Μαθήματα δημοκρατίας: Είπαν για εμάς (σχόλια θεατών)
Μαθήματα δημοκρατίας: Είπαν για εμάς
18 Ιούλ 2023 από Νατάσα Μερκούρη
Μαθήματα Δημοκρατίας
18 Ιούλ 2023 από Νατάσα Μερκούρη
Μαθήματα Δημοκρατίας
Τρίτη, 27 Ιουνίου 2023, ώρα: 20.30
Θέατρο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης, Πειραιώς 206, Ταύρος
«When we’re afraid, we lose all sense of analysis and reflection. Our fear paralyzes us. Besides, fear has always been the driving force behind all dictators’ repression.»
Marjane Satrapi, Persepolis
Το μαθητικό πρόγραμμα θεατρικής παιδείας του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης «Βλέμμα εφήβων», παραμονές της επετείου των 50 χρόνων από την αποκατάσταση της δημοκρατίας, συζητά για τις προσδοκίες από τη Μεταπολίτευση.
Η Ελλάδα της δεκαετίας του ’60, τεντιμπόηδες, Λαμπράκηδες, συνταγματάρχες και φοιτητές, ο φοίνικας και η Επανάστασις, πολεμική αρετή και ανοιχτά παράθυρα, κοσμιότης, ευπρέπεια και ο στρατός του Μίμη-να-ένα-μήλο, ο γύψος του Παπαδόπουλου και το μυστρί του Παττακού, τσάμικος και μαύρα γυαλιά στο στρατόπεδο, το μεγάλο μας τσίρκο, οι ανθρωποφύλακες, «Αὐτὴ ἡ ἀνωμαλία πρέπει νὰ σταματήσει», «Εδώ Πολυτεχνείο», «Δεν ξεχνώ», απόδοση δικαιοσύνης.
Ποιες προσδοκίες είχαμε από την Γ’ Ελληνική Δημοκρατία; Δικαιώθηκαν, διαψεύστηκαν, αγνοήθηκαν;
Συμμετείχαν οι μαθήτριες και οι μαθητές (αλφαβητικά):
Αλεξόπουλος Μάξιμος
Γιαννακουλόπουλος Στέλιος
Μοσχάκης Αλέξανδρος
Μπέρτσου Ειρήνη
Παπαδάκη Σοφία
Τσαβδαρίδης Παναγιώτης
Χριστοφόρου Αθηνά
Συντονίστρια του προγράμματος: Νατάσα Μερκούρη
Μουσική επιμέλεια: Μάκης Παπασπύρου
Γραφιστικά: Τάσος Παπατσώρης
Φωτογραφίες: Γεωργία Οικονόμου
Στους εφήβους μίλησαν κατά τη διάρκεια της χρονιάς οι:
Δρ. Βασιλική Σακκά, ιστορικός, πρόεδρος του Ομίλου για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα
Κίττυ Παϊταζόγλου, ηθοποιός
Μάκης Παπασπύρου, μουσικός
Απόστολος Βέττας, αρχιτέκτων, σκηνογράφος, Ομότιμος Καθηγητής του Τμήματος Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών, Α.Π.Θ.
Πάνος Μηλιώνης, ιστορικός, υποψήφιος δρ του Παν/μίου Αιγαίου.
Στη συζήτηση συμμετείχαν οι συντελεστές της παράστασης και οι:
Κωστής Παπαϊωάννου, Εκπαιδευτικός, διευθυντής Σημείου για τη μελέτη και την αντιμετώπιση της ακροδεξιάς
Πάνος Μηλιώνης, ιστορικός, υποψήφιος δρ του Παν/μίου Αιγαίου
Το «Βλέμμα εφήβων» πλαισιώνεται από συμβουλευτική επιτροπή που απαρτίζεται από συνεργάτες του ΙΜΚ και μέλη της ευρύτερης σχολικής κοινότητας.
Πληροφορίες στο site του ΙΜΚ
Σελίδα στο facebook https://www.facebook.com/groups/301671857819
Αποχαιρετώντας το γ3 – Εκεί απάνω σε βρίσκει η ποίηση
23 Ιούν 2023 από Νατάσα Μερκούρη
“Παιδιά μου, θα ξεκινήσω με αυτό που νομίζω ότι μας χαρακτήρισε φέτος: την ποίηση. Σας διαβάζω αποσπάσματα από ποίημα του Τίτου Πατρίκιου (2012):
Εκεί πού αναρωτιέσαι για πράγματα που πρώτη φορά αντικρίζεις
για πράγματα χιλιοειπωμένα που έχουνε πια περάσει
για πράγματα που ξαφνιάζουν κι ας γίνονται κάθε μέρα
για πράγματα που έλεγες δεν θα συμβούν ποτέ
και τώρα συμβαίνουν μπρος στα μάτια σου
…………………
εκεί που απορείς για πράγματα που μπόρεσες να κάνεις
για πράγματα σημαντικά που τα κατάλαβες αργότερα
για πράγματα που σου έτυχαν χωρίς να τα περιμένεις
Εκεί απάνω σε βρίσκει η ποίηση.
Το γ3 κι εγώ περνούσαμε πολλές ώρες κάθε εβδομάδα μαζί, αλλά νομίζω ότι συναντηθήκαμε πραγματικά, όταν βυθιστήκαμε ο ένας στη σκέψη του άλλου μέσα από δύο αποσπάσματα από το Β’ Σχεδίασμα των «Ελεύθερων Πολιορκημένων».
Ξανασυλλαβίσαμε λέξεις που είχε αγοράσει ο Σολωμός από τους ψαράδες της Ζακύνθου και ξαφνικά είδαμε πώς γίνεται να συζητάς επί 10 λεπτά για έναν στίχο. Και πώς γίνεται να ‘χει νόημα οποιαδήποτε σκέψη καταθέτει ο καθένας στη συζήτηση. Και όλα τα λόγια να λένε αλήθεια και τίποτα να μην περισσεύει. Εκεί απάνω μας βρήκε εμάς η ποίηση, με ένα ξάφνιασμα.
Τώρα που φεύγετε από το Γυμνάσιο θα ήθελα να κρατήσετε αυτή τη μικρή στιγμή, εκείνη την ώρα του μαθήματος που μας απέδειξε ότι η λεπτομέρεια μπορεί να μας αποκαλύψει νέους κόσμους και ότι ο διπλανός μπορεί να συμπληρώσει τη σκέψη μας.
Να κοντοστέκεστε στη λεπτομέρεια. Να δίνετε χρόνο στους άλλους και να τους αφουγκράζεστε, ν’ ακούτε όσα λένε φωναχτά και όσα φωνάζουν σιωπηρά.
Tο πιο μεγάλο μάθημα: Θα βρεθείτε στη ζωή σας πολιορκημένοι από εμπόδια. Σας εύχομαι εσωτερικά να μένετε ελεύθεροι και εξωτερικά γενναίοι. Δεν είναι εύκολο. Δείτε το ως ένα στοίχημα ζωής.
Καλή δύναμη σε όλα!”
Νατάσα Μερκούρη, σύμβουλος του γ3
Τελετή αποφοίτησης Γυμνασίου Κολλεγίου Αθηνών, 22/6/2023
“Αποτυπώματα” του Κώστα Μπαλάσκα
20 Μάι 2023 από Νατάσα Μερκούρη
Ερατώ
9 Μάι 2023 από Νατάσα Μερκούρη
8/5/2023
Είναι μεγάλη χαρά για μένα που βρίσκομαι απόψε εδώ να πω δυο λόγια για το νέο βιβλίο της Μαριέττας, την Ερατώ. Και η χαρά μου έχει βαθιές ρίζες γιατί με τη Μαριέττα μάς δένουν νήματα πολλά, και λογοτεχνικά και παιδαγωγικά. Όπως μου εμπιστεύτηκε τα παιδιά της -πόσα; 6 χρόνια πριν;- έτσι και τώρα μου εμπιστεύεται το μικρό λογοτεχνικό της παιδί να το πάρω κι αυτό απ’ το χέρι και να το παρουσιάσω στον κόσμο.
Ερατώ λοιπόν. Μούσα της λυρικής ποίησης, κόρη της Μνημοσύνης. Η Ερατώ τραγούδησε τον γάμο, τον έρωτα, την ποίηση. Κι η μητέρα της τη μεγάλωσε έτσι ώστε να μην ξεχνά. Ευαισθησία και μνήμη είναι οι δύο δρόμοι της Ερατώς και της συγγραφέως της.
Το βλέμμα του αφηγητή παρακολουθεί την Ερατώ από την πρώτη μέρα στο σχολείο ως τον ξεριζωμό και τη νέα ζωή.
Η Ερατώ είναι ένα γλυκό αλλά πεισματάρικο παιδί. «Μόνη μου» λέει και σχεδιάζει και γράφει και διεκδικεί. Είναι ένα κορίτσι διαφορετικό, που δεν το διασκεδάζουν τα παιχνίδια των φιλενάδων της, πνεύμα ανήσυχο και φιλοπερίεργο, που έχει πρότυπο υψηλό, που ονειρεύεται αλλιώτικους δρόμους στη ζωή της. Η φαντασία της αντισταθμίζει την πραγματικότητα που επιφυλάσσει η εποχή για τα κορίτσια.
Κι όπως συμβαίνει με όλα τα τραυματικά ιστορικά γεγονότα, έρχεται η μεγάλη Ιστορία να επηρεάσει την ατομική, την οικογενειακή, την τοπική και να ανακόψει κάθε δυναμική ανθρώπων και κοινοτήτων. Το ιστορικό υποκείμενο γίνεται θύμα και μπλέκεται στις ανεμόσκαλες της Ιστορίας.
Και δεν έφταιγε γι’ αυτή την εξέλιξη το κακό ποδαρικό που έκανε η Ερατώ τον Ιανουάριο του ’22. Αυτό ήταν ένας οιωνός ή μάλλον έτσι ερμηνεύτηκε. Οι αποφάσεις που οδηγούν στην καταστροφή ήταν αμείλικτα ειλημμένες σε πραγματικό επίπεδο. Κι ήρθε η φαντασία της Ερατώς να συγκρουστεί με μια ανελέητη πραγματικότητα.
Το ιστορικό υποκείμενο, όμως, όταν επιβιώνει, καλείται να γίνει δρων πρόσωπο. Μεταξύ μας, δεν έχει άλλη επιλογή. Εκεί συναντιέται το πρόσωπο με τη στιγμή κατά την οποία αυτό θα προσπαθήσει να βρει τον χώρο του μέσα σε έναν χαώδη δρόμο που του ανοίχτηκε. Και η Ερατώ ανασύρει όλες τις αρετές και τις ικανότητές της για να μη χαθεί μέσα στη νέα πραγματικότητα. Αρπάζεται από την αγάπη, αγάπη για τη χελώνα της, τους παππούδες της, τη Σμύρνη της, τις ιστορίες της. Όλα, «της». Αυτό που τη σώζει είναι αυτό που έχει κάνει δικό της. Και δικό της είναι ό,τι αγάπησε. Γι’ αυτό και δεν μπορεί να της το πάρει κανείς ποτέ, ακόμα και όταν όλα θα έχουν αλλάξει.
Σε αυτό το σημείο, η φιλολογική μου ιδιότητα ζητά επίμονα τον λόγο. Δυο λόγια θα πω μόνο για το τεχνικό μέρος του βιβλίου: Μέσα στην ευθύγραμμη αφήγηση των γεγονότων παρεισφρέει η περιγραφή με τόσο λεπταίσθητες λεπτομέρειες, που καταλήγουν να γίνουν έντονες εικόνες από τόπους, μυρωδιές, αναμνήσεις, συνήθειες. Διαβάζουμε ένα προσεκτικά επιλεγμένο λεξιλόγιο, με ιδιωματισμούς και λέξεις που, αν και σου είναι άγνωστες, τις νιώθεις με έναν περίεργο τρόπο οικείες. Περιγράφεται ένα κόσμος που εισβάλλει στο μυαλό του αναγνώστη και αυτός άθελά του εγκολπώνεται την καθημερινότητα της ηρωίδας. Και παρασύρεται στο ευαίσθητο βλέμμα της. Και την ακολουθεί σε κάθε της σημαντική στιγμή, μελλοντικό σχέδιο, χαρά, εμπόδιο, πόνο, τραύμα και ελπίδα.
Γνωρίζω ότι πίσω από όλες αυτές τις λεπτομέρειες της σμυρνιώτικης ζωής κρύβεται επίπονη έρευνα, και μάλιστα υπό δύσκολες συνθήκες. Η μαεστρία της Μαριέττας όμως είναι και το φίλτρο της ζωής της. Διύλισε τα στεγνά ιστορικά τεκμήρια και μαλάκωσε τη στέρεη ιστορική γνώση με τη δική της αγάπη, με τον μοναδικό της τρόπο να μετασχηματίζει, να μεταμορφώνει με τρυφερότητα. Η Μαριέττα επιλέγει από ταλέντο, ένστικτο και πολλή δουλειά να εστιάζει σε ό,τι είναι θετικό. Σε αυτό που θυμίζει στον καθένα μας την ανθρωπιά του και την ευχαριστώ από την καρδιά μου που επιμένει.
Παρατηρητήριο 1821, Μνήμη και Γιορτή: Δημόσια Ιστορία και η Διαμόρφωση της Ιστορικής Κουλτούρας
26 Απρ 2023 από Νατάσα Μερκούρη
Το πρόγραμμα του Συνεδρίου του Ερευνητικού έργου Παρατηρητήριο για την Ελληνική Επανάσταση με τίτλο «Παρατηρητήριο 1821, Μνήμη και Γιορτή: Δημόσια Ιστορία και η Διαμόρφωση της Ιστορικής Κουλτούρας» το οποίο θα διεξαχθεί από τις 4 – 6 Μαΐου 2023, στην Δημοτική Βιβλιοθήκη Κομοτηνής, Τσανάκλειος Αστική Σχολή.
Το Βλέμμα εφήβων είναι εκεί και αυτοπαρουσιάζεται την Παρασκευή, 5/5 στη Γ’ συνεδρία.
Γκιακ
12 Απρ 2023 από Νατάσα Μερκούρη
Είδα το “Γκιακ“, όπως το διάβασε ο Κ. Ντέλλας, και άκουσα όσα έκρυβε η σιωπή του παππού μου του Κώστα από το 1922 ως το 1981. Είχα διαβάσει πολλές φορές το βιβλίο, αλλά το τραύμα του στρατιώτη, που ακόμα ματώνει, όταν φθέγγεται δυνατά και σωματοποιείται σε μια επαναλαμβανόμενη κίνηση, σε πληγιάζει κι εσένα, τον άμαχο. Σου φέρνει πίσω το αίμα, μπλέκει το δικό σου με της οικογένειας. Δεν έχεις πού να δέσεις δίχτυ ασφαλείας εδώ. Ευγνωμονώ όλους τους συντελεστές, που μου έφεραν πίσω τον παππού μου και άκουσα όλα όσα δεν μου είπε ποτέ από επιλογή κι όχι μόνο γιατί ήμουν 11 χρονών όταν “έφυγε”.
Σ’ ένα καρέ τυφλό
4 Ιαν 2023 από Νατάσα Μερκούρη
“Πρωινό τσιγάρο” (Νότης Μαυρουδής – Άλκης Αλκαίος)
Τραγουδά ο Σωκράτης Μάλαμας και συνοδεύει η Χορωδία της Ομάδας Φωνητικής Έκφρασης των Μουσικών Συνόλων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Διδασκαλία, επιμέλεια: Μαρία Θωίδου.
Κιθάρα παίζει ο Μανώλης Ανδρουλιδάκης.
Από το cd “Φέρε μαζί σου χρόνο” με τραγούδια σε στίχους Άλκη Αλκαίου, που κυκλοφόρησε το 2017 από την Ομάδα Φωνητικής Έκφρασης των Μουσικών Συνόλων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και τις εκδόσεις “Μετρονόμος”.
Καλό μέλλοντα!
31 Δεκ 2022 από Νατάσα Μερκούρη
#9 “Της Επετείου…” [Επιστρέφοντας τα δώρα]
26 Δεκ 2022 από Νατάσα Μερκούρη
Όταν σβήνει ο ρυθμικός βηματισμός των παρελάσεων, βγαίνει χωλαίνοντας από κάποιο στενό στους μεγάλους δρόμους της πολιτείας ο ποιητής Γιώργος Σαραντάρης. Κουβαλά μέσα του τη μεγάλη εγκατάλειψη της ωραίας Μελισσάνθης -“αν πάψω να σε δω, θα βλέπω το τίποτε μπροστά μου…”, της γράφει- φοράει τη χλαίνη του, στη φόδρα έχει γράψει το όνομά της, στις τσέπες του έχει σκόρπια χαρτιά από ανολοκλήρωτα ποιήματα, στο χέρι βαστά το φύλλο πορείας για την πρώτη γραμμή του Μετώπου, δεν παρακάλεσε, τον φρόντισαν οι “φίλοι” του αστοί από το Κολωνάκι, κρατώντας τους δικούς τους στα γραφεία, εκείνος τελειωμένος ήταν, φθισικός, αδύναμος, τσακισμένος, δε βαριέσαι, εθνική ομοψυχία, να μπει στο τρένο τραγουδώντας, να τσακίσει το φασισμό -να’ χουμε να γιορτάζουμε.
Όταν σβήνει ο βόμβος των επιδειξιμανών μαχητικών στον αέρα, βγαίνει χωλαίνοντας μέσα από την ομίχλη της πολιτείας ο ποιητής Γιώργος Σαραντάρης. Είναι ώρα να κάνει-ως συνήθως- το σκληρό νυχτερινό νούμερο στη σκοπιά, τον στέλνουν οι “συμπολεμιστές” του στη θέση τους, αυτοί που του κλέβουν τις κάλτσες και τις φανέλες, του κρύβουν τα άρβυλα, εκείνος τελειωμένος ήταν, αδύναμος, τσακισμένος, δε βαριέσαι, εθνική ομοψυχία και έπος του ’40 και η “κάλτσα του στρατιώτη” και ήρωες στα βουνά της Αλβανίας -να ‘χουμε να γιορτάζουμε.
Όταν σβήνει ο ήχος από τα εθνικά εμβατήρια, εγώ βλέπω τον ποιητή Γιώργο Σαραντάρη, λίγους μήνες μετά, Φλεβάρη του ’41, σε ένα δωμάτιο νοσοκομείου, στα Γιάννινα, κατάκοιτο, να σβήνει από τον τύφο. Στο πλάι του, η ωραία Μελισσάνθη, πολύ πριν γίνει “εποχή“, πολύ πριν αφεθεί ως “Γυναίκα με τα Μαύρα” στο δικό της πένθος και τη δική της αγωνιώδη μοναξιά, εκείνος θα πεθάνει, τελειωμένος ήταν, αδύναμος, τσακισμένος, ένας “τεμπέλης του σπιτιού”, δε βαριέσαι, άλλοι πήραν τα παράσημα, η Πατρίς εθριάμβευσε ξανά, απλώνονται οι σημαίες στα μπαλκόνια, οι Έλληνες ενωμένοι κάνουν θαύματα κι “Αέρα!”- να ‘χουμε να γιορτάζουμε.
Όταν σβήνει η φωνή από τα στρατιωτικά παραγγέλματα, παίρνω αγκαζέ τον ποιητή Γιώργο Σαραντάρη και τη Στέλλα-Μελίνα και βγαίνουμε στα Προπύλαια μια βροχερή πάντα 28η Οκτώβρη, μάλλον του 1955, να θαυμάσουμε τον Στράτο σημαιοφόρο και ωραία κορμιά. Κυρίως, να γιορτάσουμε τον έρωτα και τη ζωή πριν από το φονικό, να ακυρώσουμε την ομοιομορφία των παρελάσεων και τα παρόμοια που δίνουν ένα στρατιωτικό βάδισμα στη ζωή. Για το κέφι μας. Γιατί “οξειδώνονται στη νοτιά των ανθρώπων” μόνον όσοι κουβαλούν μέταλλο ψυχής. Για να μην αλλάξουμε, κατά πως οι εξουσίες θέλουν. Και να φωνάξουμε: “Και τι είμαι εγώ για να μ’ αλλάζουν, βρε αδερφέ; Γραμμόφωνο;”(στη 1h 14′ κ.ε) Έστω κι αν αυτό πληρώνεται με αίμα.
@Contrabbando