ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΨΕΙΡΩΝ

Η περίοδος του σχολείου είναι γεμάτη από νέες εμπειρίες, φίλους και γνώσεις. Ωστόσο, μια ανησυχία που μπορεί να ανακύψει είναι η πιθανότητα μετάδοσης των ψειρών. Αν και αυτό μπορεί να φαίνεται αναπόφευκτο, υπάρχουν μικρά μυστικά πρόληψης και αντιμετώπισης που μπορούν να κάνουν τη διαφορά. 

Οι ψείρες είναι μικροσκοπικά έντομα που προσκολλώνται στο τριχωτό της κεφαλής και τρέφονται με ανθρώπινο αίμα. Κάθε ψείρα έχει περίπου το μέγεθος ενός κόκκου και μπορεί να είναι δύσκολο να εντοπιστούν. Οι φθείρες συνήθως εξαπλώνονται αμέσως και μπορούν να επιβιώσουν και για σύντομο χρονικό διάστημα στα ρούχα ή σε άλλα προσωπικά αντικείμενα.

Οι ψείρες γεννούν αυγά που ονομάζονται κόνιδες. Είναι πιο συχνά σε μικρά παιδιά που είναι στην προσχολική ηλικία ή στο δημοτικό σχολείο. Τα παιδιά αυτής της ηλικίας συχνά παίζουν μαζί στενά και μπορούν να μοιράζονται βούρτσες, καπέλα και άλλα. Οι ενήλικες που ζουν με τα παιδιά έχουν επίσης υψηλότερο κίνδυνο να κολλήσουν φθείρες.

Οι ψείρες του κεφαλιού μπορεί να είναι λευκές, ή καφέ. Συνήθως φωλιάζουν στο πίσω μέρος του λαιμού ή πίσω από τα αυτιά.

Τα τελευταία χρόνια θεωρείται ότι οι ψείρες είναι τόσο κολλητικές όσο και το κοινό κρυολόγημα αφού σχεδόν το 80 έως 90% των παιδιών κάποια στιγμή θα κολλήσουν.
Επίσης το να κολλήσει ένα παιδί ψείρες δεν έχει καμία σχέση με το αν ένα κεφάλι είναι καθαρό ή βρώμικο αφού οι ψείρες μεταδίδοναι με τη στενή επαφή των μαθητών όταν παίζουν. Οι παιδικοί σταθμοί βέβαια είναι το ιδανικό μέρος!

Πρόληψη

1. Ενημέρωση:

Ένα από τα πιο αποτελεσματικά εργαλεία πρόληψης είναι η ενημέρωση. Ενημερώστε τα παιδιά σχετικά με το τι είναι οι ψείρες, πώς μεταδίδονται και τι μέτρα προφύλαξης πρέπει να λαμβάνουν.

2.Κοινή Χρήση Προσωπικών Αντικειμένων:

Ενισχύστε το μήνυμα της ατομικότητας. Εξηγήστε στα παιδιά ότι δεν πρέπει να μοιράζονται καπέλα, πετσέτες και άλλα προσωπικά αντικείμενα.

3. Επιθεώρηση Κεφαλής:

Κάντε την επιθεώρηση των κεφαλιών μέρος της καθημερινής ρουτίνας. Αναζητήστε την παρουσία των ψειρών και των αυγών τους.

4.Μακριά Μαλλιά:

Τα κοντά μαλλιά δυσκολεύουν τις ψείρες να κολλήσουν. Συνιστάται να κρατάτε τα μαλλιά των παιδιών σε λογικό μήκος για να μειώσετε τον κίνδυνο.

5.Ενημέρωση του Σχολείου:

Αν ανιχνεύσετε ψείρες στο παιδί σας, ενημερώστε το σχολείο ώστε να μπορέσουν να ληφθούν κατάλληλα μέτρα για την προστασία των υπολοίπων μαθητών.

Αντιμετώπιση

1.Χρήση Σαμπουάν κατά των Ψειρών:

Υπάρχουν ειδικά σαμπουάν κατά των ψειρών που μπορούν να βοηθήσουν στην αφαίρεσή τους. Ακολουθήστε προσεκτικά τις οδηγίες του κατασκευαστή.

2. Χειροποίητη Αφαίρεση:

Η αφαίρεση των ψειρών και των αυγών τους με λεπτές χτένες είναι αποτελεσματική, αλλά χρονοβόρα διαδικασία. Αυτή η μέθοδος απαιτεί υπομονή και προσήλωση.

3.Πλύσιμο Ενδυμάτων & Κρεβατιού:

Πλύνετε όλα τα ρούχα, τα σεντόνια και τα πετσέτες σε υψηλή θερμοκρασία για να εξαλείψετε τυχόν ψείρες.

4.Καθαρισμός Περιβάλλοντος:

Καθαρίστε το σπίτι σας προσεκτικά. Σκουπίστε, πλύνετε και απολυμάνετε τα αντικείμενα που είχαν επαφή με το παιδί.

5.Ενημέρωση του Σχολείου:

Ενημερώστε το σχολείο μόλις εκδηλωθούν ψείρες. Αυτό είναι σημαντικό για την πρόληψη της εξάπλωσης.

Ο αγώνας ενάντια στις ψείρες μπορεί να φαίνεται απαιτητικός, αλλά με τη σωστή προσέγγιση μπορεί να ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος μετάδοσης και εξάπλωσης. Μέσω της πρόληψης, της ενημέρωσης και της σωστής αντιμετώπισης, μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι οι μικροί μας μαθητές θα απολαμβάνουν μια υγιή και ασφαλή σχολική εμπειρία.

ΜΙΑ ΜΙΚΡΗ ΓΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΣΧΑΛΙΝΟ ΒΑZAAR ΤΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ ΜΑΣ

Το Πάσχα πλησιάζει και η αναζήτηση λαμπάδας και δώρου έχει ξεκινήσει πυρετωδώς….

Εμείς ετοιμαστήκαμε, στήσαμε το χώρο μας και σας περιμένουμε…. Να βοηθήσουμε σε αυτή την επιλογή με λαμπάδες για όλες τις ηλικίες, πασχαλινά δωράκια….και πολλές εκπλήξεις….

Για ρίξτε μια ματιά…… και μην καθυστερείτε…

ΑΦΙΣΑ

IMG 4157b72a8b4ba22d9ed9adc9959e49b9 V IMG 712392cc38dab03409e7f9bdd271033b V IMG df6bbcca89144124e5aba73b1a621a43 V

 

IMG 4ff8c20240ef339fd1e5889262a1b427 Vcollage 1 5 collage 8 collage 3 3

collage 4 2

 

 

“ΕΛΑΤΕ ΝΑ ΣΑΣ ΓΝΩΡΙΣΩ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΟΥ, ΤΗ ΣΥΡΙΑ”

Στα πλαίσια της ενίσχυσης του αισθήματος της συμπερίληψης, της αποδοχής και του σεβασμού,  σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε στο Α’ τμήμα του νηπιαγωγείου μας ένα πρόγραμμα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης

Στόχος των δραστηριοτήτων του προγράμματος η  “γνωριμία” με την πατρίδα των φίλων μας, με την κουλτούρα και τον πολιτισμό τους, τα ήθη και τα έθιμα!!

Τίτλος του προγράμματός μας

Ελάτε να σας γνωρίσω την πατρίδα μου, τη Συρία”

Πρώτα απο όλα μάθαμε που βρίσκεται η Συρία στον χάρτη… ΕΛΛΑΔΑ - ΣΥΡΙΑ

Εντοπίσαμε και τη δική μας χώρα και ενώσαμε τις δυο χώρες με μία γραμμή για να δούμε την απόσταση!!

Επεξεργαστήκαμε την εφαρμογή GOOGLE EARTH και στη συνέχεια εντοπίσαμε την Ελλάδα και τη Συρία…

Στιγμιότυπο οθόνης 179Στιγμιότυπο οθόνης 180

Μιλήσαμε για τις ηπείρους και ότι η Ελλάδα ανήκει στην Ευρώπη ενώ η Συρία ανήκει στην Ασία..

Χρωματίσαμε τις ηπείρους και μάθαμε ποιες είναι….

1710238987249 ΟΙ ΗΠΕΙΡΟΙ

Στη συνέχεια μάθαμε μερικά στοιχεία για τη Συρία…

Η Συρία (αραβικά: سوريا‎‎ ή από το 2005: سورية) είναι χώρα της Μέσης Ανατολής που εκτείνεται μεταξύ του Ευφράτη ποταμού, της Αραβικής ερήμου και της Μεσόγειου θάλασσας. Η έκτασή της είναι 185.180 τ.χλμ. και έχει πληθυσμό 22.125.000 κατοίκους, σύμφωνα με τη μέση εκτίμηση των Ηνωμένων Εθνών για το 2022.[1][4] Συνορεύει στα βόρεια με την Τουρκία, στα ανατολικά με το Ιράκ, στα νότια με την Ιορδανία, στα νοτιοδυτικά με το Ισραήλ και τον Λίβανο και στα βορειοδυτικά βρέχεται από τη Μεσόγειο Θάλασσα. Πρωτεύουσα της χώρας, είναι η Δαμασκός, ενώ η μεγαλύτερη πόλη είναι το Χαλέπι.

Είδαμε τη σημαία και το εθνόσημο της χώρας και προσπαθήσαμε και εμείς να την ζωγραφίσουμε…

ΣΗΜΑΙΑ ΤΗΣ ΣΥΡΙΑΣ ΕΘΝΟΣΗΜΟ

IMG 20240312 124124 IMG 20240312 124149

Στη συνέχεια στα φύλλα που είχαμε χρωματίσει τις ηπείρους, βρήκαμε που βρίσκεται η χώρα μας και που η Συρία και κολλήσαμε τις σημαίες στην αντίστοιχη θέση!!!

1710239951122 1710239951135

Στη συνέχεια του προγράμματός μας ασχοληθήκαμε με τη μορφολογία της Συρίας. Είδαμε οτι έχει αρκετά βουνά και τρεις πολύ μεγάλους και σημαντικούς ποταμούς!!

Ο μεγαλύτερος από όλους τους ποταμούς της Συρίας είναι ο Ευφράτης. Πηγάζει από το οροπέδιο της Αρμενίας, διέρχεται από τη Συρία, δεχόμενος πολλούς παραποτάμους και στη συνέχεια εισέρχεται στο Ιράκ. Κατά την περίοδο της αύξησης του νερού, ολόκληρο το τμήμα του ποταμού, που διέρχεται από τη Συρία είναι πλωτό. Όταν όμως μειώνονται τα νερά του, μόνο στις εκβολές του μπορούν να εισέλθουν τα ποταμόπλοια.

Άλλος μεγάλος ποταμός της χώρας είναι ο Τίγρης, που διέρχεται από το βορειανατολικό άκρο της. Ο πιο σημαντικός ποταμός της Συρίας, από οικονομική άποψη, είναι ο Ορόντης, που πηγάζει μεταξύ Λιβάνου και Αντιλίβανου και δημιουργείται από την τήξη των χιονιών των δύο αυτών οροσειρών. Είναι ο μόνος ποταμός που προχωρεί από νότο προς βορρά και διέρχεται από τη γόνιμη περιοχή της δυτικής Συρίας, επιδρώντας θετικά στην οικονομική ζωή της χώρας. Για την καλύτερη άρδευση της περιοχής, έχουν καταρτιστεί σχέδια που ρυθμίζουν τα νερά του. Σημαντικός επίσης είναι και ο μικρός ποταμός Χρυσορόας, που δημιουργείται από τα νερά του Αντιλίβανου και ποτίζει ολόκληρη την περιοχή της Δαμασκού. Άλλοι σημαντικοί ποταμοί είναι: ο Κουβέικ που στις δύο όχθες του υπάρχει ανεπτυγμένη καλλιέργεια και ο Ιερομύαξ.

Rio Tigris Ευφράτης ποταμός οροντης ποταμος Τιγρης ποταμός χαρτης με ποταμους

Μάθαμε γιατί ο καθένας απο τους μεγάλους ποταμούς είναι σημαντικός (μετακινήσεις, αλιεία, καλλιέργειες κα.), τους βάλαμε σε ανοιχτή ψηφοφορία και κέρδισε ο Ευφράτης για τη σπουδαιότητα του για τη χώρα!!

1712300179689

Στη συνέχεια μάθαμε πως απεικονίζουμε τα βουνά και τους ποταμούς σε ένα χάρτη και φτιάξαμε τους δικούς γεωμορφολογικούς χάρτες!!

1712300362813 1712300179673

Κυρία Ρούλα μιλάνε και εκεί ελληνικά, όπως μας μιλάει ο  Α. (συμμαθητής μας);

Όχι εκεί μιλάνε και γράφουν στα Αραβικά… θέλετε να σας δείξω;;;

Είδαμε με τα  παιδιά δείγματα αραβικής γραφής, η οποία αποτελείται από σύμβολα κυρίως και γράφονται από δεξιά προς τα αριστερά. Το αραβικό αλφάβητο χρησιμοποιείται για τη γραφή της αραβικής γλώσσας. Αποτελείται από 28 γράμματα, από τα οποία μόνο τα 3 είναι φωνήεντα και μάλιστα όλα μακρά, ενώ όλα τα υπόλοιπα γράμματα είναι σύμφωνα.

 

Είδαμε τα γράμματα του αραβικού αλφάβητου και προσπαθήσαμε να γράψουμε κάποιες λέξεις της καθημερινότητας όπως καλημέρα, σε αγαπώ!!

IMG 20240409 095233 IMG 20240409 095235 1712646494191 1712646494201Επιπρόσθετα με τη βοήθεια του google translate προσπαθούμε να μάθουμε να λέμε κάποιες λέξεις στα αραβικά.

ΜΑΘΑΙΝΩ ΛΕΞΕΙΣ ΣΤΑ ΑΡΑΒΙΚΑ

Ακούσαμε και τον εθνικό ύμνο της Συρίας και παρατηρήσαμε που μοιάζει και που διαφέρει απο το δικό μας!!

Κυρία Ρούλα να σας πω το τραγούδι που μου αρέσει απο τη χώρα μου;;;

Φυσικά , για να το βάλουμε να το ακούσουμε!!

Παρατηρήσαμε οτι αν και είναι διαφορετικά απο τα δικά μας ακούσματα…μας κάνουν να νιώθουμε χαρούμενα και να θέλουμε να χορέψουμε….

Αφορμή λοιπόν για να μάθουμε για το πολιτισμό και την κουλτούρα της Συρίας!!

Μάθαμε ήχους παραδοσιακής μουσικής της Συρίας. Στην ουσία μιλήσαμε για αραβική μουσική και ήχους. 

https://oud.gr/arabiki_moysikh.html στη σελίδα υπάρχουν πληροφορίες και ήχοι/κομμάτια παραδοσιακής μουσικής.

Αρχικά είδαμε παραδοσιακά όργανα απο τη Συρία, τα παρατηρήσαμε, τα συγκρίναμε με τα δικά μας βρίσκοντας ομοιότητες και διαφορές και τέλος τα κατηγοριοποιήσαμε σε πνευστά, κρουστά και έγχορδα.. πάμε να τα δούμε

1712743896712image 4

Ακούσαμε παραδοσιακά αράβικα τραγούδια και χορέψαμε στο ρυθμό τους όπως μπορούσαμε!!

image 1 3

Είδαμε και τον παραδοσιακό χορό του Δερβίση που μας εντυπωσίασε πάρα πολύ!!

Ακόμη αναρωτηθήκαμε γιατί σε κάποια βίντεο που είδαμε οι γυναίκες φορούσαν μαντίλα στο κεφάλι…

bda37e9fabe691802e758777ea11a93b big challenge syria images 2

Στον σύγχρονο λόγο, χιτζάμπ (αραβικά: حجاب‎‎ ) ή μαντίλα ονομάζεται το κάλυμμα κεφαλής που φορούν οι μουσουλμάνες γυναίκες. Ενώ τα ισλαμικά καλύμματα κεφαλής μπορούν να έχουν πολλές μορφές, το χιτζάμπ συχνά αναφέρεται συγκεκριμένα σε ένα ύφασμα τυλιγμένο γύρω από το κεφάλι και το λαιμό, που καλύπτει τα μαλλιά αλλά αφήνει το πρόσωπο ορατό. Ο όρος χιτζάμπ χρησιμοποιήθηκε αρχικά για να δηλώσει ένα χώρισμα, μια κουρτίνα ή χρησιμοποιούταν γενικά στους ισλαμικούς κανόνες σεμνότητας και ενδυμασίας για τις γυναίκες. Ο όρος για τη μαντίλα στο Κοράνι είναι khimār ( αραβικά: خِمار‎‎ ). Για μερικούς, το χιτζάμπ φοριέται από μουσουλμάνες κοπέλες και γυναίκες για να διατηρήσουν σεμνότητα και ιδιωτικότητα από άσχετους άνδρες. Σύμφωνα με την Encyclopedia of Islam and Muslim World, η σεμνότητα αφορά τόσο το βλέμμα, το βάδισμα και τα ρούχα .Το Κοράνι καθοδηγεί τις μουσουλμάνες γυναίκες και άνδρες να ντύνονται σεμνά.

Κυρία τι είναι το Κοράνι;;

Εξηγήσαμε πολύ περιληπτικά στα παιδιά με τη βοήθεια εποπτικού υλικού τη θρησκεία του Ισλαμισμού και την παρακολουθήσαμε σε συνδυασμό με το Χριστιανισμό ( Αγία Γραφή – Κοράνι, Ιερέας – Ιμάμης, τρόπος προσευχής, χώρος προσκυνήματος εκκλησία- τζαμί)

collage 1 4 collage 7

Στη συνέχεια μιλήσαμε για παραδοσιακά φαγητά της Συρίας και  με οδηγό τις εικόνες φτιάξαμε έναν κατάλογο μενού με φαγητά από τη Συρία ( το κάθε παιδί φτιάχνει όποιο θέλει και τα ενώνουμε σε ένα βιβλίο)

Παραδοσιακή κουζίνα

  • Σους Μπαράκ 
  • Ούζι 
  • Φρίκε 
  • Μααλούμπε 
  • Σακρίε 
  • Μφάρακε, 
  • Μχάμαρα 
  • τα κλασικά φαλάφελ
  • το μπαμπαγκανούς
  • το χούμους

collage 2 3

Κλείσαμε το πρόγραμμα μας μιλώντας  πολύ γενικά για το γεγονός του πολέμου στη Συρία , για τις καταστροφές και τις οικογένειες που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την πατρίδα και τα σπιτικά τους. Είδαμε εικόνες πριν και μετά απο τον πόλεμο…με μεγάλη ευκολία τα παιδιά εντόπισαν τις εικόνες πριν τον πόλεμο, μετά από αυτόν (χαλάσματα) αλλά και κατά τη διάρκεια (εκρήξεις). Πολλές απορίες γεννήθηκαν στα παιδιά, για τις ανυπολόγιστες απώλειες που προκαλεί ο πόλεμος αλλά και για την ασφάλεια όσων παρευρίσκονται.. Δημοσιογράφους, ανταποκριτές.. Πώς τραβήχτηκαν οι φωτογραφίες… Ποιοι συμβάλλουν έπειτα.. Στρατός, βοήθεια άλλων χωρών… 

allepo citadel citadel before mall souk souk2 syria prin ton polemo 500 umayyad before after 1 umayyad syria0after umayyad syria before

Παρακολουθήσαμε  το βίντεο του τραγουδιού «Καρδιοχτύπι» και τα παιδιά γράφοντας το μήνυμα “Τα παιδιά ζητούν ειρήνη” الأطفال يطلبون السلام

έβαλαν χρώμα στις ζωγραφιές τους αποτυπώνοντας τα τελευταία στιγμιότυπα του βίντεο που τους εντυπωσίασαν και θέλησαν να μεταφέρουν το μήνυμα της Ειρήνης!!!!

Ένα μήνυμα από τα παιδιά που πλήττονται από την εξάχρονη σύγκρουση στη Συρία. Η UNICEF και ο παγκοσμίου φήμης Ιορδανός πιανίστας και συνθέτης, Zade Dirani, Περιφερειακός Πρεσβευτής της UNICEF για τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική, παρουσίασαν το “Heartbeat” (Καρδιοχτύπι) ένα τραγούδι για τη Συρία που μεταφέρει ένα μήνυμα ελπίδας από τα παιδιά της Συρίας στον κόσμο. Τα παιδιά στο τραγούδι, που δημιουργήθηκε για να σηματοδοτήσει τη συμπλήρωση έξι ετών πολέμου στη Συρία, στέλνουν ένα απλό αίτημα στον κόσμο, να πάρουν πίσω την παιδική τους ηλικία. Το τραγούδι, που συνέθεσε και δώρισε στη UNICEF ο Dirani, ερμηνεύεται από τη 10χρονη Ansam, ένα εσωτερικά εκτοπισμένο κορίτσι στη Συρία που γεννήθηκε τυφλό. Το βίντεο κλιπ του τραγουδιού γυρίστηκε σε μια περιοχή κατεστραμμένη από τις συγκρούσεις στη Συρία και συμμετέχουν και άλλα εκτοπισμένα παιδιά ζωγραφίζοντας τα συντρίμμια γύρω τους με φωτεινά χρώματα. Τα 22 κορίτσια και 18 αγόρια ζουν σε καταφύγιο για εκτοπισμένες οικογένειες στη Συρία που υποστηρίζεται από τη UNICEF. Στο καταφύγιο, η UNICEF και οι συνεργάτες της παρέχουν στα παιδιά ψυχοκοινωνική υποστήριξη, μεταξύ άλλων μέσω θεάτρου, τέχνης, μουσικής και ζωγραφικής. Η κεντρική τραγουδίστρια, Ansam, είναι ένα από τα 3 εκατομμύρια εσωτερικά εκτοπισμένα παιδιά στη Συρία που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους λόγω των μαχών. Σε ολόκληρη τη Συρία, η UNICEF εργάζεται με τα παιδιά για να τους παρέχει ψυχοκοινωνική υποστήριξη, να αποκαταστήσει μια αίσθηση ομαλότητας και να τα επανασυνδέσει με την παιδική τους ηλικία.

1712819408540 1712819408549 1712819408564 1712819408574 1712819408583 1712819408597

ΕΛΑΤΕ ΝΑ ΜΟΙΡΑΣΤΟΥΜΕ ΤΙΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΑΣ

 Η τάξη μας είχε γεμίζει με ομαδικές εργασίες… Τα παιδιά το παρατήρησαν τις προηγούμενες μέρες ……. και αναρωτήθηκαν: 

Κυρία τώρα που έχει γεμίσει η τάξη μας που θα βάλουμε τις εργασίες που θα φτιάξουμε ;;;

Κυρία Ρούλα τώρα που έφυγε ο χειμώνας και ήρθε η άνοιξη δε θα βγάλουμε τις εργασίες να βάλουμε τις καινούργιες;;;

Κυρία μπορούμε να τις πάρουμε στο σπίτι μας όπως τις προηγούμενες φορές;;;

Έτσι λοιπόν σιγά σιγά τα κολάζ και οι αφίσες μας κατέβηκαν για να μπορέσουν οι νέες μας εργασίες να πάρουν τη θέση τους στη τάξη…

Τις απλώσαμε κάτω … και ο καθένας διάλεξε ποια ήθελε να πάρει στο σπίτι του και γιατί την επέλεξε…

για δείτε λοιπόν τι συνέβη σήμερα….

image 3image 1 2 1712731661795

ΟΛΑ ΟΣΑ ΘΕΛΩ ΝΑ ΜΑΘΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΟΙΞΗ

Η ομορφότερη εποχή του χρόνου έφτασε και στη τάξη μας… η εποχή που η φύση γεμίζει χρώματα και μυρωδιές….

Η ΑΝΟΙΞΗ ΞΕΠΡΟΒΑΛΕ ...

Ήρθε η ώρα λοιπόν να μάθουμε όσα συμβαίνουν στη φύση αυτή την εποχή…

Χρήση οπτικού εποπτικού υλικού απο : http://dreamkindergarten.blogspot.gr/2013/03/blog-post_22.html

Μάθαμε πρώτα απο όλα τους μήνες της Άνοιξης….

ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΟΙΞΗ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΜΗΝΕΣ ΤΗΣ Σελίδα 4

Είδαμε τις αλλαγές στη φύση….

0318f784a530e086f9848b97758c8142

αλλά και τι συμβαίνει με τα ζώα…

ΑΝΟΙΞΗ ΛΙΣΤΕΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Σελίδα 4

Όλα όσα μάθαμε όμως θέλαμε με κάποιο τρόπο να τα μοιραστούμε με τους γονείς μας… αποφασίσαμε λοιπόν να αξιοποιήσουμε την εξαιρετική ιδέα της συναδέλφου Γεωργίας Κοκκινάκη .. και να φτιάξουμε ένα lapbook!!!

πηγή : https://mycreationsfromtheheart.blogspot.com/2019/02/lapbook.html

και ξεκινήσαμε λοιπόν ετοιμάζοντας το εξώφυλλο…

collage 6

collage 2 2 collage 1 3

collage 4 1 collage 3 2

collage 5 1 image 1 image 2 image 1 1

 

4 ΑΠΡΙΛΙΟΥ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΗΜΕΡΑ ΦΙΛΟΖΩΙΑΣ

αρχείο λήψης

Από φέτος και κάθε χρόνο πλέον η 4η Απριλίου θα είναι μια ημέρα γεμάτη δράσεις για τους αγαπημένους φίλους του ανθρώπου τα ζώα. Η Παγκόσμια Ημέρα Αδέσποτων ζώων καθιερώνεται στη χώρα μας ως Πανελλήνια Ημέρα Φιλοζωίας με στόχο :

  • Την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών /-τριών για τη βιοποικιλότητα και τις διάφορες μορφές ζωής, με έμφαση στην ευημερία και στην καλλιέργεια της ευαισθησίας και της ενσυναίσθησης για κάθε ζωντανό ον.
  • Την αναγνώριση και τον σεβασμό των δικαιωμάτων των ζώων από τους/τις μαθητές/-τριες μέσω της ενεργούς προάσπισής τους.

433610458 973711771058666 6063334615686511131 n

Ξεκινήσαμε τη μέρα μας προβάλλοντας ένα ιδιαίτερο βίντεο…

Ένα βίντεο που άγγιξε τα παιδιά…. τα βοήθησε να εκφράσουν τις εμπειρίες τους και τα συναισθήματα τους βλέποντας ζωάκια μόνα τους στο δρόμο…να προσπαθήσουν να εξηγήσουν συμπεριφορές και πράξεις που δεν τους άρεσαν στο βίντεο… αλλά το πιο σημαντικό ….. θέλησαν να αλλάξουν το τέλος της ιστορίας ….. δίνοντας σπίτι, φαγητό και αγάπη στον πρωταγωνιστή μας…

 

1712218928275

 

 

 

 

 

 

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΑΔΕΣΠΟΤΩΝ ΖΩΩΝ 4 ΑΠΡΙΛΙΟΥ Σελίδα 1

Στη συνέχεια φτιάξαμε τη δική μας αφίσα για τη σημερινή μέρα… γράφοντας σπουδαία μηνύματα αγάπης και εν συναίσθησης για τους μικρούς μας φίλους…

1712218928259 1712218895162

Φτιάξαμε και σελιδοδείκτες με ζωάκια για να μας συντροφεύουν όταν διαβάζουμε τα παραμύθια μας στο σπίτι!!

1712218895101 1712218928292

Ας θυμηθούμε και τη συμμετοχή μας στον Πανελλήνιο διαγωνισμό Φιλοζωίας…

Συμβιώνοντας με τα ζώα (Πανελλήνιος Διαγωνισμός Φιλοζωίας)

«Το δάσος μας φροντίζουμε……. Τη Γη μας ασφαλίζουμε»

Θεματικός κύκλος

Φροντίζω το Περιβάλλον

Επιμέρους θεματικές ενότητες/ Υποενότητες

Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά

«Το δάσος μας φροντίζουμε……. Τη Γη μας ασφαλίζουμε»

  • Βασικός σκοπός του προγράμματος αποτελεί η ευαισθητοποίηση των μαθητών μας σχετικά με το δασικό οικοσύστημα και τα περιβαλλοντικά προβλήματα που συνδέονται με αυτό και η ανάληψη δράσης για την προστασία του.
  • Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα ζητήματα των απορριμμάτων στο δάσος καθώς και των δασικών πυρκαγιών.

1706522262720

1ο εργαστήριο  «Βόλτα στο δάσος»

Στόχοι δραστηριοτήτων:

  1. Να διασαφηνίσουν την έννοια του δάσους και του δασικού οικοσυστήματος
  2. Να πληροφορηθούν για τα δάση που υπάρχουν στην Ελλάδα
  3. Να δεθούν ως ομάδα και να ενισχυθεί το κλίμα εμπιστοσύνης και ασφάλειας
  4. Να γνωρίσουν τη μαθησιακή αρχή της παρατεταμένης και λεπτομερούς παρατήρησης

Προβάλλαμε στα παιδιά  το βίντεο με τίτλο «Βόλτα στο δάσος» και τους ζητήσαμε να εστιάσουν την προσοχή τους στους ήχους και τις εικόνες που ξεπροβάλλουν από αυτό.

«Τι είναι το δάσος τελικά

1706706465254

Σε ατομικό κολάζ δημιουργήσαμε το δικό μας δάσος όπως το έχουμε φανταστεί! Η ώρα της δημιουργίας μας συνοδεύτηκε με το τραγούδι…

collage 1 1

Ρωτήσαμε τα παιδιά  αν γνωρίζουν σε ποια μέρη της χώρας μας υπάρχουν δάση και αν έχουν επισκεφθεί κάποιο από αυτά.

https://www.geogreece.gr/dasos.php

Στιγμιότυπο οθόνης 126

και παρατηρήσαμε  τα διαφορετικά είδη δασών (βάσει της βλάστησης).

images

Μέσα από πλούσιο εποπτικό υλικό είδαμε δάση στη χώρα μας αλλά και δάση σε όλο τον κόσμο.

collage 5

Παρατηρήσαμε τα είδη των δέντρων και της βλάστησης που υπάρχουν σε κάθε δάσος και εντοπίσαμε ομοιότητες και διαφορές.

 

collage 4 17067817255451

Μιλήσαμε και για ένα από τα πιο μεγάλα και όμορφα δάση στο κόσμο το δάσος του Αμαζόνιου

IMG 49e4c9312e91ff3024580f5992d8e7bf V IMG 0142eedbef8b6b4514957db5e7040b20 V

Ζητήσαμε από τα παιδιά να εντοπίσουν μαζί με τους γονείς τους δάση στο παγκόσμιο ιστό, να επιλέξουν αυτό που θα τους εντυπωσιάσει και να το απεικονίσουν. Έπειτα με τη βοήθεια των γονέων τους συμπλήρωσαν επιπλέον πληροφορίες για τη ζωή στο δάσος αυτό και την επόμενη φορά μας τα παρουσίασαν στη τάξη

17072578382991707257838306

2ο Εργαστήριο “Ποιος άλλος μένει εδώ;”

Στόχος του εργαστηρίου μας ήταν τα  παιδιά  :

     1.Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το δάσος και τη βιοποικιλότητά του.

  1. Να αναγνωρίζουν τα ζώα που κατοικούν στο δάσος.
  2. Να εκτιμήσουν τα δασικά οικοσυστήματα

Διαβάσαμε  το παραμύθι «Ποιος άλλος μένει εδώ;» του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καστοριάς

https://blogs.sch.gr/7nipperist/files/2024/04/story-tree.ppt

Μέσα από το παραμύθι εντοπίσαμε  τα ζώα που κατοικούν σε ένα δάσος και τα καταγράψαμε. 

Στη συνέχεια  σε ομαδικό κολάζ ζωγραφίσαμε το δέντρο με όλους τους ενοίκους του σε ένα μεγάλο πάρτι και δώσαμε  το δικό μας μήνυμα όπως μας ζητήθηκε  στο τέλος της ιστορίας.

1707300019316

1707300019309 1707300019282 1707405523318

Μέσα από πλούσιο εποπτικό υλικό παρουσιάσαμε στα παιδιά τα ζώα που συναντάμε στα ελληνικά δάση. (παρουσιάσεις δυο εξαιρετικών συναδέλφων)

https://www.slideshare.net/ilstaurou/ss-20645379

https://www.slideshare.net/ssuseraa3904/ss-85632784 (παρουσίαση της Ανθής Ζήσης)

3 4

«Μέσα στο δάσος περπατώ και εσένα συναντώ»

1707405552845 1707405552868

Ενώσαμε τα ζώα με τις σκιές τους και το όνομα του ζώου με τη σωστή εικόνα

IMG 20240207 083126 IMG 20240207 083137

Παίξαμε το μουσικοκινητικό παιχνίδι «Θα πάω για αρκούδες». Στη συνέχεια  ζωγραφίσαμε τον εαυτό μας στο δάσος έξω από τη σπηλιά της αρκούδας και γράψαμε την έκφραση

«ΠΟΙΟΣ ΦΟΒΑΤΑΙ ΤΙΣ ΑΡΚΟΥΔΕΣ; ΟΧΙ ΕΓΩ»

Διαφάνεια1Διαφάνεια2Διαφάνεια3

IMG 271 IMG F61

Παιχνίδια για εμπέδωση της νέα γνώσης:

https://content.e-me.edu.gr/wp-admin/admin-ajax.php?action=h5p_embed&id=601278

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=325e1bde405f (puzzle online)

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1b1d465be4b4

https://docs.google.com/presentation/d/0B90cyAdA5oU6UDAtNElNeFk5RGM/edit?resourcekey=0-Lh8Sd5WS4d0Jvk5ABRXeSQ#slide=id.p2

3ο Εργαστήριο “Δάσος Πηγή Ζωής”

Βασικός στόχος μας ήταν οι μικροί μας μαθητές

  1. Να κατανοήσουν τη σημαντική προσφορά του δάσους για τη ζωή πάνω στο πλανήτη.
  2. Να αναγνωρίσουν τα οφέλη του δάσους και να αντιληφθούν ότι κάποιες ανθρώπινες δραστηριότητες δημιουργούν κινδύνους για το δάσος.

Μέσα απο πλούσιο εποπτικό υλικό ( σχεδιασμένο απο αξιόλογους συναδέλφους)  μιλήσαμε για τα οφέλη του δάσους στη ζωή του πλανήτη μας (οξυγόνο, καθαρό περιβάλλον, ξυλεία, φρούτα, καρπούς, φάρμακα, σπίτι για τα ζωάκια, κ.λ.π.).      Παρακολουθήσαμε τη σχετική παρουσίαση :

https://docs.google.com/presentation/d/126pm4qAecNxZBetkSY8i1W9jZN3aTbh3oRL4wUelvo8/edit#slide=id.p

ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΦΟΡΑΣ 2 ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ 4 ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ 1 ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ 3Δημιουργός εποπτικού υλικού : Ανθή Ζήση

Τι μας προσφέρει το Δάσος τελικά, βρε παιδιά;;;

1707819447572

17078936692051707893649391

Ακούσαμε ένα τραγούδι βασισμένο στο ποίημα του Γιάννη Κρόκου..Συμφωνία με ενα δέντρο.

 

Συζητήσαμε τις εικόνες που γεννιούνται και απεικονίσαμε ότι μας έκανε μεγαλύτερη εντύπωση

IMG 0ab2e101e1664a2f78693833a9b2b656 V IMG 3ce59c78b4e4079d37f1024a2eff10f1 V

Διαβάσαμε το παραμύθι «Το δέντρο που έδινε» και στη συνέχεια συζητήσαμε  την ιστορία με τα παιδιά. Κάθε παιδί ζωγράφισε ότι του έκανε εντύπωση από την ιστορία.

collage 1 2

Δημιουργήσαμε την αφίσα μας με το

“Κώδικα σωστής συμπεριφοράς μέσα στο δάσος”

1708076055655

4ο Εργαστήριο « Οι φίλοι μας τα ζώα μας δείχνουν το δρόμο»

Στόχος μας ήταν οι μαθητές 

  1.  να ευαισθητοποιηθούν  και κατανοήσουν τη σοβαρότητα  των απειλών που αντιμετωπίζουν τα δάση όπως η ατμοσφαιρική ρύπανση, η υποβάθμιση του εδάφους, ο αυξανόμενος αριθμός δασικών πυρκαγιών, τα απορρίμματα καθώς και η κακή διαχείριση της δασικής κληρονομιάς μας
  2. να προτείνουν λύσεις
  3. να αναλογιστούν την προσωπική τους ευθύνη για την καλύτερη προστασία της φυσικής μας κληρονομιάς

Παρακολουθήσαμε το βίντεο με το παραμύθι: “Το μικρό λυκάκι φροντίζει το δάσος” του Antoon Krings  σε απόδοση του Φίλιππου Μανδηλαρά και καταλάβαμε  πόσο σημαντικό είναι το δάσος για τη ζωή μας και τον πλανήτη μας.  Είδαμε από τι κινδυνεύει το δάσος στην ιστορία μας.

 

«Πώς βρέθηκαν τα σκουπίδια εκεί και τι κινδύνους δημιουργούν στο δάσος». «Τι μπορούμε να κάνουμε»;

“Τι έκανε το μικρό Λυκάκι;”

collage 2 1

Η Πίτσα η αλεπουδίτσα και η ιστορία της

ΠΙΤΣΑ-Η-ΑΛΕΠΟΥΔΙΤΣΑ

Μέσα από την ιστορία της μικρής μας φίλης εντοπίσαμε τους κινδύνους που απειλούν τα δάση και για ποιους από αυτούς ευθύνεται ο άνθρωπος.

collage 3 1

Παρακολουθήσαμε το παρακάτω βίντεο:

 

Αφού συζητήσαμε για τις αιτίες που κινδυνεύει το δάσος, τις χωρίσαμε σε σε τρείς κατηγορίες:

α) Ανθρώπινες ενέργειες από λάθος, επειδή δε γνωρίζουμε ή αδιαφορούμε.

β) Ανθρώπινες ενέργειες από πρόθεση

γ) Φυσικές αιτίες

Μιλήσαμε για το μεγαλύτερο κίνδυνο που διατρέχουν τα δάση την «Πυρκαγιά»

Πού οφείλονται οι πυρκαγιές στο δάσος; εκτός από τις ανθρώπινες δραστηριότητες που αλλού οφείλονται; τι συμβαίνει όταν το δάσος παίρνει φωτιά; η καταστροφή ενός δάσους τι συνέπειες έχει για τη ζωή του ίδιου του δάσους αλλά και για τη ζωή του ανθρώπου; με ποιους τρόπους μπορούμε να βοηθήσουμε;

Παρακολουθήσαμε  το βίντεο με τίτλο: Aerial footage shows fires raging in parts of Brazil’s Amazon rainforest

 

-Τι βλέπετε να έχει συμβεί στο δάσος του Αμαζονίου;

– Τι λέτε να προκάλεσε αυτές τις πυρκαγιές;

– Τι συναισθήματα σας προκάλεσε αυτό που είδατε;

– Ποιες μπορεί να είναι οι συνέπειες από αυτές τις μεγάλες πυρκαγιές;

ΤΟ ΔΑΣΟΣ ΠΡΙΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΗ ΠΥΡΚΑΓΙΑ

1709028740479 1708675169183 1708675169199

Παρατηρήσαμε  στον πίνακα του G. W. Backhouse φοβισμένα ζώα που προσπαθούν να ξεφύγουν από πυρκαγιά, και σχολιάσαμε  τι συμβαίνει, πώς νιώθουν τα ζώα και πώς ο καθένας μας.

ΠΙΝΑΚΑΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

ΑΝΑΔΑΣΩΣΗ ΤΩΡΑ!!!

images 1 αρχείο λήψης 1

Σε ατομικά κολάζ κόψαμε  και βάλαμε σε σειρά τις εικόνες από την πυρκαγιά έως την αναδάσωση. Στη συνέχεια χωρίσαμε ένα φύλλο Α4 στη μέση και στη μία πλευρά τα παιδιά ζωγράφισαν το καμένο δάσος και στην άλλη μικρά δεντράκια μετά την αναδάσωση.Μέσα από την παραπάνω δραστηριότητα εξηγήσαμε στους μικρούς μας μαθητές το σπουδαίο ρόλο της αναδάσωσης.

1708942837930 1708942837941 1708941531838 1708941531853

Προβάλαμε ένα σποτάκι  από το εκπαιδευτικό υλικό του WWF Eλλάς «Η φωτιά σε αφορά» που παρουσιάζει τι πρέπει να κάνουμε και τι να μην κάνουμε ώστε να μειώσουμε τον κίνδυνο ξεσπάσματος πυρκαγιάς (https://contentarchive.wwf.gr/areas/forests/ifotia-se-afora)

 

Επιπρόσθετα παρουσιάσαμε  την αφίσα και έγινε συζήτηση για κάθε μια εικόνα και λεζάντα της αφίσας ώστε να γίνουν κατανοητοί οι λόγοι που προτείνονται οι συγκεκριμένες ενέργειες. Δημιουργήσαμε την δική μας αφίσα προστασίας δημιουργώντας τις δικές μας εικόνες!!!!

ifsa tips

IMG 20240228 111751

Διαβάσαμε τα παραμύθι: “Ο κόσμος καίγεται” . Το βιβλίο αυτό εξηγεί τα αίτια και τα αποτελέσματα της κλιματικής αλλαγής μέσα από την ιστορία ενός αγοριού που βοηθά τους πυροσβέστες να σβήσουν μια πυρκαγιά στο δάσος και να σώσουν τη φίλη του τη Λίλα την αλεπού. Συζητήσαμε  με τα παιδιά το μήνυμα της ιστορίας και ανέφεραν  τις εμπειρίες τους που σχετίζονται με το θέμα

ο κοσμος καίγεται

Μάθαμε για το ρόλο της Πυροσβεστικής στην κατάσβεση των δασικών πυρκαγιών και ποιον αριθμό θα πρέπει να καλέσουμε!!

1709107327899 IMG 20240227 121320 IMG 20240227 121323 IMG 20240228 100701

Στο κλείσιμο του εργαστηρίου μας, είχαμε τη τιμή και τη χαρά να φιλοξενήσουμε στη τάξη μας, μια σπουδαία εκπαιδευτικό, μια καταξιωμένη σε τόσο σπουδαίους τομείς, μια επιστήμονα του περιβάλλοντος, μια ξεχωριστή γλυκιά παρουσία, που αποδέχτηκε με μεγάλη χαρά την πρόσκλησή μας, την  υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Αγωγής της Γ Αθήνας

κυρία Ελένη Νιάρχου

Η ΚΥΡΙΑ ΕΛΕΝΗ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΤΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ ΜΑΣ

To εργαστήριο μας αξιοποιήθηκε και ως περιβαλλοντικό πρόγραμμα της σχολικής μονάδας για τη τρέχουσα σχολική χρονιά: 

 

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ

Κάθε χρόνο, στις 2 Απριλίου, ανήμερα των γενεθλίων του Δανού λογοτέχνη και συγγραφέα παραμυθιών Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου               (ICBD – International Children’s Book Day)

 Καθιερώθηκε απο τη  Διεθνή Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα (Ιnternational Board on Books for Young People – ΙΒΒΥ) το 1966.

Σκοπός αυτού του εορτασμού είναι να επικοινωνήσει στο κόσμο τη σημαντικότητα των βιβλίων στη κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών. Στόχος της είναι να εμφυσήσει στα παιδιά την αγάπη για το διάβασμα και να στρέψει την προσοχή των ενηλίκων στα παιδικά βιβλία.

Κάθε χρόνο μια χώρα είναι υπεύθυνη να φιλοτεχνήσει την αφίσα για την Παγκόσμια Ημέρα και να ξεκινήσει έτσι η διάδοση του μηνύματος. Η αφίσα και το μήνυμα διανέμονται σε όλο τον κόσμο, με σκοπό να τονίσουν την αξία των βιβλίων και της ανάγνωσης και να ενθαρρύνουν τη διεθνή συνεργασία για την ανάπτυξη και τη διάδοση της λογοτεχνίας για παιδιά και νέους. Το 2024 υπεύθυνο για το υλικό του εορτασμού είναι το Τμήμα της Ιαπωνίας. Το μήνυμα γράφτηκε από τη συγγραφέα Eiko Kadono, η οποία έχει γράψει πολλά βιβλία που έχουν μεταφραστεί σε 10 γλώσσες.

Πηγή : https://pride.gr/culture/vivlio/pagkosmia-imera-paidikou-vivliou-2024-diaschizontas-thalasses-me-ta-ftera-tis-fantasias/

 

«Διασχίστε τις θάλασσες με τα φτερά της φαντασίας!», μας καλεί η συγγραφέας Eiko Kadono, νικήτρια του Hans Christian Andersen Award 2018. Η εικονογράφος Nana Furiya συνοδεύει εκπληκτικά με τις ζωγραφιές της το μήνυμα της ΙΒΒΥ για τη φετινή Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου.
Το μήνυμα μετέφρασε στα ελληνικά η συγγραφέας Λότη Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου. Η ελληνική έκδοση της αφίσας τυπώθηκε με τη χορηγία των Εκδόσεων Πατάκη
434067203 804005228425051 6273518010010995169 n

Το μήνυμα της Eiko Kadono:

Οι ιστορίες ταξιδεύουν πάνω σε φτερά, λαχταρώντας ν’ ακούσουν το χαρούμενο χτύπο της καρδιάς σας.
Είμαι μια ιστορία που ταξιδεύει.
Πετάω παντού.
Με τα φτερά του ανέμου ή τα φτερά των κυμάτων, ή καμιά φορά και με τα μικροσκοπικά φτερά της άμμου. Πετάω, βέβαια, και με τα φτερά των αποδημητικών πουλιών. Ακόμα και με τα φτερά των αεροπλάνων. Στέκομαι δίπλα σου. Γυρίζω τις σελίδες για να σου πω μια ιστορία, εκείνη που θέλεις ν’ ακούσεις.
Θα σου άρεσε μια παράξενη και θεσπέσια ιστορία; Ή τι θα έλεγες για μια λυπητερή, μια τρομακτική ή μια αστεία;
Αν δεν έχεις διάθεση να την ακούσεις τώρα, δεν πειράζει. Όμως ξέρω πως κάποια μέρα θα θέλεις. Όταν θα θέλεις, λοιπόν, φώναξε: «Ιστορία που ταξιδεύεις, έλα! Κάθισε δίπλα μου!». Κι αμέσως θα πετάξω κοντά σου. Έχω τόσες ιστορίες να μοιραστώ!

Τι θα έλεγες για την ιστορία ενός μικρού νησιού που βαρέθηκε τη μοναξιά του, έμαθε να κολυμπάει κι αποφάσισε να βρει έναν φίλο;
Ή για την ιστορία μιας παράξενης νύχτας, όταν παρουσιάστηκαν δύο φεγγάρια; Ή για τη νύχτα που χάθηκε ο Άι-Βασίλης.
Ω! Μπορώ ν’ ακούσω την καρδιά σου. Χτυπάει όλο και πιο γρήγορα. Ταπ ταπ, τίκι τακ, τικ τοκ, τικ τικ τακ!
Η ιστορία που ταξιδεύει πήδηξε μέσα σου κι έκανε την καρδιά σου να χτυπάει δυνατά. Τώρα θα γίνεις κι εσύ μια τέτοια ιστορία, ανοίγοντας τα φτερά σου να πετάξεις.

Και έτσι, μια ακόμα ιστορία που ταξιδεύει γεννιέται.

Φυσικά δεν θα υπήρχε καλύτερος χώρος για τον εορτασμό αυτής της ημέρας, από μία τάξη γεμάτη  μικρούς ” βιβλιοφάγους“!!!

Ας θυμηθούμε όσα έχουμε μάθει μέχρι τώρα για τα βιβλία..

574ab83cf5eb79b27af994c2ac7ade72

Φτιάξαμε τους δικούς μας μικρούς αναγνώστες…
collage 2

Κυρία Ρούλα ποια παραμύθια έχει γράψει ο Αντερσέν;;

Πάρα πολλά και τα περισσότερα απο αυτά τα ξέρατε… Για δείτε….

ΤΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΤΟΥ HANS CHRISTIAN ANDERSEN Σελίδα 1 ΤΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΤΟΥ HANS CHRISTIAN ANDERSEN Σελίδα 4

Πηγή εποπτικού υλικού : Ανθή Ζήση

Κυρία να δούμε το παραμύθι

” Τα καινούργια ρούχα του αυτοκράτορα” που μου αρέσει πολύ;

Ένα παραμύθι που μας θύμισε και λίγο τη χθεσινή ημέρα με τα αθώα ψέματα… και με ένα σπουδαίο ηθικό δίδαγμα…

Το παραμύθι αυτό αναφέρεται στο γεγονός ότι οι περισσότεροι άνθρωποι εθελοτυφλούν μπροστά στη γύμνια της εξουσίας ή απλά βολεύονται να βλέπουν αυτό που τους λένε οι άλλοι ότι πρέπει να δουν. Παράλληλα, όμως, δίνει και το αισιόδοξο μήνυμα ότι ο καθένας μας έχει δύναμη όταν υψώνει τη φωνή του: «Ο βασιλιάς είναι γυμνός!»

Γίναμε και εμείς ράφτες μεγάλοι και τρανοί και φτιάξαμε εμείς τα πιο εντυπωσιακά ρούχα για τον αυτοκράτορα!!

collage 3

Κάθε φορά που ανοίγουμε ένα βιβλίο …. ξεκινάμε ένα ταξίδι… μια νέα περιπέτεια…σε κόσμους μαγικούς και διαφορετικούς…

Ας κάνουμε με τα παιδιά πολλά πολλά ταξίδια λοιπόν…

image

ΠΡΩΤΟΑΠΡΙΛΙΑ … ΛΕΩ ΨΕΜΑΤΑ ΑΘΩΑ ΚΑΙ ΜΙΚΡΑ

Πρωταπριλιά σήμερα… και αθώα μικρά ψεματάκια κάνουν την εμφάνιση τους…. ένα “έθιμο” στο όποιο μόνο αυτή τη μέρα επιτρέπεται να λέμε μικρά αθώα ψέματα για να ξεγελάσουμε τους φίλους μας…

 

Αλλά απο μας ήρθε το έθιμο αυτό …..

Τα ψέματα της Πρωταπριλιάς είναι ένα έθιμο που μας έχει έρθει από την Ευρώπη. Υπάρχουν διάφορες εκδοχές σχετικά με τον τόπο και τον χρόνο που γεννήθηκε το έθιμο αυτό. Δύο από αυτές, όμως, είναι οι επικρατέστερες.

Σύμφωνα με την πρώτη εκδοχή, το έθιμο ξεκίνησε από τους Κέλτες. Λαός της βορειοδυτικής Ευρώπης, οι Κέλτες, ήταν δεινοί ψαράδες. Η εποχή του ψαρέματος ξεκινούσε την 1η Απριλίου. Όσο καλοί ψαράδες όμως και να ήταν, την εποχή αυτή του χρόνου τα ψάρια πιάνονται δύσκολα. Έτσι και αυτοί, όπως προστάζει ο “κώδικας δεοντολογίας” των ψαράδων όλων των εποχών, έλεγαν ψέματα σχετικά με τα πόσα ψάρια είχαν πιάσει. Αυτή η συνήθεια έγινε, με το πέρασμα του χρόνου, έθιμο.

Η δεύτερη εκδοχή, που θεωρείται και πιο βάσιμη ιστορικά, θέλει γενέτειρα του εθίμου τη Γαλλία του 16ου αιώνα. Μέχρι το 1564 η πρωτοχρονιά των Γάλλων ήταν η 1η Απριλίου. Τη χρονιά αυτή όμως, και επί βασιλείας Καρόλου του 9ου, αυτό άλλαξε και Πρωτοχρονιά θεωρούταν πλέον η 1η Ιανουαρίου. Στην αρχή αυτό δεν το δέχτηκαν όλοι οι πολίτες. Οι αντιδραστικοί συνέχιζαν να γιορτάζουν, την παλαιά πλέον, πρωτοχρονιά τους την 1η Απριλίου, ενώ οι υπόλοιποι τους έστελναν πρωτοχρονιάτικα δώρα για να τους κοροϊδέψουν. Το πείραγμα αυτό μετατράπηκε με τον καιρό σε έθιμο.

Πηγή: https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CF%81%CF%89%CF%84%CE%B1%CF%80%CF%81%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CE%AC

 

Σε κάποιες περιοχές, θεωρούν ότι όποιος καταφέρει να ξεγελάσει τον άλλο, θα έχει την τύχη με το μέρος του όλη την υπόλοιπη χρονιά. Πάμε λοιπόν να θυμηθούμε δυο πολύ μεγάλους ψεύτες των παραμυθιών μας

Τον ψεύτη βοσκό και τον Πινόκιο

 

Διαβάσαμε το παραμύθι της Λότης Πέτροβιτς Ανδρουτσοπούλου

« Τα ψέματα του Απρίλη»

ΤΑ ΨΕΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΠΡΙΛΗ

Μέσα απο συζήτηση για τα τρία αυτά παραμύθια , είδαμε πως τα ψέματα δεν βγαίνουν σε καλό και μόνο με την αλήθεια μπορούμε να τα καταφέρουμε. Στο παραμύθι που διαβάσαμε είδαμε τα ψέματα του Απρίλη προκάλεσαν μεγάλη αναστάτωση, είδαμε πως  ο Πινόκιο αντιμετώπισε το πρόβλημα με τη μύτη του σε κάθε ψέμα και ο βοσκός έχασε το κοπάδι του στο τέλος. 

Στη συνέχεια ζωγραφίσαμε οτι μας εντυπωσίασε από το παραμύθι που διαβάσαμε…

collage

Ας παίξουμε ένα παιχνίδι με τα ψέματα του Απρίλη

Τα ψέματα του Απρίλη. Ένα παιχνίδι για να γνωρίσουμε καλύτερα τον Απρίλη. Το δεύτερο παιδί της Άνοιξης και του Γαλανού Ουρανού. Ένα παιδί όμως που έλεγε ψέματα. Θα καταφέρει να μας ξεγελάσει ή μήπως όχι;                  Της Σάσας Καραγιαννίδου – Πέννα

Ο Απρίλης μας έκανε ερωτήσεις….όμως ήθελε μεγάλη προσοχή γιατί μας έλεγε και ψέματα… για κάθε σωστή απάντηση κερδίζαμε ένα πράσινο χαρτάκι και για κάθε λάθος παίρναμε ένα κόκκινο. Νικητής … το παιδί που στις δώδεκα ερωτήσεις συγκέντρωσε τα περισσότερα πράσινα χαρτάκια….

collage 1

Κυρία μπορούμε να κρατήσουμε τα χαρτάκια;

Ναι φυσικά μπορείτε

Κυρία Ρούλα, εγώ μπορώ να πάρω στο σπίτι μόνο τα πράσινα χαρτάκια μου;

Ναι αλλά γιατί μόνο αυτά;

Κυρία θα πάρω μόνο τα πράσινα και θα πω ένα μικρό αθώο ψεματάκι σήμερα που είναι Πρωταπριλιά πως κέρδισα εγώ στο παιχνίδι μας…

Να προσέχετε λοιπόν σήμερα…. γιατί μπορεί να σας ξεγελάσουμε και να σας κάνουμε όμορφα αστεία…

Σαρακοστή και νηστεία….πλησιάζει το Πάσχα

Οι Απόκριες τελείωσαν…. η Καθαρά Δευτέρα πέρασε… και αρχίζει η Σαρακοστή και η νηστεία… 

αλλά τι είναι αυτές οι δύο λέξεις που λένε συνέχεια οι μεγάλοι αυτές τις μέρες;;;

Η Μεγάλη Τεσσαρακοστή ή αλλιώς η Σαρακοστή που σημαίνει «Μεγάλες 40 Ημέρες», είναι σημαντικότατη περίοδος νηστείας στο εκκλησιαστικό ημερολόγιο των Ορθοδόξων Χριστιανών, η οποία προετοιμάζει τους Χριστιανούς για τη μεγαλύτερη εορτή του εκκλησιαστικού ημερολογίου, το Πάσχα. Είναι η αρχαιότερη από τις μεγάλες νηστείες της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Καθιερώθηκε τον 4ο αιώνα. Αρχικά διαρκούσε έξι εβδομάδες ενώ αργότερα, προστέθηκε και η έβδομη εβδομάδα.

Μετά Τσικνοπέμπτη στην οποία τρώμε κρέας και γενικότερα της Αποκριάτικης περιόδου(να σημειωθεί πως η αποχή από κρέας ξεκινά τη Δευτέρα της Τυρινής, δηλ. μια εβδομάδα πριν την καθαρά Δευτέρα), ακολουθεί η Καθαρά Δευτέρα, η πρώτη ημέρα της Μεγάλης Σαρακοστής που σηματοδοτεί την έναρξη της νηστείας, η (Σαρακοστή ή αλλιώς κούλουμα). Η οποία διαρκεί μέχρι το Μεγάλο Σάββατο.

Τα τρόφιμα που παραδοσιακά απέχουμε είναι το κρέας, τα ψάρια, τα αυγά, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, το κρασί και το λάδι.  Εάν η Μεγάλη Εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου πέφτει κατά τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή, τότε το ψάρι, το κρασί και το λάδι, επιτρέπονται εκείνη την ημέρα. Ωστόσο, το κρέας και τα γαλακτοκομικά προϊόντα αποφεύγονται εντελώς, έως ότου σπάσει η νηστεία, την Κυριακή του Πάσχα (Πάσχα). Το σαρακοστιανό τραπέζι γίνεται συχνά στην ύπαιθρο, καθώς οι περισσότεροι γιορτάζουν τα «Κούλουμα» στην εξοχή και δεν υστερεί σε τίποτα από τα κρεατοφαγικά γεύματα των Αποκριών.

Αντιθέτως, περιλαμβάνει νηστίσιμα πιάτα και εδέσματα

2 2 1 2 3 2

Παρατηρήσαμε το πίνακα του Σπύρου Βασιλείου

” Το Σαρακοστιανό Τραπέζι”

79

Οι μαθητές μας αφού παρατήρησαν τον πίνακα του ζωγράφου, περιέγραψαν τι απεικονίζει “μια Καθαρά Δευτέρα στο χωριό”

Και τι φαγητά τρώμε την Καθαρά Δευτέρα;

Οι μικροί μας μαθητές παρατηρώντας τον πίνακα απάντησαν

Ψωμί, Χόρτα, Ελιές

Γιατί όμως τρώμε αυτά τα φαγητά την ημέρα αυτή;

Με αφορμή την ερώτηση αυτή, συζητήσαμε για την Σαρακοστή, κατά την οποία νηστεύουμε για 40 μέρες μέχρι το Πάσχα και εξηγήσαμε ποια φαγητά λέγονται νηστίσιμα και ποια αρτύσιμα.

Η ώρα της δημιουργίας έφτασε και οι μικροί μας μαθητές πήραν το ρόλο του ζωγράφου και ζωγράφισαν στο σαρακοστιανό τραπέζι, όποια νηστίσιμα φαγητά τραβούσε η όρεξη τους!

Έγγραφο2

Και η ώρα του παιχνιδιού έφτασε!!

Διάλεξε το φαγητό που θες και τοποθέτησε το στο αντίστοιχο στεφάνι (πράσινο νηστίσιμα φαγητά, κόκκινο αρτύσιμα φαγητά).

Έγγραφο1

Ήρθε η ώρα να γνωρίσουμε τη Κυρά Σαρακοστή…και το έθιμο της..

Η κυρία Σαρακοστή δεν έχει στόμα, έχει επτά πόδια, φοράει ποδιά και στο κεφάλι της έχει ένα σταυρό.

Τι σημαίνουν όλα αυτά;

 

Ένα έθιμο που έχει σχεδόν χαθεί είναι αυτό της Κυρά Σαρακοστής. Πρόκειται για ένα ιδιόμορφο ημερολόγιο με το οποίο μετρούσαν τις εβδομάδες της νηστείας (Σαρακοστής).
Η κυρά Σαρακοστή στις περισσότερες περιοχές ήταν μια χάρτινη ζωγραφιά. Απεικόνιζε μια γυναίκα με σταυρωμένα χέρια, λόγω προσευχής, σαν καλόγρια, χωρίς στόμα, λόγω νηστείας, και με εφτά πόδια που αναπαριστούσαν τις επτά εβδομάδες της Μεγάλης Σαρακοστής. Κάθε Σάββατο έκοβαν ένα πόδι και έτσι ήξεραν πόσες βδομάδες νηστείας απέμεναν μέχρι το Πάσχα. Το Μεγάλο Σάββατο, έκοβαν και το τελευταίο πόδι.
Αυτό το κομμάτι χαρτί το δίπλωναν καλά και το έκρυβαν σε ένα ξερό σύκο. Τοποθετούσαν το σύκο αυτό μαζί με άλλα, και σε όποιον το έβρισκε θεωρούνταν ότι του έφερνε γούρι.
Σε άλλα μέρη της Ελλάδας η Κυρά Σαρακοστή δεν ήταν φτιαγμένη από χαρτί, αλλά από ζυμάρι. Το ζυμάρι φτιαχνόταν με αλεύρι, αλάτι και νερό. Η διαδικασία ήταν κι εδώ η ίδια όπως και με την χάρτινη. Μια παραλλαγή του εθίμου της Κυράς Σαρακοστής είναι φτιαγμένη από πανί και γεμισμένη με πούπουλα.

Sarakosti Kyra

«Η κυρία Σαρακοστή δεν έχει στόμα γιατί νηστεύει».

Με αφορμή την απάντηση των μαθητών διαβάσαμε ένα ποιηματάκι.

σα3

Φτιάξε και εσύ το παζλ και σχημάτισε την λέξη!

Έγγραφο1 1

Στο τέλος φτιάξαμε τις δικές Σαρακοστές για να μπορούμε να μετράμε τις μέρες μέχρι το Πάσχα…

collage 8 collage 1 6

Συνταγή για να φτιάξουμε τη Κυρά Σαρακοστή όπως οι γιαγιάδες μας…