ΣΠΙΝΟΥΛΑΣ – Γ4

0

Συγγραφέας: 7ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΕΡΚΥΡΑΣ | Κατηγορία ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ | , στις 30-07-2015

7ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΕΡΚΥΡΑΣ

Γ  ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΤΜΗΜΑ Γ4

 

ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ / ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ & ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ  ΜΟΥΡΤΖΑΝΟΣ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ

 

Ο ΙΔΑΝΙΚΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ

 

Συσχέτιση με την Κοινωνική & Πολιτική Αγωγή

και την ταινία

 

Κάθε κοινωνία από την πρωτόγονη μέχρι τη σύγχρονη μορφή της , για να λειτουργήσει και να διατηρηθεί πρέπει να ικανοποιεί τις βασικές της ανάγκες .

Για να ικανοποιηθούν αυτές οι ανάγκες δημιουργήθηκαν οργανωμένες και σταθερές σχέσεις  και δραστηριότητες που αποτελούν τους θεσμούς. Σε αυτούς  τους θεσμούς κατατάσσονται και οι εκπαιδευτικοί θεσμοί  , των οποίων ο σκοπός είναι η εξασφάλιση της μετάδοσης και της παραγωγής γνώσεων και αξιών.

Στο σχολείο το κυριότερο μέλημα των μαθητών αλλά παράλληλα και των γονέων είναι να είναι καλός ο καθηγητής. Στην ταινία που παρακολουθήσαμε « ο κύκλος των χαμένων ποιητών » , ο κύριος Κίτιγκ (δηλαδή ο ταλαντούχος ηθοποιός  Ρόμπιν Γουίλιαμς) διδάσκει τους μαθητές του με έναν διαφορετικό τρόπο διδασκαλίας. Ο  Κίτινγκ ενθαρρύνει τους μαθητές του   να είναι σοφοί και  όχι ηλίθιοι όταν θα πρέπει να πάρουν θέση σε ένα θέμα . Ο καθένας από τα παιδιά θα το κάνει με τον δικό του τρόπο, και η ζωή τους θα αλλάξει για πάντα. . Αυτό αρέσει στους μαθητές του , αλλά δεν συμβαίνει  το ίδιο με τον πατέρα του μαθητή Νιλ διότι έχει μεγαλώσει σε μιαν άλλη εποχή στην οποία οι καθηγητές ήταν αυστηροί και δεν αφήναν περιθώρια στους μαθητές .

 

Στη συντριπτική πλειονότητά τους οι μαθητές θεωρούν ως πιο σημαντικό προσόν του καλού καθηγητή το να είναι φιλικός και να βρίσκεται «κοντά στο μαθητή». Αυτή η συχνά επαναλαμβανόμενη φράση μεταφράζεται σε διάφορες συμπεριφορές , στο να συμβουλεύει τους μαθητές, όχι μόνο σε θέματα σχολικά αλλά και σε προσωπικά τους, να κατανοεί τις ιδιαιτερότητες της ηλικίας τους, να τους σέβεται και να κερδίζει – όχι να απαιτεί-  το δικό τους σεβασμό, να μην τους ειρωνεύεται, να τους ενθαρρύνει, να τους εμψυχώνει και να αποκτά την εμπιστοσύνη τους, ακόμα και να αφιερώνει χρόνο στους μαθητές του όχι μόνο στην τάξη αλλά  και στο διάλειμμα . Κάνοντας όλα αυτά ο καθηγητής των παιδιών κατάφερε να τα κερδίσει  και να έρθει πιο κοντά τους .

 

Σύλλογος φιλολόγων Δωδεκανήσου  

Τα παιδιά θέλουν ο καθηγητής τους να είναι χαμογελαστός, καταδεκτικός,  με χιούμορ, να κάνει ευχάριστο και όχι βαρετό και κουραστικό  μάθημα.

Στο γνωστικό τομέα ανήκει το τρίτο- μόλις- στη σειρά προτεινόμενο γνώρισμα του καλού καθηγητή, σύμφωνα με το οποίο πρέπει να έχει μεταδοτικότητα, να γίνεται κατανοητός στους μαθητές και να καταφέρνει να προσελκύει το ενδιαφέρον τους στο μάθημα.

Πάλι σχετικό με τη συμπεριφορά του και όχι με τη γνωστική του επάρκεια ακολουθεί το αμέσως επόμενο χαρακτηριστικό του καλού καθηγητή , που είναι το να  μπορεί να επιβάλλει την τάξη με τρόπο πειστικό και ήρεμο, δυναμικά αλλά όχι αυταρχικά, με άλλα λόγια να είναι όπως και όσο πρέπει αυστηρός. Αυτό μας επιβεβαιώνει το γεγονός ότι τα παιδιά έχουν ανάγκη να ξέρουν τα όριά τους.

Επίσης θέλουν ο καθηγητής να είναι δίκαιος, αμερόληπτος απέναντι στους μαθητές και να μην κάνει διακρίσεις υπέρ των καλών μαθητών.

Το να γνωρίζει καλά το αντικείμενό του φαίνεται πως δεν είναι από τα σπουδαιότερα κριτήρια των μαθητών, εφόσον εμφανίζεται μόλις μετά από όλα τα προηγούμενα. Αυτό ισχύει  είτε επειδή θεωρούν αυτονόητη τη γνωστική επάρκεια των καθηγητών, είτε ίσως επειδή σημαντικότερο ρόλο στη ζωή τους , στη δεδομένη ηλικιακή φάση παίζει η συναισθηματική  επαφή και η σχέση , που μπορεί να προσφέρει τη βάση για τη δόμηση της γνώσης, δημιουργώντας θετική προδιάθεση.

Το να κατανοεί το φόρτο εργασίας των μαθητών και να μην τους αναθέτει υπερβολικά πολλές ασκήσεις , με άλλα λόγια να μην είναι ασύμμετρα με τις δυνατότητές τους απαιτητικός, ακολουθεί αμέσως μετά.

Να είναι ευγενικός και  υπομονετικός , χωρίς όμως να τον εκμεταλλεύονται τα παιδιά, καθώς και να μην είναι φυγόπονος στη δουλειά του. Να μην θεωρεί ο καθηγητής τον εαυτό του αυθεντία και να δέχεται τα λάθη του είναι επίσης μια αξιοσημείωτη παρατήρηση των μαθητών, όπως και το να αξιολογεί όχι με βάση το αποτέλεσμα αλλά με βάση την προσπάθεια του μαθητή .

 

Συμπέρασμα του κειμένου  από τον Σύλλογο φιλολόγων Δωδεκανήσου

Όλα τα παραπάνω ίσως να ήταν και αναμενόμενα ως ένα βαθμό. Από την άλλη, παρατηρούμε σε παιδιά μικρότερων ηλικιών (γυμνάσιο) μια έμφαση στην πρακτική- επιφανειακή  πλευρά της σχέσης μεταξύ μαθητή – καθηγητή και λιγότερο προβληματισμό πάνω στην επικοινωνιακή- κοινωνική διάσταση της σχέσης. Ίσως λόγω μεγαλύτερης ηλικιακής απόστασης από τους καθηγητές τους και λόγω χαμηλότερου βαθμού  ωριμότητας να μην έχουν προσδοκίες ανάπτυξης φιλικής σχέσης με τους καθηγητές, τους οποίους εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν με κάποιο δέος. Δηλαδή, πολλές απαντήσεις γυμνασιόπαιδων είναι καθαρά χρησιμοθηρικές και συχνά καθρεφτίζονται σε αυτές με διαφάνεια, τα προσωπικά βιώματα αυτού που δίνει την απάντηση. Συναντάμε έτσι απόψεις, που φωτογραφίζουν τον αυθορμητισμό της ηλικίας και που συχνά είναι αρκετά αστεία .

 

 

Γενικό Συμπέρασμα

Συμπερασματικά μπορούμε να καταλήξουμε στο  ότι ο ιδανικός καθηγητής για το κάθε άτομο είναι εντελώς υποκειμενικό θέμα. Αυτό συμβαίνει γιατί για παράδειγμα  οι γονείς απαιτούν από τους καθηγητές να μάθουν γράμματα στα παιδιά τους , ανεξαρτήτως αν αυτά είναι στο δημοτικό, στο  γυμνάσιο ή στο λύκειο  . Τα  παιδιά όμως στις μέρες ζητούν από τους καθηγητές  κάποιες εναλλακτικές μορφές διδασκαλίας πιο κοντά στην ηλικία τους , δηλαδή με περισσότερα τεχνολογικά μέσα . Αυτό όμως στην ταινία δεν συμβαίνει γιατί οι  μαθητές  αποδέχονται τον διαφορετικό τρόπο διδασκαλίας του κύριου Κίτιγκ ο οποίος είναι κάπως ενάντια στους κανονισμούς . Επομένως  ο καθηγητής για να χαρακτηριστεί ιδανικός για κάποιο μαθητή, πρέπει να ικανοποιεί τις απόψεις του  . Άρα μπορούμε να θεωρήσουμε κάπως δύσκολο, κάποιος καθηγητής να είναι ο ιδανικός για μία  ολόκληρη  την τάξη . Παρ’ όλα αυτά ο κύριος Κίτιγκ κατάφερε με τον δικό του τρόπο να κερδίσει ~όχι όλους αλλά τους περισσότερους μαθητές του .

 

 

Προσωπικές απόψεις

Πασκάι Άννα

Κατά τη γνώμη μου ο ιδανικός καθηγητής πρέπει να αγαπάει αυτό που κάνει , να κερδίζει το σεβασμό των μαθητών του και όχι να τον απαιτεί . Ιδανικός δεν είναι ο καθηγητής που χαρίζει βαθμούς αλλά αυτός που βαθμολογεί τους μαθητές σύμφωνα με αυτό που αξίζουν , δείχνοντάς τους αν πρέπει να προσπαθήσουν περισσότερο με την χαμηλή βαθμολογία  ή αν είναι σε καλό επίπεδο βάζοντας ψηλή βαθμολογία. Τέλος καλός μπορεί να χαρακτηριστεί ο καθηγητής που  διδάσκει με ευχαρίστηση και τις περισσότερες φορές με το σωστό τρόπο.

 

Πανδής Σπύρος

Ο καλός καθηγητής πρέπει πάνω από όλα να καταλαβαίνει τους μαθητές και να μην είναι παλαιών αρχών. Πρέπει να μας κάνει να καταλαβαίνουμε τι λέει και όχι να τον κοιτάμε σα χαζοί . Να μην μας ειρωνεύεται αλλά ούτε να σχολιάζει τα ρούχα, τα αξεσουάρ και γενικά τίποτα πάνω στο μαθητή .Τέλος Να μην κάνει απροειδοποίητα τεστ και να μη βάζει πολλές εργασίες στο σπίτι .

 

 

 

 

Σούκερας Χρήστος

Καλό καθηγητή θεωρώ εκείνον που κάνει καλό μάθημα αλλά παράλληλα  και πλάκες και μας μαθαίνει συμπεριφορά. Είναι ωραίο να μας λέει και ιστορίες από τα παιδικά του χρόνια ,  καθώς και να μας  ηρεμεί και να μην φωνάζει με το παραμικρό. Ακόμα καλός καθηγητής είναι αυτός που ένα παιδί μπορεί να του μιλήσει για το πρόβλημά του , εφόσον έχει κατανόηση .

 

Σπίνουλας Σπυρίδωνας

Ο καλός καθηγητής δεν πρέπει να κάνει επιβλητική χρήση της εξουσίας που διαθέτει. Όταν κάθονται σε μια καρέκλα κάποιοι καθηγητές νομίζουν ότι έχουν το δικαίωμα να ειρωνεύονται και να προσβάλλουν τα παιδιά . Αυτό δεν είναι καθόλου σωστό γιατί δεν ξέρει κανείς πως θα αντιδράσει ο μαθητής .Ακόμα να αγαπάει  τα παιδιά και να τα έχει σα δικά του .Να δείχνει στοργή, αγάπη, συμπόνια και όχι να τα αγνοεί . Τέλος ο ιδανικός καθηγητής  πρέπει να έρχεται στην τάξη με την καλημέρα και το χαμόγελο και  όχι να είναι παράξενος και κακόκεφος και με το πρόσωπο κατεβασμένο .

 

Πηγές  

Ταινία « Ο κύκλος των χαμένων ποιητών » (Τομ Σούλμαν)

http://filologoi.pblogs.gr/2011/04/pararthma-o-kalos-kathhghths-apopseis- mathhtwn.html

Μαθητές Εργασίας       Σπίνουλας Σπυρίδωνας

Σούκερας Χρήστος

Πασκάι Άννα

Πανδής Σπύρος

 

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση