Ο Σεπτέμβρης πλησιάζει και μαζί με αυτόν πλησιάζει και η μέρα που το παιδί μας θα πάει για πρώτη φορά στο σχολείο! Ο αποχωρισμός και η αγωνία για το άγνωστο καθιστά αυτή την πρώτη μέρα σημαντική για το παιδί και όλη την οικογένεια.
Είναι λοιπόν απαραίτητο να προετοιμάσουμε το παιδί για τη μέρα που σηματοδοτεί μια νέα περίοδο σε ένα καινούργιο μέρος με νέους ανθρώπους. Μέσα από αυτή την διαδικασία της προετοιμασίας του παιδιού προετοιμαζόμαστε και εμείς μαζί του.
Πώς βοηθούμε το παιδί να προσαρμοστεί στο νέο σχολικό περιβάλλον.
Οι ειδικοί προτείνουν κάποιους τρόπους με τους οποίους ο αποχωρισμός του παιδιού και της μητέρας για την ένταξή του στο νηπιαγωγείο μπορεί να γίνει μία ευκολότερη διαδικασία και για τους δύο.
- Είναι καταρχάς πολύ σημαντικό το παιδί και η μητέρα να έχουν συνηθίσει σε μικρούς αποχωρισμούς (π.χ. για να πάει εκείνη για ψώνια).
- Κατά τους αποχωρισμούς αυτούς, η μητέρα πρέπει να ενημερώνει το παιδί για την απουσία της και να το αποχαιρετά στοργικά. Στην περίπτωση που φύγει κρυφά και το παιδί την αναζητήσει, είναι πιθανό να νιώσει εγκατάλειψη.
- Αν αυτό επαναληφθεί αρκετές φορές, το αίσθημα της εγκατάλειψης θα δημιουργήσει στο παιδί έντονη ανασφάλεια ακόμη και σε ολιγόλεπτες απουσίες της μητέρας και θα δυσχεράνει αργότερα την ένταξή του στο σχολείο.
- Οι μικροί αποχωρισμοί βοηθούν και την ίδια τη μητέρα να αρχίσει να εμπιστεύεται τη φροντίδα του παιδιού σε άλλα πρόσωπα και να αντιλαμβάνεται ότι μπορεί να είναι ασφαλές ακόμη και στην απουσία της.
- Ο αποχωρισμός του παιδιού από τη μητέρα είναι ευκολότερος στην περίπτωση που αυτό έχει συνηθίσει από μικρό να έρχεται σε επαφή με νέα πρόσωπα και μέρη.
- Προς αυτόν τον σκοπό, θα μπορούσε να συμβάλει θετικά και μία συζήτηση των γονέων με το παιδί. Θα το προετοιμάσει για το τι θα συμβεί την πρώτη μέρα του στο σχολείο με έμφαση στη δημιουργία θετικών εντυπώσεων και προσδοκιών.
- Η συζήτηση αυτή θα πρέπει, επίσης, να εστιάσει στην αποσαφήνιση των αποριών του παιδιού και στην τροποποίηση των λανθασμένων αντιλήψεών του.
- Η στάση του γονιού απέναντι στο σχολείο επηρεάζει και τη στάση του παιδιού απέναντι σ’ αυτό. Αν ο γονιός εκφράζεται αρνητικά για το νηπιαγωγείο και εκδηλώνει τη δυσαρέσκειά του μπροστά στο παιδί, είναι πιθανό να αναπτύξει και αυτό έναν αρνητισμό για το σχολείο.
- Αντίθετα, ένας γονιός που δείχνει ικανοποιημένος και εκφράζεται θετικά για το σχολείο. Θα δημιουργήσει στο παιδί ένα αίσθημα ασφάλειας, με αποτέλεσμα να είναι θετικά προσκείμενο απέναντι σ’ αυτό.
- Για το λόγο αυτό, είναι πολύ σημαντικό τυχόν προβλήματα που προκύψουν στη συνεργασία με το σχολείο. Να συζητηθούν με τους νηπιαγωγούς, χωρίς την παρουσία του παιδιού.
- Ιδιαίτερης σημασίας είναι και η κοινή στάση των γονέων απέναντι στο σχολείο. Σε διαφορετική περίπτωση είναι πιθανή η σύγχυση του παιδιού.
- Οι γονείς δεν έχουν την ευχέρεια να επιλέξουν τις ιδανικές λύσεις, η σταδιακή ένταξη του παιδιού στο νηπιαγωγείο συχνά είναι μια καλή λύση. Ένα πρόγραμμα με σταδιακή αύξηση του χρόνου παραμονής του θα συμβάλλει ίσως στην ευκολότερη προσαρμογή του.
Υποσημείωση: Όπως προκύπτει ένα παιδί που δυσκολεύεται στην πρωινή προσαρμογή ή δεν έχει αποκτήση αυτονομία στην τουαλέτα ή στις ρουτίνες ντυσίματος κτλ είναι δυσκολότερο να προσαρμοστεί στο ολοήμερο πρόγραμμα το οποίο είναι απαιτητικότερο όχι μόνον εξαιτίας της οκτάωρης παραμονής στο σχολικό περιβάλλον αλλά και γιατί απαιτεί περισσότερες κατακτημένες δεξιότητες από μέρους του παιδιού πχ στρώσιμο/ξέστρωμα κρεβατιού (στρώματος), δίπλωμα/ξεδίπλωμα/τακτοποίηση ιματισμού, άνοιγμα/κλείσιμο δοχείου φαγητού, χρήση κουταλοπίρουνου κτλ.
Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά-Μη Εμπορική Χρήση 4.0.