τα παρακάτω:
  • Οι επιρροές στα τρόφιμα στις παραπάνω χώρες: το κλίμα, η γεωγραφία
  • Γεωγραφικές περιοχές για κάθε προϊόν με προστατευόμενη ονομασία προέλευσης (ΠΟΠ) / προστατευόμενη γεωγραφική ένδειξη (ΠΓΕ) σε κάθε χώρα.
  • Στυλ τροφίμων: μαγειρικές παραδόσεις.
  • Τύποι πιάτων στις παραπάνω χώρες: ορεκτικά, σαλάτες, σούπες, τυριά, κυρίως πιάτα, επιδόρπια και κρασιά
  • Χαρακτηριστικά παραδοσιακά τρόφιμα στις παραπάνω χώρες
  • Συνταγές σε κάθε χώρα
  • Παραδοσιακά εστιατόρια σε κάθε πόλη

Βήμα 2 Οι μαθητές συλλέγουν τα προιόντα ΠΟΠ, ΠΓΕ κάθε χώρας για για να δημιουργηθεί ένας διαδραστικός χάρτης όπου θα αναγράφονται τα προϊόντα ΠΟΠ / ΠΓΕ με τη βοήθεια του Thinklink. (Φύλλο εργασίας1)

Μπορείτε να βρείτε ΠΟΠ, ΠΓΕ στη διεύθυνση URL:

http://ec.europa.eu/agriculture/quality/door/list.html?locale=en

Βήμα 3 Χρησιμοποιήστε τις ακόλουθες παρουσιάσεις παραδοσιακών πιάτων για τη συλλογή γαστρονομικών παραδόσεων και συνταγών σε κάθε περιοχή:

  1. Ιταλική κουζίνα https://www.slideshare.net/amihaela22/cucina-siciliana?from_action=save
  2. Τούρκικη κουζίνα https://www.slideshare.net/amihaela22/turkey-traditional-dishes?from_action=save
  3. Κροατική κουζίνα https://www.slideshare.net/amihaela22/croatian-cuisine
  4. Ρουμανική κουζίνα https://www.slideshare.net/amihaela22/traditional-romanian-food-81256832
  5. Ελληνική κουζίνα https://www.slideshare.net/ssuser31e04a/traditional-greek-dishes-recipes
  6. Πορτογαλική κουζίνα https://www.slideshare.net/pfmoura/portuguese-gastronomy

Εαν χρειάζεστε περισσότερες πληροφορίες

https://en.wikipedia.org/wiki/Portuguese_cuisine ,

https://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_cuisine ,

https://en.wikipedia.org/wiki/Greek_cuisine ,

https://en.wikipedia.org/wiki/Romanian_cuisine ,

https://en.wikipedia.org/wiki/Italian_cuisine ,

https://en.wikipedia.org/wiki/Croatian_cuisine

Βήμα 4 Κάντε μια παρουσίαση των παραδοσιακών εστιατορίων σε κάθε χώρα. Μην ξεχάσετε να συμπεριλάβετε πληροφορίες, στοιχεία επικοινωνίας, διεύθυνση και φωτογραφίες (φύλλο εργασίας 2).

Βήμα 5 Οι μαθητές δημιουργούν ένα βιβλίο ηλεκτρονικού ταξιδίου για κάθε χώρα, συμπεριλαμβανομένου του χαρακτηρισμού της γεωγραφικής περιοχής, του χαρακτηρισμού των παραδοσιακών προϊόντων διατροφής και των εστιατορίων με παραδοσιακά πιάτα (Φύλλο Εργασίας 3).

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *