Θεματικός κύκλος
Φροντίζω το Περιβάλλον
Επιμέρους θεματικές ενότητες/ Υποενότητες
Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά
«Το δάσος μας φροντίζουμε……. Τη Γη μας ασφαλίζουμε»
- Βασικός σκοπός του προγράμματος αποτελεί η ευαισθητοποίηση των μαθητών μας σχετικά με το δασικό οικοσύστημα και τα περιβαλλοντικά προβλήματα που συνδέονται με αυτό και η ανάληψη δράσης για την προστασία του.
- Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα ζητήματα των απορριμμάτων στο δάσος καθώς και των δασικών πυρκαγιών.
1ο εργαστήριο «Βόλτα στο δάσος»
Στόχοι δραστηριοτήτων:
- Να διασαφηνίσουν την έννοια του δάσους και του δασικού οικοσυστήματος
- Να πληροφορηθούν για τα δάση που υπάρχουν στην Ελλάδα
- Να δεθούν ως ομάδα και να ενισχυθεί το κλίμα εμπιστοσύνης και ασφάλειας
- Να γνωρίσουν τη μαθησιακή αρχή της παρατεταμένης και λεπτομερούς παρατήρησης
Προβάλλαμε στα παιδιά το βίντεο με τίτλο «Βόλτα στο δάσος» και τους ζητήσαμε να εστιάσουν την προσοχή τους στους ήχους και τις εικόνες που ξεπροβάλλουν από αυτό.
«Τι είναι το δάσος τελικά;»
Σε ατομικό κολάζ δημιουργήσαμε το δικό μας δάσος όπως το έχουμε φανταστεί! Η ώρα της δημιουργίας μας συνοδεύτηκε με το τραγούδι…
Ρωτήσαμε τα παιδιά αν γνωρίζουν σε ποια μέρη της χώρας μας υπάρχουν δάση και αν έχουν επισκεφθεί κάποιο από αυτά.
https://www.geogreece.gr/dasos.php
και παρατηρήσαμε τα διαφορετικά είδη δασών (βάσει της βλάστησης).
Μέσα από πλούσιο εποπτικό υλικό είδαμε δάση στη χώρα μας αλλά και δάση σε όλο τον κόσμο.
Παρατηρήσαμε τα είδη των δέντρων και της βλάστησης που υπάρχουν σε κάθε δάσος και εντοπίσαμε ομοιότητες και διαφορές.
Μιλήσαμε και για ένα από τα πιο μεγάλα και όμορφα δάση στο κόσμο το δάσος του Αμαζόνιου
Ζητήσαμε από τα παιδιά να εντοπίσουν μαζί με τους γονείς τους δάση στο παγκόσμιο ιστό, να επιλέξουν αυτό που θα τους εντυπωσιάσει και να το απεικονίσουν. Έπειτα με τη βοήθεια των γονέων τους συμπλήρωσαν επιπλέον πληροφορίες για τη ζωή στο δάσος αυτό και την επόμενη φορά μας τα παρουσίασαν στη τάξη
2ο Εργαστήριο “Ποιος άλλος μένει εδώ;”
Στόχος του εργαστηρίου μας ήταν τα παιδιά :
1.Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το δάσος και τη βιοποικιλότητά του.
- Να αναγνωρίζουν τα ζώα που κατοικούν στο δάσος.
- Να εκτιμήσουν τα δασικά οικοσυστήματα
Διαβάσαμε το παραμύθι «Ποιος άλλος μένει εδώ;» του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καστοριάς
https://blogs.sch.gr/7nipperist/files/2024/04/story-tree.ppt
Μέσα από το παραμύθι εντοπίσαμε τα ζώα που κατοικούν σε ένα δάσος και τα καταγράψαμε.
Στη συνέχεια σε ομαδικό κολάζ ζωγραφίσαμε το δέντρο με όλους τους ενοίκους του σε ένα μεγάλο πάρτι και δώσαμε το δικό μας μήνυμα όπως μας ζητήθηκε στο τέλος της ιστορίας.
Μέσα από πλούσιο εποπτικό υλικό παρουσιάσαμε στα παιδιά τα ζώα που συναντάμε στα ελληνικά δάση. (παρουσιάσεις δυο εξαιρετικών συναδέλφων)
https://www.slideshare.net/ilstaurou/ss-20645379
https://www.slideshare.net/ssuseraa3904/ss-85632784 (παρουσίαση της Ανθής Ζήσης)
«Μέσα στο δάσος περπατώ και εσένα συναντώ»
Ενώσαμε τα ζώα με τις σκιές τους και το όνομα του ζώου με τη σωστή εικόνα
Παίξαμε το μουσικοκινητικό παιχνίδι «Θα πάω για αρκούδες». Στη συνέχεια ζωγραφίσαμε τον εαυτό μας στο δάσος έξω από τη σπηλιά της αρκούδας και γράψαμε την έκφραση
«ΠΟΙΟΣ ΦΟΒΑΤΑΙ ΤΙΣ ΑΡΚΟΥΔΕΣ; ΟΧΙ ΕΓΩ»
Παιχνίδια για εμπέδωση της νέα γνώσης:
https://content.e-me.edu.gr/wp-admin/admin-ajax.php?action=h5p_embed&id=601278
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=325e1bde405f (puzzle online)
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1b1d465be4b4
3ο Εργαστήριο “Δάσος Πηγή Ζωής”
Βασικός στόχος μας ήταν οι μικροί μας μαθητές
- Να κατανοήσουν τη σημαντική προσφορά του δάσους για τη ζωή πάνω στο πλανήτη.
- Να αναγνωρίσουν τα οφέλη του δάσους και να αντιληφθούν ότι κάποιες ανθρώπινες δραστηριότητες δημιουργούν κινδύνους για το δάσος.
Μέσα απο πλούσιο εποπτικό υλικό ( σχεδιασμένο απο αξιόλογους συναδέλφους) μιλήσαμε για τα οφέλη του δάσους στη ζωή του πλανήτη μας (οξυγόνο, καθαρό περιβάλλον, ξυλεία, φρούτα, καρπούς, φάρμακα, σπίτι για τα ζωάκια, κ.λ.π.). Παρακολουθήσαμε τη σχετική παρουσίαση :
https://docs.google.com/presentation/d/126pm4qAecNxZBetkSY8i1W9jZN3aTbh3oRL4wUelvo8/edit#slide=id.p
Δημιουργός εποπτικού υλικού : Ανθή Ζήση
Τι μας προσφέρει το Δάσος τελικά, βρε παιδιά;;;
Ακούσαμε ένα τραγούδι βασισμένο στο ποίημα του Γιάννη Κρόκου..Συμφωνία με ενα δέντρο.
Συζητήσαμε τις εικόνες που γεννιούνται και απεικονίσαμε ότι μας έκανε μεγαλύτερη εντύπωση
Διαβάσαμε το παραμύθι «Το δέντρο που έδινε» και στη συνέχεια συζητήσαμε την ιστορία με τα παιδιά. Κάθε παιδί ζωγράφισε ότι του έκανε εντύπωση από την ιστορία.
Δημιουργήσαμε την αφίσα μας με το
“Κώδικα σωστής συμπεριφοράς μέσα στο δάσος”
4ο Εργαστήριο « Οι φίλοι μας τα ζώα μας δείχνουν το δρόμο»
Στόχος μας ήταν οι μαθητές
- να ευαισθητοποιηθούν και κατανοήσουν τη σοβαρότητα των απειλών που αντιμετωπίζουν τα δάση όπως η ατμοσφαιρική ρύπανση, η υποβάθμιση του εδάφους, ο αυξανόμενος αριθμός δασικών πυρκαγιών, τα απορρίμματα καθώς και η κακή διαχείριση της δασικής κληρονομιάς μας
- να προτείνουν λύσεις
- να αναλογιστούν την προσωπική τους ευθύνη για την καλύτερη προστασία της φυσικής μας κληρονομιάς
Παρακολουθήσαμε το βίντεο με το παραμύθι: “Το μικρό λυκάκι φροντίζει το δάσος” του Antoon Krings σε απόδοση του Φίλιππου Μανδηλαρά και καταλάβαμε πόσο σημαντικό είναι το δάσος για τη ζωή μας και τον πλανήτη μας. Είδαμε από τι κινδυνεύει το δάσος στην ιστορία μας.
«Πώς βρέθηκαν τα σκουπίδια εκεί και τι κινδύνους δημιουργούν στο δάσος». «Τι μπορούμε να κάνουμε»;
“Τι έκανε το μικρό Λυκάκι;”
Η Πίτσα η αλεπουδίτσα και η ιστορία της
Μέσα από την ιστορία της μικρής μας φίλης εντοπίσαμε τους κινδύνους που απειλούν τα δάση και για ποιους από αυτούς ευθύνεται ο άνθρωπος.
Παρακολουθήσαμε το παρακάτω βίντεο:
Αφού συζητήσαμε για τις αιτίες που κινδυνεύει το δάσος, τις χωρίσαμε σε σε τρείς κατηγορίες:
α) Ανθρώπινες ενέργειες από λάθος, επειδή δε γνωρίζουμε ή αδιαφορούμε.
β) Ανθρώπινες ενέργειες από πρόθεση
γ) Φυσικές αιτίες
Μιλήσαμε για το μεγαλύτερο κίνδυνο που διατρέχουν τα δάση την «Πυρκαγιά»
Πού οφείλονται οι πυρκαγιές στο δάσος; εκτός από τις ανθρώπινες δραστηριότητες που αλλού οφείλονται; τι συμβαίνει όταν το δάσος παίρνει φωτιά; η καταστροφή ενός δάσους τι συνέπειες έχει για τη ζωή του ίδιου του δάσους αλλά και για τη ζωή του ανθρώπου; με ποιους τρόπους μπορούμε να βοηθήσουμε;
Παρακολουθήσαμε το βίντεο με τίτλο: Aerial footage shows fires raging in parts of Brazil’s Amazon rainforest
-Τι βλέπετε να έχει συμβεί στο δάσος του Αμαζονίου;
– Τι λέτε να προκάλεσε αυτές τις πυρκαγιές;
– Τι συναισθήματα σας προκάλεσε αυτό που είδατε;
– Ποιες μπορεί να είναι οι συνέπειες από αυτές τις μεγάλες πυρκαγιές;
ΤΟ ΔΑΣΟΣ ΠΡΙΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΗ ΠΥΡΚΑΓΙΑ
Παρατηρήσαμε στον πίνακα του G. W. Backhouse φοβισμένα ζώα που προσπαθούν να ξεφύγουν από πυρκαγιά, και σχολιάσαμε τι συμβαίνει, πώς νιώθουν τα ζώα και πώς ο καθένας μας.
ΑΝΑΔΑΣΩΣΗ ΤΩΡΑ!!!
Σε ατομικά κολάζ κόψαμε και βάλαμε σε σειρά τις εικόνες από την πυρκαγιά έως την αναδάσωση. Στη συνέχεια χωρίσαμε ένα φύλλο Α4 στη μέση και στη μία πλευρά τα παιδιά ζωγράφισαν το καμένο δάσος και στην άλλη μικρά δεντράκια μετά την αναδάσωση.Μέσα από την παραπάνω δραστηριότητα εξηγήσαμε στους μικρούς μας μαθητές το σπουδαίο ρόλο της αναδάσωσης.
Προβάλαμε ένα σποτάκι από το εκπαιδευτικό υλικό του WWF Eλλάς «Η φωτιά σε αφορά» που παρουσιάζει τι πρέπει να κάνουμε και τι να μην κάνουμε ώστε να μειώσουμε τον κίνδυνο ξεσπάσματος πυρκαγιάς (https://contentarchive.wwf.gr/areas/forests/ifotia-se-afora)
Επιπρόσθετα παρουσιάσαμε την αφίσα και έγινε συζήτηση για κάθε μια εικόνα και λεζάντα της αφίσας ώστε να γίνουν κατανοητοί οι λόγοι που προτείνονται οι συγκεκριμένες ενέργειες. Δημιουργήσαμε την δική μας αφίσα προστασίας δημιουργώντας τις δικές μας εικόνες!!!!
Διαβάσαμε τα παραμύθι: “Ο κόσμος καίγεται” . Το βιβλίο αυτό εξηγεί τα αίτια και τα αποτελέσματα της κλιματικής αλλαγής μέσα από την ιστορία ενός αγοριού που βοηθά τους πυροσβέστες να σβήσουν μια πυρκαγιά στο δάσος και να σώσουν τη φίλη του τη Λίλα την αλεπού. Συζητήσαμε με τα παιδιά το μήνυμα της ιστορίας και ανέφεραν τις εμπειρίες τους που σχετίζονται με το θέμα
Μάθαμε για το ρόλο της Πυροσβεστικής στην κατάσβεση των δασικών πυρκαγιών και ποιον αριθμό θα πρέπει να καλέσουμε!!
Στο κλείσιμο του εργαστηρίου μας, είχαμε τη τιμή και τη χαρά να φιλοξενήσουμε στη τάξη μας, μια σπουδαία εκπαιδευτικό, μια καταξιωμένη σε τόσο σπουδαίους τομείς, μια επιστήμονα του περιβάλλοντος, μια ξεχωριστή γλυκιά παρουσία, που αποδέχτηκε με μεγάλη χαρά την πρόσκλησή μας, την υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Αγωγής της Γ Αθήνας
κυρία Ελένη Νιάρχου
To εργαστήριο μας αξιοποιήθηκε και ως περιβαλλοντικό πρόγραμμα της σχολικής μονάδας για τη τρέχουσα σχολική χρονιά: